Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 25.4.
Marek
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Nesvázal ani nerozřezal
Autor: ariel (Občasný) - publikováno 19.2.2008 (09:59:11)

 

 

 

 

 

Nechám tě přičítat

do knih, které jsem nesvázal ani nerozřezal,

ale mám je v hlavě,

 

tvá přání

na plátně druhých lidí,

kteří by strpěli nebo nestrpěli

tvou samotu

ve dvou,

 

s sebou.

 

3. 2. 2008

 

 

 

 

 

 



Poznámky k tomuto příspěvku
zase zkrvák (Občasný) - 19.2.2008 >
Body: 5
<reagovat 
zanzule (Občasný) - 19.2.2008 > ale mám je v hlavě .. a tak vůbec ..**
Doporučil 
<reagovat 
Hrdý (Občasný) - 19.2.2008 > tak buď si můžu vybrat tu drastickou část a nebo tu mentorskou

vyberu si drasticky mentorskou

každopádně osobně intimní, mě se netýkající
<reagovat 
hrbol (Občasný) - 19.2.2008 >
Body: 5
<reagovat 
pořezaná_sluncem (Občasný) - 19.2.2008 >
Doporučil 
<reagovat 
wandalka (Občasný) - 19.2.2008 > příliš sterilní...i s tím "nerozřezal"....ano, dáváš si moc a moc záležet
Body: 4
<reagovat 
claim (Občasný) - 19.2.2008 >
Body: 5
<reagovat 
J.K. Olešínský (Občasný) - 19.2.2008 >
Doporučil 
<reagovat 
damika (Občasný) - 19.2.2008 > nevidím mentorství, drsné to je a pro mě zajímavé .."s sebou" mi přijde už navíc
Doporučil 
<reagovat 
damika (Občasný) - 19.2.2008 > beru zpět, byla jsem zbrklá
<reagovat 
 ariel (Občasný) - 19.2.2008 > Damika> i s tou výhradou kterou jsem ti napsal to bereš zpět? rozvaž.
<reagovat 
 damika (Občasný) - 19.2.2008 > Ondřej> kašlu na gramatiku, pocit je důležitější
<reagovat 
synthetic darkness (Občasný) - 19.2.2008 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
synthetic darkness (Občasný) - 19.2.2008 > a ještě...
<reagovat 
hermit (Občasný) - 19.2.2008 > solidní, nadšení nevyvolalo.
Body: 5
<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 19.2.2008 >
Body: 5
<reagovat 
hlava pana Rampina (Občasný) - 20.2.2008 >
Body: 5
<reagovat 
moře (Občasný) - 20.2.2008 > pro mě málo....
<reagovat 
vencydust (Občasný) - 21.2.2008 >
Body: 5
<reagovat 
vřes (Občasný) - 22.2.2008 > Tohle je pro mě nejpřístupnější ze všeho, co jsem od tebe zatím četla. Dokonce se mi to líbí.
"s sebou" chápu tak, že patří ke "strpěli"... i když zřejmě mělo být dvojznačné (?) Každopádně se u něj čtenář zarazí, takže mi vadí.
(Bodovat nebudu, od mé osůbky by to bylo servilní.)
<reagovat 
 ariel (Občasný) - 22.2.2008 > vřes> dík. takový přístup mě těší.
<reagovat 
Mbonita (Občasný) - 19.2.2008 > zvukově mi nesedí na konci to s sebou..nahlas to zní dost syčivě:-)
jinak nemám co dodat..jsi moc precizní:-)
Body: 5
<reagovat 
 ariel (Občasný) - 19.2.2008 > Mbonita> to "s sebou" se čte jako "sebou", tak to snad není až tak moc syčivé... :o)
<reagovat 
 opožděné zrcadlo (Občasný) - 19.2.2008 > Mbonita> zvláštní, že. jaký je rozdíl mezi se sebou a s sebou. je, ne?
<reagovat 
 Mbonita (Občasný) - 19.2.2008 > Ondřej> tak promiň...nic proti dílu..a vůbec ne ke způsobu čtení,ale sykavky na závěr mi nesedly...toť vše.
<reagovat 
 Mbonita (Občasný) - 19.2.2008 > talichovo kotleto> rozdíl poměrně zásadní..řekla bych...ono vyjadřovat pocity je poměrně složité..a navíc autorovi do hlavy nevidím:-) jsem jen čtenář.
<reagovat 
 opožděné zrcadlo (Občasný) - 20.2.2008 > Mbonita> ano, zásadní.
<reagovat 
 Mbonita (Občasný) - 20.2.2008 > talichovo kotleto> beru to a nebudu už kaziti autorův počin další diskuzí.
<reagovat 
 hlava pana Rampina (Občasný) - 21.2.2008 > to vás není hodno> Je mezi "s sebou" a "se sebou" významový rozdíl, nebo se jen v některých případech začalo vkládat "e"? (Příp. kde se o tom může nejistý rodilý mluvčí poučit?)
<reagovat 
 hlava pana Rampina (Občasný) - 21.2.2008 > Mbonita> Diskuze snad takovou moc nemá...
<reagovat 
 opožděné zrcadlo (Občasný) - 21.2.2008 > hlava pana Rampina> Sákryš, my to s Ondřejem rozebírali dlouho vzádu. To nejpodstatnější (poněvadž pak jsme si tak nuancovali)... jsou kontexty, kde vokalizovanou formu předložky naši soumluvčí nepoužívají. Vzít si něco s sebou, mít s sebou, brát si s sebou. A jsou místa, kde si jen těžko představuju formu bez vokálu. Nevěděl, co se sebou má dělat. Myslím, že v textu výš máš podle autorské intence číst minimálně obojí možnost.
<reagovat 
 hlava pana Rampina (Občasný) - 21.2.2008 > to vás není hodno> Minimálně... A jsou vůbec nějaká maxima...? Nejednoznačnost poezie je milá věc; ale tohle už je asi víc než zvládnu pojmout - jak nějaká hra "skombinuj si svoji báseň"; devět řádků, pět šest míst, co se dají vnímat různě a ve výsledku znepokojivý dojem, že čas věnovaný vstřebávání je nepřímoúměrný katarzi (asi odvážné slovo)... Dost možná i kvůli mému sklonu k fragmentárnímu vnímání se mi to neskládá v celek. Chyba ve čtenáři.
<reagovat 
 ariel (Občasný) - 21.2.2008 > to vás není hodno> 

no, já se na základě té diskuse o "s sebou" hodně dozvěděl.  a jestli to dnes stihnu, přečtu si v časopise "Naše řeč" nějaký článek na to téma. zájmena mám docela rád, zvlášť zájmena zvratná, chi

 

jinak se v tom textu objevuje něco co u mě myslím není moc typické, je to na konci gramaticky utržené ze řetězu, což jsem dosud prakticky nemíval ve zvyku


<reagovat 
 Mbonita (Občasný) - 21.2.2008 > hlava pana Rampina> myslíš..slovo je mnohosečná zbraň..někdy dokáže pomoci,jindy zasáhne velmi účinně ego.Navíc záleží na diskutujících a já jsem špatný diskutér posouzeno objektivně:-)
<reagovat 
 opožděné zrcadlo (Občasný) - 22.2.2008 > hlava pana Rampina> Maxima nejsou. Ale víš co -- od nějakého místa se ta pravděpodobnost "smyslu" začíná blížit nule, takže je rozumné ji zanedbat. Domnívám se, že je dokonce potřeba ji zanedbávat. Dělám to tak někde u čísla tři. A když je takových míst v básni příliš (a nejsem vzdělané jako mamutík, pro mě je nad třemi už mnoho), tak ji spíš zahazuju, než čtu. Jsem primitivní a někdy jsem na to i hrdé. A chyba ve čtenáři je podle mě zbabělé. Zkus to vzít trochu kapitalisticky: básník se uchází o tvoji přízeň. Dostal jsi své zboží? Nedostal, on ti to nenapsal k libosti, vybuč ho!
<reagovat 
 opožděné zrcadlo (Občasný) - 22.2.2008 > Ondřej> Ano, to je pravda. Ale přijde mi to gramatické utržení jaksi v "tvém řádu". Myslím, že se slovy tak zacházíš už dlouho. No co – tak jsi to posunul na úroveň syntagmat. Kdybys v té NŘ našel něco pěkného, dej mi vědět. Mám lingvisticky vyprahlo, něco jednoduchého a důvtipného bych si rádo přečetlo. Pravda, nakupilo jsem si už u lůžka pár kněh. Ale švižný článek o něčem konkrétním... to bych si dalo. Kdyby o tom měl třeba nějakou drobnost můj milený Komárek... A ten o zájmenech, nebo deiktických slovech vůbec, leccos zná vtipně připovědět, i s pohledem vývojovým a srovnávacím.
<reagovat 
 Lyryk (Občasný) - 22.2.2008 > to vás není hodno> zcela kategoricky protestuju proti kapitalistickému čtení .)) a přimlouvám se za čtení všelidské;

dokonce i kapitalističtí svatí otcové, analytičtí a pozitivističtí filozofové uznávají, že neexistuje spolehlivá možnost úplného přenosu textu z jedné mysli do druhé; (namátkou: Wittgenstein - jazykové hry, Godel - matematické věty o neúplnosti, Quine - nemožnost úplného logického přepisu přirozeného jazyka)

pokud redukuješ text básně na zboží a voláš po kapitalistickém vztahu, je to jen nietzscheovský projev hrubé vůle k moci, pojaté jako moc nad druhými; redukce, kterou se nám pokouší nařídit globalismus, který se jinak nikdy neujme nekontrolovaně své kýžené moci redukuje a převádí na zboží objekt úplně všechno; podle mne to je skrytý náběh (a návrat) k fašismu, neboť za tenkou hranicí redukce leží velmi blízko nutnost likvidace nekapitalistického nepřítele - utopisty, básníka, vizionáře; aniž bych tě podezříval z vědomého spění k fašismu, přesto považuji za nezbytné tě na tuto skrytou možnost upozornit; ty třeba napíšeš veselé a dobromyslné "vybuč ho!", ale někdo jiný za chvíli podle tebou vytyčeného počátku nařídí: "odvez ho do lesa a zastřel";

vztah vnímatele a tvůrce uměleckého vyjádření není a nemůž být kapitalistický, rozhodně ne tady, kde za čtení autorovi nic neplatíš, to je zcela absurdní, ničivé a pouze degradující; domyšleno do důsledku, by tvoje pojetí znamenalo, že by třeba kapitalistický student měl vybučet nepohodlného profesora matematiky, protože mu jeho těžká, složitá, náročná výroková logika nevoní; voláš skutečně: "zrušme složité věci"?

kapitalistické čtení si uzurpuje apriorní právo nebýt ze svého úzce redukovaného zájmu ani náznakem solidární s druhým; jenomže bez solidarity s druhým by za chvíli neexistoval žádný kapitalismus; a to vás není hodno .)))
<reagovat 
 ariel (Občasný) - 22.2.2008 > to vás není hodno> 

mě napadl takový obraz a dám ho sem spíš pro legraci než že bych to chtěl horečně vysvětlovat. myslím, že jiné mé věci jsou utržené ze řetězu, ale když se člověk podívá pozorněji, zjistí, že ony ty věci, i když utíkají pryč, za sebou na tom řetězu vlekou takovou malilinkatou boudičku nebo kolíček, takže de iure utržené nejsou :o)

 

jináč, jak asi víš, je mi příjemno se s tebou bavit, protože používáš tak zábavný jazyk. jazyk neutržený ze řetězu, a přesto podivný. 


<reagovat 
 hlava pana Rampina (Občasný) - 22.2.2008 > to vás není hodno> Abych někoho vybučela, na to nějak nemám povahu; zpravidla si vystačím s (dobře míněnou) výtkou či poznámkou, což se Ondřejovi nějak nelíbilo (proč, to mi zůstává utajeno). Tak jsme se "domluvili", že jsem pro jeho básně špatný čtenář (který se - v ideálním případě - zdrží komentáře).

Hele, kdydbych byla tak "primitivní" jako ty, tak bych na to byla hrdá pořád a ne někdy:)
<reagovat 
 opožděné zrcadlo (Občasný) - 22.2.2008 > Lyrük> Po odstavcích, kousavě, mírně kousavě.

1. protestuj. vlastně stalo se.

2. to jsem neřeklo – a jak je asi vidět z toho, co jsem psalo (případně si to přečti ještě jednou), ani já v totální "souznění" (promiň mi tu nepřesnost) nevěřím.

3. přeháníš. mohlo bych o tom psát víc, ale prostě přeháníš. v jednom máš ale pravdu: vůle k moci. vztah čtenář x autor je podle mě souboj. ne ale na smrt. jestli je potřeba to pro tebe zlehčovat opravdu hodně, tak jako šiškovou válku.

4. nemůže. což neznamená, že čtenář, když to tedy musím povědět po lopatě, může křičet, že to chce jinak, že tomu nerozumí a že je autor mrkev. atd. a jestli jsem či nejsem jako "kritikus" práv – nechať usoudí zas jiní. říká se tomu diskuse a krajní názory jsou povoleny. už proto, že v tom lese to neskončí. kritikus janáček před pár lety napsal stať s názvem "proč nepustím křesadla do literatury". nesouhlasím s ním, ale napsal to dobře a díky jeho vyhraněnému stanovisku se mnohé pročistilo. ostatně – jestli já tady předvádím teror v hnědém, jsi ty minimálně stejně nebezpečné levičácké hovado.

5. ale hovno. jsem solidární, & má slova všude na totemu buďtež mi svědkem, i s chudými duchem. i tebe ve tvé politováníhodné omezenosti, jak vidíš, rádo podaruju almužničkou.

Da capo al fine.
<reagovat 
 opožděné zrcadlo (Občasný) - 22.2.2008 > Ondřej> to je velice pěkný příměr.



<reagovat 
 ariel (Občasný) - 22.2.2008 > hlava pana Rampina> 

navrhuji vrátit se zpět k této poznámce: "Obě na mě působí zhruba do půlky jako hříčka, od půlky jako překlad a ani jedné asi (úplně) nerozumím, čímž tedy neříkám, že se o to nechci dál pokoušet." možná jsem udělal chybu v tom, že jsem ji četl jako kritiku a zároveň jsem měl potřebu o této kritice diskutovat. ona tam vlastně není žádná kritika obsažená, je tam obsažená čtenářská percepce.

 

tuto percepci jsi mi napsala proč? budu rád za odpověď a pokusím se ji přijmout, i když jsem přecitlivělý kluk  


<reagovat 
 opožděné zrcadlo (Občasný) - 22.2.2008 > hlava pana Rampina> Bučení byla samozřejmě nadsázka. Tady by nebylo slyšet. A jestliže se po diskusi doberete i k té domluvě... Dobře bylo.
<reagovat 
 Lyryk (Občasný) - 22.2.2008 > to vás není hodno> .)) no víš co, třeba jsem židbolševické hovado, libovolné hovado, prostě hovado bez jakékoliv ceny tvé nejvyšší rasy, ideového hubitele hovad .))) netuším, jak můžeš s takovým hovadem být současně solidární a zároveň tak někoho nazývat; to je nemoc tvých bezhranic; nevíš, co říkáš, řekneš stejně snadno báseň je zboží, a stejně snadno "jsem solidární" (ačkoliv pochybuji o tom, že pokud jen projevíš pozornost, není to podle mne solidarita);

solidarita se projevuje v empatickém dialogu, ve tvém dialogu je však eskalační rozbuška, která dialog sráží na silácky jednostranný řev potenciovaný nějakou tajnou nevyřčenou pravdou (zřejmě myšlenkového bicepsu);

čtenář jistě může křičet, že to chce jinak pokud si nakoupil a zaplatil, ale tady je to jen osobní teror, vytahování se, zastrašování, sprostá osobní exhibice; neboť sem autor přichází s důvěrou a zdarma předkládá své (objektivně bezcenné) artefakty; zaslouží si za to alespoň elementární základ slušnosti -> nebýt jen hovado na konfiskovaném zboží; diktát vnímatele je neodůvodněná a neoprávněná konfiskace arteficiálního významu, a to: jeho redukcí na služebný nástroj; .)
<reagovat 
 hlava pana Rampina (Občasný) - 22.2.2008 > Ondřej> Asi že jsem měla potřebu se k tomu nějak vyjádřit (neptej se, kde se vzala, nevím); a zároveň jsem si myslela, že když si stávající myšlenky zformuluju, bude to dobrá pozice pro další přemýšlení o těch básničkách. Nic víc.
<reagovat 
 hlava pana Rampina (Občasný) - 22.2.2008 > to vás není hodno> No jistě, tady by to nevyznělo...
<reagovat 
 opožděné zrcadlo (Občasný) - 22.2.2008 > Lyryk> jsi kdejaký smajlík a těm já nerozumím. umím maximálně tři. takže se nezlob, jestli nechápu některé jemné odstíny toho, co píšeš. raději tedy jinak: bezbřehost jsi tady o kousek výš dogmaticky (jaký paradox!) hájil ty. co jiného je ta tvoje všelidskost?

s tím hovadem si to neber nějak osobně. kdybych bylo hubitelem hovad, muselo bych v první řadě vyhubit samo sebe. viz moje autorská stránka. nebo kde se tady objevuje jméno...
<reagovat 
 ariel (Občasný) - 22.2.2008 > hlava pana Rampina> 

jo, takže jsme si prostě špatně porozuměli. hledal jsem v tom jiný účel a tedy smysl než ty.

 

a ještě na něco se chci zeptat. připadá mi, že na tu naši malou přestřelku opakovaně odkazuješ pod mými příspěvky při rozhovoru s druhými lidmi. zajímá mě, proč to děláš. chci tomu víc rozumět.


<reagovat 
 hlava pana Rampina (Občasný) - 22.2.2008 > Ondřej> Tady to bylo k věci. A to předchozí? Asi žes mě naštval a cítila jsem se dotčeně; nemáš mi co vyčítat hodnocení na základě pocitů a asociací - nota bene když to ani hodnocení nebylo.

Žes v mé první poznámce hledal jiný účel, mě může mrzet, ale jestli za to můžu, je otázka.
<reagovat 
anae (Občasný) - 22.2.2008 > http://www.youtube.com/watch?v=pTLOzR7tryk
Body: 5
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení     Novější>>>

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je čtyři + čtyři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter