Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Úterý 23.4.
Vojtěch
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Recenze, názory
 > Recenze, názory
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Drogy a duchovnost
Autor: P. Sedlak (Občasný) - publikováno 3.2.2009 (00:50:45)

Drogy a duchovnost

Sté výročí narození objevitele LSD dr. Alberta Hofmanna neúprosně nastoluje otázku společenských omezení, vztahu drog a duchovnosti, duševního zdraví a duševní nemoci. Nejsem v této oblasti ani zdaleka ten nejpovolanější. Přesto, právě pokus o střízlivý (byť laický) pohled může mít smysl. Volba svobody nebo závislosti se totiž týká každého člověka bez výjimky.

(pozn. autora: článek byl napsán v roce 2006)

Procházím se lesem. Cítím zvláštní, omamnou a těžkou vůni. Za chvíli přicházím ke skupině vysokých exoticky vyhlížejících bylin rostoucích u cesty, mají nádherné bílé květy, chci si je vyfotit. Sedí na nich čmeláci, musím být rychlý a opatrný, aby mi neuletěli. Po chvíli zjišťuji, že neuletí. Líně lezou, nebo jen sedí, je to podivné.Když jednoho přenesu na trávu, pomalu se začíná probírat z opojení ...

Slovo droga pochází z holandského kořene droog, což v doslovném překladu znamená žízeň. Základní charakteristikou drog je tedy návykovost, vytváření závislosti. To platí jak pro běžné stimulanty jako jsou kofein, tein nebo nikotin, tak pro látky tlumící bolest jako je např. morfium nebo opium. Z určitého hlediska může být za drogu považováno i nadměrné sportování, nebo sex – aniž by šlo pouze o „drogy v přeneseném smyslu slova“, protože si při těchto činnostech tělo vyrábí návykové látky podobné umělým drogám.

Zatímco účinky ne-psychedelických jsou všeobecně známé a je zcela zřejmé že samy o sobě nikoho nemohou přivést k duchovnímu pokroku, u psychedelik v tomto směru není zcela jasno. Možné využití psychedelik na duchovní cestě naznačuje naznačuje například velmi optimistický článek v březnové Regeneraci [1] věnovaný LSD a Albertu Hoffmannovi . Tento článek se bohužel nezmiňuje o tom, že účinky psychedelik jsou individuální, nepředvídatelné a že mohou být i nebezpečné.

Pokud se podíváme na možné vedlejší účinky, zjistíme že jedním z prvních použití LSD bylo „umožnit psychologům získat lepší subjektivní pochopení schizofrenní zkušenosti“ a že „LSD může již při jednorázovém požití vyvolat těžkou drogovou psychózu, která nemusí být léčitelná“. Dále zjistíme, že „konzumace by se měly zdržet zvláště osoby které trpěly psychickými problémy nebo jsou psychicky labilní“, i když problémy nejsou vyloučeny ani u psychicky stabilních a připravených osob.

Sám Hofmann napsal, že „ [V] manickém, hyperaktivním stavu může mít pocit všemohoucnosti nebo nezranitelnosti za následek těžké úrazy. K těm došlo, když se opojený ve svém pomatení zastavil před jedoucím autem, protože se považoval za nezranitelného, nebo když ve víře že může létat vyskočil z okna. Počet takových neštěstí způsobených LSD však není tak vysoký, jak by se mohlo zdát podle senzacechtivých zpráv masmédií." [2]

Většina zdrojů se shoduje v tom, že LSD nevyvolává žádnou těžkou závislost, nanejvýš touhu opakovat „trip“. To však není možné, protože účinky se při rychlém opakování dávky snižují. Zkušenost je možné v plné síle opakovat teprve po 14 dnech abstinence.

Co se týče vztahu LSD a duchovnosti, je dobré se trochu zamyslet nad následujícími slovy A. Hofmanna: „LSD mi připomnělo několik zkušeností z dětství, o kterých jsem nikdy nemluvil, ale stále si je pamatuji.“ [3]. Primární tedy není LSD, ale polozapomenutá „zkušenost z dětství“.

Zatímco klasické drogy mohou mladým lidem přirozené duchovní zážitky zablokovat, u drog „rozšiřujícíh vědomí“ může být jakýkoli duchovní zážitek zkreslen a předem znehodnocen tím, že bude považován za pouhou halucinaci. Použití psychedelik na duchovní cestě v našem současném konzumně orientovaném evropském prostředí je více než sporné a nelze je v žádném případě doporučit. Vždyť cílem duchovní cesty by nemělo být dosahování schizofrenních halucinací, ale uvědomění jednoty s Absolutnem, chcete-li s Bohem nebo Božstvím.

Není vyloučené, že by se psychedelika dala efektivně použít k léčbě některých jinak neřešitelných psychických problémů. Po volném komerčním šíření LSD jako „rekreační drogy“ v bouřlivých 60. letech logicky následovala tvrdá, až hysterická reakce typu „od mantinelu k mantinelu“. Psychedelika byla hozena do jednoho pytle s tvrdými drogami a jejich výzkum byl následně zablokován. Psychedelika tak bohužel i v tomto ohledu dodnes přinášejí více otázek než odpovědí.



[1] Ludmila Škrabáková „LSD Přežilo a já jsem toho důkazem“ (článek věnovaný LSD a A. Hoffmannovi), Regenerace 3/2006

[2] Albert Hofman “LSD – Mein Sorgenkind“, Gebundene Ausgabe 2001 (citát přebrán z německé wikipedie, heslo LSD)

[3] Tomáš Nawar „Hoffmanské kapky (rozhovor s Dr. Albertem Hofmannem)“, REPORT 3/2006















Poznámky k tomuto příspěvku
NEMINI (Občasný) - 3.2.2009 > bez urážky, ale tohle je úplně na nic, nic to nesděluje o těchle věcech, tos to ani nemusel psát...
<reagovat 
brouk (Občasný) - 7.4.2010 > Souhlasím se závěrečnou větou:"Psychedelika tak bohužel i dodnes přinášejí více otázek než odpovědí", a to je ale bohužel také celý obsah článku. Nedozvěděl jsem se vlastně žádný názor a ani nic nového.
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je pět + jedna ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter