Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 25.4.
Marek
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Lípa srdčitá
Autor: Martin (Stálý,Redaktor) - publikováno 7.6.2000 (16:18:48), v časopise 8.6.2000

Lípa srdčitá
Větévku medu, sladkou jak plásty,
ten lipový průvan včelích lét,
u pomníčku brala mezi prsty
a po nehtech jí stékal med.

Neznámý vojín, jehož srdce odpočívá
pod kořeny lip, tam z vánku vstal
a jak holubice spavá z ráje sivá
slét ', aby dívce svou lásku dal.

Jen duše, jen duše bez údů i těla
chtěla líbat sladký ret,
klín a prsa sněhobílá,
kterým Bůh dal dvacet let.

Proč tělo mé, kdes v zákopech shnilé
padlo, ach padlo na bodák ?"
… rozlévá duše, slzy láskychtivé,
slzy marné touhy pro přízrak.

A lípa stará, způli živá, způli odumřelá
svěsila větve … jako podťatá
a že korunou svou
dívce srdce připomněla,
dali jí jméno srdčitá.



Poznámky k tomuto příspěvku
Cid (Občasný) - 19.12.2003 >
Doporučil 
<reagovat 
Cobain (Občasný) - 8.6.2000 > Wow, nooo to je moc hezky, takovy prociteny :-) Vune lipy, se slecnou na lavicce, na strome si pobrukuje slavik... bezva atmosferka :-) Malinko mi hapruje tela - snehobila, ale celkovy dojem :-)))
Body: 5
<reagovat 
dandylion (Občasný) - 8.6.2000 > ufufuf, vidím chlápka v dobovém kroji,s vycíděnými knoflíky,v ruce držíc klobouk, jak na prknech kočovného divadla p-o-m-a-l-u ,jako když krájíte měkký chléb, pomalu recituje, až rezonací vylejzají hřebíky s narychlo stlouklého "světa".A paňmáma v první řadě uronila slzu a pantáta, aby ukryl to dojetí překotně popotáhl z fajfky.Stroupežnický by si povzdechl "Ach ,věru Národe uměl sis vybrat svůj strom.Kozí pysk by se vskutku špatně spojoval do veršů.Štěstí však, že hrdina pod lípou leží, ležel-li by u božích muk či pod wajkslí, věru nevím,nevím,snad bychom jej k té lípě za nohy museli dotáhnouti".
Body: 5
<reagovat 
dandylion (Občasný) - 8.6.2000 > Martine, v poslední sloce mám v tom hockey.Roztroušená arhytmie mě nutí vzít pilník, buď na ukousané nehty nebo na to finále.Pokud necháš jen "způli odumřelá", je nám, co jsme dočetli slabikář až do "O", jasné, že druhá ještě odumřelá není.Časová posloupnost>tělo shnilo a pak teprve spadlo na bodák?Jo, kdyby to byl bodlák, bylo by to něco jiného, ale to by u "Stroupy" neprošlo. A co takhle: svěsila větve … jako podťatá a že korunou svou dívce srdce připomněla, že má nakrmit koťatá......glecht :o)
<reagovat 
KSTK (Občasný) - 8.6.2000 > Martine, o tom, že umíš psát skvělé básně, jsem se již přesvědčil. I když jsou mi mnohdy poněkud vzdálenější - jsem zaměřen poněkud na jiný styl (mám raději takové... "více zneklidňující"), ale když je to jednou pěkné, tak je to pěkné. Jako zde....
Body: 5
<reagovat 
Ropák (Občasný) - 9.6.2000 > Navazuji na KSTK, ktery rekl> ale když je to jednou pěkné, tak je to pěkné.< Proti tomuto prohlaseni ani nemuzu nic namitat a plne souhlasim 8>
Body: 5
<reagovat 
Mišpule (Občasný) - 9.6.2000 > Námětem i způsobem zpracování báseň připomíná baladu z doby neoromantismu, čemuž by odpovídala i volba příslušného lexika (např. „kdes“, „holubice“, „údů“). Jako básnický prostředek zde působí i užití apokopy (elize) – vynechání hlásky na konci slova; např. slét. Romantiku navozují i užité metafory a přirovnání (např. „lipový průvan včelích lét“, „jak holubice spavá z ráje sivá“) a celá řada dalších. Kdybych nevěděla, že je báseň tvým dílkem, klidně bych ji zařadila do zlatého fondu 2. poloviny 19. století. Líbí…
Body: 5
<reagovat 
HACKMAN (Občasný) - 14.6.2000 > kdyz se neco pise od srdce pak to k srdci promlouva..
Body: 5
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je sedm + devět ? 

  
  Napsat autorovi (Stálý,Redaktor)   Nepublikovat mimo Totem.cz  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter