Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 19.4.
Rostislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<předchozí ve sbírce Tak jemně z kolekce Z prostoru
Autor: Džajata (Občasný) - publikováno 17.7.2008 (01:40:04)
další ve sbírce>

Tak jemně

Jak mlha hladí hladinu

V tobě usmívám se

   ...dotýkání...

Pak

Na hladině spočinu



Poznámky k tomuto příspěvku
smalmole (Občasný) - 17.7.2008 > jemné pekné fajn
Body: 5
<reagovat 
Lin Sien Ti (Občasný) - 17.7.2008 >  
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Mbonita (Občasný) - 17.7.2008 > skvostné
Doporučil 
<reagovat 
Džajata (Občasný) - 17.7.2008 > Každopádně dík za reakce :-)
<reagovat 
kouzlo života (Občasný) - 17.7.2008 >
Body: 5
<reagovat 
ref (Občasný) - 17.7.2008 >
Doporučil 
<reagovat 
opožděné zrcadlo (Občasný) - 20.7.2008 > Vskutku ladné: nicotný, zanedbatelný šestiverš a pod ním dvé Jejich Nicotností. Překrásně to harmonuje. Aneb jak z prdíku dvé hoven vzešlo.
<reagovat 
swedish_nigg (Občasný) - 20.7.2008 >
Body: 2
<reagovat 
Lyryk (Občasný) - 17.7.2008 > hladina kýče se nám tu rozšiřuje, za chvíli úplná potopa
<reagovat 
 Lin Sien Ti (Občasný) - 17.7.2008 > Lyryk> a stádo volů nabírá dech...
<reagovat 
 Lyryk (Občasný) - 17.7.2008 > Lin Sien Ti> .) skvělý argument
<reagovat 
 jiri-jirik (Občasný) - 17.7.2008 > Lyryk> Hladina kýče je argumentačně na stejné úrovni jak stádo volů.

Doporučil 
<reagovat 
 Lin Sien Ti (Občasný) - 17.7.2008 > Lyryk> 

To je jen kontra-verš... nikoli argument.

A pokud jde o básně, tak ty dobré prostě harmonicky působí a samy zjevují, čím ve svém působení jsou. Ovšem na každém můžou rozeznít něco jiného. Univerzální tvrzení neexistuje. A já mám více zapotřebí Argonautů, než Argumentů.


<reagovat 
 Lyryk (Občasný) - 17.7.2008 > jiri-jirik> pokud lze vnímat slovo kýč jako nadávku, pak snad ano; v mém kulturním obzoru tomu tak není ani s voly; argumentace metaforou je zcela v pořádku .)
<reagovat 
 Lyryk (Občasný) - 17.7.2008 > Lin Sien Ti> máš samozřejmě tu moc tady na internetu nevidět žádný argument; harmonické působení zjeveného tím, "čím ve svém působení" 'cosi' "jest" by podle mne mělo obsahovat víc než předmětně-mimetické pojmenování subjektivního prožitku; hladina je vyčpělou víceznačnou symbolikou, již nelze než unaveně a naprosto neharmonicky odmítnout jako "o ničem nevypovídající" bez přímého hledění na objekt nebo bezpečnou znalost subjektivních kontextů vyslovujícího se autora; ani jedno viz major básně neumožňuje; nadužité slovo hladina se právě univerzalisticky tváří a proto nic už nevyjadřuje...
<reagovat 
 jiri-jirik (Občasný) - 17.7.2008 > Lyryk> :)) kulturní vobzor :)) sakra to je tíha ...
Tož tam já se neseru :))

<reagovat 
 Lin Sien Ti (Občasný) - 17.7.2008 > Lyryk> Ty jsi ale opravdu prosťáček boží, Lyryku. Tyhle tebou sekýrované teórie... co by kdo měl a co je údajně jak vyčpělé. Spíše se nad něčím ošíváš, zdá se mi. Klidně to řeknu znovva: pro mne je báseň sama svým "argumentem" tím, jak silně působí. Jak je toho dosaženo je věc druhotná, způsoby jsou různé. Jestliže báseň působí silně, hramonicky a zaujme mě, pak je (pro mě) "práce na ní dobře odvedena". Jsem celkem nenáročný.  Subjekt - objektové kotrmelce mě naposledy zajímaly za studií estetiky či filozofie mnoho let nazpět.Naštěstí je pro mne doba myslivců, kteří střílejí do vzduchu označení typu: "předmětně-mimetické pojmenování subjektivního prožitku" nenávratně ztracena.  viz minor.  

<reagovat 
 Lin Sien Ti (Občasný) - 17.7.2008 > Lyryk> 

Lyryku, takovýto básnický text by ti taky přišel jako rozšíření hladiny kýče?

 

Bez peněz, bez věcí
a bez zubů
docela sám


<reagovat 
 Lyryk (Občasný) - 17.7.2008 > Lin Sien Ti> máš samozřejmě moc tady na internetu být povýšený, zlý, nezdvořilý, sprostý, hloupý i naivní .) užívej si to; pokud vyjádření názoru považuješ za sekýrování, neslyšíš ani nečteš, co se říká; báseň může a také nemusí být sama svým argumentem, kdybyb byla sama svým argumentem, pak bychom všichni byli stejně dobří básníci (i tak to lze vidět); jsou-li kotrmelce ve tvém pojetí životné, pak se nedivím tvému postoji k filosofii jako zbytečnému způsobu myšlení a zesměšňování hlupáka Lyryka .)

je zřejmé, že se potřebuješ "dohodnout" jen na tom, co chceš ty a co ty považuješ za správné, ale tady na internetu mám taky já tu moc ti říci, tvoje škoda;
<reagovat 
 Lyryk (Občasný) - 17.7.2008 > Lin Sien Ti> kýčem jsem označil za sebe především užití slova hladina, takže srovnávat libovolně jiný text je nesmysl...
<reagovat 
 Lin Sien Ti (Občasný) - 17.7.2008 > Lyryk> 

Píšeš a vyjadřuješ se tak smrtelně vážně, až je mi z toho do breku. Nad tím, co si myslím o tvém domýšlivém stylu posuzování a odsuzování jsme střetli nejednou. Vidím, že to jen slepě opakuješ.

Dobrá báseň je pro mne ta, která silně působí na svého čtenáře. Čím, je druhotné. Zaujme a vdechne.

Nikoli nutně ta, kterou nějaký pseudo-kritik ohodnotí dle jejího údajného dresu. Báseň se ti nelíbí - to z takového makového důvodu. To by bývalo stačilo. A ne povýšenecky hned machrovat o rozvinutí hladiny kýče kolem. A zvláště ne u nováčka na totemu.  

Samozřejmě, že hlavním kritériem básně je její umělecké působení, a nikoli hlavně to aby byla nějakým tobě vlastním stylem argumentací dokazována či vyvracena. To se pak pletou oblasti filozofických promluv s verši.

Tvá "moc" něco TU ŘÍCT opravdu čiší z tvého postoje nahony (můj pohled). 


<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 20.7.2008 > Lyryk> graeca sunt non leguntur ;o)
<reagovat 
 Lyryk (Občasný) - 17.7.2008 > Lin Sien Ti> tak vida, jsi statečný spravedlivý, jedině hodnotný hoch a jedinec se soucitnou empatií, což velmi koresponduje s nesmiřitelným podceňováním Lyryka v dialogu; potřebuješ-li zvítězit ve slovní bitvě, vítěz; každé sdělení zacílené správně na svého adresáta "působí na svého čtenáře"; v tomto smyslu kýč neexistuje; filosofii se nelze vymknout ani básní, tos na hodinách estetiky právě vůbec nepochopil, natož abys pochopil dobrou vůli, protože ty jenom cítíš a nezajímá tě, co cítí kdokoliv vedle tebe; suverenita kýče je na tom založena; říkám ti zbytečné věci, aby sis uvědomil, že vůbec jsi .)
<reagovat 
 Lyryk (Občasný) - 17.7.2008 > Lin Sien Ti> tak vida, jsi statečný spravedlivý, jedině hodnotný hoch a jedinec se soucitnou empatií, což velmi koresponduje s nesmiřitelným podceňováním Lyryka v dialogu; potřebuješ-li zvítězit ve slovní bitvě, vítěz; každé sdělení zacílené správně na svého adresáta "působí na svého čtenáře"; v tomto smyslu kýč neexistuje; filosofii se nelze vymknout ani básní, tos na hodinách estetiky právě vůbec nepochopil, natož abys pochopil dobrou vůli, protože ty jenom cítíš a nezajímá tě, co cítí kdokoliv vedle tebe; suverenita kýče je na tom založena; říkám ti zbytečné věci, aby sis uvědomil, že vůbec jsi .)
<reagovat 
 Lin Sien Ti (Občasný) - 17.7.2008 > Lyryk> 

Tak alespoň k tomu věcnému.

"Filozofie" se podle mne zaobírá hlavně idejemi pravdy, krásna, logiky atd. atd. a jejím oborem je vytváření názorů, analýz, logických pochodů směrem k pojmové argumentaci.

"Básnictví" neargumentuje, nýbrž výrazově a obrazně tvoří, "ukazuje stav a naladění ducha" skrze verše a jimi rozprostřené obrazy a symboly. Filozofie může nad uměním básně přemítat a "filozofovat" skrze pojmy. Ale rozhodně by neměla suplovat roli "kárce obrazů a výrazů", která jde mimo její výseč. Nechat roli působení na city skrze básnický výraz čtenářům a naslouchajícím. Tohle jsem nevyčetl, takhle se na to dívám.   


<reagovat 
 Lyryk (Občasný) - 17.7.2008 > Lin Sien Ti> básnictví tím, že výrazově a obrazně tvoří se zaobírá idejemi pravdy, krásna, logiky atd. ->> filosofuje formou, tj. nespoléhá na definici pojmů, ale trancenduje je do hypotetických intuicí, což ve filosofii přímo nejde (i když se i takoví filosofové najdou -> Novalis);
obrazy a výrazy nejdou (z podstaty nemůžou jít) mimo výseč filosofie, nýbrž jsou v ní, i když ještě nemusí být pojmově uchopeny; obrazy a výrazy filosofie nekárá ani nesupluje, nýbrž interpretuje; pokud se báseň prostřednictvím autora necítí být k interpretaci, ale k procítění, může se tak dít jen v širokém koridoru dotyku a osobní znalosti -> v blízkém kontaktu; když neznámý člověk řekne: hladina, jde o neomezenou fuzzy logickou množinu významů, teprve konstituovaný kontext může dodat nezbytný základ konkretizace; toliko věcně .)

nicméně tvůj úhel pohledu mne právě zajímal víc, než tvoje obludné názory na osobnost tzv. Lyryka;
<reagovat 
 Lin Sien Ti (Občasný) - 18.7.2008 > Lyryk> 

V tom s tebou právě nesouhlasím. Už kdysi dávno vedl Baudelaire (ve spisu o výtvarném umění) tenhle spor a myslím že se správně přiklonil k obraznosti, která symbolicky, "obrazně a zvukově zachycuje a ukazuje" (onen pověstný les ze symbolů), ne moralizuje či jinak se krčí před vznešenou abstrakcí filosofických idejí a pojmů. Podle mne se (většinou) básnictví právě "zabývá" tím, že umně a zvučně skrze autorovo dílo ukazuje, co ve vnitřní či vnějším světě "JE" či "může být" obrazně ztvárněno a rozezvučeno ve slovech, ve verších. Nikoli že by to mělo sloužit idejím. Když mám v noci obrazný sen, který je svojí skladbou plný symbolů a jde např. o nějakou epizodu ve středověkých kulisách, nemyslím, že bych sloužil nějakým pojmům a ideám. A kdybych toto převedl do básně a někdo tam PAK hledal "dobro", "pravdu"., "zbožnost", "kacířství", jsou to jen jeho filosfující domněnky "nad" mými obrazy a ději, nad textem. Ale to, co jsem udělal bylo, že jsem chtěl sdělit obrazy vhodnou formou tak, aby vše vyznělo a oslovilo čtenáře.

Básnictví které "filosofuje" by se dalo připustit jen s velkými úvozovkami v tom smyslu, že skrze slova se (také, nikoliv nutně a hlavně) ukazuje nějaký rámec z pohledu autora na svět. Rozhodně ale ne, že by se většinou básnickou formou filosofovalo. Dokonce ani u "ideově" plných básních třeba takových zenových mnichů bych nehádal, že psali proto, že chtěli "filosofovat". Výrazu "hypotetická intuice" nerozumím. Intuice je buď jasná, nebo mlhavá. Pokud s ní nejsme správně spojeni, nefunguje. Pokud jsme, není zde prostor pro hypotézu, ale jsme naplněni harmonickou jistotou jejího vedení v souhře s myslí. Víme o správném kroku.

Novalise bych jako příklad filosofa nebral. To že sepsal kromě úžasného básnického díla i hloubavé filosofické fragmenty nebyla (podle mého pohledu) základní a hlavní osa toho, co a jak tvořil. To by pak museli být za filosofy považováni i Goethe, Schiller, Dante ad. Obrazy nemohou jít mimo výseč filosofie? Jakpak to? Když symbolicky zpodobním horu na které rozkvétají sakury a kde se na chvíli zasnila dívka - jaký je tu rámec filosofie? jaké pojmy bych k tomu měl vztahovat a proč? Jaké filosofické ideje? Pojmová abstrakce a symbolické zpodobnění není přece totéž. Básník, který by chtěl pojmově uchopovat to krásné, co ožilo v obrazech jeho básně, je něco jako vrah. Zabíjí totiž prožívané a ztvárňované ve prospěch "pojmového myšlenkového konstruktu".  Filosofie pokud vím nemá co "obrazy" interpretovat, to dělá kritika literárního díla a používá k tomu jazyk pro básnické dílo přiměřený a vhodný.     

 


<reagovat 
 Lyryk (Občasný) - 20.7.2008 > Lin Sien Ti> asi doufáš, že ti tady sofistické pitomosti projdou, bodejť, vždyť jsou všichni mimo "procítěných" volové; vedle Baudelairova sporu byl zase naopak spor E.A. Poea s procítěností versus konstrukce básně Havran;
vnímat či kritizovat filosoficky neznamená vyžadovat od verše či obrazu službu idejím, to je tvoje obsese; pokud se ale domníváš, že lze zavřít dveře filosofie a vejít do světnice estetiky, aniž bych si vzal filosofii sebou, pak jsi nečetl nic od dob fenomenologie pozorně; svět je jedno už od Parmenida, je vzájemně natolik kontaminován, že se jen stěží dá oddělit filosofie od estetiky, ba dokonce od samotné umělecké tvorby -> strukturalistický obrat k jazyku, a nejnověji k dekonstrukci metod jeho používání;
tvoje brutální redukce tvorby na procítění je málem polofašistická, je to jako hledání dobrého člověka, což předpokládá "být sám hledajícím andělem"; pokud je středobodem umělecké tvorby procítění, ukládá se tím diktát panství vykladačů procítění, o kterém nikdo druhý kromě subjektu nemůže rozhodnout zda jím je; jak bys komukoliv dokázal, že něco neprocítil?? nijak!, jen bys velkohubě a velkopansky rozhodl, že dotyčný vůl cosi neprocítil;
myslím, že procítit dokážeš nanejvýš sám sebe, empatie předpokládá hermeneutickou srozuměnost, otevřenost klíčů ke sdělení a ne posměch či volování; myslím, že na další dialog by byla třeba ze tvé strany omluva; jinak se měj hezky..
<reagovat 
 Lin Sien Ti (Občasný) - 21.7.2008 > Lyryk> 

Vždycky jsem považoval tvoje slovní pochody v taktovýchto vyjádřeních za ideologické a tvůj slovník zavání velmi silně "aparátčíky". Tohle jsi dělával dříve a děláš to (bohužel)dosud (výrazy typu: kontaminován; redukce tvorby - polofašistická; diktát panství vykladačů...velkopansky...). Tvůj styl stírání kontra názorů je úžasný ve své skromnosti. Zašmodrchanými pojmy "odkudkoliv" za trvale udržitelnou ideologizaci pseudokritiky.  Omluva ? Tvému egu...? To je čistá kašpařina, Lyryku. Přečti si co tu píšeš výše a jakým stylem, ty omluvo.


<reagovat 
 Lyryk (Občasný) - 21.7.2008 > Lin Sien Ti> akorát rozdmýcháváš předsudky a nenávist, ale jistě procítěně, to téhle milé autorce jistě velice pomůže na cestě, kterou podle tebe zřejmě vydala .(
<reagovat 
 Lin Sien Ti (Občasný) - 21.7.2008 > Lyryk> Nenávist?  To vážně uvažuješ tak podivně, že myslíš že tě kvůli tvým vyjádřením o kýči apod.nenávidím? Domýšlíš se opravdu divných věcí. Nečekal jsem že přijmeš to, co ti tu píšu, ale jak se vyjadřuješ, to je fakt za hranicí respektu ke druhému. "Trestající ideolog", a ještě k tomu osobně dotčený. Z fanatických vyjádření jež tu sázíš je mi aktorát tak nanic. To je všechno z mé strany. Tvá úcta ke tvorbě druhého je akorát "kolonka".

<reagovat 
 Lyryk (Občasný) - 21.7.2008 > Lin Sien Ti> ale prdlajs, každý tady vidí, kdo začal s atakem a nadávkami, to že máme neshodný názor je zcela normální a setrvalá věc; na sjednocení pojmů je potřeba určitou dávku slušnosti a zdvořilosti, kterou nemáš; udržet téma v mezích též nedokážeš, leda by ses vrátil k podstatě problému, co je tedy ve tvém "procítěném smyslu" kýčem, když ne zdejší text; ale o to ti nejde
<reagovat 
čtenář orija - 21.7.2008 > pokud je vytvořeno dílo, jejž kromě autora chápe i někdo jiný nebo ho to pouze v danou chvíli osloví, pak takové dílo má smysl a lze ho nazvat uměním potažmo básní v našem případě. pokud je někdo osloven něčím tak převelejemným pro jiné až kýčovitým, má to smysl. a já věřím, že někdo takový skutečně je a není to ostuda ani méněcennost.i naivita s nevinností patří do našich životů.
<reagovat 
Lin Sien Ti (Občasný) - 21.7.2008 >

Atak a nadávky? Kdepak? Jak víš, kam (a jestli vůbec někam) směřuje verš:  "a stádo volů nabírá dech"? Nebo máš na mysli něco jiného? Ach ta domýšlivost... ach ta vztahovačnost.  

Pro mne jsi ten poslední, kdo kdo má pod slovníkem, kterým tu mluvíš, právo hovořit o slušnosti a osočovat druhého.

 


<reagovat 
 Lyryk (Občasný) - 22.7.2008 > Lin Sien Ti> je ta autorka alespoň tak pěkná, že stojí za to tady ze sebe dělat šaška ochranáře?
<reagovat 
 Lin Sien Ti (Občasný) - 22.7.2008 > Lyryk> ech... jsi chudák. Víc se na to říct nedá.
<reagovat 
miroslawek (Občasný) - 20.7.2008 > Připojuji se k těm, co jim to přijde víc než slabé. Mohl bych se i vysilovat říci proč, ale... proč.
<reagovat 
 Lin Sien Ti (Občasný) - 21.7.2008 > miroslawek> Miroslawku u tebe obduivuji, jak dokážeč napsat "více než slabé" nováčkovi tady. Je až komické sledovat, jak je najednou důležité právě tady říci, jak hrozně slabé to je. Copak asi vybudilo tak silný zájem? Že by to byla chválihodná potřeba bojovat proti zdejším kýčům? Hold, někteří místní špílmachři se s polívčičkou nezapřou. 
<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 21.7.2008 > Lin Sien Ti> To spíš ty se nezapřeš s tou svou polívčičkou. Já právě tady činím jako všude jinde. A to je trochu jiná polívčička, která ti taky chutnat nebude, ale to je mi ganz u prdele, bobečku.
<reagovat 
 Lin Sien Ti (Občasný) - 22.7.2008 > miroslawek> Nevím, ale je mi to celkem jedno, co všude jinde činíš, pane důležitý.
<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 22.7.2008 > Lin Sien Ti> To je více než zřetelně vidět ;o))))))
<reagovat 
andzi (Občasný) - 21.10.2008 > jů tak tahle je taky supr :-))
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
zochrova (Občasný) - 23.4.2009 > Zajímavé a těžké jako černá díra!
Body: 5
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je osm + čtyři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)   Nepublikovat mimo Totem.cz  
 
 
0 1 2 (3) 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 54 55 56 57 58
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter