Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Úterý 30.4.
Blahoslav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Jak se jmenuje ten náš?
Autor: princezna_podruhé (Občasný) - publikováno 12.4.2010 (10:43:16)

 

Znáte to. S pamětí máme občas potíž snad všichni. Co jsem to chtěl říct? Nezapomněla jsem vypnout žehličku? Kam jsem dal ty brýle? Ovšem jsou i tací, kteří se s tím rozhodli bojovat. Jedním z nich je náš dědeček, i když pokud jde o jeho zapomínání, trošku tu hraje roli i věk, co si budeme povídat. 

Tuhle novinu mi sdělil u odpolední kávy, když jsem jednoho dne přijela na návštěvu: „Beru Ginko, to mi dal doktor na paměť.“ „A pomáhá to?“ Otázala jsem se. „Ale jo, je to lepší. Vždyť já už jsem si nevzpomněl ani… na hodně věcí jsem si ani nevzpomněl.“  No tak sláva, dědeček se cítí líp. Taky bych byla nervózní, kdybych měla pocit, že mi neslouží paměť.

Vyrazili jsme na procházku vesnicí, kde s babičkou už léta žijou. Cestou mi vyprávěl, co je tu nového, kdo se oženil, kdo odstěhoval a která chalupa je vlastně čí. „Tuhle koupil nějakej podnikatel, tak si to tady předělává…“ „A támhle tu? Ta se mi líbí…“ Ukázala jsem na nové stavení u silnice s krásně upravenou zahradou. „Tu koupil…“ Nedořekl. Přemýšlí. Jdeme pomalu dál a dědeček stále vypadá, že přemýšlí. To jsem zvědavá, jestli si nakonec vzpomene. Ono je to vlastně nakonec úplně jedno, kdo to koupil… pomyslela jsem si. Koukla jsem na něj a ještě pořád měl zadumaný výraz, přitom chalupa už byla skoro v nedohlednu. „Ještě furt přemejšlíš?“ Zeptala jsem se opatrně. „O čem?“ „ Kdo to koupil.“ „Kdo co koupil?“ Chvíli jsem se chystala zopakovat mu náš předchozí rozhovor, ale vypadlo ze mě jen: „To nic…“ Barák byl daleko za námi a pak, nebudu ho stresovat, že ta Ginko nefunguje.  

Vrátili jsme se domů a před domem stál soused se psem. Dědeček otevřel vrátka a z nich vyběhl jejich pejsek – Dan, Dendík mu říkají. Soused křikl na toho svého - evidentně se bál nějaké psí rvačky, ale náš dědeček ho uklidnil: „To se nebojte, Bendík mu nic neudělá. Náš Bendík…“ Zopakoval nejistě. „Nebo jak se jmenuje ten náš?“ Otočil se na mě diskrétně. „Dendík dědečku.“  „Ááá, já mám špatnou paměť!“ Posteskl si už ve dvoře. Z lavičky ho uklidňoval můj bratr: „Já taky dědečku, z toho si nic nedělej! Taky si pletu vaše kočky.“ „Kočky?“  Zvedl dědeček obočí. „Ty já nevim do dneška, jak se jmenujou… já jim říkám kočky.“ „No vidíš,“ rozlouskla jsem to, „tak jsi na tom s pamětí stejně jako čtrnáctiletej kluk.“ Bratr se na mě nehezky podíval: "Mně je sedmnáct!"



Poznámky k tomuto příspěvku
Quotidiana (Občasný) - 12.4.2010 >

ahoj,

 

máme tu pravidlo - 1 příspěvek na den - tím pádem jsem všechny tvoje další příspěvky z dnešního dne přesunula na zítra a pozítří. Až to budeš příště ukládat, pohlídej si to prosím.

 

díky

q


<reagovat 
 princezna_podruhé (Občasný) - 12.4.2010 > Quotidiana> Ok, nikde jsem se to nedočetla..
<reagovat 
Gogin (Stálý) - 12.4.2010 > nevím pricezno - jsem si pro srovnání přečet o sedm starší fajeton - a žádný znatelný pokrok jsem nezachytil
předchozí by spíš mohl být příkladem - jak spádem vyprávění i třeba grafikou

nejčtivější mě přišel prostředek s procházkou :-))
<reagovat 
 princezna_podruhé (Občasný) - 13.4.2010 > Gogin> Děkuju, konečně se mi někdo vyjádřil. Grafikou myslíš tu kurzívu? Ta k fejetonům přece patří.
<reagovat 
 Gogin (Stálý) - 13.4.2010 > princezna_podruhé> 

ne - myslím členění na odstavce

- popř. další členění usnadňující internetové čtení

- takhle text příliš splývá

 

a již zcela vedlejší připomínka - fialový podklad - ne, že by mi zvlášť vadil

ale ani mě zcela nesedí - ale to už je skutečně věc osobního vkusu


<reagovat 
 princezna_podruhé (Občasný) - 13.4.2010 > Gogin> Ach jo... tak tady se hodnotí estetika. Četla jsem fejetony na tomhle portálu a lidi tam mají gramatické chyby, často nelogická spojení slov, chybí velká písmena i čárky a mnohdy to fejetony ani nejsou. Ale vůbec nikdo se jim o tom nezmiňuje. Kdežto mně se hodnotí grafika, ok.
<reagovat 
 Gogin (Stálý) - 13.4.2010 > princezna_podruhé> někdy tak - jindy onak :-)))
<reagovat 
 princezna_podruhé (Občasný) - 13.4.2010 > Gogin> ??? prosim?
<reagovat 
 Gogin (Stálý) - 13.4.2010 > princezna_podruhé> 

tak - jinak - ten fejeton mě prostě nepřijde špatnej - je to takovej pohled do současné vesnice

 

na druhou stranu cítím jisté rezervy, např. ve stylu vyprávění

 

to, že jsem vypích zrovna grafiku - pravda - nebyla zrovna poznámka k jádru - ale spíš na okraj - možná jsem si to trochu ulehčil - ale nemyslím, že by to byla zcela od věci - ale rozhodně bych tomu nepřikládal větší význam než byl míněn


<reagovat 
princezna_podruhé (Občasný) - 13.4.2010 > Nepřijde ti to špatný, až na styl vyprávění. Ok, děkuji
<reagovat 
Gogin (Stálý) - 13.4.2010 >

vyhovuje mě námět, délka

 

styl by se mohl probrousit, aby vyprávění mělo větší spád

 

 


<reagovat 
 princezna_podruhé (Občasný) - 13.4.2010 > Gogin> zkusim si k příštímu psaní sehnat brousek;)
<reagovat 
Quotidiana (Občasný) - 13.4.2010 >

fejeton nerovná se kurzíva....

ten růžovo-vínový podklad na oči působí trochu jako odpuzovač hmyzu na mouchy... (pravda, světlý podklad je mnohem nudnější, fádnější a míň extravagantní, ale má jednu obrovskou výhodu - tmavý text se na něm dobře čte!)

 

srovnávat se s jinými fejetony na totemu je poněkud těžké - ne všechny díla, která jsou v rubrice "fejeton" by opravdu mohla toto jméno nést... prostě autor si myslí, že to fejeton je (a těžko tu diskutovat o definicích - chce-li někdo, aby jeho dílo bylo posuzováno jako fejeton, tak mu ho tam nechám a hodnotím to jako fejeton... autoři jsou svéprávní, takže se mohou rozhodovat sami za sebe a klidně se mnou nesouhlasit :)) )

 

Korektora, který by autorům opravoval chyby a doplňoval písmenka nemáme, pokud je tam chyb nad míru, tak autora upozorníme.... toť vše (ale řekla bych, že hrubky mají na hodnocení mnohem větší vliv, než barva pozadí - ta spíš ovlivní to, kolik lidí to dočte...)

 

Co se týká tvého příspěvku:

- uvítala bych rozdělení do odstavců

- "Tuhle novinu mi sdělil u odpolední kávy" působí, jako když se odvoláváš na předchozí větu... což je stylisticky špatně. lepší by bylo: "Beru Ginko" tuhle novinu mi sdělil

- to s těmi psy... taky bych to opsala trochu jinak... sice je jasný, že jeden pes se sám se sebou prát nemůže, ale i tak by možná bylo lepší napsat, že u dveří stál soused s Azorem a náš psík se snažil k němu dostat a očuchat ho...

 

- obsahově se mi to ale moc líbilo, pointa je taky dobrá... takže tak za 4, ať máš co zlepšovat...

 

další moje komentáře budou stručnější... nechci tu psát slohý práce a nebo se opakovat  - odstavce a světlej podklad + tmavý písmo doporučuju drtivé většině místních autorů :))

 


Body: 4
<reagovat 
 princezna_podruhé (Občasný) - 13.4.2010 > Quotidiana> Fejetony bývají obvykle psány kurzívou, tuhle větu si dokonce pamatuju ze školy. A i je kurzívou v novinách vídám. Ale o to nejde. Nesouhlasím s tím, že pokud si autor přeje, aby bylo jeho dílo hodnoceno jako fejeton, tak ho tak hodnotíte. Já bych ho v první řadě upozornila na to, že nepíše fejeton. Spíš než mně na barvu a kurzívu... Jen v tomhle směru já srovnávám svý fejetony s fejetony ostatních. A pokud jde o mou stylistickou chybu, tak musím přiznat, že původně byla ta gingo zmíněná před větou "Tuhle novinu mi sdělil..", já tam pak něco přidávala, takže mi to vyšlo takhle a už jsem si toho nevšimla. Ovšem pokud mi někdo vytýká chybu, neměl by ji sám dělat - musím chtě nechtě i já upozornit na jednu tvou: "ne všechny díla", píšeš...?:) Ale jinak moc děkuju za rozbor, i za body... Jsem ráda, že mám zpětnou vazbu a že se ti to líbilo aspoň obsahově. Barvu změním.
<reagovat 
Lamarski (Občasný) - 30.5.2010 > Brýle jsem už hledala i v ledničce a babička mě často oslovovala jménem bratrance ginko-neginko.
Nezařadila bych to úplně jako fejeton, i když to své prvky má, ale když to pobaví, tak není třeba něco takového řešit, leda by to bylo pro učitelku češtiny důležité;)
Pěkné, svižné, vtipné
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je dvě + jedna ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter