Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 18.4.
Valérie
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Filip, srpen/září 2009
Autor: 1978 (Občasný) - publikováno 5.4.2010 (17:28:01)
Že to není dobrý nápad, mne napadlo hned, když jsme se domluvili, ale co už.

Mohlo to být koncem srpna nebo počátkem září nebo tak nějak, bylo ještě horko, které nemám rád, v Ostravě, kterou taky nemám rád, jsem měl do odjezdu vlaku skoro dvě hodiny, nechtělo se mi nikam chodit, ale jen tak se poflakovat po nádraží taky ne, takže když Filip navrhl, že na nádraží přijde a dáme si pivo, souhlasil jsem.

I když nakonec pivo vůbec nepil.

Vůbec jsem ho neznal, tedy osobně, a po internetu taky ne, ale kdo ho na Totemu mohl neznat. Nepsali jsme si, jen těch pár mailů co jsem byl v Ostravě, ani nevím, jak to začalo. Ve fórech jsem se s ním nehádal. Lezl mi na nervy a nebylo o čem. Myslel jsem si, že je hlupák a hysterik.

Ta jeho věčná snaha něčím zaujmout! Ta urputnost, s jakou se snažil udělat ze sebe velikána! Bláhovost, s jakou k tomu zvolil cestu literatury a poezie, vždyť stát se velkým spisovatelem, i když by se mu to třeba někdy podařilo, je cosi jako stát se mistrem hry v jo-jo. Bezvýznamné a nic než to.

Nezajímaly mne jeho hádky o takové ty hlouposti, o které se věčně dohadují humanističtí cvoci. Párkrát se obul do techniky, snažil se stát věrozvěstem Linuxu, ale tak dokonale pitomým způsobem, že jsem se s ním ani nepřel. Stejně jsem tou dobou už na Totem nechodil.

Nemůžu si vůbec vzpomenout, proč jsme si tehdy vůbec těch několik mailů vyměnili. Nenašel jsem je.

Neměl jsem ho rád.

Přišel jsem na nádraží a už tam seděl. Pil jenom kafe a cosi kouřil, jednu od druhé. Dal jsem si pivo.

Osobně byl překvapivě klidný. Žádná hysterie. Žádná velkohubá prohlášení. Ani moc nemluvil.

Že něco chystá, ale neví ještě kdy. Ne, teď nepíše nic většího. Žádný román. Časem, snad.

Trochu se vyptával, ale měl jsem dojem, že víc ze zdvořilosti. Občas se zamyslel a mlčel, nemůžu si vybavit o čem.

Nijak mne nezaujal. Když už jsme se domluvili na setkání, snažil jsem se udržovat řeč, ale jen ze slušnosti.

Dělal dojem, že je na tom špatně, myslím materiálně špatně. Bez peněz. Špatně oblečený, zvlášť na svůj věk. Myslel jsem, že chce být mladá krásná buzna, ale nevypadal tak. Ani nepůsobil nijak homosexuálně. O sexu nemluvil, byl jsem rád. Tím mi lezl na webu na nervy asi nejvíc.

O Totemu prohodil jen pár vět, s pokrčením ramen. Znamenalo to, že těžiště je jinde. Vedl tehdy jakýsi křesťanský web, pochopil jsem jen, že jde o další z jeho exhibicionistických provokací. Další z chimérických bojů, další zápas s ničím. Mluvil bez zápalu, občas se zahleděl na lidi v bufetu a potáhl z cigarety.

Myslel jsem, že je vyšší.

Měl zkažené zuby.

Těšilo ho, že samozřejmě uznávám, že je spisovatel. Jaksi mu na tom pojmenování záleželo. Nevysvětloval jsem, že to slovo chápu jinak, než on, že spisovatelem je pro mne každý, kdo cosi sepisuje a nic to neznamená, není v tom chvála ani vyzdvižení. Kdo chodí, je chodec. Byl rád, že vím, že chodí. Podvedl jsem ho.

Bylo vedro a vlak pořád daleko. Vypil jsem druhé pivo a dal se do třetího. Filip pil pořád kávu, nevím, proč nechtěl pivo. Řekl jsem mu, že útratu zaplatím. Kývl, ale nic víc si stejně neobjednal. Nabídl jsem mu, ať si koupí další balíček cigaret. Nechtěl.

Uprostřed třetího piva prohlásil, že musí jít, zvedl se a odešel.

Dopil jsem a pořád bylo vedro.

Neměli jsme si co říct.

Odešel z bufetu a bylo mi to jedno. Pak už jel vlak, Filip se zabil a já na něj myslím.

Stahuju z internetu každou stopu jeho přítomnosti a nevím proč. Jeho texty jsou pořád stejně hloupé. Asi by v nich mělo něco být, když po nich tak urputně pátrám, když je třídím a prosívám, ale já tomu nevěřím, jsou stejné jako předtím, pozérské, bez přemýšlení, narychlo spíchnuté, lacině efektní. Hledám. Procházím zrušená místa webu prostřednictvím archivů, vytahuji texty z keší prohlížečů. Píšu maily neznámým lidem. Neodpovídají. Píšu další maily.

Zůstalo po něm prázdno. Snad se snažím ho zaplnit. Měl desítky přezdívek, jeho článků jsou stovky. Příspěvků v diskuzích přinejmenším tisíce.

Nemám Filipa rád o nic víc než dřív. Možná chci jen zaházet jámu. Zarovnat, zaplnit, aby se tak nečernala.

Objednal jsem si jeho knihu; čekám. Snad přijde.


Poznámky k tomuto příspěvku
back (Občasný) - 5.4.2010 > Jojo. Tak nějak ...
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Gogin (Stálý) - 6.4.2010 > zajímavý
<reagovat 
Věza (Občasný) - 6.4.2010 >
Body: 5
<reagovat 
1978 (Občasný) - 6.4.2010 > Jestli někdo má jakékoli Filipovy texty (nebo cokoli jiného), které by mi mohl poslat, budu rád, když se ozve.
<reagovat 
jeseterka (Občasný) - 6.4.2010 > Tohle je zřejmě osobní zpověď pro zasvědcené
<reagovat 
jelen (Občasný) - 8.4.2010 > Nemyslim si, že by byl takhle plochej. Mě příde, že na sobě hodně makal, měl dost přečteno a mam za to, že měl jasno, čeho se chce dobrat. Možná to v těch jeho textech někde je.
<reagovat 
 1978 (Občasný) - 10.4.2010 > jelen> Je to možné. Tehdy mi tak připadal, tehdy jsem nad tím nijak zvlášť nepřemýšlel.
<reagovat 
jelen (Občasný) - 12.4.2010 > Já sem ho teda osobně neviděl nikdy, takže ho znam jen jako virtuálního Sklenáře.
<reagovat 
Čtenář - 19.4.2010 > http://www.blisty.cz/2005/1/19/art21592.html
<reagovat 
Čtenář - 19.4.2010 > http://www.blisty.cz/aut/1446/art.html
<reagovat 
anae (Občasný) - 10.5.2010 > některé básničky byly moc zdařilé ... měla jsem ho ráda ... asi by stálo za to dát něco dohromady, jako památku na něj, byl výjimečný, i když nestačil dozrát do bodu, kdy by napsal skutečně dobrý román ... ale byl na dobré cestě ... snad bude pokračovat ... někde ... kdo ví
<reagovat 
 1978 (Občasný) - 10.5.2010 > anae> Myslíš, že Červené dlaždice nejsou dobrý román? Nebo jinak - Dlaždice jsou novela, ne román - myslíš, že Dlaždice nejsou dobré? Proč?

Jsem idiot, když byl Filip naživu, nikdy jsem si Dlaždice nepřečetl. Nějak jsem předpokládal, že je to pitomost a že nemá smysl se jimi zabývat. Teď, když jsem je konečně získal, jsem byl překvapený, jak opravdu dobré se mi zdály.
<reagovat 
 1978 (Občasný) - 10.5.2010 > anae> Myslím, že Filip měl víc psát literaturu a míň do diskuzí. On na to měl, hlavně energii a vůli k sebeprosazení. Talent... těžko říct, uměl psát dostatečně, víc talentu by mu stejně k ničemu nepomohlo.
<reagovat 
anae (Občasný) - 12.5.2010 >  jjason (88.103.99.---)    Datum:   27. 12. 2007 21:28

intimní, osobní téma, nevhodné k objektívní ( ? ) analýze.Na malé ploše nelze řešit scholastické problémy.
<reagovat 
anae (Občasný) - 12.5.2010 >

jjason tu byl naposledy někdy na konci roku 2007

http://www.totem.cz/forum/read.php?f=8&i=5656&t=5656&phorum_auth=1


<reagovat 
 1978 (Občasný) - 14.5.2010 > anae> Díky, projdu si to.

Všimni si data, kdy Filip založil téma, na které odkazuješ. Možná skoro na hodinu přesně dva roky potom umřel. Třeba na něj Vánoce působily obzvlášť depresivně. Bylo by zajímavé dohledat jeho diskuzní příspěvky z období konce roku 2008.

Jestli se nemýlím, předobraz kněze z Dlaždic pochází od Filipova vlastního otce. Alespoň tak jsem z různých náznaků vyvodil. Filip sám měl přece pořád plnou hlavu křesťanství a svého otce - alespoň jak se vyjádřil - nenáviděl. Pak měl asi k Vánocům hlubší vztah.
<reagovat 
anae (Občasný) - 12.5.2010 > asi jo, kdyby tušil, kolik času mu zbývá ... ale třeba v diskuzích hledal tu správnou inspiraci ... ale tu našel stejně jen u jjasona ... najdi jjasona.. Filip tvrdil, že zemřel, že to byl jediný člověk, který ho dokázal nadchnout a inspirovat, hledal jeho nebo jeho hrob.. jjason psal sem do fóra, pak byl vzteklej, podobně jako Filip poslední dobou, jjasonovi jsem říkala, ať se šetří, že podle těch reakcí pracuje na infarktu ... pak najednou zmizel, Filip říkal, že umřel .... konečně si dlaždice celé přečtu, pozorně ... pak ti řeknu víc (mám je ještě v knihovně schované ..)
<reagovat 
 1978 (Občasný) - 14.5.2010 > anae> Filip tvrdil, že Jáson zemřel?! O tom vůbec nic nevím, to je pro mne úplně nová informace... pane jo, tak ono je to ještě větší než jsem si kdy myslel. Jásona si dobře pamatuju, až moc dobře. Toho člověka jsem nenáviděl, říkal jsem si, že jestli jednou Jáson umře, že budu moc rád. To jsou věci. Nějak na mne taky dělal dojem, že by mohl umřít, asi tím, že vystupoval jako starý člověk a taky že jsem jej měl (a mám) za duševně nemocného. Jednu dobu jsem si dokonce myslel, že Jáson je Filipovo alter-ego, ale to by Filip musel být naprosto rozštěpená osobnost. Ne, to není reálné, Jáson musela být jiná osoba.

Čím proboha mohl Jáson Filipa inspirovat? Filip měl co říct, určitě, alespoň v Dlaždicích mne o tom přesvědčil. Jáson byl jen popletený blábolista. Nechápu čím by mohl být inspirací.

Pak Jáson najednou někam zmizel. Jestli umřel, tak si myslím, že to byl schizofrenik a zabil se.

Filip tvrdil, že hledal jeho hrob v soukromé korespondenci nebo někde v diskuzích? Dá se to dohledat?
<reagovat 
 1978 (Občasný) - 14.5.2010 > anae> Vždycky jsem si myslel, že je Jáson starý (60+) taky kvůli jeho způsobu psaní. Byl to zřetelně člověk, který psal celý život na psacím stroji, počítač mu nebyl vlastní. Tak rozštěpený Filip nemohl (?) být, tomu nevěřím. Naproti tomu jsem si jist, že Jáson vystupoval jednu dobu jako "moyri" a vedl debaty sám se sebou.
<reagovat 
anae (Občasný) - 19.5.2010 >
--------- - 1.11.2008  kdyby to totiž náhodou byla pravda - a já si skutečně myslím, že jáson už není naživu - chtěl bych mu aspoň zajít na hrob, když jsem ho nepoznal osobně.

f
jáson byl (a já jsem si skoro jistý, že opravdu už jenom BYL) můj nejlepší kamarád. i když jsem ho nikdy neviděl.

f


<reagovat 
anae (Občasný) - 19.5.2010 > zeptej se backa .. chystali se najít jeho hrob, v Praze, říkali, že žil někde na Ořechovce ...
<reagovat 
anae (Občasný) - 19.5.2010 >
Džejsne - 15.10.2007  Dik za majlík,přijel jsem ted z Ostravy a jsem vyčerpaný, ty kamiony na cestách...a pak, ach jo, pomalu se stává cestování sebevraždou.Knihu ? Třebas poezii.Uvidíme.Vyčkej.

(rozuměj Jason)

Poslal bych ti některou ze svých knížek.

nejsem stařík.Jsem muž v "plné síle" obdařen přírodou nevšedně

jsem staréj, dobrej matriál, to se už dneska nevidí

mezi milými tvářemi knh: Sobranyje trudy A.Einsteina TOM I-II(Gosechzdat Moskva-česky nevyšlo) Etikou Spinozovou a knihovnou plnou krásných knih.I pálenky je plný sklep

20.11.2007 


<reagovat 
jelen (Občasný) - 26.2.2011 > Stejně je to zvláštní "příběh" Filip, jáson. Hranice, mezi virtuální a živou osobou. Znáte někdo knihu "Divocí detektivové"??
<reagovat 
 1978 (Občasný) - 27.2.2011 > jelen> Člověk by čekal, že když zjistí podrobnosti, všechno se stane všedním a obyčejným. Podivné je, že je to právě naopak. Čím víc jsem toho zjistil, tím divnější to je.
<reagovat 
 jelen (Občasný) - 27.2.2011 > 1978> Docela by mě zajímalo, co je pravdy na jeho líčení donrodružnýho života před totemem (pašování hašiše v Maroku, nebo co to bylo atp.)
<reagovat 
 jelen (Občasný) - 27.2.2011 > 1978> Docela by mě zajímalo, co je pravdy na jeho líčení donrodružnýho života před totemem (pašování hašiše v Maroku, nebo co to bylo atp.)
<reagovat 
 1978 (Občasný) - 27.2.2011 > jelen> Tak to opravdu nevím, bohužel. Na základě ostatního odhaduju, že je to trochu přibarvané, ale jakýsi základ to má. Zvláštnější jsou ty věci, kterými se nechlubil.
<reagovat 
píč (Občasný) - 5.4.2012 > Sklenář neuměl nic jiného, než se hádat s každým s kým se na Totemu potkal; psál převážně žvásty o buzerantech (stigmatizace) a filozofovat o něčem o čem neměl páru.Jáson byl stejný kokot, snad větší, a blbec, co si tu hrál na machra a poučoval každého.( ač to čtu jen pozpátku a moc je nepamatuju).Tak si notovali.Byť o obou mrtvých jen dobře, v zájmu pravdy, a ne nějakých sentimentálních nasládlých mýtů je to třeba vědět. Kozí prdy jsou to.Tyhle vzdechy.
Body: 1
<reagovat 
 čtenář kíč - 7.4.2012 > píč> Hezká sebekritika, Jásone:-)))
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je deset + jedna ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter