Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Sobota 27.4.
Jaroslav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Záhada Druhé světové války
Autor: romann (Občasný) - publikováno 25.7.2007 (13:39:05)

O Druhé světové válce je známo spousta detailů, ale málo o některých okolnostech jejího vzniku. Třeba to, že byla vlastně pokračováním První. Proto Hitler trval na podpisu francouzské kapitulace ve stejném vlaku, kde Německo podepsalo svou porážku, ale vnitřně ji nepřijalo. Byla pro něj včetně vyplývajících hospodářských problémů silným dlouhodobým traumatem, který chtěli zahladit vítězstvím.

Proto byly obě války tak podobné. První byla v podstatě zajímavější nejen bleskovou válkou, ale hlavně tím, že to bylo poprvé v dějinách, kdy se do konfliktu zapojila celá civilizace, což navždy změnilo obraz světa. To byla první a zásadní globalizace.

Proč však šlo Německo znovu do porážky? Vždyť si mohlo uvědomit rozložení sil pro něj a proti němu. Ze strategického pohledu bylo totiž naprosto předem jasné, že porážka bude jistá a poměrně rychlá. Proti zbytku světa je prostě Německo i s Japonskem velmi malé. Jejich spojenci měli jen malý význam.

Klíčová byla role Spojených států a Kanady. Světovému konfliktu se nemůže nikdy vyhnout a jako v 1.sv. válce ho vždy silně ovlivní ve svůj prospěch nejen vojenskou silou, ale i dodávkami materiálu.

I Velká Británie bude mít vždy velký vojenskostrategický význam. Lze ji porazit jen vyloděním a na její námořní síly Německo prostě nemohlo mít.

Když Hitler ukončil bitvu o Británii a zaútočil na východě, jen si utáhl smyčku kolem krku. Jako nepotopitelná letadlová loď ho Británie drtila celou válku.

Svou převahu v pozemních silách utopil v rozlehlých a drsných ruských prostorech. Svaz nešel porazit ani tím, že by dobyl Moskvu. Jak se jeho expanze na východě i západě vyčerpala, došlo k implozi a byl hnán až do Berlína, aniž by byl schopen zásadní protiofenzívy. Směšná akce v Ardénách jen urychlila jeho konec. Válka byla už dávno prohraná, to si někteří němečtí generálové uvědomovali.

Podobně to pochopitelně bylo i s Japonskem. Na konci války oba neměli ani jeden trumf v ruce, vyjma fantasmagorických zázračných zbraní. Spojenci měli všechno, jejich převaha byla drtivá.

Hlavní záhadou tedy zůstává, proč se vlastně Německo do předem prohrané války pustilo. V První světové válce netušili, že bude světová, vedli ji jako mnoho jiných ve středověku. Už Římané však věděli, že jedna věc je dobýt území, ale druhá je si ho udržet. Proto zavedli Pax Romana. Jednu z mála úspěšných akcí minulosti vedl pruský král Fridrich II, kdy obsadil malé Slezsko a v sérii protiútoků ho udržel.

Němci si mohli jasně uvědomit, že ovládnout svět je vyloučeno. Tisíciletá říše je naprostým nesmyslem, hroznou iluzí, rovněž idea německého nadčlověka. Už jen proto, že od dob stěhování národů se všichni Evropané promíchali jak ukazuje analýza DNA.

Nezbývá než úžas nad tím, že téměř všichni Němci a Rakušané Hitlera podporovali. Ne proto, že by je zfanatizoval, ale že vyjádřil a prosazoval to o čem snili. Tragický rys ohromné síly iluze vynikne zejména faktem, že na samém konci války ho stále podporovala ještě polovina!

 

Jednoduchou úvahou můžeme zjistit další zajímavou skutečnost. Že veškeré války podstatně nezměnili národnostní tvář Evropy. Všichni jsou tam kde byli po stěhování národů. Ani Napoleonovi, Hitlerovi či Stalinovi se nepodařilo ovládnout svět. Nebylo to reálné.

Co z toho plyne? Nejsme vůbec homo sapiens sapiens, to by nebylo ani komunistické hnutí atd. Prostě máme silné iracionální sklony, často sebezničující.



Poznámky k tomuto příspěvku
Max Bubakoff (Občasný) - 25.7.2007 > kriste...
<reagovat 
 holger (Občasný) - 26.7.2007 > Max Bubakoff>  Ježíšmarjá, to jsou starosti!
<reagovat 
Arid (Občasný) - 26.7.2007 > pokoušíš se o seriózní úvahu, ale i méně znalému čtenáři je jasné, že se pohybuješ jen na povrchu a dopouštíš se hrubých zjednodušení, generalizací a dokonce i faktických chyb, natož abys snad přidal nějakou původní a zajímavou myšlenku. tímpádem to vyznívá dost hloupě, což by snad mohl omluvit jen případný nižší věk (před maturitou - snad domácí úkol na základní škole).
<reagovat 
Kejchal (Občasný) - 26.7.2007 > Mě napadlo přísloví. "Po bitvě je každý generál."...
<reagovat 
romann (Občasný) - 27.7.2007 > Tak se mi zdá, přátelé, že na totemu je móda vše napadat, ale nedej bože uvést jediný kloudný argument.
Arid- je mi 52 let a můj otec, který válku v Berlíně zažil, mi to připomínkoval. Ty jsi někde četl, jak byla Druhá podobná První, jejím pokračováním, a že byla už na počátku prohraná?? Já tedy ne.
Mám zkušenosti z minulého článku o Normalizaci, že čtenáři napadají myšlenky, které v článku vůbec nejsou prostě proto, že ho jen přeletěli očina.
<reagovat 
Arid (Občasný) - 29.7.2007 > Dobře, argumenty:
- že byla 2.sv.v. důsledkem ekonomické krize následující po 1.sv.válce je velice známý fakt, který se opravdu učí v dějepisu na stř.škole. Jestli jsem to četl? Ano, na mnoha místech nebo v pořadech v tv.
- proč "šlo Německo do porážky?" Protože byl německý národ stržen masovou psychózou, jejímž mluvčím byla její hlásná trouba - Hitler. Jeho vedení neuvažovalo zcela racionálně, přestože se tým generálů snažil zmírňovat negativní dopad Hitlerova vojenského velení. Např. Kdyby nezaútočili na Rusko, nemusela být porážka tak rychlá. Ano, pravda, nepoučili se z minulosti od Napoleona, přecenili své síly. Nebo počítali se spoluprácí s Británií, v rámci stejné germánské krve, to samé se skadinávskými národy. Němci si nemohli jasně uvědomit, že ovládnout svět je vyloučeno, protože na ovládnutí světa v podstatě stála nacistická ideologie a její mýtus. Mýtus není racionální, ale o to hlouběji působí. Vždyť ještě dnes jsou lidé, kteří mu věří, stejně jako jsou lidé, kteří nevěří v Osvětim. TO je mnohem více smutné a zarážející.

Omlouvám se za přílišnou kritiku, jde jen o to, že se pozastavuješ s úžasem nad známými fakty. Ano, máš pravdu, jsme iracionální tvorové, ale to snad už přeci víme :-) Že byla 2.sv.v. důsldekem první, je známý fakt a že byla "předem prohraná" se jeví nyní, z historického odstupu, to víme dnes; za tehdejší situace to tak jasné nebylo. Hroznější je např.to, že tehdy nebyli spojenci dostatečně prozíraví a bezstarostně obětovali Hitlerovi Československo: to z jejich pohledu vypadalo tehdy racionálně, zpětně víme, jak hluboký to byl omyl a selhání. Iracionální selhání se tedy odehrálo na obou stranách. Ale od totalitního státu s psychotikem v čele se to možná dá předopládat; že se tak stalo i na straně demokratických velmocí, je tragické.
<reagovat 
romann (Občasný) - 30.7.2007 > Arid- 1/nepsal jsem o neznámém faktu vlivu krize, ale o tom, že druhá byla pouhým pokračováním první a to se pokud vím, nikde neudává.
2/My si vůbec neuvědomuje, že jsme iracionální tvorové, naopak se stále vytahujeme jsou chytrostí.
3/oponuji, už na počátku bylo jasné, že Němci prohrají, ale jen skutečně chytrým. Jak by mohlo vyhrát? Ovládnout svět? Chachá...
<reagovat 
Lamarski (Občasný) - 31.7.2007 > Troufám si nesouhlast s tvrzením, že Rakušáci Hitlera radostně podporovali. Takhle paušálně to říct nelze. A rozhodně se ve 38 nedalo předpokládat, že do války se zapojí Američané. Co se týká Ruska, Hitler si byl jist, že Stalina překvapí (po tom co se dohodli o vzájemném neútočení a co si rozdělili Polsko). Německá armáda byla narozdíl od ruské lépe vybavená (však se pěkně po Mnichově vyzbrojili u nás)s lepší morálkou. Hitler si věřil, že do zimy už budou mít Moskvu pod palcem. Jeho pýcha ho zaslepila před faktem, že Sovětů je hodně, na životě jim nezáleží a jejich zásadou je: Muž, který má pušku střílí, ten co jde za ním nabíjí. Když padne ten co má pušku, vezme si pušku ten druhý a střílí. Kdo se vrátí bude zastřelen.
A záhada proč se Německo pustilo do války? Měli hlad, byla krize, nebyla práce. A Hitler nabídl řešení...
<reagovat 
romann (Občasný) - 31.7.2007 > Lamarski- 1/že ne? Co vím, stáli za ním až do konce války. Že by si někdo stěžoval na anšlus jsem neslyšel.
2/V 1938 se dalo předpokládat, že se USA zapojí do války. Z podobných důvodů jak v První. Hitler navíc vždy říkal, že chce ovládnout svět, ne?
3/I kdyby padla MOSKVA, Svaz by se nevzdal, měl za sebou ještě tisíce kilometrů země...
4/Ještě si zapomněl to hlavní- naštvání za prohranou válku a věčný sen o německém nadčlověku.

<reagovat 
 Lamarski (Občasný) - 31.7.2007 > romann> Na veechno se daji najit argumenty, od toho uvahy jsou. Kdyby Moskva padla (mysleno politicka moc), tak tisice netisice, byla by tam chaoz. V Rusku jsem zila a soveti bez pevne ruky nad sebou jsou zmateni.
Kdyz se dalo predpokladat, ze USA vstoupi do valky, proc spojenci nepredpokladali, ze CSR vydane Nemcum nebude stacit?
Minulost se takhle zpetne neda posuzovat.
<reagovat 
sibyla (Občasný) - 6.10.2011 > Dovoluji si nesouhlasit s tou iracionalitou. Nemyslím si, že by člověk - duchovní bytost byl iracionální.
Jinak k úvaze, nemám v úmyslu kritizovat ani to tu nikdy nedělám, ale ...úvaha začala v celku zajímavě, ovšem není podle mě dotažená do konce. U Hitlera hrálo roli více vlivů.... myšlenka určitě rasy...pochází snad ještě z dob Atlantidy a Hitler byl členem černé lóže a používal určité magické rituály, ale asi si neuvědomil, že láska a Bůh je vždy silnější a vyhraje....
<reagovat 
sibyla (Občasný) - 6.10.2011 > Domnívám se, že při vylodění v Normandii byl přítomen Bůh - nebo-li vyšší síla, tam se to rozhodlo...bez toho nemyslím, že by bylo jasno, že Hitler prohraje. Kdyby nešlo USA do války těžko říci...
nedá se to zpětně soudit, dopředu se to opravdu říci nedalo...
<reagovat 
romann (Občasný) - 31.7.2007 > Lamarski- 1/chaos by tam byl, ale nezapomeň, že Rusové jsou zvyklí na dlouhé a tuhé boje, vždyť staletí bojovali s Tatary atd. Ani Napoleonovi se nevzdali. Vždy se pevná ruka najde, třeba církev. A nekoukají na ztráty jako Češi. Prostě - Nas mnogo.
BTW- v minulém životě jsem to zažil, padl jsem jako rudoarmějec u Brjansku.
3/protože byli velmi hloupí a válku nechtěli.
4/Jak pro koho se nedá posuzovat. Stačilo se podívat co Hitler říká a dělá a bylo to jasné. Ale nedovedeme přijímat nepříjemné věci, to je to... Přání je matka myšlenky...
<reagovat 
 Lamarski (Občasný) - 17.11.2011 > romann> Ono je to pravdu velmi tezke takhle po sedesati letech neco posuzovat, ted mame uplne jine informae, nez meli nasi dedove. A co se tyka Hitlera, on byl magor, ale treba moje babi rikala, ze za protektoratu tu byl poradek jako nikdy, tak buh sud:)
<reagovat 
Lamarski (Občasný) - 31.7.2007 > ;) tak jo rudoarmejce
<reagovat 
 sibyla (Občasný) - 6.10.2011 > Lamarski> Ahoj, ty už nepíšeš? :-)
No to dětství v Rusku ti ani nezávidím...
nicméně souhlasím s tebou cos psala...zpětně se nedá soudit...to je nesmysl...
<reagovat 
 Lamarski (Občasný) - 17.11.2011 > sibyla> Pisu, ale uz jen na svych webovkach:)
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je devět + deset ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter