Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 19.4.
Rostislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Co? Kdy? Kde?
 > Co? Kdy? Kde?
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Čtení laureátů Ceny Jiřího Ortena - Petry Hůlové a Jonáše Hájka - 29. 11. 2007
Autor: drfaust info (Občasný) - publikováno 19.11.2007 (11:14:25)

 

 

 

Čtení v kavárně Muzea Karlova mostu

 

Čtvrtek 29. listopadu 2007

19.00 hodin

 

 

Letošní nositelé Ceny Jiřího Ortena

 

 

Petra Hůlová

Umělohmotný třípokoj

 

Jonáš Hájek

Suť 

 

Úvodní slovo Libuše Bělunková a Pavel Kosatík

Akordeon Jana Bezpalcová

 

 

 

 

Křížovnické nám. 3

Praha 1 – Staré Město

 

 

Umělohmotný třípokoj Petry Hůlové (1976) je prózou v českých poměrech netradiční: v popředí autorčiny pozornosti nestojí ani hlavní hrdinka, třicetiletá luxusní prostitutka, ani její příběh, jenž ostatně skoro absentuje. Tím, hlavním, oč jde, je jazyk, který autorka pro tuto knihu vytvořila, nechala se jím od začátku do konce vést a jehož pomocí vytvořila podivuhodný obraz doby. Je zde vylíčen svět, ve kterém sex a erotika vyplňují v podstatě celý duševní obzor lidí, pohánějí jejich slova i činy, ať už si to tito lidé uvědomují nebo ne. Co je zvláštní: to erotično jako by však už nemělo svůj prapůvodní, osvobozující a kreativní smysl – daleko spíš člověka zradilo a zajalo v pasti stereotypů. Smysl se vytratil, nahrazen rituálním opakováním, nápodobou a iluzivní hrou, v níž nikdo a nic nejsou opravdové a kde se nikdo ničeho více než opravdovosti nebojí. Tomuto světu totální, protože navíc nevědomé nesvobody se lze divit, nebo, snad lépe, smát – a právě toto druhé autorka prostřednictvím svého vynalézavého jazyka, plného novotvarů, činí. Dráždivé a krouživé brebentění hlavní hrdinky postupně odkrývá přesné autorčiny otázky, týkající se identity člověka dnešní doby.

 

Pavel Kosatík

 

 

Sbírka debutujícího Jonáše Hájka (1984) Suť, zahrnující práce z let 2003–2006, je v současném básnickém kontextu výjimečná soustředěnou básnickou prací a neokázalou sebeironií. Formální bravura, s níž básník zkoumá možnosti interpretace všedních záběrů (jízda autem, předsíň, bezdomovec, výřezy krajiny), neohromuje, neživí sama sebe, naráží vědomě na své hranice. Autor se soustřeďuje na matoucí spojení vjemů, obrazů a slov, ukazuje praskliny v hladkém povrchu – věcí i veršů. Čtyři desítky tvarově pevných básní s dynamickým vnitřním prostorem jsou zároveň přiznaným příběhem plachého, nedůvěřivého básníka, který se cítí být neustále na počátku své pozorovatelské výpravy.

 

Libuše Bělunková

 

 

 

 

 

 

 



Poznámky k tomuto příspěvku
g morr (Občasný) - 19.11.2007 >
Doporučil 
<reagovat 
skold (Občasný) - 19.11.2007 > hm, možná dojdu
Doporučil 
<reagovat 
čtenář drfaust - 19.11.2007 > o tom nemám žádný info, prodávám právě ty informace, které jsem nakoupil... autory uvádím právě v tom pořadí, jak mi na pozvánce přišli, tak snad...
<reagovat 
ariel (Občasný) - 19.11.2007 > a už se ví, kdo bude číst první?
<reagovat 
 zase zkrvák (Občasný) - 19.11.2007 > ariel> taky bych šel až na jonáše:-)
<reagovat 
 ariel (Občasný) - 19.11.2007 > zkrvák> 

pracuju do čtvrt na osm. kde, ti veřejně neřeknu, ale právě tebe to velice pobaví.


<reagovat 
 zase zkrvák (Občasný) - 19.11.2007 > ariel> já do půl vosmý. kde, všichni víme.
<reagovat 
Jonáš (Občasný) - 19.11.2007 >

díky za vyvěšení, Totemáky srdečně zvu.

 

ps. myslel jsem, že Petra Hůlová je ročník 1979...


<reagovat 
drfaust (Občasný) - 19.11.2007 >

je to pozvnka, kterou mi poslal P.B., tak snad ví...


<reagovat 
 Aestas (Občasný) - 20.11.2007 > drfaust> P.B. určitě ví...
<reagovat 
Petr Vaněk (Občasný) - 21.11.2007 >

není nic jednoduššího než si to ověřit. 12. 7. 1979 se píše na obálce knížky. stejně tak hovoří i google.

 


<reagovat 
Hrdý (Občasný) - 25.11.2007 > mě by zas zajímalo, co ví hůlová o luxusních prostitutkách..

tož bych přišel, ale já na to stejně zapomenu

ale tak bych mohl konečně zjistit, co je zajímavýho na nezajímavých prasklinách na hladkém povrchu, natož jízdě autem, předsíni, výřezu krajiny a bezdomovci

rád se učim, ale nechci tam usnout

bude diskuse s autory?.)
<reagovat 
 kalais (Občasný) - 25.11.2007 > Hrdý> milý můj já tam namířeno mám:)
přijedeš na bruslích?:)
<reagovat 
 Hrdý (Občasný) - 25.11.2007 > kalais> na bílém koni, voe

zatim se mi tam moc nechce, ale můžem akademicky diskutovat nad autory
láká mě ta luxusní děvka
<reagovat 
malý jakoubek (Občasný) - 26.11.2007 > přijď, Ut je srandovní. luxusní děvka je fakt luxusní. pusť si rozhovor s Hůlovou na čt24, autorka téma zkoumala, kde mohla...
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je jedna + pět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter