Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 28.3.
Soňa
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Film
 > Film
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
HVĚZDNÁ PĚCHOTA
Autor: Sionna_V (Občasný) - publikováno 11.4.2002 (00:29:25), v časopise 3.5.2002
 

 

Hvězdná pěchota

 

            Přiznám se, že kritika na tento film ve mně zanechala pocity téměř tak podivné jako dílo samotné. Divila jsem se s jakou mírností a dokonce i chválou pan Hoffman hodnotí cosi, co by se dalo shrnout do jediného slova, které však patří spíš do slovníku milovníků tohoto díla. Přiznám se ještě k jedné věci, a to ke své naivitě: prvních dvacet minut jsem doufala, že je vše zdařilou parodii, pravda hrubšího zrna, ale snad s o to inteligentnější zápletkou. Dalších dvacet minut jsem doufala již mnohem méně, avšak neztrácela jsem naději, dalších dvacet minut jsem již nedoufala vůbec a zatím co se mi s každou další minutou po čele spouštěly kapky studeného potu, doufala jsem již jen v to, že právě toto je minuta poslední (nikoli má, ale stále ještě přeživších hrdinů). Je pravdou, že nejsem velkým příznivcem sci-fi žánru, ale vzhledem k mé lásce k filmu předpokládám, že jsem schopna ocenit dobrou práci, kvalitní herecké výkony nebo zajímavý příběh. Bohužel, u Hvězdné pěchoty dle mého názoru nebylo, co oceňovat. Kritik chválí skvělé zvláštní efekty a počítačovou grafiku. Právě FX práci já osobně považuji za jedno z největších umění, co se vizuálních prostředků týče. Musím uznat, že filmoví brouci byli provedeni s vrcholnou profesionalitou a byla jim věnována zjevně péče dokonce větší než dokonalým účesům sexy bojovnic. Na druhou stranu, za téměř sto miliónů dolarů, které tyto efekty stály, by bylo ostudou něco podobného nezajistit. ,,Digitální brouci obřích rozměrů jsou jako živí!" Opravdu? Bojím se, že pan Hoffman se v hodinách biologie věnoval něčemu zcela jinému než výkladu. Počítačoví brouci nejsou stvořeni k tomu, aby působili jako brouci, ale k tomu, aby byli děsiví, odporní a nechutní zejména. Již jedna z úvodních scén, v níž studenti pitvají asi tak dvoumetrové drobečky, vážně ohrozila mé zažívání a věřím, že jsem nebyla sama. Nebo to snad byl účel? Nejspíš se jednalo o pokus o rekord v největším množství ukázaných vnitřností na minutu. Myslím, že režisér Verhoven opravdu neměl rád laboratorní práce. Jak se říká, člověk si zvykne i na rakev a tak jsem fakt, že se barva mého obličeje v pravidelných intervalech měnila, postupem času vstřebala a časem dokonce přestala počítat mrtvé, zmrzačené, zohavené, vraždící i vražděné. Pokus o silný příběh se sice upřít nedá, ale nepřikládala bych mu jistě takovou váhu. Vše je příliš povrchní a zjednodušené. Pan Hoffman chválí, jak tvůrce skvostné skloubil ,,chlapácké patetické válečné filmy, seriály o lásce pro mladé, válečné týdeníky a náborové filmy amerického námořnictva." Já se však ptám: je vůbec možné tyto žánry skloubit? Pakliže ano, pan Verhoven nám skvěle předvedl, jak se to dělat nemá. Osudům svých krásných hrdinů s thymolinovým úsměvem násilím vtiskl rozměr Severu a jihu, což jaksi neladí s prostředím připomínajícím chvílemi studio britského televizního seriálu Červený trpaslík. Charaktery jsou naprosto hladké a jednoduchoučké, což je však nesporným kladem pro toho, kdo si chce film opravdu vychutnat  - když si chci užít pohled na to, jak statečný voják rozstřílí tu hnusnou příšeru na oslizlé cucky, kdo by měl čas se starat o to, co mu kdy běželo, (kromě vichru savany) hlavou! Ženy jsou ve filmu emancipované, jak píše kritik. Záleží ovšem na tom, jak v čem. Abych tak řekla, jsou dost emancipované na to, aby s kolegy z armády sdílely sprchy (divák znavený litry krve se potřebuje odreagovat při pohledu na něco ladnějšího než jsou kupy lidských torz.), ale hrdinka s nejvyvinutějšími...vlohami k samostatnosti a tvrdosti, šlachovitá kráska s čelistí i úderem Arnolda Schwarzenegera neváhá následovat jako pudlík svou tajnou lásku od střední školy až do výcvikového tábora a dokonce na vzdálenou planetu, kde se ve jménu lásky nechá propíchnou jedním z oněch zlých přerostlých chrobáků. Nejspíš je to test diváka, jestli pod náporem nekonečného vraždění neztratil zbytky citu a reflex pláče. U mně toto dílo vyvolalo pouze reflex dávicí! Nejspíš jsem jedním z těch ,,filmových hnidopichů", pro něž by měl být tento film podle Tomáše Hoffmana ,,pravým rájem". Pro mne byl však spíš peklem. Je to jistě tím, že nejsem tak otrlá jako profesionální kritik, který toho viděla za léta zkušeností mnoho a něco z toho se možná i přiblížilo, či dosáhlo uměleckého zážitku, který jsem si odnášela po zhlédnutí Hvězdné pěchoty. Abych však stále neodporovala: Ano, levní herci podávají levný výkon. Ano, film je prosáklý kýčem, vlastně by měl být ve slovníku uváděn jako příklad k významu tohoto slova. Také by se však uplatnil pod titulem nechutnost, zvrácenost, imbecilita, šílenství (zde by se spíše uplatnil Mr. Verhoven), naprostá ztráta času, plýtvání penězi. Jistě, film je paradoxní, ovšem v tom, jak levný výsledek může přinést tak drahá investice. Na závěr si dovolím pár přiznání: patřila jsem k oné hrstce hlupáků, kteří ,,hledali logiku tam, kde nemá co dělat." Jestli tento film postrádá logiku, postrádá snad i myšlenku, kterou jsem se pokaždé, když jsem z obrazovky otřela brouka, vojáka nebo jen nudný krvavý flek, snažila najít. A na úplný konec přiznání ze všech nejhorší: S Hvězdnou pěchotou jsem se rozloučila předčasně. Pravda, pouhých (dle odhadu) padesát, šedesát mrtvol před koncem, ale přece! Na rozdíl od mnoho jiných okouzlených diváků, kritika Hoffmana nevyjímaje, jsem se během filmu nebavila. Toto dílo my nedalo pocit uspokojení z příjemně strávené hodinky. Dalo mi však něco jiného: Konečně vím, jak se Jaroslav Dušek cítil ve filmu Pelíšky při testování hry ,,Vyděržáj pijaňjér!".



Poznámky k tomuto příspěvku
Kajman (Občasný) - 11.4.2002 > Pěkné! Celkem fajn srovnávací recenze, líbí! Hvězdnou pěchotu jsem, tuším, někde také na pár minut zahlédl, ale máš pravdu, co se kvality týče, víc jsem ani nečekal hned po upoutávkách v kině. Jsi celkem hrdina, žes´ na to vůbec šla! Prostě další z hromady amerických céčkových sr..., ehm, špatných filmů. Ale recenze vtipná. A kdo je ten pranýřovaný pan Hoffman? (Znám jen jednoho z Radiožurnálu, ale ten do filmu nedělá...)
Body: 5
<reagovat 
westfood (Občasný) - 11.4.2002 > ale takhle to vodpálkovat a ještě natolik věřit vlastnímu úsudku, i přes rannější odchod z kina, nono. Chyba nejspíš byla v ůhlu pohledu, protože indulovaní xychti se soup-operovanými charaktery, zde byli prostě takový, aby se mohyl střetnout s realitou, která by je mohla z jejich beverly problems vyvést, ovšem oni se s realitou jaksi nesetkali, jaksi dokonce nedospěli, jak by se očekávalo, ale prostě trochu otupěli, přijali fašistickou (nacionalistickou a netoleratní)ideologii v níž existovali a dokonce se na ní začali aktivně podílet. vše dojasněno jakoby dokumento-reklamními (propagandistickými) filmečky. Neřekl bych, že je to bijáček mích snů, ale když už tvoříme negativní recenzi, snažme se alespoň trochu dopátrat proč? No a třeba si i všimnout, tý šílenosti s oživením mrtvého těla. A onoho, pokud si pamatuju, "tak vítej zpátky", jako-by se nic nestalo. Což je alespoň trochu morální přístup ke kinematografii. Jestliže chápeme že to takto mělo být vyjeveno. Nikoliv jako v klasické dramaturgii průmyslového filmu, kde jaksi smrt (jež se netýká hrdinova soukromí), nehraje vůbec roli. A zde na konci vítěztví nad brouky, demaskuje výtězná strana v hrůzném záběru zkoumání brouka, nikoliv na základě komunikace, ale fiziologie. A celá ta brutalita je jaksi zamlžená slavným censored, aniž by nás uchránila od krve a řevu.
<reagovat 
Thomas Hudson (Občasný) - 12.4.2002 > Hm, tak ses na to koukla fakt hodně zamračeně...neboj jako spolužáci tě nenávidět nebudu. Jen jedno bych chtěl k tomu říct...hvězdná pěchota byla nejlepší akční film který jsem kdy viděl. Už bych neřešil, jestli mám rád akční filmy nebo ne (ne), ale tenhle jsem si řece jen vybral so své sbírky filmů a to z jednoho důvodu : Na nic si to nehraje. Nemáme potřebu sledovat svalovce kterak najednou dostane city a aby se mohl své drahé předvést, tak pak zmasakruje toho Lundgrena. Ne ne. Hvězdná pěchota nic nemaskuje. Je tam akce od začítku do konce. Ženský sou emancipovaný, aby působili mužštěji, aby tedy byla odvrácena oči v sloup vrhající love story - je tu pouze jako takový drobný doprovod. Abych tak řekl...na tenhle film jít, jen když se chce člověk vybouřit a nechce přemýšlet. Na přemýšlní jsem viděl jiné filmy...třeba teď jdu z úžasného Arizona Dream.... Jako text je to napsáno dost hladce a čtivě, a jak máš ve zvyku...neopakujíce se. takže jedna za text...ne za přístup:-)...plně tě chápu:)
Body: 5
<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 19.4.2002 > Napsala jsi to moc pěkně, vtipně, výstižně, to zaujetí je tady myslím naprosto v pořádku. Jedinou připomínku mám k tomu, že jsi nenapsala, kde zmiňovaná kritika Tomáše Hoffmana vyšla - v Cinemě?
Body: 5
<reagovat 
gargamelus (Občasný) - 6.5.2002 > Souhlasím s Oplatkou - velmi pěkné! Hvězdnou pěchotu jsem viděl a při čtení tvé vynikající recenze jsem se až divil, jak podobné názory jsme oba na tu karikaturu filmu měli! Mohl bych si však dovolit takový malý hnid? Nebudu tady nikomu říkat, jak má vypadat recenze (ostatně ta má, na LOTR byla krásným příkladem, jak vypadat nemá... - neber jako propagandu...:o)), ale mám pocit, že rozhodně by měla být rozčleněna do tématických odstavců, což si trošku opomenula, čímž tvá recenze získala spíše přízvisko pojednání... Krásné pojednání. Nicméně na druhou stranu, jak starý je to film? Asi už to nějaký pátek bude... popisovat děj skoro nemá cenu (stejně to žádný nemá), zaobírat se nejrůznějšími klišoidními tématy, patřící k recenzi na film, v tomto případě nemá smysl - venkoncem ti i formu tvého slohového zápisu schvaluji! Není co dodat - 1*!
Body: 5
<reagovat 
Sionna_V (Občasný) - 12.5.2002 > Oplatka: Je to už pár měsíců, co jsem tuhle recenzi psala. Původně nebyla pro Totem, ale pro obveselení mých přátel a spolužáků. Jak tak o tom přemýšlím, tak ta recenze byla opravdu asi ze Cinemy, respektive z jejích internetových stránek. Jinak děkuji moc za chválu. :-)
<reagovat 
mrtvola.kid (Občasný) - 17.12.2002 > Jo a ještě jedn věc - posílat takhle někam ubohé malé vojáčky je jasnej masakr... Myslim, že tvůrci se mohli podívat o pár let zpět jak to dopadlo v 1. světové. Jediné, co je na tom hezky udělané je počítačová grafika - a aby za ty peníze nebyla...
Body: 5
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je tři + čtyři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter