Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Středa 24.4.
Jiří
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<předchozí ve sbírce Toulavá z kolekce Vo životě
Autor: Mbonita (Občasný) - publikováno 26.2.2008 (17:02:01)
další ve sbírce>

Sedím na vrcholu kopule ze skla

a hledím ptákům do hnízd.

 

Závidím chmýří lehkost.

Větru křídla.

 

Chci tam,

kde zelená mění se v oheň a led

                                       ochutnat ...sen.



Poznámky k tomuto příspěvku
čtenář já5 - 26.2.2008 > ty tvé miniatury čtu docela rád
navíc si myslím,že ta tvá kolekce je docela ucelená..pocitovky,ale slušné.na můj vkus nemusí být exkonstrukce a hromada slov bez smyslu,aby to bylo superdílo.
<reagovat 
ariel (Občasný) - 26.2.2008 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Euchriddd (Občasný) - 26.2.2008 > krásné, pronikavé, plné vesmírné tenze. Jako měsíční paprsek v mezivětvích, proměnlivost a lapidární lehkost, naštěstí vzdálená Jonášovi a blízká P. Hrusškovi. Díky díky

Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 Mbonita (Občasný) - 26.2.2008 > Euchriddd> děkuji..jsem poctěna tvými slovy
<reagovat 
ariel (Občasný) - 26.2.2008 > myslím, že z tvých jedna z nejlepších. opravdu jsou vzájemně dost propojené, a přitom je každá jiná. je velmi jednoduchá, jasně
<reagovat 
 Mbonita (Občasný) - 26.2.2008 > Ondřej> děkuji...kdysi jsi mi řekl,že propojenost by měla být smyslem v kolekci..vždy dám na dobré rady.
<reagovat 
hořící Knot (Občasný) - 26.2.2008 > úžasný Mbonito, smekám svý klobouky.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 Mbonita (Občasný) - 26.2.2008 > hořící Knot> děkuji mockrát a věřím, že tvé klobouky jsou exkluzivní:-)
<reagovat 
magie_esence (Občasný) - 26.2.2008 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
synthetic darkness (Občasný) - 26.2.2008 > Taky bych chtěla :)
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Martin (Stálý,Redaktor) - 27.2.2008 > Příjemné:-)
<reagovat 
marsyas (Občasný) - 27.2.2008 > CITUPLNÉ
Body: 5
<reagovat 
claim (Občasný) - 27.2.2008 >
Doporučil 
<reagovat 
čtenář Lumpino ;-) - 27.2.2008 > Líbí 5***
<reagovat 
zanzule (Občasný) - 27.2.2008 > líbí :x)
Doporučil 
<reagovat 
egil (Občasný,Redaktor) - 27.2.2008 > avi
<reagovat 
egil (Občasný,Redaktor) - 27.2.2008 > Jen pár poznámek:

Napsal jsem: "nelze(!) udělat rovnítko mezi snadná=neimaginativní"..

takže v tom nejsme ve sporu.
____

v té části o postupu od poznání k obrazu —
nevím, to jsem myslel obecně, z valné části ne adresně na tebe..

konkrétně u tebe
vnímám tu "snadnost" spíš v tom, že tě pojme nápad či myšlenka a báseň je pak způsob, jak tu myšlenku (či nápad) "rozvinout". Je to bodová emotivní poetika, proč ne, ale co mi v ní chybí, je horizontální rozměr. Jedná se o zabstraktnělou vertikální dimenzi, která zakládá prostor chudý všude jinde než na poli hloubky
prožitku.
<reagovat 
 ariel (Občasný) - 27.2.2008 > egil> 

no, v tom se ale odráží mé limity jakožto člověka. nedávno jsem Jakubovi napsal, že "nic neumím, jenom myslet a cítit". snad by se dalo říct, že mé texty jsou zápisem o této limitaci, o mém vězení.

ale zároveň... a právě proto snad má předešlá slova nevyzní alibisticky... hledám i trochu horizontální smyslovosti, v tomhle směru zaznamenávám za ta léta v mých textech určitý posun. zde mi však nejde ani tak o dosažení nějaké vnější mety (uznání), ale v první řadě o osobní obohacení.

když se však nad tím zamyslím, líbí se mi ona radikalita, ona omezenost. proč nebýt někým, kdo utáhl šrouby víc než jiní - čímž zintenzivnil pocity čtenářů, ať už v kladném nebo záporném smyslu?

 

souhlasím nakonec s tím, jak si to vyjádřil, ale kladu si otázku, proč by to tak nemohlo být? ba co víc, proč nebýt ve své omezující vyhraněnosti původní, tím spíš, že je skutečná?

 


<reagovat 
egil (Občasný,Redaktor) - 27.2.2008 > Jistě, ta otázka je úplně na místě: "proč ne";; jak jsem napsal úplně na začátku: reprezentuješ jistý typ poetiky, který moc nemusím,

což neznamená nic než to, co je v té větě řečeno (můj postoj)..

uvědomuju si, že poezie může nabývat mnoha podob; což je dobře → ta pestrost, každému autorovi, co jeho jest, tedy... pokud to "co jeho jest" je mu skutečně bytostně vlastní, to vnímám jako to nejposlednější kritérium,

přičemž – že není, to je to poslední z čeho bych zrovna tebe podezříval.
__

a tím se kruhem dostáváme zpátky k této básni..
(to je dobré na podobných netových diskuzích: člověk si třídí)..

v prvním komentáři jsem napsal "vše je to takové při povrchu", tudíž nejen že je zde celkem vágní ona již zmíněná vertikalita, ale i horizontalita, jíž přiřaďme následnou větu mé poznámky: "Chmýří, vítr, křídla → pár konvenčních rekvizit.."
<reagovat 
 ariel (Občasný) - 27.2.2008 > egil> 

"bytostně vlastní" - ano v tom s tebou vnímám poměrně silnou shodu, a proto tvé tvorbě, i přes osobní výhrady, přeju úspěch. vnímám ji skutečně jako tobě vlastní, jako výraz tvé "odpovědi životu"

 

co se textu týče, skutečně, to autorku na naší diskusi nejspíš zajímá především... ono je to těžké, bytostně vlastní může být i povrchnost... ano, jsou to takové povšechné poetické obrazy typu "chmýří", "křídla ptáků", ale pro mě nějak esteticky ladí dohromady. ten text si podle mého názoru bere takové sousto, na nějž stačí. ryje tak hluboko, aby věděl, čeho chce (třeba "jen" pocitově) dosáhnout.

 

jinak si rád přečtu i tvé další komentáře pod dalšími texty...


<reagovat 
moře (Občasný) - 27.2.2008 > jsem u vrcholu a hledím ptákům do očí...
Body: 5
<reagovat 
 Mbonita (Občasný) - 27.2.2008 > moře> pak je to obdivuhodno:-))
<reagovat 
egil (Občasný,Redaktor) - 27.2.2008 > Pro mě málo...
vše je to takové při povrchu. Chmýří, vítr, křídla → pár konvenčních rekvizit; syntetická spona (nijak překvapivá) závěrem..

Myslím, že Jitka Zelenková záviděla též kdeco (mmj. studentu v sáčku lásku, horám už já nevímco), lehkost chmýří asi ne, pravda, ale dozvídáme se od ní postoj subjektu ("..to věc je zlá") — tady se obraznost rozpuští v přání, vyústí do ztracena.
____

Pro mě se jedná se o případ poezie, které říkám snadná. Na Totemu je několik směrů snadné poezie, jeden prezentuje např. ariel - resp. nyní Ondřej -, který je schopný postavit text pouze na jednom paradoxu nebo na subtilním napětí mezi dvěma emocionálními stavy..
<reagovat 
 ariel (Občasný) - 27.2.2008 > egil> díky za avízo. vlastně nevím, co na to říct, to bychom se asi museli bavit konkrétně. nezříkám se toho. v podstatě nevím, kde jsi sebral ty číslovky "jedna" a "dva". osobně bych čísla zvedl.
<reagovat 
 Mbonita (Občasný) - 27.2.2008 > egil> velmi pozorně jsem si pročetla vaši diskuzi s Ondřejem
a musím říci,že tak si představuji fundovanou komunikaci pod dílem,ať již jsou názory jakékoli.
K mému textu...jeví se ti klouzáním po povrchu,budiž neberu ti tento názor,vyznění pointy nechávám na čtenáři..to je můj úmysl,nehodlám ho vést za ruku až tam kam bych chtěla já...líbí se mi když každý čtenáž si svou pointu jaksi dotvoří ve své fantazii.

Navíc netroufám si tvořit velké nadýchané dorty..ale zatím drobné jednohubky..a je věcí vývoje každého autora kam až dojde.
k výběru slovních obrazů..chmýří,křídla..jistě dalo by se s tím vícero pracovat to nepopírám..ale byla bych to já? Ženy mají trochu jiné potřeby i ve vyjadřování pocitů..a já nestavím konstrukci,ale sním sen.
Možná tento typ psaní není hoden nějakých ambicí...já doufám,že si mé drobky někdo přečte.
<reagovat 
 egil (Občasný,Redaktor) - 27.2.2008 > Ondřej> Čísla jsem střelil od boku,
máš pravdu - lepší to bude konkrétně, přímo u nějakého tvého textu..
_____

Ondřeji, ještě dodám:
Nedávno jsem někomu říkal, že tvé texty, i přesto, že je považuju za reprezentanty poetiky, kterou nemusím, určitě patří k tomu nejlepšímu, čím je tento typ poetiky na Totemu zastoupen.

Ono nelze(!) udělat rovnítko mezi snadná=neimaginativní. I imaginativní poezie může být snadná. Za hermetickou obrazností lze schovat kdeco. Za sebe můžu říct, že se mi líbí, když se autor dobírá skrze text nějakého poznání, ale neusnadňuje si to. Třeba prvoplánovými nápodobami nebo vědomím "takhle nějak by to mělo vypadat, tak proč bych to tak nenamíchal/a"; nebo nedostane nějaký nápad, a šup s ním do pointy+"sakryš, co bych tam tak nasázel, aby to v tu pointu vyústilo"..
Mám rád postup v opačném směru, byť třeba tápavý, temný.
<reagovat 
 ariel (Občasný) - 27.2.2008 > egil> 

jasně, ale odkud bereš pocit, že právě já takto namíchávám nebo vytvářím pointy? struktury mých textů, tedy těch nejlepších, se většinu napíšou samy. pointa je to poslední co mě u textu napadne, intuitivně ji vycítím a už nepíšu dál. ale nerad bych se tu nějak obhajoval.

rovnítko snadná=neimaginativní je poměrně zaujaté, tedy zaujímající jeden pohled. nikde totiž neexistuje předpoklad, že by poezie imaginativní být měla, i když většina poezie k tomu více či méně směřuje. tudíž, u toho že já imaginaci neumím, k čemuž se tady veřejně přiznávám, neznamená, že jsem nutně o něco ochuzen, mám-li ji čím nahradit. mám-li skutečně, tu prozatím nechávám otevřené.

připadá mi zvláštní, když hovoříš o poznání - samozřejmě je velice ošemetné se srovnávat, ale myslím, že patřím k lidem, které se toho poznání obecně, ve vědě, v umění i v životě, dobírají velice usilovně a velice hloubkově. takže ta snadnost se snad pozná podle toho, že u textů, které u sebe pokládám za dobré můžu podrobně rozebrat každé jeho slovo, a taky můžu popsat okolnosti, proč ten text vznikl, na jaké skutečnosti z mého života odkazuje (což netvrdím, že se - předevěším v tom druhém případě - nutně chystám dělat)

ostatně, kdysi jsme se nějak chytli (u mého textu Winter's Tale) a já v reakci napsal poměrně dlouhý rozbor této básně - tedy nikoli rozbor nějakých mých "pocitů a dojmů", ale rozbor objektivních vazeb mezi slovy a mezi, jakkoli primitivními, obrazy, které tam byly užity. to neznamená, že ta báseň byla dobrá, ale snad to znamená, že nebyla snadná, a nebyla "odhadnutá".

na druhou stranu chápu, že mé poznávání má svá specifika, například rád užívám extrapolaci a jakousi extremizaci, takže mnou vyjádřené názory pak mohou působit jako nějaké snadné radikální teze. jsem však přesvědčen o tom, že při hlubším pohledu tomu tak není a že radikalita mých textů i postojů je naopak výrazem odvahy nabít si držku - a to právě proto že příliš netápu, ale spíše hledám limity, právě tím, že si na tyto limity nabíhám.

 


<reagovat 
 malá paranoia mizí (Občasný) - 27.2.2008 > egil> bože, vážně se omlouvám, vždyť já tu melu kraviny! odpusť, snad se to už nebude opakovat... díky, každej máme někdy... debilní... kecy...
<reagovat 
Montrealer (Občasný) - 1.3.2008 > Rád si přečtu tvé drobky.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Montrealer (Občasný) - 1.3.2008 >
<reagovat 
Montrealer (Občasný) - 1.3.2008 >
<reagovat 
Montrealer (Občasný) - 1.3.2008 > Jen doporučení...
<reagovat 
Michelle (Občasný) - 3.3.2008 > Touláš se moc hezky...
Body: 5
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je osm + čtyři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
1 2 3 4 5 7 8 9 10 (11) 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 41 42 43 44 46 47 48 49 50
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter