Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 29.3.
Taťána
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Mystika, filosofie
 > Mystika, filosofie
 > Filosofie
 > Náboženství
 > Duševno, mystika
 > Literatura, odkazy
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<předchozí "MÝTY .. MÝTY.. MÝTY .. MÝTY... I.-Úvod – bohatství mýtů z kolekce článek z tisku...
Autor: Zeanddrich E. (Stálý) - publikováno 26.6.2009 (00:58:50)
další>
"b"MÝTY .. MÝTY.. MÝTY .. MÝTY... I.


I. 1. Úvod – bohatství mýtů

Mýtus není jakékoliv staré vyprávění, předané ústní tradicí a později zachycené písmem, ale je to duchovní zkušenost oděná slovy a ztvárněná v příběh. Je tedy vyjádřením mimosmyslového zážitku pomocí děje, zážitku Skutečnosti pomocí symbolu. Symbol zde zastupuje jinak nevyjádřitelné a srozumitelně sděluje jinak nesrozumitelné, překládá do pojmů rozumu nadrozumové a do slov bezeslovné.



Toto platí především o mýtech vyspělých civilizací a o tzv. „velkých mýtech“ - to znamená o kosmologických – vysvětlujících vznik světa, uspořádání vesmíru, vznik a vývoj země a její zalidnění, poslání člověka na zemi, vztah člověka k Bohu, takových, které pojednávají o životě a smrti a zobrazují vznik mnohosti z Jednoty, původ duality apod. Naproti tomu existují mýty, které vysvětlují vznik nějakého zvyku, místního obyčeje nebo obřadu, jiné jsou v tom kterém jazyce slovními hříčkami a poeticky objasňují význam nějakého slova nebo gramatický jev – taková vyprávění právě tak jako vnější náboženství, určená svými obřady a neúplným naznačením Pravdy davům, nemají vždy esoterní jádro.



Starověké světové mytologie jsou tak bohaté na symboly všeho druhu, že dodnes vlastně neexistuje glosář, který by je všechny zachytil. Vypracování takového seznamu by bylo velice obtížné a mnohdy by právě takový přístup zkreslil mnohotvárnou mytologickou látku. (Vypadalo by to asi tak, jako kdyby někdo školometsky sepsal symboly v Rimbaudově poezii a podle takového seznamu by chtěl psát básně.) Každý básník, každý národ, každý člověk má vlastní svérázný systém symbolů – a přece v mnohém jsou podobné. Vzniká tak síť vztahů a propletenců, typický pro nepřeberný zásobník lidského podvědomí. Ať začneme odkudkoli vždy na nás čeká překvapivě velké bohatství. Je vůbec možné si učinit nějakou představu o tom, jak lidé starověku se na svoji mytologii dívali, co si mysleli o hrdinech svých bájí a zda věřili všemu, co jejich mýty vyprávějí? Jak tomu bylo u primitivnějších národů a jak u vyspělých civilizací, jak tomu bylo v průběhu dějin? Bližší nám bude zřejmě pohled na mytologii u vyspělého národa a to ještě z hlediska jedinců, (těch jeho členů), kteří nepatřili k jeho nejnižším vrstvám. Podívejme se tedy nejprve do Egypta a to na nejstarší jeho mytologické představy (ze 3. tisíciletí př. n. l.) o vzniku oblohy a země. (( -Jednotlivé symboly si srovnáme s bájeslovím jiných národů. ))



II. 1. Kosmologické mýty

II. 2. Vznik oblohy, uspořádání země; symboly: nebeská kráva, křídla, podpěry země, Oko, oceán, dívka Nůt, střecha, člun...


dr. Boris Merhaut, 2005, Brno; ...-pokračov.






- Zájemcům poskytnu na autora kontakt; -Zeanddrich E.
."


Poznámky k tomuto příspěvku
Pescatore (Občasný) - 26.6.2009 > Díky, oslovilo. Ta část o symbolech je v téhle stručnosti pěkně shrnuta.  
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Věza (Občasný) - 26.6.2009 >
Doporučil 
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je dvě + tři ? 

  
  Napsat autorovi (Stálý)  
 
 
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 40 41 42 43 44 45 47 48 49 50 51 52 53 54 55 (56) 57 58 59 60 61 62 64 65 66 67 68 68
   další
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter