Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Sobota 20.4.
Marcela
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<zpátky Všichni všechno ví z kolekce Ve světe co neexistuje
Autor: JjAaNnAa (Občasný) - publikováno 4.1.2010 (09:50:49)
další>

Všichni všechno ví


Dokouřím si polední cigaretku a půjdu za Margarett.

Mám tam být okolo druhé. Jsou to tři bloky, takže za hodinku vyjdu.

Venku je dnes obzvláště sychravo. Musím vytáhnout zimní kabát.

__

Bydlím v deváté ulici na předměstí. Včera jsem šla na roh ulice k cukráři pro dort.

Margaret má za týden narozeniny. A po celé ulici stály hloučky ženských. No bodejt´ by ne,

Edna z bytu nade mnou, měla včera pohřeb. Zabila se v sobotu večer.

Podřezala si žíli a vykrvácela, alespoň tak mi to říkala Elisa, co bydlí v prvním patře.

Doslechla se to od Emila. Ochlastu, co sedí každý den v putice U Pařížského šneka.

Prý tam byl včera večer Ednin otec, Paul. U desátého piva to všem rozhlásil.

__

No ty vlasy mám zase ale hrozné. A opuchlé oči z probdělé noci nevypadají taky dvakrát úchvatně.

Nespala jsem, zase.

Greta, Ednina matka, prořvala celou noc. Chodila po pokoji a já slyším každý krůček nade mnou.

__

Jane z vedlejšího domu mi říkala, že viděla Ednu v sobotu podvečer jít domů.

Motala se po ulici a kopala nohama do popelnic.

Byla to ta typická dvacetiletá feťačka, jakých jsou na bulváru mraky.

__

Hezká mladá holka, říkal Peter, co mi nosí každé ráno noviny.

Chodíval s ní do školy. Sice prý bývala občas zvláštní a někdy i celý týden nepromluvila ani slovo, ale jinak, nápadníků měla spousty, možná až moc. Prý.

_

Zítra zajdu za Gretou, když se jí zabila jediná dcera. Musím ji trochu povzbudit chudinku.

Před pěti lety jí vyskočil nejstarší syn ze střechy našeho domu. Už ani nevím jak se jmenoval. Byl na místě mrtvý.

Všude se teď špitá, že to mají v rodině. Jako nějaká nákaza co se šíří.

Greta je dobrák. Je sice o patnáct let mladší než já, ale vždy jsme spolu dobře vycházely.

Jenom ty děti se jim nepovedly. Úplně jich společensky znemožnily.

__

Před týdnem si kupovala Edna u lékárníka tři krabičky nějakého prášku na spaní, to mi říkala Vilma, viděla ji tam.

A později to povídala i Hellen.

A pak to potvrdila i Hannah, lékárníkova žena. Prý tam chodila každý druhý týden.

Všichni si mysleli, že se asi chtěla zabít už dřív.

__

Edna brala před dvěma lety rodičům peníze na drogy.

A nedávno ji viděla Vilma, jak nese drahé matčiny šperky ke zlatníkovi.

To chuděra Greta musela zese lamentovat.

No ale ted´ už Edně nic říct nemůže.

To se rozumí, když se zabila.

To ne.

__

Měla bych udělat sýrový koláč. Ano, to bych měla.

Nebo raději jahodový, ten bude lepší. Greta si pak s Paulem mohou dát kousek ke kávě.

To jim udělá dobře. Jistě jim to udělá náramně dobře.

__

Edna prý chtěla začít od znova. Chtěla odvykat. Zase.

No a pak prodal i vzácnou sbírku mincí svého otce.

Týden na to si prý doma, když Greta s Paulem šli do divadla na Vivaldiho koncert, napustila horkou vanu, lehla si do vody a podélně si rozřezala obě ruce.

Dívala se jen, jak jí ze zápěstích stríká krev a blaženě se smála.

Fuj, taková hnusná smrt.

Všude potoky krve a ona se s úsměvem na rtu šklebí, jak se koupelna mění v krvavou lázeň.

Fuj, takovou smrt si přece snad nikdo normální nevybere.

Edna ale ano.

Ta ano. Ta si ji vybrala.

___

Uf,.... to jsem se ale zase přejedla.

Musím se na chviličku natáhnout na sofá...

Můj doktor Murrybell říkal, že musím zhubnout. Zakázal mi všechno tučné a sladké. Takovou spoustu dobrot. Abych teď přežívala o vodě a brokolici, to teda ne. To k němu raději přestanu chodit.

A tu kávu a cigarety bych taky neměla. Mám prý tlak jako stádo buvolů. Chytrák jeden, bych chtěla vidět ten jeho.

Vezměte staré pařížance všechno, říkala jsem mu, jen ne její polední kávu a cigaretku.

No a on mi to stejně vzal.

__

No a pak přišli Greta s Paulem domů. Plní dojmů a nadšení z koncertu a těšili se, jak dcerušce, která na ně jistě čeká všechno povyprávějí.

Čekala na ně. Mrtvá v koupelně.

No jo, to muselo být šílené. To bych vidět nechtěla. Ještě že nemám děti.

Někomu se prostě nevyvedou.

__

Ale pohřeb to byl nádherný, všichni pěli pochvalné ódy na účet nebožky. A hudba.... no to bylo.

Slast pro ucho, vyprávěla u cukráře Luisa, důchodkyně z osmého patra.

Dokonce ani na věncích nešetřili. Byly krásné. S býlími růžemi, jako pro princeznu. A přitom to byla taková feťačka a kdoví co ještě.

Edna by z toho určitě nadšená nebyla.

Ta by místo svého honosného pohřbu za ty prachy našňupala fetu na celý rok, přidala se u cukráře Minnie, sousedka od vedle.

A všichni se smáli. A smála se celá cukrárna.

Jen Mary, cukrářova dcera se nesmála. Mary utíkala zvracet. Měla ji ráda.

__

Edna byla už od malička rozmazlený fracek. Na co se podívala, to jí rodiče koupili. Brečela a kopala okolo sebe a zuřila a zuřila.

To její druhý bratr Louis byl zlaté dítě. Je o pár let let starší a je úředníkem někde ve Švýcarsku.

Louis se Gretě a Paulovi podařil.

Louis ano. Ten jediný se jim povedl.

Má dvě děti a štastnou ženu.

___

U zelináře Františka jsem se doslechla, že ani na pohřeb nepřijel. Neměl Ednu rád. Už od dětství se prali a hádali. To jednou mu sestra dala takovou ránu, že měl monokl přes celé oko. Ve škole se jej pak ptal učitel, kdo že mu to udělal. Louis, aby od sestry nedostal další výprask, raději mlčel.

No a pak přišel pan učitel jednou odpoledne k Paulovi do práce, a že jestli ještě jednou vztáhne na Louise ruku, zavolá na něj policii.

Paul přišel domů a ještě toho večera zmaloval Edně zadek tak, že si tři dny ani sednout nemohla.

No a tak to šlo pořád dál. Louisíček byl vždycky slabší. A byl dokonce tak slaďoučký, že jsme si se sousedkou mysleli, že třeba bude nějaký divný.

Jako ti chlapečci z toho seriálu o homosexuálech.

Teď má dvě děti a žijou si tak, že se nám ani zdát nemůže.


To Edna leží už dva dny pod věnci a svými ostrými lokty může tak nanejvýš štourat do rakve.

A Bůh si ji k sobě stejně určitě nevezme. Za to Louise ano.

Louise si jednou určitě zavolá.

__

Ještě zamísím těsto na ten koláč. Dodělám jej jak přijdu od Margarett.

Natáhnu ještě na stůl ten krásný zdobený ubrus, který mi darovala má teta, co žila na rohu deváté a desáté ulici. A udělám si tu dobrou kávičku, od Gretiny neteře.


Vlastní malinký krámek někde v centru města.

Má tam dobrý čaj a kvalitní výtečnou kávu. Je to šikovné mladé děvče a práce jí baví.

Však mi taky ještě Greta říkala, že se po ní ohlíží nějaký mladičký lékař.

Taková dcera by se asi Gretě líbila.

Taková dceruška by se Gretě Paulovi určitě náramně líbila.

Ale pohřební parte má Edna krásné. Takové bych si jednou přála také.

Co to tam vlastně měla jen napsáno.....kde jen mám zase ty brýle....bez nich to nepřeluštím....teď tu byly....už mám vztek i sama na sebe. Za chvíli nebudu vědět ani jak se jmenuju. No nic...vezmu to parte k Margarett. Ta snad ví , kde brýle má.


Umyju ještě hrníček a opráším Ferdinanda na stolku. Usmívá se tu na mě už deset let.

Asi ho budu muset dát do obýváku.. Tady u okna do ulice se na něj hodně práší.

To by se slušelo.

__

Obleču si tu bílou halenku s volánky, co se Margarett vždycky líbí, natáhnu punčochy a červenou sukni, přehodím si zimní kabát, obuju vysoké boty a vyjdu z bytu.

Ach!!...já hlava pitomá!!

Na to hlavní bych zapomněla!

Někdy to i sama se sebou mám hodně těžké. Jo, někdy je to k nevíře.

Utíkám v botech do kuchyně a vyndám dort z lednice. Už se na něj těším, vypadá delikatesně.


Ještě nezapomenout zamknout dveře, aby mě nevykradli jako Rose z přízemí.

Chudinka, šla na nákup a klíčak nechala v zámku....Přišla a měla vykradeno. Prý z toho málem dostala infarkt, říkala Evelin, její kamarádka.

__

Nu nic, a ho nem za Margarett...Musím jí říct jaký má Edna krásný náhrobek.

Je opravdu úchvatný! Takový bych si představovala i pro sebe.

Na pohřbu Paul s Grétou teda vážně nešetřili.

To si Edna snad za tu ohavnost ani nezasloužila.

Jo holt, děti se vám ale nikdy nepodaří tak, jak jste si je předtavovali.

Ani Bůh nestvořil Adama a Evu tak, jak si to plánoval.


Ta dnešní mladá generace si ničeho neváží. Pokora dávno přestala existovat.

Místo budování umí jenom ničit, a když už nemají co, nebo koho by zničili,

tak zničí alespoň sami sebe. A spolu s sebou vezmou do pekla i vlastní rodiče.......................

___

No nic, už toho bylo dost …..i na mě.

Jdu za Margarett.

Musím se z toho tady alespoň trochu odreagovat.

Večer upeču ještě jahodový koláč pro Gretu a Paula.

A nebo snad bych měla udělat přece jen ten sýrový?

Nevím....

Margarett mi poradí......snad.




Poznámky k tomuto příspěvku
Quotidiana (Občasný) - 4.1.2010 >

nevím proč, ale vzpomněla jsem si na Paní Dallowayovou...

ale nedočetla jsem...


<reagovat 
 JjAaNnAa (Občasný) - 4.1.2010 > Quotidiana> vím...je to dlouhé..:)...možná je tam něco podobného...asi ten styl...protože tu knížku mám hodně ráda:)
<reagovat 
Mbonita (Občasný) - 4.1.2010 > já jsem dočetla a musím říci ,že jsem četla docela s chutí
Body: 5
<reagovat 
 JjAaNnAa (Občasný) - 4.1.2010 > Mbonita> jo?...tak to dík....:)
<reagovat 
Navždy už bez tebe (Občasný) - 4.1.2010 > A nechápu, proč se ta kolekce jmenuje tak, jak se jmenuje
<reagovat 
Navždy už bez tebe (Občasný) - 4.1.2010 > Smutné..a proto to nemám ráda, je mi to pro tebe líto, ale je to tak.

Mrzí mě, když se lidi ničej, nepůsobí to na mě dobře

A proto se takovým příběhům pokud možno raději vyhýbám.
<reagovat 
 JjAaNnAa (Občasný) - 4.1.2010 > germanica> to je realita... a to že existuje něco , co se nám nelíbí...přece nemá znamenat, že se tomu budeme vyhýbat a dělat že to není......ten nápis neříká přesně co znamená, já mám svůj důvod ale neříkám vše na rovinu, protže nechci aby to bylo tak jednoduché...každý si různé věci okolo sebe může vyložit a chápat úplně jinak...ale ten nápis mě ted presne utvrdil tvůj komnet. pro lidi kteří vnímají a zamíšlí se jen nad tí co se jim "líbí"....to asi nikdy nepochopí....možná je to dobře,nevím...ale chápu tě..aspon bych někdy strasně moc chtěla,to vše v sobě nemít a nevidět....hezký den:)
<reagovat 
Navždy už bez tebe (Občasný) - 5.1.2010 > taky ti přeju hezký den :-)
<reagovat 
Navždy už bez tebe (Občasný) - 5.1.2010 > Podívej JjAaNaOo, dřív jsem i četla knihy o mladejch narkomanech včetně toho, jak to prožívaly jejich rodiny.

A věř (nebo ne, chceš-li), že sem z toho měla vždycky depku, prostě jestli sem do tý chvíle měla jakous takous náladu, po četbě bylo po ní.

A to se týká i takle laděnejch filmů, třeba.

Mě třeba někdy stačí, když to sleduju ve zprávách, a to na ně koukám jen někdy.

Myslím, že život už i tak je pes, nač ještě vyhledávat takovýhle témata a kazit si tim i to málo radosti, co máme.

Jistě, vyskytuje-li se problém někde "mimo" mně, je to vlastně i můj problém. Nás všech. A jestliže neni v mé kompetenci s tim něco udělat, tak - co s tim? Babo raď.

samozřejmě jako jednotlivec akorát mohu jít příkladem a žít spořádaným životem. Ale jinak je to věc celý společnosti(a jsem zas u tématu, který mě rozčiluje), taky odborníků a nejbližších toho chudáka narkouše...

A vůbec. Dalo by se o tom na dlouhý hodiny. :-)
<reagovat 
 JjAaNnAa (Občasný) - 5.1.2010 > germanica> to je jisté...pěti větama neshrneš všechno co máš na mysli....chápu že většina lidé má z podobného typu ladění at už jsou to knihy či filmy, špatnou náladu a nedělá jim to dobře, chápu to a nikoho v mém okolí, kde je takových lidí hodně do ničeho nenutím a nic jim nevbízím....ale jsou na světě i lidé ,kteří to mají přesně naopak....jak jsi říkala že ti smutné příběhy dělají zle...tak jen pro vysvětlení...mám to přesně naopak..když čtu, nebo se dívám na něco optimistického tak mě to naopak do deprese dostává.....ty smutné příběhy i filmy (možná někdy až moc)...mě naopak dávají sílu a prostě ...každý má rád jiné kafe a nikomu nenadávejme za to že nepije to co my
<reagovat 
 Navždy už bez tebe (Občasný) - 5.1.2010 > JjAaNnAa> nenadávám ti
<reagovat 
Sakora (Občasný) - 5.1.2010 > Povídka mě zaujala svým osobitým stylem, úplně jsem tu starou Pařížanku i s jejich domem a ulicí viděla před očima.

Jen by asi stálo zato text vícekrát po sobě přečíst, aby se člověk vyvaroval zbytečných chyb-
-úplně jich (???) společensky znemožnili...
-býlími růžemi/bílými růžemi
-sem tam chybí čárky, někde písmeno, občas překlep
Body: 5
<reagovat 
 JjAaNnAa (Občasný) - 5.1.2010 > Sakora> no jo...musím si dávat pozor příště...děkuju
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je tři + šest ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
zpátky   
0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1 1 (29) 30 31 32 36 37 38 40 41 43 44
   další
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter