Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 25.4.
Marek
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
U bílého kříže
Autor: Martin (Stálý,Redaktor) - publikováno 19.6.2000 (08:20:52), v časopise 20.6.2000

U bílého kříže

Seděla nešťastně u dravé řeky
a slzy solily její plachý proud.
“Ach Bože, proč ? Prosím, ať se mi vrátí !
Proč musel tam v Uhrách zahynout ?”

Smuteční vrba čeřila vodu
jak větve smáčela v neklidné hladině.
V tom odkuds z rákosí, od hlubin chladu
vzal se kůň bílý s křídly jak bohyně.

Dívce jež celá opustit chtěla
svět pro bol svého srdce žal,
se krev v jarých ži
lách hrůzou zastavila,
neb před ní tu sám přízrak stál.

“Ach Matko Svatá, rodičko Panno
a Svatý Františku, vyslyš můj pláč …”
- v tom kůň s křídly zašeptal : “Aničko, Anno ..
to jsem přeci já, cožpak mne nepoznáš ?”

Poznala milého po hlase po sluchu
a st
udený pot tam zoufalou křísil…
“Pojď blíž, pojď blíž …Aničko …” sípal jak bez dechu
bělostný kůň, ržál, plakal i prosil ….

K bílému kříži počátkem léta
družičky sázívaj vrbové proutky.
Utonulou našli, po koni ni veta,
jen v rukou držela, prý z bahnité hlo
ubky
mrtvého mořského koníka.



Poznámky k tomuto příspěvku
Čtenář - 20.6.2000 > Vypadá to jako přepis lidové balady, tragické, patetické možná až příliš hraje na city. Záleží na tom jestli to byl tvůj záměr - variace na lidovou tvorbu nebo se tvůj styl psaní takhle proměnil?
Body: 1
<reagovat 
Martin (Stálý,Redaktor) - 20.6.2000 > V hlave jsem mel pribeh, ktery jsem si rekl, ze dam jen touto formou do versu ... :)
<reagovat 
Hannna () - 20.6.2000 > Nejsem si jista, jestli to byl tvuj zamer, ale ja se u toho smala. Ten pribeh je hezky, trochu melodramaticky, ale jinak mi to prislo zpis jako satira na Erbena a spol. Hlavne to "proc musel tam v Uhrach zahynout" .Asi to neni to pravy, cos chtel, ale ja se dobre pobavila a libilo se mi to :-))
Body: 5
<reagovat 
Mišpule (Občasný) - 20.6.2000 > Opět báseň, která by se dala zahrnout klidně mezi Erbenovy balady. Tomuto zařazení by odpovídalo téma i jeho způsob zpracování. Rovněž bylo vybráno i příslušné dobové lexikum: např. archaismy ve funkci poetismu „odkuds, bol, neb, jež, přeci“. Výběru jazykového lexika se trochu vymyká slovo „sázívaj“ – spíše dialektismus, který je zde v podstatě ojedinělý. Zvláštní je rovněž významové spojení „Matky Svaté a Svatého Františka“. Nejdřív mě to zarazilo, ale pravděpodobně jsi asi myslel Františka Xaverského, který je zachycen na obraze (Poussin, Louvre) jak káže, a za ním vychází světlo z nebeského zjevení Panny Marie. Pak tedy smekám před tak dokonalou symbolikou. Variaci na lidové téma by odpovídal i téměř pravidelný střídavý rým. Ale musím říct, že mě zarazil ten „mořský koník“ na konci, který logice lidové balady (aspoň tak to na mě působí) odporuje. Líbí…
Body: 3
<reagovat 
dandylion (Občasný) - 21.6.2000 > Nelogičnost tvrzení (dravá řeka/plachý proud) , zmatečná slova navíc (bol, po hlase po sluchu), účelové vzývání blahoslavených, to vše jen podporuje vědecké tvrzení , že žvýkání kůry ze stromu smuteční vrby vyvolává halucinace. V tomto duchu se nese celé dílo, aby na jeho konci šokovalo všechny aktivní ochránce přírody mrtvým mořským koníkem. V zájmu zachování dobrých vztahů s anarchističtější částí Greenpeace bych utonulé vložil do ruky alespoň mrtvého kandáta (čti candáta) nebo kousek lejna. http://www.orso.cz/dvorak/lin.html ...a na chvili bych vysadil jointy...
<reagovat 
Vea (Občasný) - 21.6.2000 > V tvrzení "dravá řeka/plachý proud" bych nelogičnost neviděla. Dle mého názoru řeka, která si klestí cestu rychlým proudem, se může zdát i plachou - právě pro svůj rychlý proud...jako by unikala...taky výraz plachosti :). Pěkná balada, akorát nevím, jestli se v řekách nacházejí mořští koníci :). Myslím, že kdyby byl děj zasazen místo k řece k moři, bylo by to příhodnější, kvůli mořskému koníkovi i působivější představě moře než-li řeky v této baladě díky své "nekonečnosti" a hlubším emocím; alespoň tak na mě moře působí :).
Body: 3
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je dvě + tři ? 

  
  Napsat autorovi (Stálý,Redaktor)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter