Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 28.3.
Soňa
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Kýrovi
Autor: Janele z Liků (Občasný) - publikováno 10.10.2008 (12:25:22)

Pan R. s paní V. spolu žijí 58 let. Sedmadvacet let žena peče každou neděli kromě makových placek, které však její manžel odmítá jíst, i placky ořechové, které ji stojí dvakrát tolik trpělivosti a úsilí.

 

Jako každé víkendové odpoledne, i tehdy na svátečně prostřeném stole ležely dva talíře s různým obsahem.

 

 Muž se posadil na židli, rozevřel noviny a bez sebemenšího zaváhání sáhl po makové placce. Paní V. se tomu velice podivila a zeptala se pana R., zda mu placka, kterou drží v ruce opravdu chutná. Ten odvětil, že je výtečná jako obvykle.

 

Přesto se i následující týdny, měsíce a roky, každou neděli pekly v kuchyni dva druhy placek.



Poznámky k tomuto příspěvku
stanislav (Občasný) - 10.10.2008 > supr
Doporučil 
<reagovat 
Lin Sien Ti (Občasný) - 10.10.2008 >

Fajn.


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Mbonita (Občasný) - 10.10.2008 >
Body: 5
<reagovat 
Kostka (Občasný) - 11.10.2008 > Fajn! Hezká minimalistická forma, něco mezi kóanem, bajkou a matematickou slovní úlohou. Jen si lámu hlavu (je-li to částečně i ta mat. úloha), proč je tam ta věta o makových plackách, "které její manžel odmítá jíst". To přece potom logicky hapruje.
<reagovat 
 MiKa (Občasný) - 11.10.2008 > Kostka> paradox?
<reagovat 
Kostka (Občasný) - 11.10.2008 > Jo, ale nadžánrovej :-)
<reagovat 
 MiKa (Občasný) - 11.10.2008 > Kostka> takovej ze života :)
<reagovat 
Kostka (Občasný) - 11.10.2008 > A ne a ne, nechápu to. Mnohem víc mě na tom baví, co si intuitivně domejšlím, než co v tom textu skutečně je - protože v tom textu je někde kolem té makové placky nějaká chyba, takže nevím, kam přesně to vlastně vede. Možná su pako.
<reagovat 
anae (Občasný) - 11.10.2008 > tihle naschválníci ... ale tolerantní žena unese vše :-)
Doporučil 
<reagovat 
Michelle (Občasný) - 10.10.2008 >

Být paní R. já, byli bychom následujícího rána v černé kronice (něco jako: umlátila manžela talířem ).


Body: 5
<reagovat 
 zase zkrvák (Občasný) - 10.10.2008 > Michelle> tam žádná pani R. neni.
<reagovat 
 Janele z Liků (Občasný) - 11.10.2008 > Michelle> za "Němce, který schovává věci" nikdo nemůže.
<reagovat 
 Michelle (Občasný) - 10.10.2008 > zase zkrvák> Ježíši ty seš puntičkář ;)) Tak paní V. no
<reagovat 
Kostka (Občasný) - 11.10.2008 > Nesmysl, "i" je v pořádku, domněnce, o které mluvíš, nic nenasvědčuje. Lobuju za výhost "které její manžel odmítá jíst", případně další doplnění ve jménu doladění a způhlednění.
Krom téhle poslední mi od Tebe avízo ještě na jinou poznámku - která zde pod textem ale chybí. A to je možná jakési tiché znamení něčeho, vo čom tu mluvím.
To "i" tam okamžitě vrať! :-)
<reagovat 
 Janele z Liků (Občasný) - 11.10.2008 > Kostka> Upravila jsem to, vsunula jsem tam navíc však.Už se do té slovně kombinatorické logiky zamotávám, musí se mi dnes večer prominout, práce udělala své a ještě mě dnes někdo vyšplouch, udělal si ze mě srandu po telefonu.
<reagovat 
Kostka (Občasný) - 11.10.2008 > No jo, já si neuvědomil, že jedny z těch koláčků peče paní V. i pro sebe :-)) O čem to svědčí? :-))
To je jedna dobrá indicie, ale myslím, že ještě nestačí. Nestačí, nestačí!
<reagovat 
Janele z Liků (Občasný) - 11.10.2008 > Zkrátka, on nejí makové, ona je dělá pro sebe, protože jsou za 1./méně pracné a za 2./ velice chutné,a pro něj se dělá s těmi ořechovými,... on na to ale pak zapomene kvůli Alzheimrovi, že mu "mák překážel", přesto jeho žena vyrábí oba druhy,/ ikdyž by už nemusela, stačily by ty makové, spokojeni by byli oba/,...kdyby se mu náhodou vrátila paměť. Není to srozumitelné?
<reagovat 
Kostka (Občasný) - 11.10.2008 > Ahh, takže jen to, že někdo v manželství stráví 58 let, dává automaticky Alzheimra, takže už o něm nemusí padnout řeč?
Není to srozumitelné. A navíc je to s tím Alzheimrem a vrácením paměti mnohem komplikovanější, než jsem tušil, a tak trochu o něčem jiném... To jsou mi věci.
<reagovat 
 Janele z Liků (Občasný) - 11.10.2008 > Kostka> Zkrátka je to o proměně, po něčem co se celé roky opakuje, s čím se počítá, muž jednoho dne zapomene i na to, co neměl rád. To má symbolizovat tu ztrátu osobní identity, většinou člověk nezapomíná na to, co neměl rád, má k tomu silnou averzi. Toho Alzheimra tam není třeba vůbec jmenovat.
<reagovat 
Kostka (Občasný) - 11.10.2008 > ...pak by to skutečně fungovalo jako hádanka s konkrétní otázkou čtenáři: "Jakou nemocí trpí pan R.?" Odpověď by zněla: "Alzheimrem, to je přece jasné!"
<reagovat 
Kostka (Občasný) - 11.10.2008 > ...to je odpověď ještě bez znalosti poslední Tvé odpovědi. Aby bylo na věky věků jasno.
<reagovat 
Janele z Liků (Občasný) - 11.10.2008 > Kde je ta chyba v komunikaci, prosím.
<reagovat 
 MiKa (Občasný) - 11.10.2008 > Janele z Liků> ono to působí dojmem, že paní nic dále nevysvětlovala, myslela si své a jela dál ve vyjetých kolejích - čili spolu ti dva vlastně pořádně nemluvili, ale připouštím jedno - v textu nemuselo být samozřejmě výslovně zmíněno všechno -- na čtenáři je, co si domyslí - tož asi tak :) a je také možné, jak již bylo zmíněno výše, že jsem pako a Kýrovy jsem špatně pochopila, to je rovněž možné :)
<reagovat 
 Janele z Liků (Občasný) - 11.10.2008 > MiKa> Ta žena samozřejmě ví, že její muž má první příznaky Alzheimra, vždyť s ním žije každý den tolik let, ale samu ji překvapí, kam až to může "jednoho dne" zajít. Výš vysvětlení výše."Jak jen ten děda může zapomenout na to, co neměl rád", přesto dělá ze zvyku pořád dva druhy, co kdyby si náhodou vzpomněl na to, co mu bylo protivné před nemocí. V tom je ta manželčina naděje, víra ve zlepšení a zároveň krutá absurdita. Má to být částečně koán, v tom měl Kostka pravdu.
<reagovat 
ztratila (Občasný) - 11.10.2008 >

no, i tak by to nebylo jasné, protože pán by mohl mít i sklerózu nebo stařeckou demenci, obojí provází výpadky paměti.

 

na druhou stranu by žádnou nemocí trpět nemusel, prostě by jen chtěl sníst té svojí ženě to, co ona ráda. někteří staroušci s věkem začínají být až lstiví:)


<reagovat 
Kostka (Občasný) - 11.10.2008 > No já tomu chtěl porozumět jako klinickému popisu - ale nikomu alzheimra, ale unaveného věkovitého manželského žaláře, v němž jeden na druhého už vůbec nereaagují. Ve prospěch tohodle kdyby se to ucelilo, líbilo by se mi to moc. Takhle se mi to líbí taky, ale tím Alzheimerem´s mě trochu vykolejila. Pokud ho máš na mysli, tak je důležité ho jmenovat, dyť je to něco velmi konkrétního. Obecně ty věci, které je nutné pojmenovat a které se naopak pojmenováním ztrácejí - na próze jistého typu je to to nejtěžší, je třeba být jednak citlivý a jednak poctivý. Výtečně to uměl Salinger, jak tento týden říkám nezávisle na sobě už asi počtvrté. Schází se to.
<reagovat 
Janele z Liků (Občasný) - 11.10.2008 > Ztratilo, já tam chtěla opravdu zvýraznit tu ztrátu dědkovy identity, že zapomněl i na to, co neměl rád. To by bylo moc jednoduché, kdyby to byla jen škodolibost.
<reagovat 
Janele z Liků (Občasný) - 11.10.2008 > Mně se ten Alzheimer zdá v textu úplně čitelný, ale ztratila má pravdu-skleróza, stařecká demence, je to tentýž tábor. Naopak jsem měla pocit, že kdybych tam zmínila čtenářům druh onemocnění, kteří třeba pracují coby sociální pracovníci, speciální pedagogové, že by se jim to zdálo moc laciné. Právě proto jsem tam zdůraznila, to "jako obvykle".Nemám zkušenost s psaním prózy, a tak přesně nemám úplně vytříbený cit pro to, co zamlčet a co vyslovit.
<reagovat 
Kostka (Občasný) - 11.10.2008 > Janele> Přečti si Den jako stvořený pro banánové rybičky.
<reagovat 
 Janele z Liků (Občasný) - 11.10.2008 > Kostka> Děkuji za tip a cenné připomínky.
<reagovat 
ztratila (Občasný) - 11.10.2008 > nakonec janele ani nejde o to, jaká je jeho konkrétní diagnóza. všechny tři znamenají v pdostatě totéž a tvému záměru neodporují.
<reagovat 
MiKa (Občasný) - 11.10.2008 >

ano, ano, někde kolem makové placky je chyba - chyba v komunikaci -- přesně tam se to zadrhlo, ale jen na chvíli, kdy se ONA stačila podivit a pak pokračovat dál ve vyjetých kolejích bez ohledu na vykolejený vlak -- taková zpráva o manželství :) o neřádu řádu :)

 

já osobně jsem nehodnotila příspěvek ne kvůli chybě v logice, ale kvůli tomu, že mi pointa z textu nějak příliš trčí - teď mě jen baví se s tebou bavit - možná su taky pako :)


<reagovat 
 holger (Občasný) - 11.10.2008 > MiKa> 

 Móšna še je proplem v tom, še umjelkchyně  neumi pect tóbry placky a nebo éšte nemá Alschajmra.   ÷))

 

Možná bych dílko mohl považovat za krátkou zprávu o představě konců jednoho "zasmrádlého" vztahu, ale těžko za něco víc. 


<reagovat 
mjach (Stálý) - 10.10.2008 >

Pan R. si 31 let zvykl na bůhvíco a ona náhle posledních 27 let zavádí novoty, nedivím se že pan R.má tik a jí makové.

 


<reagovat 
 Michelle (Občasný) - 14.10.2008 > mjach> No jistěěěě, my ženy můžeme za všechny Vaše tiky a neduhy. Za to vůbec nemůže, že jste nerváci nebo pijete kdeco zkvašeného :)))
<reagovat 
odhlavykpate (Občasný) - 15.10.2008 > já mám rád makové i ořechové
Body: 5
<reagovat 
Kostka (Občasný) - 16.10.2008 > Janele> Ne zanikajícího. Dávno zakopaného a navíc pěkně udusaného. Když se to udělá krátce, kontrastně a jaksi extrémisticky, tak to není vůbec málo. Navíc použité prostředky mě k té interpretaci svádí dřív než k jakékoli jiné.
Zirael> Jo; takhle prostě a peprně jsem svou emoci při nárazu na Alzheimra vyfouknout nedokázal.
<reagovat 
zirael (Občasný) - 15.10.2008 > teda dočetla jsem se do místa, kde janele vysvětluje, že pan R. má alzheimera, a radši hrůzou číst okamžitě přestala. byl to žert, že jo? nemyslela janele takové trestuhodně oklešťující vysvětlení vážně?
<reagovat 
 Janele z Liků (Občasný) - 15.10.2008 > zirael> Jen mě zarazilo, jak to všichni interpretují jako popis zanikajícího vztahu.Tak jsem to v žádném případě nemyslela, zbytečně jsem si to pak okleštila, neměla jsem se dopouštět té analýzy pod čarou, že?
<reagovat 
 zirael (Občasný) - 16.10.2008 > Janele z Liků> No, autorské analýzy jsou myslím obecně špatně: ne že by neměl autor taky právo interpretovat svoje dílo, ale neměl by ani tuhle interpretaci považovat za svrchovanou. Vždyť nejlepší je právě dílo otevřené, ve kterým každý čtenář místo, kam by se vmezeřil.
<reagovat 
Wraith (Občasný) - 16.10.2008 > Pěkný
<reagovat 
mjach (Stálý) - 14.10.2008 >

No a nepij,kdyz ti dělá placky,ktere nesnášíš.A 27 let. Pravda ořechové trochu míň nesnášel,ale určitě taky nic moc.

Nerváci?? Synonymum pro vyrovnanost a pohodu,toť MUŽ.


<reagovat 
 Michelle (Občasný) - 21.10.2008 > mjach> Synonymum pro vyrovnanost a pohodu,toť MUŽ
<reagovat 
mjach (Stálý) - 21.10.2008 > ano, nezbývá ti nic jiného než souhlasit  a hned tříkrát
<reagovat 
 Michelle (Občasný) - 22.10.2008 > mjach> Asi nevíš, co znamená tento smajlík, pusinko
<reagovat 
Mango-Hol (Občasný) - 31.10.2008 >
Doporučil 
<reagovat 
Janele z Liků (Občasný) - 11.10.2008 > Mák zůstává v zubech, zato se jen sype, ořechy loupeš a ještě si jimi obarvuješ ruce.Ty makové peče žena pro sebe, navzdory tomu, že to není nic pro její drahou polovičku.
<reagovat 
 jarkakrej (Občasný) - 21.10.2008 > Janele z Liků> 

Milá Janele,právě jsem shodila zástěru a přivalila se od plotny,abych mírně nesouhlasila s názorem,že ořechová nádivka je náročnější,než maková!To víš,jsem spíše z té praxe od plotny a tuším,že teď přišel můj okamžik,abych ti udělala jasno v nádivkách!!!... Vzhledem k tomu,že žijeme ve 21 stol.kupujeme mák vyklepaný a ořechy vyloupané.Kdyby sis chtěla od nich umazat ručky,tak je

dině někdy na podzim,kdy se sklízejí a kdy jsou zároveň syrové a k nepoužitít!A teď k nádivkám! Jak mák,tak ořechy se musí nejdříve pomlít a následně podusit.Mák v mléce a ořechy v cukrové vodě!Takže odmítám obojí a dělám tvarohové,že  Promiň mi tuhle připomínku ,která je z úplně jiného soudku! Hezký den!


<reagovat 
 Zeanddrich E. (Stálý) - 15.12.2008 > Janele z Liků> "... -tak na tuhle "diskuzi" musím rychle zapomenout, neboť nebyl bych schopen oznámkovat tak, jak si dílko (( -samo o sobě, ovšem )) "zasluhuje"... :-)) .


."
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 Michelle (Občasný) - 21.10.2008 > Jarkakrej> Teeeda, teď jsi to rozsekla :)) Ať žije tvaroh!
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení     Novější>>>

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je šest + dvě ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter