Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 18.4.
Valérie
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Brkač
Autor: Boobis Typewriter (Občasný) - publikováno 7.1.2009 (08:35:05)

Od té doby mu říkáme Brkač. Už mu nijak jinak neřekneme. Brkači nikdo nikdy nezavolal, nevolá a volat nebude. Pokud teda zrovna třeba něco nepotřeboval, nepotřebuje nebo nebude potřebovat. Brkač je ukecanej.

 

Ani Brkač nikomu nevolá. Vedle telefonu má linkované žluté kartotékové kartičky, které mapují slova, která se nikdy nedostala do českých a moravských metropolí, ale zůstala v českých a moravských vsích, vesnicích a vesničkách.

 

Pondělí, sedíme v Ještěrovi. LIFO má před sebou komínek knih. Říkáme mu LIFO. Poslední přichází, první odchází. Last-in, first-out. Víc nevydrží.

 

Ivan M. Jirous, Magorův zápisník

Matt Cohen, Columbus and the Fat Lady and Other Stories

British Poetry since 1945 (edited with an introduction by Edward Lucie-Smith)

Jack Kerouac, The Dharma Bums

 

Odkládám Magora stranou, sahám po Kerouacovi, listuji.

 

LIFO, jak se řekne anglicky cimbuří?

Co to je?

Máš tužku?

 

undefined 

Ne, že by Brkačovi nikdo nechtěl volat, ale Brkač má vždy příběh. A moc času. Někdy to ale nejde jinak, je to sedící slovník. To jsme mu ještě neříkali Brkač, ale hele.

 

Cimbuří, to je takový překladatelský oříšek, třešnička na dortu, icing on the cake. Možná castlement. Nut case. Kde jste? Hele, víte, co je to brkač? Ještěr, ještěrka, lizzard. Raději se stav.

 

Brkač. S velkým b obec v Chorvatsku. S malým b jedno z těch slov, co ještě nedorazila do měst. Pochází z obce Sopřeč a z jejího okolí, dnes kraj pardubický.

 

Otta praví:

Sopřeč. v Soprči, ves v Čechách, hejtm. Pardubice, okr. a pš. Přelouč, fara Bělá; 64 d., 471 obyv. č. (1900). R. 1086 uvádí se mezi zbožím kláštera opatovického.

 

Takže asi takhle. Brkač (b.) spojuje do jedné skupiny slova, která vyjadřují předměty, o které zakopáváme, brkáme. V přeneseném významu se může jednat i o člověka (viz dále b. přespolní, b. kancelářský).

 

To, že se jedná o brkač, se pozná dle toho, že při střetu s brkačem člověk rychle vysloví nějaké slovo (zakleje), padá směrem k zemi a snaží se znovu získat ztracenou rovnováhu a nadhled nad situací. Obvykle v důsledku zakopnutí prodlouží krok, chvíli se může zdát, že se chce rozběhnout. Jedním ze zástupců takového brkače obecného (vulgaris) či všeobecného (communis) může být třeba větev, klacek. Pokud se nachází v lese, jedná se zároveň o brkač lesní (silvius). Kámen na poli zase může být jedním ze zástupců brkače polního (bakeri), nebo práh zástupcem brkače domácího (domesticus).

 

Brkačem přespolním (europaeus) zve se člověk z vedlejší vesnice, kterého jste potkali v hospodě, vyměnili si názory a snažíte se, abyste mu nezkřížili cestu. Střet s brkačem přespolním (europaeus) je většinou nebezpečnější než střet s polním (bakeri) či lesním (silvius).

 

Nejzáludnější je ovšem brkač kancelářský (ofis). Ten člověk vám dělá neustálé naschvály, bývá obvykle na vyšší pozici ve firemní hierarchii. Brání vám v karierním postupu a v rozletu. Střet s b. kancelářským (ofis) je horší než srážka s blbcem.

 

To se nedá Brkačovi upřít. Je sice trochu ukecanej, ale zato, alespoň ve svém malém světě, poměrně precizní.


Poznámky k tomuto příspěvku
Mbonita (Občasný) - 7.1.2009 >

safra zas sem brkla..

co s tím nadělám

nebo že by mi zkřížil cestu

Brkač sám:-)


Body: 5
<reagovat 
Uther Pendragon (Občasný) - 13.1.2009 >
Body: 5
<reagovat 
g morr (Občasný) - 13.1.2009 > Jen ti nevím, jestli lesní by v téhle taxonomii nemělo být spíš silvestris, resp. sylvestris, jak libo.
Doporučil 
<reagovat 
pomerančová (Občasný,Redaktor) - 13.1.2009 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je dvě + čtyři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter