Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Úterý 23.4.
Vojtěch
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
křiknout z okna, to utišit psy
Autor: paryb (Občasný) - publikováno 17.7.2009 (18:08:31)

švihnout proutkem, vymočit neděle -

 

 

vrátil se

měl v ústech zaklíněné slovo

a kapsy plné skřelí obojků a vysypaných rukou řekl

byl jsem stromem

byl jsem hlídačem tlejících kořenů řekl taky byl jsem rybářem

žil jsem v rozcuchané kštici

podzemních pramenů

ale vrátil jsem se

přinesl jsem těla dvou ohařů dotkla se mne a zlomila světlo

uschovej je uschovej mne vždyť vrátil jsem se

 

 

někdo křiknul z okna, nahmatal provazy a předklonil tmu

 

 

 

 

 

 

 



Poznámky k tomuto příspěvku
Uther Pendragon (Občasný) - 17.7.2009 > Občas to hapruje, ale docela se mi líbí. :-)
Doporučil 
<reagovat 
egil (Občasný,Redaktor) - 18.7.2009 > Na mě působí.. mýtotvorně - i výrazivem, resp. charakterem reálií.. Jako by vymezovala obecnější rámec pro některé tvé texty - řekněme - "konkrétnější".. - -"Ponor" jde hlouběji (a koncentrovaněji) - ke kořenům těch pestrých (ontických) fenoménů, s nimiž se lze setkat v jiných tvých textech. V tom za sebe vnímám podstatnost této b.
Doporučil 
<reagovat 
Impresse (Občasný) - 18.7.2009 >
Body: 5
<reagovat 
anae (Občasný) - 18.7.2009 > to tučně psaný je moc fajn .. bez efektu
Body: 5
<reagovat 
poison (Občasný) - 17.7.2009 > dotkla se mě a zlomila světlo...v introsvětě - něco pokořila..
<reagovat 
 paryb (Občasný) - 18.7.2009 > poison> ano
<reagovat 
dadik (Občasný) - 18.7.2009 > blízké velmi
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
whispermoonlite (Občasný) - 17.7.2009 > jako celek se mi to spíš líbí, chci říct, že si to ve mně vytvořilo místečko. několika veršům však nevěřím. "vrátil se//měl v ústech zaklíněné slovo" je moc na efekt. "dotkla se mne a zlomila světlo", posledním dvěma slovům se taky bráním. možná mi ještě dojdou, ale lámání světla na mě působí příliš univerzálně, nedokážu si to pevněji zapojit do zbytku. možná je vůbec zbytečný, rušivý to říct, tím by to mohlo bejt. ty rámovací verše, mimo kurzívu, u nich mi je jasný, že něco takovýho musí v tý basni bejt, i když roztáčení minut, předklánění tmy, to sou zas takový univerzální fragmenty, z nich se daj skládat kilometry polonudnejch textů. k tomu tady samozřejmě nedošlo. ovšem to jádro, tam, kde výraz směřuje k realismu, tam to pro mě zesiluje. mohli bychom pak diskutovat o nezbytnosti kontextu pro zvýraznění určitejch prvků, taky jedno vysvětlení.
Body: 4
Doporučil 
<reagovat 
 paryb (Občasný) - 17.7.2009 > whispermoonlite> aha, vidíš to... díky za podnětný koment, zamýšlím se nad tím... efekt, efekt... zatím to necítím, ale ještě nemám tolik zkušeností, abych tyhle věci vnímala zvenčí... Učím se.
<reagovat 
 whispermoonlite (Občasný) - 18.7.2009 > paryb> ne, jasně. já to taky neberu pokaždý stejně. někdy se v textu moc babrám, jindy mám síto, že jím propadne leccos. nedělej si z toho těžkou hlavu, protože nějak vědomě při psaní se tyhle věci, pokud to nějaký problémy vůbec jsou, odbourat nedaj. nějak mě to zaujalo, tak sem na to poukázal. však přijdou ještě další texty, jak věřím, protože máš z čeho stavět.
<reagovat 
kalais (Občasný) - 20.7.2009 >
Doporučil 
<reagovat 
nopaulus (Občasný) - 20.7.2009 > bylo-li by možno dát víc jak 5, dám víc...(Vrátil se a přinesl si to světlo s sebou...? Rozhodně by si ho zasloužil...)
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Serpentin (Občasný) - 20.7.2009 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Zeanddrich E. (Občasný) - 20.7.2009 > "

."
Doporučil 
<reagovat 
jiri-jirik (Občasný) - 21.7.2009 >
Doporučil 
<reagovat 
whispermoonlite (Občasný) - 21.7.2009 > vida, zajímavá změna. takhle to čtu o něco jinak a ta místa, která jsem vybíral mě tolik neruší, nebo už vůbec. takhle nadvakrát se to těžko posuzuje, ovšem s jistotou mohu říct, že tuhle grafickou podobu, i to spojení několika veršů do jednoho vítám. totiž, tenhle princip není tak neznámej. v jednom delším verši se spíš dohromady propojí něco, co by v samostaných verších působilo osaměle, nebo příliš nápadně, vydané příliš ostrému oku. takhle pohromadě to líp zapadne. je to sice "jen" grafickej prvek, ale zároveň se ukazuje, jak je důležitý členění na verše a co to může znamenat pro význam.
<reagovat 
 paryb (Občasný) - 21.7.2009 > whispermoonlite> díky... sama to vidím, předtím to bylo vlastně dost děsný... ale ještě stále by to něco chtělo... jen na to přijít :-)
<reagovat 
drfaust (Občasný) - 22.7.2009 >

Doporučuji


Doporučil 
<reagovat 
drfaust (Občasný) - 22.7.2009 >

je vlastně až jakási magická...


<reagovat 
 paryb (Občasný) - 22.7.2009 > drfaust> magická, jo? ..jestli ty sis trošičku nezapřeháněl ;-)
<reagovat 
Serpentin (Občasný) - 22.7.2009 > Málo dávám, ale teď dám, a poněvadž to neumím říct tak pěkně, řeknu to normálně. To jak tam máš třikrát "vrátil jsem se" a "byl jsem", je záměrné? Právě zde to působí přirozeně, ale jinde bych si dával majzla...
<reagovat 
 paryb (Občasný) - 22.7.2009 > Serpentin> jo, to je schválně, na tyhle věci si dávám pozor (opakování apod.), ale tady to tak chci, musí to tam být, a je to jedna z mála věcí, kterou jsem si v téhle (ne)básni jistá; těmi ostatními už bohužel ne.
<reagovat 
 Serpentin (Občasný) - 22.7.2009 > paryb> Ano, to byla zbytečná otázka. S tou nejistotou je to v naprostém pořádku, já to mám taky a jeden dobrý a školený pán mi vzkázal, že to má údajně být jedna z konstant psaní, já mu to věřím.
<reagovat 
 paryb (Občasný) - 22.7.2009 > Serpentin> miluju tyhle konstanty!
<reagovat 
 Serpentin (Občasný) - 22.7.2009 > paryb> To je ironické, ale vsadil bych si, že má pán recht. Pak bychom neměli tolik špatných textů, v extrémním případě žádné. Já vím, málokdo to dokáže - já ne, možná dříve, na začátku (a zcela oprávněně).

Jak říkal F. Hrubín: Když měsíc nenapíšu báseň, mám strach, že už to neumím, když napíšu tři za týden, mám strach, že už to umím .-)
<reagovat 
 paryb (Občasný) - 22.7.2009 > Serpentin> krásný :-)
<reagovat 
 Serpentin (Občasný) - 22.7.2009 > paryb> na ja, on to uměl říct...
<reagovat 
drfaust (Občasný) - 22.7.2009 >

nenene :-)


<reagovat 
cit-i-zen (Občasný) - 22.7.2009 > Mně by, přiznám se, stačil první a poslední verš bez té proložené strofy. Zdá se mi, že ta básnička vytváří jakýsi poetický rej, který je ale díky některým juxtapozicím slov až příliš zaručený: "kapsy plné skřelí obojků a vysypaných rukou", "rozcuchané kštice podzemních pramenů", "těla dvou ohařů" apod. ...se nedivím, že se to líbí Zedníkovi, je to z jeho sádky.
Doporučil 
<reagovat 
 paryb (Občasný) - 22.7.2009 > cit-i-zen> myslím, že jsem toho chtěla říct až příliš mnoho, a nezvládla jsem to ukočírovat.
<reagovat 
 whispermoonlite (Občasný) - 23.7.2009 > paryb> já teda zas budu kousat, ale kdybych někoho hledal v tý prostřední, tj. hlavní části, bez níž si tu báseň nedokážu představit, tak bych zrovna nechodil moc daleko od Jakuba, na kolik jeho texty znám. ovšem to jen pokud by šlo o to srovnávat za každou cenu. jinak je to tvoje, to je jasný.
<reagovat 
 paryb (Občasný) - 23.7.2009 > whispermoonlite> omluv mou neznalost - kdo je Jakub?
<reagovat 
 whispermoonlite (Občasný) - 23.7.2009 > paryb> To je situace. On se kdyžtak prozradí sám. nevím, jak tu komu záleží na pravém jméně. takže promiň. ona je část tý poznámky možná spíš pro něj, ale nakonec jsem tu reakci připojil k tobě, protože se tě týkala víc.
<reagovat 
 cit-i-zen (Občasný) - 23.7.2009 > paryb> to je asi je moje maličkost...tam venku jsem J.
<reagovat 
 paryb (Občasný) - 23.7.2009 > cit-i-zen> tož těší mě :-) potřásání rukama tady nefunguje. tak zase zpátky do světa beze jmen a tváří..
<reagovat 
 cit-i-zen (Občasný) - 23.7.2009 > paryb> jo jo, parybe či parybko ( jak se ty nicky jenom skloňujou?)
<reagovat 
holger (Občasný) - 22.7.2009 >

Pomóc, ohnuli nám poézii přes klandr! ÷))

 

Někdy se ptám: vopravdu to autor takhle cejtí, hraje s náma rovinu, nebo tahá esa plná tlejících skřelí a vysypanejch ohařů zpod stolu... a pak si poctivě odpovim, že nevim.

 

 Ale zaujalo, tak za to dendyho určitě.


Doporučil 
<reagovat 
 paryb (Občasný) - 23.7.2009 > holger> no jo, ohnuli a... raději nevědět :-)

a co ti na to můžu... když řeknu vopravdu, mám to takhle divně nastavený a není to vůbec výhra...


<reagovat 
 whispermoonlite (Občasný) - 23.7.2009 > holger> a mně zas připadá, že to je zcela irelevantní, co autor hraje, nebo ne, a žádný výčitky z tohoto pohledu nejsou na místě. text dotváří čtenář, co ten si s ním udělá, to je jeho. skřele a ohaře může brát, nemusí, může z nich udělat kombinačky. text, kterej nefunguje, tzn. nějakým způsobem "podvádí" se shodí sám. to ovšem obnáší přistupovat ke každý básni s určitou mírou nedůvěry, což taky není styl pro každýho.
<reagovat 
 holger (Občasný) - 23.7.2009 > whispermoonlite>  Ale vždyť já se jenom zamyslel na téma: Básník a jeho přístup k vlastnímu psaní. Je na mém "mělkém zahloubání" (heh, není on to oxymoron? ÷), něco irelevantního?

Přece nikomu nic nepodsouvám, nikoho z ničeho apriori nepodezřívám.

Kdybych byl pánbů, tak by všechno bylo jasný: tenhle má u klávesnice slovník cizích slov, tenhle si při psaní čistí holubník, no a tahle si skrytě stěžuje na starýho. ÷))

Ono to možná vyplyne z kontextu poetovi plodné tvorby, ale ruku na vlastní srdce: kolik autorů dokážu sledovat, v určitém časovém horizontu, kontinuálně? Když si odpovím upřímně, tak jen jednoho... sebe. A tom ještě s občasnou absencí pochopení vlastních inspirací a pohnutek ke psaní poézie obecně. ÷))

Tož tak.
<reagovat 
marsyas (Občasný) - 24.7.2009 > takové romantické nic za použití hezkých, oblých slov
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je pět + tři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter