Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 28.3.
Soňa
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<Zpátky Lin - ťi z kolekce Zápisky
Autor: stanislav (Občasný) - publikováno 26.9.2007 (07:56:51)
Pokračování>

 

 

Dějiny lidstva poznamenala spousta různých proroků, svatých, mudřeců a jiné výtečné chásky. Mezi ty sympatičtější patří rozhodně čchanoví mistři. Nebyl ovšem mistr jako mistr. Každý měl svá specifika. Rád bych se zmínil o chlapíkovi, pokračovateli jižní větve čchanu, jménem Lin - ťi, který umřel roku 866. Byl to docela ostrý maník. Žil v době, kdy císař zrušil mraky buddhistických klášterů, vyháněl mnichy hezky z teplíčka a kraj byl samý rebel a vzpoura. To asi taky dost ovlivnilo jeho učení.

 

V mládí hezky bifloval buddhistickou literaturu, aby v zralém věku tvrdil, že jde jen o iluze, mnoho povyků a slov pro nic. Své žáky častoval ranami holí, nadávkami, moc se s tím prostě nemazal. Asi proto, že byl osvícený. Každého hned prokouknul. Dělal si z mnichů legraci, říkal jim, že čučet vsedě do zdi nikam nevede, že je to hloupá póza. I celé jejich bezdomoví je jen jakási hra a sebeklam, že prostě není žádný rozdíl mezi tím, jestli si někdo o sobě myslí, že je světec nebo obejda. Hlavní je být normální. Jíst, když je čas jídla, spát, když se má spát a podobně.

 

Pravý student Cesty podle Lin - ťiho se nikdy nestará o buddhu, je od všeho na hony vzdálen a odloučen, je osamocený a nikdy se nenechá strhnout nějakými věcmi. Mohli by se před ním zjevit všichni buddhové deseti směrů a v jeho mysli by ani na okamžik nevznikl pocit radosti. Ani by ho neznepokojil fakt, že se země a nebe převrací vzhůru nohama.  

 

Lin - ťi se taky nemazlil s ostatními čchanovými mistry. Někteří jsou podle něho bázliví jako novopečená nevěsta, strachují se, aby nebyli vypovězeni z kláštera, aby jim někdo nevzal jejich porci rýže. Opravdoví mistři podle něj nebyli těmi, kdo by někoho poslouchali a byli vždy z klášterů vyhnáni. Podle toho se dá poznat, že to byli lidé velice cenní. Jestliže totiž s vámi někdo souhlasí, jdete-li kamkoliv, k čemu vám to je?

 

Jeho učení a slova byla jasná a stručná. Třeba jednou svým žákům vynadal, že nejsou schopni zastavit svou mysl, která skáče sem a tam všude kolem, stále něco hledá. Řekl jim, že jsou uvězněni v těchto zbytečných žádostech a vznětech, jež trápily a trápí člověka od počátku. A poradil jim, aby to nechali být, jak to je. Buddhové jsou jen výkaly a všechny řeči o osvícení jsou jen překážkami na cestě. Ani na okamžik není dobré zaměstnávat mysl hledáním buddhovství.

 

Taky jednou svým žákům laskavě oznámil, že kolem sebe vidí jen hromadu starých, dohola oholených chlapíků, kteří nerozeznají dobré od zlého, ale stále jen čmuchají po tom, jak se dobrat bohů a démonů. Že jsou slepci a idioti, kteří jednoho dne budou muset platit za vše, co nevyužili a co na nich bylo promarněno.

 

 

undefined



Poznámky k tomuto příspěvku
Petr Měrka (Občasný) - 26.9.2007 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
rtymá (Občasný) - 26.9.2007 >

 

uff,uff


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
touha (Občasný) - 26.9.2007 > :-)
Body: 5
<reagovat 
anae (Občasný) - 26.9.2007 > zas nějakej východní disident! :-)
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
šedé (Občasný,Šéfredaktor) - 26.9.2007 > Zajímavé, jak jsou některá učení i po tolika stoletích stále aktuální :o)
<reagovat 
damika (Občasný) - 27.9.2007 >

Přesný! :)


Doporučil 
<reagovat 
pomerančová (Občasný,Redaktor) - 27.9.2007 > husty :-)
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Lin Sien Ti (Občasný) - 28.9.2007 > :-] ..........
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Čestmír Esox (Občasný) - 1.10.2007 > Ten poslední odstavec je na mne už moc zábavný, ale text se mi líbí velice.
Doporučil 
<reagovat 
čtenář hermit - 7.10.2007 > když vidím ty skinhedy před popravčí stěnou, mráz mi běhá po zádech.
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je pět + šest ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
Zpátky   
0 0 1 5 35 37 45 47 72 79 80 90 91 93 96 97 100 101 102 103 104 105 106 108 109 110 111 113 114 118 119 120 128 133 146 148 149 150 (151) 152 154 155 158 159 161 182 185 194 197 202 205 206 212 214 215 216 217 218 219
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter