Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 25.4.
Marek
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Od sebe nás rozdělí láska
Autor: ariel (Občasný) - publikováno 26.8.2009 (16:03:17)

 

 

 

Maluješ na zeď takové dveře,

že lezu do ní.

 

Ucho mi při nárazu zvoní,

že scházíš

až do míst, kde mě považuješ za živého.

 

26. 8. 2009



Poznámky k tomuto příspěvku
ariel (Občasný) - 26.8.2009 > název je kradenej, text inspirovanej tady http://www.totem.cz/enda1.php?a=246033
<reagovat 
Věza (Občasný) - 26.8.2009 >
Body: 5
<reagovat 
MiKa (Občasný) - 26.8.2009 >
Doporučil 
<reagovat 
anae (Občasný) - 26.8.2009 > do ní, do ní .. do básničky ...:-) asi tedy spíš jemu hold, když nahmatal tep života tvého ..
Body: 5
<reagovat 
paryb (Občasný) - 26.8.2009 > funguje to
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
ariel (Občasný) - 26.8.2009 >

snad se vám ta změna názvu moc nezprotiví, protože jste to hodnotili se starým :o)

 

whispermoonlite, PC, VH... ano mám je rád, ale rozhodně to nevzniká jako ohlas na ně ani s myšlenkou na ně. to by hrozilo, jen kdyby publikovali na totemu


<reagovat 
paryb (Občasný) - 26.8.2009 > no, přiznávám, že mně ta změna názvu neprospěla, ale co už :-)
<reagovat 
 ariel (Občasný) - 26.8.2009 > paryb> proč?
<reagovat 
 paryb (Občasný) - 26.8.2009 > ariel> čistě subjektivní důvody:
jednak mi to nesedí v ústech kvůli dvěma "od" - "od" sebe nás "od"dělí...
a jednak mi to slůvko "láska" háže do úplně jiné kategorie...
jsou to jen osobní pocity, nic podloženého věcnými argumenty
<reagovat 
 ariel (Občasný) - 26.8.2009 > paryb> s tím slůvkem to chápu, ale chtěl jsem to tak. aby to znělo trochu křiklavě
<reagovat 
 paryb (Občasný) - 26.8.2009 > ariel> taky mě pak napadlo, jestli to vlastně nebyl tvůj záměr... ale neznám tě, tak se to těžko odhaduje .-)
<reagovat 
Mbonita (Občasný) - 26.8.2009 >
Doporučil 
<reagovat 
kolektor (Občasný) - 26.8.2009 > Není to marný... pošťáku.
<reagovat 
zanzule (Občasný) - 27.8.2009 > velmi****
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
cit-i-zen (Občasný) - 27.8.2009 >
Doporučil 
<reagovat 
GabrielRonay (Občasný) - 27.8.2009 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
čtenář g - 27.8.2009 > analytická lyrika. to je opravdu vydařené. analyrika.
<reagovat 
 ariel (Občasný) - 28.8.2009 > čtenář> proč "analyrika"?
<reagovat 
 g morr (Občasný) - 28.8.2009 > ariel> :) bezdůvodně, jen jsem si ta slova zkusil nakondenzovat do jednoho. asi to asni nestojí za to, pokoušet se do toho něco zpětně dosazovat. analytická lyrika prostě.
<reagovat 
Uther Pendragon (Občasný) - 28.8.2009 >
Doporučil 
<reagovat 
dadik (Občasný) - 29.8.2009 >
Body: 5
<reagovat 
MiKa (Občasný) - 29.8.2009 >

já ještě přidám body, tedy nejvyšší ohodnocení na mé soukromé stupnici, s hodnocením 5D šetřím, ale tohle je opravdu mimořádně krásná, křehká záležitost, která mě velice oslovuje


Body: 5
<reagovat 
Zeanddrich E. (Občasný) - 30.8.2009 >

"... -; ... .

 

."


Body: 4
Doporučil 
<reagovat 
rohe (Občasný) - 30.8.2009 >

nemůžu jí přebrat akusticky a strukturálně - do ní /zvoní, v těchto případech vždy přemítám zda jde o ironii, nebo nešikovnost, (nebo je to tím že mám senou rýmu z rýmů:-), že lezu do ní / že scházíš - dvakrát že, to bude asi také nějaká konstrukce jak text svázat, ale moc to pro mne nefunguje.

Jiné dimenze by to mohlo nabírat když si představím že verše spolu komunikují nelineárně, jako roztříhané proužky co lze dle libosti klást, pak tomu ovšem nesedí to stávající hierarchické členění 2+3.

Bezvadný pro mne je poslední verš a název!, jak jsem se zklamaně dočet odjinud.*


Body: 5
<reagovat 
 ariel (Občasný) - 30.8.2009 > rohe> http://www.youtube.com/watch?v=4yTIpcwBTTs
<reagovat 
egil (Občasný,Redaktor) - 30.8.2009 >
Doporučil 
<reagovat 
whispermoonlite (Občasný) - 26.8.2009 > přece jen si kousnu kvůli tomu názvu. Dnes jsme četl P.C., básničky z "Atemwende" a tohle mi přijde stylově blízko. Zajímavá je i ta intelektuální otočka ve druhý strofě. její smysl nedohlédnu, zaznívá mi echem odjinud, ale nápad z prvních dvou veršů ji dává do přijatelného kontextu. - a kdoví, třeba jsem napsal spíš kompliment.
Doporučil 
<reagovat 
 ariel (Občasný) - 26.8.2009 > whispermoonlite> nemyslím, že by to byl kompliment, tak jsem sebejistý
<reagovat 
 ariel (Občasný) - 26.8.2009 > whispermoonlite> a jinak, bylo tam PZ, ne PC.
<reagovat 
 whispermoonlite (Občasný) - 27.8.2009 > ariel> já vím, že tam bylo P.Z., a právě proto sem si říkal "tam by mělo být spíš P.C., ne?" - od toho to vzniklo. ale neva, byl to vtip, ovšem užitečný, jak vidím, protože nový název text o něco rozšiřuje. (schválně, je to parafráze na I.C. z "veselé kompanie"?, pokud ano, tak je to ještě lepší ve vztahu k textu, celkem nápaditý příklad intertextovosti).

povšiml jsem si i toho, jak umístění názvu pomáhá grafika stránky. když je takhle o něco stranou od hlavního textu v liště, nenarušuje svou délkou. kdyby byl s textem na bílým, hodil by se k němu vizuálně méně, ale smysl by fungoval stejně dobře.

k tomu ohlasu, abychom si dobře rozuměli, nemyslel jsem to ani náznakem, že by sis jimi chtěl vypomáhat. spíš se mi zase potvrdilo, jak jsem o tom před časem debatoval s Pescatorem, že pozůstatky z četby rezidující pod hladinou vědomí se bezděky navracejí zase na povrch v různě zpracované podobě a autorovi to přirozeně ani nepřijde. myslím, že tomu se nikdo, kdo čte a píše nevyhne. je to velký moře, dělený na vlny, ale odříznout se od toho nedá. prostě jsem to v tom textu vypozoroval, přišlo mi to hodné poznamenání.
<reagovat 
 ariel (Občasný) - 27.8.2009 > whispermoonlite> 

ten poslední odstavec nemůžu vyvrátit, ale přesto si myslím, že se mnohdy jedná o afinitu, která tu byla ještě před četbou konkrétního autora. ono se vcelku nabízí, že se ti nějaký autor zalíbí proto, že ten styl už máš jakožto svůj oblíbený v sobě, ještě než toho autora začneš číst.

tu a tam něco vědomě ukradnu, třeba úryvek z písňového textu, nebo slovo z nějaké básně, to ano. ale rozhodně se necítím být v něčím stínu.

 

ani nevím, proč mám potřebu se takto obhajovat :)

 

jo je to od JD, LWTUA


<reagovat 
 whispermoonlite (Občasný) - 27.8.2009 > ariel> s tou afinitou je to případné poznámka. nemyslel jsem tak docela na to, že by ve čtenáři mohla být předem schovaná potřeba nějakého, dosud neuvědomělého tvaru, který si potom najde v konkrétním textu, ale teď mi to přijde vcelku pochopitelné. když to vezmu podle sebe, v určitém období jsem četl spíš to, co se blížilo tomu, jak bych chtěl psát, ale teď už několik let vyhledávám věci spíš odlišný, což má svý pochopitelný příčiny, protože bejt naloženej furt v tom samým jednak nejde a jednak je to omezující. - dobřes to poznamenal.
<reagovat 
 ariel (Občasný) - 27.8.2009 > whispermoonlite> a to jsem ještě já. mě vlastně těší, že ti to připomnělo toho PC. ale čím? on je zpravidla abstraktnější a v obrazech hýřivější. ale snad by se dala hledat podobnost v údernosti.
<reagovat 
 whispermoonlite (Občasný) - 27.8.2009 > ariel> abstraktnější je a míra kondenzace je strašlivá, zvlášť v originále pro mě určitě. ta podobnost mi přišla nejspíš v krátkosti, ostrosti a koncentrovanosti zobrazení. ovšem i tvůj text, i když využívá konkrétní obrazy, míří, hlavně ke konci, prudce do abstrakce. zůstal mi po něm podobný dojem, díky tomu stylu, jak jsem napsal, protože vaše témata srovnávat nemůžu, tak dobře vaše texty neznám. V "Atemwende", co jsem tam četl zkraje, to moc hýřivý není, ale vím, co myslíš. ty texty z předchozích období se tak mohou jevit, ačkoliv já bych viděl hlavní rys v tý koncentraci významu, v tom, jak se významy slov překrývají ve frázích.
<reagovat 
 ariel (Občasný) - 27.8.2009 > whispermoonlite> 

a co ty na tohle http://www.totem.cz/enda.php?a=201691

jestli máš čas a chuť se k tomu vyjádřit


<reagovat 
 ariel (Občasný) - 27.8.2009 > whispermoonlite> ... jak se významy slov překrývají ve frázích, ano. ten, jehož text mě inspiroval v tomhle nahoře, mi jednou napsal, že moje texty jsou rozkouskovaný na slova. je to tak. a už mám nový hezký slovní spojení: analytická lyrika
<reagovat 
 whispermoonlite (Občasný) - 28.8.2009 > ariel> to bude chtít víc času, navíc posuzovat překlady z němčiny, na to nejsem povolanej. ovšem je to výzva, překládat Celana. nejsem si jistej, jestli vím o tak obtížným autorovi v anglo-americ. kontextu. možná některá období u Ashberyho, ale to je úplně jinej styl. Ch.Olson, taky nelehce přístupnej. (Ani by mě nepřekvapilo, kdyby ses vytasil s nějakými překlady :)) A W. Stevens, ačkoliv tak natěsno utažený jako u C. jeho slova nejsou. navíc se mi zdá, že zvlášť ve svých delších skladbách je S. především syntetik.
<reagovat 
 cit-i-zen (Občasný) - 31.8.2009 > whispermoonlite> To je zajímavé co říkáš o Ashberym a především o Stevensovi. Přihřeju si teď vlastní polívčičku, ale jen proto aby vznikl popud k další debatě, psal jsem onehdy recku na nový překlad: http://www.iliteratura.cz/clanek.asp?polozkaID=23675
ale nejsem si jistý jestli jsem Stevense trochu pochopil. Tož kdyby se ti chtělo na to mrknout. Od Ashberyho bych si rád přečetl Girl On The Run, které jsou tuším inspirovány Henry Dargerem, který mě - ne snad zaujal, ale vyděsil.
<reagovat 
 whispermoonlite (Občasný) - 31.8.2009 > cit-i-zen> na tu recenzi se mrknu. mě zas zaujala poznámka o Dargerovi. Je to ten, co po něm našli desítky tisíc stran, kde i ženské postavy nemají tak úplně ženské pohlaví? Už to někdo celý přečet? To musí bejt nadlidskej úkol to editovat.
<reagovat 
 whispermoonlite (Občasný) - 1.9.2009 > cit-i-zen> Prohlédl jsem si tu recenzi. Dobřes tam vystihl ten předěl ve Stevensově poetice po Harmoniu. Ta jeho první sbírka je stále velmi populární, znovu se komplet vydává, není těžké ji sehnat, na rozdíl od následujících sbírek, které jsou kompletně jen v Sebraných básních. Harmonium vnímám víc jako záznamy pozorovaní, a jak píšeš, hravé metaforičnosti, s příměsí metafyzických odlesků.

Naprosto souhlasím s nemožností vnímat další období více na emocionální rovině, já bych to nazval intuitivní cestou. Když chci číst básně z Muž s modrou kytarou a dál, běžnej způsob čtení mě po chvíli nechá na povrchu, jenž mě začne nudit. Mám mnohokrát vyzkoušený, že je potřeba to číst analyticky intelektuálně, abych z toho dostal víc. Je to úplně něco jinýho než surrealistická hermetičnost. A často narážím, protože je tam pro mě hodně nerozlousknutelnejch míst. Stevensův symbolismus má podobně racionální základ jako Holanův. Ale bez těch vyšroubovanejch metafor. Ono to může kolikrát působit na první pohled iracionálně, ty jeho spoje, ale spíš než převaha prožitku je tam převaha intelektu, ač v jedinečně imaginárním balení, to určitě. Řekl bych, že dost pracuje s elipsou a vytvářením sylogismů, tím texty zhušťuje. I když vedle toho může mít nějakou lehkou líčící pasáž. A potom, ty delší skladby jsou fakt vystavěný, není to následování asociativního proudu, spíš naplňování plánu. Z tohoto pohledu je Stevens jasnej demiurg, ve srovnání se surrealistickými médiumními autory.

Zábavný může být, že mu kritici vyčítali, že je to dandy a snob (pracoval na vysokým postu v bance), nevím, zda tím chtějí naznačit něco o snobský intelektuální póze, to by byl spíš můj velmi soukromý překlad.
<reagovat 
 cit-i-zen (Občasný) - 1.9.2009 > whispermoonlite> ano je to on, ty všelijak škrcený a vražděný holčičky s pindíkama, ale já znám jen ty obrazy, upřímně jsem z toho byl zhnusenej, a říkal si, že je to překročení jisté hranice, že by to nemělo spatřit světlo světa, ale když jsem si pak něco přečetl o Dargerově životě, tak s můj pocit trochu změnil
<reagovat 
 ariel (Občasný) - 1.9.2009 > cit-i-zen> to jsou ty koláže? bylo to taky na výstavě z Prinzhornovy sbírku, tuším
<reagovat 
 cit-i-zen (Občasný) - 1.9.2009 > ariel> Princhornovu sbírku jsem nenavštívil, ale Darger byl také součástí ABCD
<reagovat 
jafa (Občasný) - 1.9.2009 > http://cs.wikipedia.org/wiki/Henry_Darger
<reagovat 
 cit-i-zen (Občasný) - 1.9.2009 > jafa> vlastně jsem se snažil o Dargerovi něco napsat: http://www.totem.cz/enda.php?a=194075
<reagovat 
cit-i-zen (Občasný) - 1.9.2009 > jo to je přesný tohleto: "A potom, ty delší skladby jsou fakt vystavěný, není to následování asociativního proudu, spíš naplňování plánu." Je škoda, že právě ty dlouhé skladby až na vyjímky ani v tom novém výboru nejsou. Ale je to hodně zajímavěj básník, je třeba být hodně pozornej při tom jemném modulování témat. Vlastně je logické že spolu s ním zmiňuješ toho Ashberyho, ten byl zpočátku označován jako Stevensův pokračovatel.


<reagovat 
 jafa (Občasný) - 1.9.2009 > cit-i-zen> Darger mě na té výstavě na U Zvonu dojal. Ten film o něm, nebo alespoň soundtrack, bych chtěla vidět/slyšet znovu. Tragédie jednoho obyčejného osudu v kombinaci s přecitlivělostí duše. Nemohla jsem uvěřit uším, že se ostatní diváci při filmu smáli.
Vůbec mě dost dostala celá ta výstava, ale D. nejvíc.
<reagovat 
 cit-i-zen (Občasný) - 1.9.2009 > jafa> a nepřišlo ti to úchylný? Nějaký film o Dargerovy mám, ale je to jen asi 15 minut a english
<reagovat 
 jafa (Občasný) - 1.9.2009 > cit-i-zen> Pokud jsem pochopila, ten film natáčeli čeští tvůrci přímo pro onu výstavu. – Úchylný mi to nepřišlo, jen dojemný, smutný, pochopitelný. Měla jsem a trochu pořád mám dva kamarády (dívku a kluka) s autismem, tak možná že mám trošku vhled skrze to? Nevím, divila jsem se, jak se můžou pocity z takového filmu tak hodně lišit.
<reagovat 
 cit-i-zen (Občasný) - 1.9.2009 > jafa> aha, tak ten film jsme neviděl i když u Zvonu jsem byl. Myslím ale že tam byly jen tak 4 obrazy na mastném papíře. Taky jsem tam cítil něco tklivého, ale zároveň vnímal, že je to za hranicí "normality", jakkoli je ta hranice propustná a neurčitá, a jakkoliv nepřípadný tenhle termín ve spojitosti s Art Brut je. Přišlo mi nicméně že je tam toho víc patologického než zajímavého. To škrcení, brunátné holky, hrůza. Na druhou stranu je asi lépe, když ty pravděpodobně nutkavé vize byly kompenzovány pouhou tvrobou, a nikoliv aktivitou ve skutečném světě.
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení     Novější>>>

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je čtyři + devět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter