Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 26.4.
Oto
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Vodní sny z kolekce Posunky
Autor: Pescatore (Občasný) - publikováno 21.1.2009 (09:20:59)
další ve sbírce>

 

 

Možná se vrací vrývá novou stopu

odměrka strachu nechává kal usedat

aby to ze tmy zvířené v pravou dobu

nechalo nad sebou jen čirý prostor vodních dat

 

Kam může vítr tam jsou rizika

- že napění se zšedne zvrásní hladina

a kapky v ní jak tváře zmizlé v říši vodníka

vyvstanou náhle přízračné jak bledá rostlina

 

jež bez síly se ještě chápe života

nad kterým bílé kruhy dávno sevřely se

a spolkly s ním i lesklé sítě myšlenek jichž hodnota

působí křehce jako sirka v parách inspirace    

  

 



Poznámky k tomuto příspěvku
.......... (Občasný) - 21.1.2009 > jů ta je krásná... ta tečkovaná se ale má
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 Pescatore (Občasný) - 21.1.2009 > ..........> Ať se má...dobře.
<reagovat 
Uther Pendragon (Občasný) - 21.1.2009 > Proč toto? :-) Rýmy jsou ještě horší než rytmus..
<reagovat 
 Pescatore (Občasný) - 21.1.2009 > Uther Pendragon> protože...někdy stačí místo rýmů asonance
<reagovat 
 Uther Pendragon (Občasný) - 21.1.2009 > Pescatore> To jo, ale někdy ne. :-)
<reagovat 
 Pescatore (Občasný) - 21.1.2009 > Uther Pendragon> No a?
<reagovat 
Uther Pendragon (Občasný) - 21.1.2009 > Zábavné.. :-))
<reagovat 
Metafora (Občasný) - 24.1.2009 > Slovní spojení jsou originální, i eufonie se básní prolíná, ale co se týká toho rytmu, souhlasím s miroslawkem. Nejde mi o to, aby se počty slabik ve verších striktně shodovaly, ani o dokonale pravidelné metrum, ale tady mi to rozbourává křehkou atmosféru básně a kompaktní čtenářský zážitek.
Body: 2
<reagovat 
zochrova (Občasný) - 27.1.2009 > Není to špatné.Trochu lomcuješ s antikou,trochu se secesí a trochu moderna.
Body: 5
<reagovat 
Džajata (Občasný) - 5.2.2009 > škoda jen, že mnohdy u tak hezkých slov rozvíjí se boje nehezké :-(
<reagovat 
Věza (Občasný) - 20.2.2009 >
Body: 5
<reagovat 
čtenář bůh - 6.5.2009 > http://video.google.com/videoplay?docid=-8946678812836146815
<reagovat 
miroslawek (Občasný) - 21.1.2009 > K těm stopám ;o)

X - přízvučná slabika, x - nepřízvučná

Možná se vrací vrývá novou stopu
Xx x Xx Xx Xx Xx = daktyl, čtyřstopý trochej

aby to ze tmy zvířené v pravou dobu
Xx x X x Xxx Xx Xx = daktyl, trochej, daktyl, trochej, trochej

ne že bych nad metrem jásal, ale jinak jsem tam žádné zásadní narušení rytmu neshledal

Ohánět se u dvojice slov "inspirace /sevřely se" pojmem asonance je docela odvážné ;o)))
<reagovat 
 Pescatore (Občasný) - 21.1.2009 > miroslawek> 

Miroslawku, tys mě fakt pobavil. A to myslíš, že je nutné, když nepíšu vázaným veršem, abych se omezoval a hlídal, že v posledních čtyřech verších asonace není?

Tak když už tu máš rozbor, tak k těm "stopám", metru a rytmickým předělům např. v prvních čtyřech řádcích:

Možná se vrací/ vrývá/ novou stopou // odměrka kalu nechává / kal usedat// aby to ze tmy/ zvířené/ v pravou dobu// nechalo nad sebou/ jen čirý prostor vodních dat// atd. 

To si vážně myslíš, že jsem slepý? 

Nikde jsem se neoháněl tím, že jsou "všude asonace", jen jsem napsal, že mi nešlo o rým.

 


<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 22.1.2009 > Pescatore> To mě těší, že jsem přispěl ke Tvé zábavě, ostatně je vidno, že jiný dopad mé komentáře evidentně mít nebudou ;o)

A teď trochu faktů na vysvětlenou ohavných bludů poutajících tvou mysl:

"nepíšu vázaným veršem" - bez ohledu na tvé tvrzení a autorskou vůli je verš tohoto textu vázán, což není problém dokázat - jestli toužíš, abych tě tím ztrapňoval, stačí zdvořile požádat;

"abych se omezoval a hlídal, že v posledních čtyřech verších asonace není" - inu verš je vázán rytmem, nikoliv rýmem... a tím méně asonancí. Každopádně z mé strany výtka, že jsi nedodržel střídavé rýmové schéma, nezazněla. I když samozřejmě zaznít mohla.

"Nikde jsem se neoháněl tím, že jsou všude asonace" - no a já jsem tvrdil, že něco takového tvrdíš? Reagoval jsem na tvůj komentář /Pescatore (Stálý) - 21.1. > Uther Pendragon> protože...někdy stačí místo rýmů asonance/ a vzhledem k tomu, že právě s výjimkou zmiňované dvojice "inspirace /sevřely se" všude jinde v textu rýmy máš, napsal jsem, co jsem napsal a nemyslím si stále, že bych neměl pravdu...

"Tak když už tu máš rozbor, tak k těm "stopám", metru a rytmickým předělům např. v prvních čtyřech řádcích:

Možná se vrací/ vrývá/ novou stopu // odměrka strachu nechává / kal usedat// aby to ze tmy/ zvířené/ v pravou dobu// nechalo nad sebou/ jen čirý prostor vodních dat// atd. "

Díky za názornou ukázku toho, že rytmu přinejmenším ve vztahu k možnostem českého jazyka příliš nerozumíš; z tohoto pohledu doporučuji seznámit se pro začátek alespoň s pravidly pro proklizi a enklizi.

"To si vážně myslíš, že jsem slepý?" Čím dál tím víc, i když bych to asi nazval jinak...
<reagovat 
 Pescatore (Občasný) - 22.1.2009 > miroslawek> 

Tak postupně, když bys chtěl místo čtenářského názoru hned ztrapňovat:

- báseň používá jak asonance, tak i rytmizaci - ne ale veršem vázaným v rýmech, ale veršem ponejvíce uplatňujícím asonace a dělení uvnitř veršů. Přečti si vymezení volného a vázaného verše, já to udělal, poučovat tě nebudu.

- Z tvé strany zaznívají námitky k mému psaní co tě znám, takže jsi mě nijak nepřekvapil. Pokud bys chtěl u básně, která nemá "jasnou pravidelnost struktury rýmů" vytknout mi nedodržení rýmové schématu, pak jsi mě opět pobavil podruhé.

Mám s tvými komentáři tady i jinde "dlouhodobě" svou zkušenost. Jsou neseny jedovatou slinou, a jak vlastně sám říkáš, snahou autora shodit. A nejsem opravdu jediný, kdo tu má s tebou své zkušenosti. Tobě, podobně jako Lyrykovi, nejde vůbec o texty "zevnitř", ale o to navážet se do autora. 

Dále, přišel jsi ztrapňovat a "mít pravdu". Pak nelze než tě požádat, když už se chceš nimrat v "rýmu", aby sis našel rozdíl mezi "asonancí" a rýmy", už jsem to tu psal. Já tvrdím že jde o asonace, krom jednoho případu. 

Ale...ani to nebylo cílem, jen jsem psal "rytmem", jak se mi vevnitř nabídl. Nic jsem nezamýšlel, žádné slabiky nepočítal a řídil se výhradně "tématem".

Tady je vidět, jak jsi deformovaný snahou "dokazovat" typy veršů, aniž bys pochopil, že rytmizace nebyla vedena žádnou snahou "vázat do rýmů". Když si přetu něco ze tvých básní, vstávají mi vlasy hrůzou z toho, "o čem to vlastně je". Takže raději nic nepíšu.

Možná nejsem odborník na "prozodii", ale ty jsi směšný, ve svém teoretizování. Už jsem si tvých poučených komentářů přečetl víc, abych viděl, co je "nese".

 


<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 1.2.2009 > Pescatore> 

"báseň používá jak asonance, tak i rytmizaci - ne ale veršem vázaným v rýmech, ale veršem ponejvíce uplatňujícím asonace a dělení uvnitř veršů. Přečti si vymezení volného a vázaného verše, já to udělal, poučovat tě nebudu." Inu, samo tvé vlastní souvětí tě usvědčuje, jak málo či nepozorně jsi četl.  K tomu vému "vymezení" vázaného a volného verše ti doporučuji nejlépe Červenkovy Dějiny českého volného verše, ale předtím by přeci jen bylo záhodno seznat něco víc o rytmice. Protože pouze číst nestačí, je třeba rozumět... třeba tomu, co je stopa, cézura, diereze a tak. Každopádně verš vázaný rýmem je moc pěkná věc, ovšem já znám verš jako útvar rytmický, tedy vázaný rytmem, resp. metrem. Rým má i svou funkci rytmickou, není to však zdaleka funkce jediná... a znám rýmované i verše volné... ty ne?

 

"Z tvé strany zaznívají námitky k mému psaní co tě znám, takže jsi mě nijak nepřekvapil." Nevím, jak dlouho mne znáš, ale já si tebe a tvou tvorbu neuvědomuji, nepamatuji si z minulosti své případné výtky či jejich povahu. Čili se přirozeně mohu opakovat, což v tom množství individuálně stěží rozlišitelných textů není divu.

 

Pokud bys chtěl u básně, která nemá "jasnou pravidelnost struktury rýmů" vytknout mi nedodržení rýmové schématu, pak jsi mě opět pobavil podruhé." Netuším, co máš na mysli "jasnou pravidelností struktury rýmů", takže těžko říct. Snad tě pobaví alespoň skutečnost, že se tvá báseň podřizuje vcelku hodně pravidelnému střídavému rýmovému schématu - jisté zaváhání nastává u oné již několikrát zmiňované poslední rýmové dvojice, kdy se bohužel nekoná zvuková neshoda natolik výrazná, aby bylo možno se rozhodnout, zdali se jedná o záměrnou rýmovou absenci (a spekulovat o jejím účelu, který ji opodstatňuje) a prostým selháním, neschopností utvořit lepší souzvuk. A i kdybych se rozhodl pro prvou možnost - onen účel nevidím - tedy, co mi zbývá?  Ale vytýkat jsem ti to nechtěl, text je slabší po z mého pohledu daleko významnějších stránkách, než abych se zabýval takovou malicherností. Vlastně jsem ti nechtěl vytýkat nic kromě toho, co jsem na okraj poznamenal ve svém prvním příspěvku, jímž jsem reagoval na Pendragorna.

 

"přišel jsi ztrapňovat" Ztrapnit se můžeš jedině sám - zatím se ti to dle mého soudu celkem daří.

 

"Pak nelze než tě požádat, když už se chceš nimrat v "rýmu", aby sis našel rozdíl mezi "asonancí" a rýmy", už jsem to tu psal. Já tvrdím že jde o asonace, krom jednoho případu." Téměř každý rým v sobě zároveň obsahuje asonanci. S takovou tedy lehce můžeš tvrdit zejména třeba vzduch nebo muziku. Ke tvému požadavku - mně hledat není třeba, to spíš já tobě doporučím Hrabákův Úvod do teorie verše, SPN, Praha 1976, 5. přepracované vydání, str. 145-149 (doufám, že jsem se zpaměti trefil, cituji to docela často a jsem líný jít vedle do obýváku, abych hrábnul do knihovny a zalistoval).

 

Ale...ani to nebylo cílem, jen jsem psal "rytmem", jak se mi vevnitř nabídl. Nic jsem nezamýšlel, žádné slabiky nepočítal a řídil se výhradně "tématem". Rytmus se nenabízí ve slevě. A jestliže jsi nic nezamýšlel, uvědom si, že právě nadešel čas, kdy bude třeba tematizovat vztah svého naivního parciálního já k intertextové výměně a příslušným indukovaným anticipacím.

 

Tady je vidět, jak jsi deformovaný snahou "dokazovat" typy veršů, aniž bys pochopil, že rytmizace nebyla vedena žádnou snahou "vázat do rýmů". Opakuji už poněkolikáté, že nevím, co je vázat rytmus do rýmů. Rozhodně bych tě rád poprosil, abys nelhal a nevkládal mi do úst věci, které jsem nikdy neřekl, ba co víc, ani si je nemyslel a myslet nemohl, protože je nechápu 


<reagovat 
 Pescatore (Občasný) - 10.2.2009 > miroslawek> 

No, aspoň jsi mě pobavil s tou literaturou. Vidím, že chuť poučovat s příručkou v ruce máš. Ty sice možná žiješ ve slovníku "tematizovat vztah svého naivního parciálního já k intertextové výměně a příslušným indukovaným anticipacím", ale psát ani rozumět básním ses zdá se nenaučil. Proto je tvá řeč tady i ve tvých textech tak hledaná a šroubovaná. Což o to, aspoň jsi projevil svůj nevšední bystrozrak a zájem. :-)) Je mi jasné, že ty si nic ze svých minulých nájezdů směrem ke mně nepamatuješ, jak bys mohl. A zde, oč ti vlastně tak sáhodlouze směrem k textu šlo.. poučovat, papouškovat, dokazovat z literatury? 

Píšeš: "Ale vytýkat jsem ti to nechtěl, text je slabší po z mého pohledu daleko významnějších stránkách, než abych se zabýval takovou malicherností. Vlastně jsem ti nechtěl vytýkat nic kromě toho, co jsem na okraj poznamenal ve svém prvním příspěvku, jímž jsem reagoval na Pendragorna." - a pak co je smyslem těchle tvých kázání...takže ti jsi vlastě nic vytýkat nechtěl  ty ses jen přidal s kázáním.  A pro jistotu tajuplně zmiňuješ, že text je z tvého pohledu mnohem slabší po daleko významnějších stránkách. Ba ne, Miroslawku, tobě šlo o nájezd od začátku. Jsi pro mě opravdu chudák, který popírá to, co sám dělá.


<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 13.2.2009 > Pescatore> Přestože předváděné tanečky ve mně budí jistou pochybnost o tvé schopnosti porozumět psanému textu, jsem přesvědčen o tom, že kdyby ses místo psychologizujícího blouznění skutečně ptal po smyslu, možná bys na některé věci i přišel... takhle setrváváš nikoliv k mé, nýbrž ke své škodě v sebeobranné mantře hermetizující svůj vlastní smrádek. A dobře ti tak
<reagovat 
 Pescatore (Občasný) - 16.2.2009 > miroslawek> Takhle může mluvit jen poučující debil v roli kantora.
<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 16.2.2009 > Pescatore> Inu, ledacos je možné... a při tvé představivosti zvlášť. Každopádně takhle může mluvit někdo, kdo si z tebe a tvého křečovitého zmítání dělá velikou ošklivou prdel...
<reagovat 
 Pescatore (Občasný) - 16.2.2009 > miroslawek> 

Už chápu, co ty vlastně komentuješ. Své vlastní koncepty mysli...ovšem ještě předtím si vždycky zahraješ na arogantního frajírka, co vidí druhejm do karet.  Jak jsi směšný, Mirloslawku. Stačí mi mrknout se, jak komentuješ druhým díla...


<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 16.2.2009 > Pescatore> vidíš, aniž bych pochyboval o pravdivosti těch tvých smajlíků, které by mi třebas nemusely souhlasit s tónem a obsahem - bav se: každému, co jeho jest. Mně zase k pobavení stačí, s jak velkou usilovností dokážeš předvádět, že chápeš tak málo...
<reagovat 
 Pescatore (Občasný) - 16.2.2009 > miroslawek> Ale tohle není ani fórum, ani místo pro tvé nájezdy, milý Miroslawku.  Takže mě ušetři svých keců, které se jen opakují, svých hodnocení, která jsou vzhledem k textu k ničemu, svých namyšlených póz... o které fakt nestojím. Pokud tě baví literární kritika hodnotých děl, tak co tu furt děláš?  Mně je šumák, co chápu či nechápu - podle tebe - já sem vložil dílo, ale ne pro takové ukájení "tematizovat vztah svého naivního parciálního já k intertextové výměně a příslušným indukovaným anticipacím" Takhle psát na totemu k dílu může jen namyšlenej intelektuál, co dělá machra, a ne čtenář poezie.
<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 17.2.2009 > Pescatore> Kdybys ty hlupáčku jenom věděl, z čeho ta tebou zvýrazněná věta je... tak by ses jistě dobře bavil spolu se mnou. Jenže zase bys k tomu nenapsal takový kouzelný, ba přímo snový komentář... děkuji
<reagovat 
 čtenář dáběl - 6.5.2009 > miroslawek> http://video.google.com/videoplay?docid=-8946678812836146815
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je deset + jedna ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
(1) 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 13 14 15
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter