Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 29.3.
Taťána
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Zpovědi, pocity
 > Zpovědi, pocity
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Znojmo - Horní náměstí, tady a teď
Autor: weitinger (Občasný) - publikováno 10.10.2009 (09:21:25)

Nejprve mi dovolte krátkou reminisceci na dobu nedávno minulou, kdy byli zástupci lidu voleni nedemokratickým způsobem a prováděli veřejné záležitosti přinejmenším odsouzenihodně, jelikož vláda jedné strany si to mohla dovolit a hojně toho zne/vy/užívala. Města nevzkvétala a propadala se do nepříjemné šedi, na vesnicích rostly jako houby po dešti šumperáky, výrobní objekty dávno ztratily jemnost a lidskost průmyslového boomu devatenáctého a počátku dvacátého století, kdy ještě nevládla betonářská lobby…Ty doby naštěstí pominuly a dnes si můžeme s radostí říct, že námi volení zastupitelé do městských rad a různých hejtmanů (jak archaický název vymysleli pro vrchního náčelníka kraje…) jednají v souladu s obecným blahem.

 Chyba lávky!

 Projevilo se to už mnohokrát ve všech koutech naší krásné krajiny a zejména v obcích a městech, partikulární zájmy jsou nad jakoukoli ideu.

 Co se stalo ve Znojmě na Horním náměstí? Když pominu nepochopitelnou změnu názvu tohoto náměstí, středu města (Co komu vadili kosmonauti?), tak v kostce asi tohle:

 Vítězná squadra měla před volbami neodolatelný trhák: zbavíme historický střed města aut. Jako malé děti a militantní ekologové, to se jim to mluví, když v těch místech nebydlí (kromě pana N.) a nemají ani podnikatelské aktivity (zde přidávám malé pousmání, místní vědí své). Pravda je taková, že se střed města vylidňuje a podnikat zde je za trest. Jenže po volbách bylo zapotřebí začít sliby plnit. Město bez aut je hloupost, to zjistili radní vzápětí a vykoumali velmi složitý a komplikovaný systém parkování, karet a automatů, čert ví kde zaparkovat, nevyznám se já rodák, natož návštěvník. Pravda, není to jiné v mnoha dalších městech, ruku na srdce, parkování  je problém. Chtělo by to manuál pro každé město zvlášť.

 Shrnu. Ve stylu legendární Chytré horákyně se jim podařil majstrštyk: na Horním náměstí aut neubylo, jen jsou jinak poskládaná, na dolním Masarykově (Komu vadil mír?) je jich mnohem víc než v dobách bez demokracie, to tam neparkoval nikdo, krom bydlících samozřejmě. Městská rada chtěla pokročit v problematice kupředu, tak si vymyslela renovaci zmíněného Horního náměstí a přilehlých cest (podotýkám, že rok předtím bylo náměstí rozkopáno kvůli kanalizaci). Navíc se tím zakryje neschopnost splnění zmíněného slibu. Grandiózní akce se vším všudy, včetně nových zásobáren na odpadky a veřejné záchodky, to vše situováno pod zem, jak příznačné pro Znojmo, proslavené po celém širém světě svým rozsáhlým podzemím. Už je zkolaudováno a záchodky nejsou v provozu doteď, kontejnery s otvíráním na čip věčně přeplněné. Jediný skutečně smysluplný přínos celého projektu byly rozsáhlé archeologické vykopávky, které v městě nemají obdoby. Zde je místo pro pochvalu, jedinou.

 K napsání tohoto článku mě vlastně vedl jiný, který otiskl regionální deník XY. Byl nadepsán: Nikomu se nelíbí nově zrekonstruované náměstí. Celodlážděný buzerplac jsem viděl rozpálený doběla v letním parnu, tak se odpůrcům nedivím. Zato mě podivilo zjištění, že si na tuhle práci město zaplatilo projekt u architekta, pana G. z Brna. Místo aby ho poslali někam, tak s ním budou jednat, jestli dodatečně povolí kašnu. Náměstí je holé, jeho názor, že zeleň do města nepatří, ta ať je na venkově, je přinejmenším zhovadilý. Alpské truhlíky na zavěšených rámech a šest miniatur japonských třešní to nevytrhnou. Kde vůbec vzal tu drzost vykazovat vydláždění několika hektarů dlažebními kostkami za projekt, to mi hlava nebere. Partičky šikovných dlaždičů ze všech končin republiky by dozajistě uměli rozměřit kudy povede chodník, kudy silnice (chodník a silnice jsou výškově téměř na stejné úrovni - to je naprosto geniálně nepřirozené). Protože, co jiného se tam nachází? Lavičky? Pár jich tu je, u těch bych se rád zastavil. Je to opravdu nádhera, když si chce poutník odpočinout po prohlídce půvabného historického jádra, tak se mu naskytne obrázek, ne vyhlídka do prostoru na malebné domy rozličných architektonických slohů, ale na kufr a světla zaprášených aut, stojících PŮL metru opodál. Na popud dalšího experta, pana Č. z Brna t.č. ve službách pravých ochránců památek Znojmo, technická zpráva lavičky přikovala k zemi, aby se ani otočit nedaly. A máte to!

 Viděl jsem města v minulosti tak nevábná, že už pouhý název – Karviná, Bohumín, Ostrava – budil hrůzu, kde zapracovali s velkým nadhledem a města jen kvetou, rád se tam vracím. Znojmo si hraje na město s přívlastkem, pěkná a vtipná slovní hříčka, ale prázdný význam. Ano, co je vlastně ten přívlastek? Ukazuje se, že když vládnou diletanti, je jedno ke které partaji náleží a jaké heslo vymyslí.

 Takže pozitivum na úplný konec. Mám návrh pro učitele základních škol na exkurzi, a téma? Jak promrhat historickou šanci pokročit ve vzhledu našeho krásného města za použití všech poznatků vědy, nejnovějších technologií, s ohledem na historické souvislosti, ekologii a především s notnou dávkou invence. Místo pro tento výlet je zřejmé: Znojmo, Horní náměstí.  



Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je dvě + pět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter