Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Neděle 28.4.
Vlastislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Dům č.p.751
Autor: Janele z Liků (Občasný) - publikováno 25.5.2008 (16:01:21)

V kterémkoliv městě nenápadný domek u starého pivovaru.


Látkové rolety, vždy pečlivě stáhnuté až pod dřevěný parapet. Tušíme přes ně coby kolemjdoucí-chladný vzduch v neveliké místnosti s vysokým stropem, prázdnou klec zadrhávajícího kanára,  o které stařec k sobě nerad promlouvá.

 

  Jeho zahrada se stává stále více svolnou k samomluvě. Porostlá lesklými listy břečťanu a šlahouny mochyně schovává starcovy láhve s mořskými kameny a oprýskanou ruinu kredence, kterému strhl všechna dvířka, aby do něj mohl naskládat květiny, které zavazely kolu v chodbě hranami truhlíků.

 

Někdy tu drobný Julián sedává za teplých večerů s pytlíkem hrozinek a maluje mžourajícíma očima pod hustým obočím -do tmy příběhy svých vzpomínek. Sypké tělo s kůží připomínající hedvábný papír vdechuje a vydechuje pod béžovou, károvanou dekou, třese se samovolně jako plíce někoho, kdo mluví a nestačí přitom dýchat.

 

  --------

 

  Dnes ráno našli starce sympatičtí novomanželé, které překvapilo nezvyklé ticho za společnou zdí, jež oddělovala jejich zahradu od jeho. Důvěrně známý hlas muže v rozhovoru se špicem, kterého mu již před léty udusil svým štípnutím sršeň, se toho dne již neozval.

 

Mladý muž přelezl zeď, přešel přes dvůr se sítí rozbitých kachliček, úzkou chodbou se dostal ke dveřím kuchyně, v níž ležel stařec, ještě soustředěně třímající roztřepenou houbičku na nádobí. Při kontrole dechu na krční tepně si ještě všiml plastových brýlí, které při pádu odletěly, a rozbitého hrnku. Sanitka již starce nenaložila. Příčinou úmrtí bylo selhání srdce, které způsobilo vysoké stáří lidského organismu.

 

Příslušníci policie ČR zběžně prohledali dům, sepsali formulář o ohledání místa činu a vyloučili cizí zavinění. 

 

 

Bylo horké, srpnové poledne, slunce ostře prosvítalo oknem na plastový ubrus stolu, přidržovaný kovovou zarážkou. Strážníci chvíli jezdili očima po vybavení pokoje a sluncem ztvrdlých utěrkách pod oknem, pak z nízké lednice vytáhli jedinou minerálku ve skleněné láhvi a otřeli si z čela rukou pot pod slepenými vlasy.

(konec první části)

 



Poznámky k tomuto příspěvku
AdMa (Občasný) - 25.5.2008 > dolehlo na mne...
<reagovat 
 Janele z Liků (Občasný) - 25.5.2008 > AdMa> Děkuji za návštěvu.
<reagovat 
wandalka (Občasný) - 25.5.2008 > nějak nevím, tohle mi na tebe nesedí...taková divná paralela s posledním od Uther Pentragona....bez teček...
<reagovat 
 Janele z Liků (Občasný) - 25.5.2008 > wandalka> Tento příběh, tedy to, co bude následovat v druhé a závěrečné části se skutečně stal, vykládal mi jej můj kamarád. Paralela mě s Utherem nenapadá."Dům č.p.751", tak se jmenovala série černobílého zátiší jednoho jihomoravského fotografa.
<reagovat 
 wandalka (Občasný) - 25.5.2008 > Janele z Liků> toho jsem se právě obávala....že se to stalo
<reagovat 
myšák (Občasný) - 26.5.2008 > Jen - všimni si, prosím, že nenecháš (skoro) žádné podstatné jméno bez přívlastku nebo rozvití - důsledkem je potlačení podstatného (co se stalo, komu a třeba proč) ve prospěch "vypadajícího" povrchu
<reagovat 
 Janele z Liků (Občasný) - 26.5.2008 > myšák> Myšáku, děkuji za komentář, Janele bojuje s prózou, cpe do ní poezii, děkuji za upozornění.
<reagovat 
 myšák (Občasný) - 26.5.2008 > Janele z Liků> myslím, že to platí i pro poezii, jen to tolik netluče do očí... sám s těmi kudrlinkami bojuju, tedy snažím se.
<reagovat 
 Janele z Liků (Občasný) - 26.5.2008 > myšák> Je skutečně špatné si myslet, že tomu rozumí čtenář, když tomu rozumím já jako autor.). Vy s tím bojujete zdárně,...jen jste zvýšil svou tvorbou množství kluků, kteří pláčou.
<reagovat 
 myšák (Občasný) - 26.5.2008 > Janele z Liků> já bych zůstal u toho jazyka, třeba právě u těch kudrlinek - přemýšlením o nich zpětně působí i na myšlení samotné, jsem na sobě zjistil, držet v každé větě její tvar a kostru jde jen tehdy, kdy se zbaví nánosu nadbytečných přívlastků - pokud tedy nejsou cílem a úmyslem a nestávají se tedy samou podstatou.. třeba věty nebo odstavce. Ale (bez ironie) - sám s tím bojuju, pořád - s rizikem opačného extrému: sekané, holé věty...
<reagovat 
Janele z Liků (Občasný) - 26.5.2008 > Nám ve stylistice říkali, hlavně rozvíjejte, ale beru na vědomí, samotnou mě to ježí, když se druhý den k tomu textu vracím. Děkuji moc za obohacující komentář, většinou lidé zanechávají jen ty přívlastky a holé věty...
<reagovat 
annatar (Občasný) - 26.5.2008 > Je to minimalistické a ze života. Smutný příběh. Jen bych úplně nesouhlasil s myšákem. Např tato část:

Mladý muž přelezl zeď, přešel přes dvůr se sítí rozbitých kachliček, úzkou chodbou se dostal ke dveřím kuchyně, v níž ležel stařec, ještě soustředěně dřímající roztřepenou houbičku na nádobí. Při kontrole dechu na krční tepně si ještě všiml plastových brýlí, které při pádu odletěly, a rozbitého hrnku. Sanitka již starce nenaložila. Příčinou úmrtí bylo selhání srdce, které způsobilo vysoké stáří lidského organismu. (tečka chybí)

je myslím, co se týká rozvíjemní podst. jmen, na naprosto běžné informativní úrovní. Je však faktem, že ta závěrečná část je přetažená, ale na druhou strnu bych zase polemizoval s tvrzením, že přílišné "kudrlinky" jsou vždy na škodu. Někam to i sedí. Tady je faktem, že asi spíše úplně ne.

<reagovat 
jafa (Občasný) - 28.5.2008 > kolemjdoucí-chladný
obočím-do tmy
třímající?
a třeba to vysoké stáří mi moc nesedí. jinak je to jako začátek detektivky, která chytne
<reagovat 
jafa (Občasný) - 28.5.2008 > a ještě, proč je v podtitulu něco o mlčenlivosti, když stále (a hlavně významně) samomluví?
<reagovat 
 Janele z Liků (Občasný) - 29.5.2008 > jafa> mlčenlivost-mluví jen k sobě, s nikým jiným nemluví, ironie
<reagovat 
anae (Občasný) - 27.5.2008 > a ona to byla vražda? ...
Body: 5
<reagovat 
 Janele z Liků (Občasný) - 29.5.2008 > anae> nebyla, jen se ve druhé části dozvíme o druhém životě toho starce...
<reagovat 
 čtenář jafa - 29.5.2008 > Janele z Liků> (teď tam máš zase pomlčky, čili znova něco navíc...)
jsem zvědavá na část dva
<reagovat 
 Janele z Liků (Občasný) - 29.5.2008 > čtenář> Jafa-já ty pomlčky tam dala kvůli tobě, myslela jsem, že narážíš na špatnou interpunkci.)Druhá část bude, jen teď moc nestíhám. Potřebuji se soustředit na jednu zkoušku, v domě nám vyvrtávají starý výtah, nedá se tam být, takže pendluji všemožně po venku, sem tam zajdu do studovny kvůli netu.
<reagovat 
 čtenář jafa - 29.5.2008 > Janele z Liků> hodně soustředěnosti... pšt! a štěstí
<reagovat 
Quotidiana (Občasný) - 1.6.2008 > mně to připadá jen jako poznámka, úvod k něčemu dalšímu, delšímu... čekala jsem víc
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je šest + čtyři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter