Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Neděle 28.4.
Vlastislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Smrt
Autor: Jarunka (Občasný) - publikováno 1.11.2002 (22:00:03)

Smrt

 

 

      Nažloutlé světlo věčné výzvy už zhasíná a my najednou nevíme, co dál. Lidé tomu dali nic neříkající název. Smrt. Co je to? Ten člověk tu přece je. Musí tu snad být, byl tady před minutou tak kam se poděl? Všichni najednou vzývají čas:"Vrať se zpět. Stačí nám den, možná jen hodina." Měli by se asi nad svým přáním zamyslet.Změnilo by se něco? Situace by se opakovala, jako na magnetofonové pásce, když dojedete ke stejnému místu. Bylo by slyšet:"Vrať se zpět. Stačí nám den, možná jen hodina." Na co vlastně chceme tu trošku času, když jsme měli celý život na to, abychom si vše důležité řekli? Je to totiž tak, že si nevážíme toho, co máme a uvědomíme si to teprve, až to ztratíme. Tak je to se vším. Stále si namlouváme, že máme dost času, ale když se něco přihodí, najednou zjišťujeme, že jsme toho tolik promeškali, tolik vět, které jsme nevyslovily a tolik pohlazení, která jsme nedali. Místo nich jsme rozsévali křik a svár. Ne, ne. Toto není správné. Nad každý svým činem bychom měli uvažovat a uvědomit si, že žádný okamžik už nevrátíme zpět, ale také nesmíme zapomínat a následky svých činů. Zjednodušeně řečeno:Měli bychom každý den svého života prožít jako by to byl poslední den.

     Zeptáme se ale na další věc. Pro koho je vlastně ono "usínání" těžší? Pro umírajícího nebo pro pozůstalé? Každý z lidí, kteří prožili tzv. klinickou smrt ji popisují jako příjemnou cestu za světlem, a od těch, kteří umřeli doopravdy se to asi těžko dozvíme. Takže pro ně to není nic zlého. A co my? My kteří jsme tu zůstali. Vím, je nám strašně smutno. Máme pocit, že musíme umřít také, ale když uplyne pár týdnů? Málem si ani nevzpomeneme. Takže když se to vezme souhrnem není to vlastně tak hrozné a přece se toho tak bojíme. Máme strach ze stárnutí, které s sebou kmotru s kosou nutně jednou přivede a bojíme se nemocnic, protože v nich její přítomnost tušíme. Co nás tedy tak děsí? Neznámo?



Poznámky k tomuto příspěvku
fungus2 (Občasný) - 1.11.2002 > No dobře napsané.Něco končí a něco jiného začíná.
Body: 3
<reagovat 
stanislav (Občasný) - 2.11.2002 >

zajímavý text, proč se nad tímhle nezamyslet...

děsí to proto, aby si s tím nikdo nehrál...

kdyby neděsilo, sebevražda by pak byla velmi jednoduchým řešením situací, které se zdají zdánlivě bezvýchodné


Body: 5
<reagovat 
barlach (Občasný) - 2.11.2002 > No,trochu mě mrzí,že je to v podstatě přetřásání dost známých úvah,ale je to podle mě moc hezky napsané.Ony vlastně jinak se asi ty úvahy ani ubírat nedají.Myslím, že děsí nejistota. Ale vždyť kdo není alespoň v koutku duše zvědavý o co vlastně jde.I ten největší racionalista přece ve skrytu duše doufá,že to není konec všeho.Že to není naprostá tma.

P.S. Pozor na překlepy :)
Body: 5
<reagovat 
centaur (Občasný) - 2.11.2002 > Mnoho věcí děsí. Nejistota, svědomí, strach z promeškaného, hrůza z nevyhnutelné existence, starost o osud na nás závislých lidech, bolest při umírání, ztráta aktivity, ztráta ega, jsoucna. Stárnutí děsí blížící se smrtí, blížící se neschopností, ochabující výkonností, ztrátou síly a krásy, ztrátu duševní svěžesti, ztrátou blízkých lidí. Samotné smrti se nebojíme tolik, jako umírání. Smrt je definitivum, ve smrti se už nelze bát. A to, co se děje za života (strach ze smrti,touha prodloužit si život, touha, aby s námi umírající byl ještě o den déle) je přirozeně důsledek lpění na životě. Protože kdbychom na něm nelpěli, tak bychom se v tom okamžiku zabili.
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je devět + sedm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter