Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 2.5.
Zikmund
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Opilý dům
Autor: anne (Občasný) - publikováno 24.6.2009 (00:08:53)

Opilý dům

Jednoho dne se otec v zelených ponožkách postavil před okno; sluneční světlo zvenčí mu vytvořilo nad hlavou svatozář. "Tak, děti, maminko, postavím vám nový dům," řekl s tváří utopenou ve stínu.
Bylo mi třináct a bylo mi to jedno. Když nejsem doma tady, nebudu doma jinde. Jsem mimozemšťanka, co se probouzí s vybitou baterkou pod peřinou. "Co se ti stalo s obličejem?" zeptala se mě matka ráno, než za sebou stačila prásknout dveřmi. Na tváři jsem měla vytlačený pravý úhel od Sigmunda Freuda.
"Kniha," hlesla jsem a matka nechápavě zavrtěla hlavou. "Báchor čepec slez, nejedli jsme jiščó dnes," dodala jsem, ale maminka mě nepochopila a raději rychle odešla do práce. Bylo mi smutno a tak jsem se šla nasnídat.
Když se tatínek druhý den vrátil v noci z hospody, dovrávoral k oknu a řekl: "Děti, maminko, postavil jsem vám dům. Můžeme se stěhovat."
I stěhovali jsme se. Maminka si natáhla své staré svatební střevíčky, o nichž byla přesvědčená, že jsou ze zlata. Když je měla na sobě, cítila se bohatá. Moje mladší sestra si vzala na záda školní aktovku, pod kterou se lámala, jakoby nesla uhlák plný briket a tatínek si převlékl ponožky. Já jsem si do nového domu nesla v podpaží toho Freuda. Ne že bych mu rozuměla, ale dobře se s ním usínalo. Jeho zvláštní slova se stala mým prvním vědním oborem.
Nový dům, jak jsem předpokládala, byl strašný. Překvapilo mě, že ho otec postavil ve čtvrti, kde bydlely samé mocné osobnosti. Zklamalo mě, že je mnohem menší, než náš původní kotec v králíkárně, což jsem si zdůvodnila tím, že na větší nezbyly peníze. Rozladilo mě, že nejprostornější je kuchyň s otcovou pracovnou, protože bylo nad slunce jasné, že otec pracovnu nepotřebuje. Jeho detašované pracoviště byl rohový stůl v putyce. U okna stál velký masivní naleštěný stůl, za jakým sedávají presidenti při novoročních projevech. Ale to otec nemohl vědět, protože na Nový rok nikdy žádný projev neviděl, ani neslyšel. Vždycky spal a matka ho budila slovy, že se nechá rozvést. Rozváděli se vždy několik hodin a že už je po všem, se poznalo podle toho, že se v kuchyni přestalo tříštit sklo a nastalo ticho.
Otec se posadil za masivní presidentský stůl a my ani nedutali v očekávání otcova projevu: "Tak děti a maminko, tohle je obývák." Zarazilo nás to do země, jen maminka se vzchopila a začala obdivně vzdychat. Oči jí lezly z důlků a přesvědčovaly mě, že bych také měla utrousit trochu toho vděku. "A kde budeme sedět my?" Tatínek nachytán na švestkách, loupl po mně očima a zašátral pod stolem. Byly tam. Z pod ohromného stolu tahal jednu židli za druhou. "Tady, u jídelního stolu, přece,“ mrknul na mě vítězoslavně. Mamince povylezly oči z důlků tak daleko, že jsem od nich chytla herdu do zad. "Tak líbí se ti to?"
"Mám z toho orgasmus", hlesla jsem otráveně a tatínek mě začal mlátit mou oblíbenou knihou po hlavě. Nemám si před ním hrát na inteligenta, jelikož ho to ponižuje.
Když se uklidnil, zavedl nás do rodičovské ložnice. Visely tam reprodukce vystříhané ze Světového umění včera a dnes, které otec zasadil do zlatých, tepaných rámů. Podlaha z perských koberců, uprostřed letiště s baldachýnem, nad kterým se houpal křišťálový lustr. V rohu divánek zpola zakrytý střechou od proutěného starožitného kočárku pro dávno mrtvá mimina. To byl tedy výtvor. Vlezla jsem si na divánek, schoulila se pod střechu do embryonální polohy a dumlala si paleček. Otec znejistěl a řekl: „Tak snad abychom šli dál,“ blýsknul po mně očima, jakože si to se mnou později vyřídí. To určitě. Vystřihla jsem pro něj z reprodukce nějakého barokního malíře polomrtvý úsměv koketní infantky. Nejdříve jsem si myslela, že sedí na velkém nafukovacím balónu, ale po podrobnějším průzkumu obrazu jsem došla k závěru, že je to sukně. Všimla jsem si, že mám taky takovou. Otec mi dal za ten úsměv symbolický pohlavek. Myslím, že mě chtěl nejdřív pohladit, ale v poslední chvíli si to rozmyslel a vznikl z toho pohlavek. To abych věděla, že mě vychovává.
Vedl nás k dětskému pokoji. Přidržovala jsem si obruče mojí nové balónové sukně, co jsem ukradla dospělé holčičce z obrazu a dychtivě jsem se nahrnula do místnosti. Avšak to, co jsem spatřila, mě šokovalo. Otevřenými pusami jsme se se sestrou zavěsily na neomítnuté stěny a starý otřískaný nábytek. "Tatínečku, a kdy nám ten pokojík oddělíš? Víš dobře, že potřebuji soukromí na učení,“ odrecitovala jsem, já hodná holčička básničku na školní besídce a nevinně se zazubila. To na otce zapůsobilo. Pohladil mě chápavě po hlavičce, vzal motorovou pilu a rozříznul podlahu na dvě části. Zela tam hluboká, dlouhá díra. Zvědavě jsme se nad ni naklonily, až se sestře z aktovky vysypalo pár briket a s rachotem zmizely v díře. Maminka ji napomínala, aby se nenakláněla moc hluboko, nebo tam spadne i ona a nikdy se nevdá.
"Nic tam není," usoudili jsme všichni po dlouhém zírání do tmy a rodiče se měli k odchodu. "Ne, abyste si hráli s tou dírou,“ pohrozila maminka prstem. "To je ale hnusná díra, slepá jako víra“, řekla jsem naschvál, abych ji ubezpečila, že o díru okem nezavadím, ale nemohla jsem se dočkat, až tam v noci s baterkou vlezu a důkladně ji prozkoumám. Když mi táta zabavil mou oblíbenou knihu.
"Neměli bysme s ní zajít k psychiatrovi?" zaslechla jsem maminku, když za námi zavírala dveře. „Nosí krinolínu a mluví v rýmech, nevšim sis?"
"Já jí dám rýmu, že se z toho nevzpamatuje," zahartusil tatínek, převlékl si ponožky, a pokud mě paměť neklame, odešel do hospody.
Sestra naházela brikety ze svojí aktovky do díry v pokoji a když byla hotová, řekla: „Myslím, že nám otec lhal. Ve skutečnosti žádný nový dům neexistuje". Sestra měla někdy poměrně zajímavé myšlenky na svůj věk. Napadlo mě, že to ověříme. Otevřely jsme okno, ale zavanul k nám takový puch a hluk, že jsme ho s leknutím zase rychle zabouchly. Přilepily jsme nosy na sklo a dívaly se ven. Zjistily jsme, že náš dům se vznáší na cigaretovém oblaku, severozápadně od pánských toalet, asi tak tři palce nad umolousaným kostkovaným ubrusem s několika půllitry piva.
"Ten táta je ale prase, podívej se, v jakým bordelu postavil náš dům," upozornila jsem sestru. Pak náš cigaretový oblak někdo rozehnal rukou a náš dům se divoce rozhoupal, div že nežbluňkl do piva. Byla to otcova dvanáctka. Mohutně si krknul a pak dům zase zachytil ve svém ožraleckém žvanění. Vznášely jsme se na studené frontě u jeho ohromné pusy a jeho zapáchající dech pronikal skrz okna do našeho rozříznutého pokoje. Jeho zakalené oči nedohlédly ani na špičku nosu, natož na náš nový dům. Sestra se bavila tím, že bouchala na okno a vyplazovala na něj jazyk. Neviděl nás. Pak se náš nový dům převrátil vzhůru nohama, po stropě k nám přiběhla nebohá maminka s plynovými maskami a vlekla nás do úkrytu civilní obrany. Myslela si, že USA již zaútočily na Sovětský svaz, protože náš dům se otřásal v tátově prorockém hlase: „Jaderný hlavice máme přímo za zadkem, když bydlíme tři kiláky od ruský základny, takže kdyby to vypuklo, vodserem to ani nemrknem. Hoďte sem panáky, napijem se na to.“
Mrkly jsme a pak už nebylo nic. Náš dům, matka, sestra a já, jsme se tatínkovi vypařili z hlavy.

(1996)



Poznámky k tomuto příspěvku
Lamarski (Občasný) - 25.6.2009 > O únavných dlouhých sloupcích textu jsem se už zmiňovala jinde. Ty popisy, které prochází většinou tvých povídek, jsou pořád stejné a tím pádem moc nezaujmou, jen zatlučou víc místa na stránce. V podstatě nikam neposunují děj, nerozvinou postavy. Konec se mi však líbil, jen ten americko-sovětská vsuvka...
<reagovat 
pronto (Občasný) - 25.6.2009 > hm, tak tohle je surrealistickej nářez! Co věta, to novej obraz, kterej se v další větě promění v jinej význam. A nakonec rámeček! Zaujalo!
Body: 5
<reagovat 
tea (Občasný) - 30.6.2009 > Vlastně je to docela dost depresivní, ale zajímavě napsaný.
Body: 5
<reagovat 
pronto (Občasný) - 25.6.2009 > Lamarski: "V podstatě nikam neposunují děj, nerozvinou postavy..."
...už od začátku je snad jasný, jakou hru s tebou autor hraje a že o rozvíjení postav to asi nebude:)
<reagovat 
 Lamarski (Občasný) - 28.6.2009 > pronto> Pokud mi chceš něco psát, pak použij tlačítko reagovat. Je skvělé, jak svým nadšením autorce pomáháš, jen přemýšlej nad tím, zda ji to pomůže posunout se dál, než jen k psaní teenage žánru s hrubkami.
<reagovat 
 Čtenář - 29.6.2009 > Lamarski> Čtu to tady a tvůj angažovaný přístup mě přiměl k zamyšlení, zda je vždy na místě pomáhat někoho někam posouvat. Zkoušela jsi například posouvat úlety Lynchovy ke konformnímu způsobu výstavby příběhu, který zastáváš ty? Neměř bizarnosti metrem na klasiku. Btw. Experimenty, hraní si a boření pravidel je k posunu nutné. Víc než mentorování nad pravidly, která jsou dozajista platná. Nevypadá to, že by o žádném z nich tenhle příběh nic nevěděl.
<reagovat 
 anne (Občasný) - 30.6.2009 > Lamarski> dík, že mi chceš pomoct, ale tomuhle asi pomoci nebylo, není a nebude:). Je to sen převedený do písmen, teenagerovské fantazie pramálo. Taky si všimni, že je to 13 let starý. No, a s hrubkami na štíru obvykle moc nebývám, i když občas jsem vůči nim prostě slepá. Ale korektorka se mnou prý nemívá zase tak moc práce, tak nevím... (U tebe jsem těch hrubek našla víc než dost, takže asi víš, o čem mluvím...)
<reagovat 
 Lamarski (Občasný) - 30.6.2009 > čtenář> Je to jen můj soukr. názor a ty máš jiný, a to je v pořádku.
<reagovat 
 Lamarski (Občasný) - 30.6.2009 > anne> Ten text mi přišel zajímavý. Všimla jsem si, že je to starší text, a právě proto jsem předpokládala, že chceš slyšet názory ostatních, že s ním chceš ještě pracovat. Asi nemá cenu to dál nějak rozpitvávat:)
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je čtyři + osm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter