Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Sobota 27.4.
Jaroslav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Nadějný geograf
Autor: Sadám (Občasný) - publikováno 2.7.2008 (20:58:18)

 

Ku příležitosti začátku prázdnin ( by't je většina z vás pravděpodobně tráví v práci  =)  jsem se rozhodl, že se s Vámi podělím o jednu ze svých slohových prací z právě ukončeného školního roku, konkrétně o charakteristiku mého učitele.

 

Nadějný geograf

 

           

            Charakterizovat osobu není již samo o sobě jednoduchým literárním počinem a obtížnost umocňuje, popisujeme-li osobu, která se nám snaží týden co týden nasadit místo hlavy glóbus. Ano správně, za objekt zvolil jsem svého učitele zeměpisu, ctihodného pana Macháčka a pokusím se Vám vylíčit jednu z nejoriginálnější bytostí lidského druhu na planetě Zemi v plné své kráse.

            Tahle postavička z učitelského sboru jednoho ze zlínských gymnázií stala se doslova kultovní, čemuž jsem se přestal divit již při prvním pohledu na něj. Jako mladý vyjukaný student prvního ročníku, skryt v domnělém soukromí poslední řady lavic, jsem byl tehdy po pěti minutách výuky a současného hraní  piškvorek označen za nadějného geografa a přesazen do první brázdy (slangový výraz pro první řadu lavic). V lavici, jenž potěšen osidluji dodnes, přímo vystaven půvabu tohoto neuvěřitelně sečtělého jedince, odolávám tragikomickému kouzlu natolik oslňujícímu, že občas raději zavřu oči…

Melancholické pohledy skrz třídu, šarmantní chůze s charakteristicky mužným pohybem boků a další záviděníhodné tvrdé chlapské dovednosti vzbuzují mezi dívkami vždy zvláštní chvění a mezi chlapci, mne nevyjímaje, hluboký obdiv. Dalším ohromujícím prvkem jest jeho úžasný přehled, hraničící s vševědoucností a pečlivost, s jakou připravuje písemné práce nikoli se dvěma skupinami jako většina kantorů, ale dokonce celou škálou písmen abecedy jsme při písemném zkoušení překvapování. Při zjištění, že rodnou hroudou tohoto milovníka švýcarských atlasů má tu čest být místo mého bydliště Kudlov, se kredit mé popularity ve třídě dotkl historického maxima a závist spolužáků by se dala v tu chvíli krájet.

Působí velmi pozitivně. Veselou atmosféru nosí s sebou jakoby neustále v kapse své věčně prosvítající košile, pod kterou bílý nátělníček obepíná příznačné ,,hospodsky české‘‘ svalstvo a kamkoliv se uberou jeho šlápěje, tam rozžne svůj oheň radosti a svou bezstarostností a smyslem pro humor zahřeje přítomné. Specifický smysl pro humor je vůbec nejvýraznějším rysem povahy věčně usměvavého profesora. Vtip na téma ,,syn Fidela Castra‘‘ mě pobavil již napoprvé asi jako maminku čtení v mém studijním průkaze, natož pak podesáté. Ovšem v jeho projevu je důležitější forma nežli obsah a tudíž když se zaujetím hodným Adolfa Hitlera a s roztomilostí medvíděte počne mávat rukama a s úžasnými grimasy a úšklebky předvádět důchodce z Vysočiny Miloše Zemana, žádná neodolá…

            Sic pravdou, že antický Diskobolos by s ním své božské tělo pravděpodobně neměnil, však on neomezen povrchní dočasností zevnějšku dále proplouvá chodbami školy za toužebných, ba snad i zamilovaných, nejen dívčích pohledů. A přestože titulní stránka pubertálního plátku Bravo zůstane asi navždy pod jeho úroveň, bude mi po mém potenciálním dokončení studia tenhle šprýmovný nezmar chybět.



Poznámky k tomuto příspěvku
Quotidiana (Občasný) - 3.7.2008 >

já bych řekla, že pokud člověk toho profesora nezná, tak některé narážky nemůže pochopit, resp. nemůže si být jist, jestli to co píšeš je myšleno vážně, nebo je to ironie (např. poznámka o vtipu na téma syn Fidela Castra - kdo neví o čem je řeč, jen pokrčí rameny a povahu profesora mu to nijak nepřiblíží...

navíc na tak krátkém textu je až moc vět o tobě, a vůbec si myslím, že by ta "charakteristika" mohla jít víc do hloubky, nehledě na to, že sice tohle mohlo uspět jako víceméně originální slohovka, ale v konkurenci s některými díly tu, je to "jen slohovka"


Body: 2
<reagovat 
 Sadám (Občasný) - 3.7.2008 > Quotidiana> Předem díky moc za názor!
Nevím, jestli je u takto ironickém textu potřeba zacházet do hloubky... Ovšam Ty jsi to jako ironii pravděpodobně nevzala a v tom případě je jasné že jsi se nedočkala vytoužené představy o charakteristice. Hledala jsi duchaplnou květinu v oraništi u staveniště, čestného politika v parlamentu ČR... Je to spíš potřeba brát v kontextu toho co tu písávám většinou (to pravděpodobně nečteš), ochutnávka z jiné části mého pisálkovského střeva. Nicméně asi máš pravdu, tento muž je natolik jedinečný a specifický že ho nemůže pro nezasvěceného charakterizovat ani charakteristika, aspoň né ta moje =)
<reagovat 
 Quotidiana (Občasný) - 4.7.2008 > Sadám> ne, myslela jsem tím, že je to charakteristika psaná pro lidi, kteří toho člověka znají, když to dáš jako příspvěk do "spolužáků" tak získáš mnohem větší ohlas a pochvaly, než tady.
To je asi jako kdybych já napsala, že "všichni víme, jaký je Fanda elegán a intelektuál, a jeho machrování o svíčkové ve švýcarsku mne přivádí k šílenosti" - je to fajn, ale taky nemůžeš vědět, jak jsem to myslela... (čili špatný product placement)

<reagovat 
 Sadám (Občasný) - 4.7.2008 > Quotidiana> Myslel jsem, že literární nadšenci z tohoto serveru nepotřebujou vše jasně nalajnované a že naopak větší úspěch u nich slaví díla, kdy si sami musí (typicky česky) domyslet pointu, příběh, situaci... A pokud je text brán jako ironie, tak mi přijdou použité věty vcelku lehce pochopitelné s kapkou fantazie. Samozřejmě že mezi spolužáky slohovka trefněji vyzní...
Je to jako když napíšu básničku o sobě a svých náladách a člověk, který mě zná, mi řekne že je úžasná a vystihuje téma. A tady na Totemu budu rád za dva body. To už hold patří k anonymnímu internetu... Je potřeba odlišit ,,to co tak prostě je'' a literárně vděčnou pózu, která tu je daleko častěji...
Ale promiň, asi jsem jen arogantní hovado neschopné přijmout kritiku =)
<reagovat 
 Quotidiana (Občasný) - 4.7.2008 > Sadám> 

jak říkám, jako slohovka to může být nadprůměr, ale jako umělecké dílo je to o ničem...

tvým cílem by mělo být, aby ti nejen kamarádi znalí souvislostí, ale i lidé, kteří o tobě nic nevědí říkali, žes to úžasně vystihl. Pokud ti to budou říkat i cizí lidé, tak na totemu dostaneš těch bodů víc...

 

nemusíš psát všechno nalajnovaně, na druhou stranu, nikdo ti do hlavy nevidí... je to stejný jako když se díváš na film a hlavní hrdina-detektiv bude pátrat po vrahovi a zničeho nic ukáže na souseda a řekne: "vrah jste vy, protože já to vim" a tím knížka skončí (pokud nevysvětlíš, jak to hlavní hrdina ví, tak jsi stvořil špatnou detektivku)


<reagovat 
 Sadám (Občasný) - 4.7.2008 > Quotidiana> Máš pravdu. Mě to jde u básniček (to předání, vystihnutí pocitu), toto je vlastně první prozaická věc kterou jsem zde publikoval- spálil jsem se. V dohledné době tu snad vložím jiný prozaický text a byl bych potěšen kdyby ses k němu vyjádřila. Jsi totiž jedna z mála ,,rozumných sviní'' tady na Totemu =D
P.S. ,,přísná která vhodně poradí'' zní moc divně =)
<reagovat 
 Quotidiana (Občasný) - 4.7.2008 > Sadám> 

rozumná svině zní dobře a výstižně :)

já prostě nechci, aby se z rubriky "próza" stala rubrika "slohovky" nebo "milý deníčku, můj milášet mne nemá lád, asi si něco udělám" a tak :)


<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je devět + sedm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter