Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Sobota 20.4.
Marcela
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Mystika, filosofie
 > Mystika, filosofie
 > Filosofie
 > Náboženství
 > Duševno, mystika
 > Literatura, odkazy
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
krása a pravda
Autor: Cid (Občasný) - publikováno 16.4.2010 (00:41:53)

O kráse a pravdě

aneb nedokvašené zamyšlení

Je poměrně vzácnou situací, kdy se dva lidé shodnou při definování krásy. Krása je brána jako věc osobního vkusu. Nelze tuto subjektivní zkušenost popřít. Pokud ale zůstaneme pouze u subjektivní zkušenosti, musíme s nutností tvrdit, že krásné je to, co se komu líbí.

Krása je tedy brána jako měřítko individuální. Je ale dobré si uvědomit, že pak je pojem krásy ohraničen subjektem, který krásu reflektuje. Z tohoto pohledu je definice krásy, jako čistě osobního prožitku správná. Můžeme tedy s klidným svědomým říci, že krása je pojem relativní naprosto závislí na pohledu konkrétního jedince.

Ale prověřme si tuto definici na konkrétním příkladu. Představme si sochu a začněme „měřit“ její krásu. Již od počátku nás začnou překvapovat nečekané problémy. Pokud hodnotíme sochu, tak musí existovat. Předpokladem našeho „měření“ je existence sochy a pozor její pravdivost. Každá věc musí být nutně pravdivá, tedy být tím, čím je. V případě popření těchto axiomů (kupříkladu z důvodů hluboké skepse) se vlastně nemáme o čem bavit. Měříme totiž krásu sochy nesochy, která je pravdivá nepravdivá a tedy krásná nekrásná. To, že tak někteří kritikové uvažují, nás nemusí znepokojovat. Uvažujeme o kráse a mělký snobismus necháme stranou.

Krása souvisí s pravdou. Je možné konstatovat, že krása je mírou pravdivosti objektu. Tedy objekt je tím krásnější, čím je pravdivější, tedy čím více odpovídá své podstatě. Proto v dalším textu si budou tyto pojmy odpovídat. Krása člověka se tedy bude měřit jeho lidstvím. Vždyť člověk může být krásný pouze jako člověk. Je to primitivní myšlenka, ale často se na ní zapomíná. Proto se sekáváme s „překrásnými“ zločinci, tyrany a dalšími zrůdami v uměleckých dílech.

Zatím se pohybujeme v obecné rovině. Nicméně i z tohoto mála se dá odvodit, že krása obrazu odpovídá jeho věrnosti pravdě, tedy skutečnosti, kterou zobrazuje. Na první pohled je nelogické, aby myšlenka byla pro krásu díla důležitější než jeho provedení. Vždyť měřítkem obrazu je kvalita jeho provedení. Při krátkém zamyšlení, ale zjistíme, že primárním měřítkem obrazu musí být jeho pravdivost vůči ztvárněnému objektu[1]. Upřednostnění provedení před zobrazovaným objektem je ve skutečnosti pohřbem umění.

To v žádném případě neznamená, že provedení díla je druhotné. Respektive je druhotné ale v řádu nutnosti. Pokud není krásný (pravdivý) objekt obrazu, pak obraz jako celek nemůže být krásný jako celek. Pro celkovou krásu je nutné vázat provedení na pravdivou skutečnost. Pokud tomu tak není, nemůžeme mluvit o kráse díla, ale pouze o zdařilém řemeslném pojetí.

Od nezáživné teorie jsme dospěli ke konkrétnímu výsledku. Vyplívá z toho i vzkaz pro umělce. Buď budou jejich díla srozumitelná a pak možná i krásná, nebo budou nesrozumitelná. Ve druhém případě by se ale měli poctivě vzdát veškerého hodnocení. Tedy i odborné pochvaly za svá díla.

Vynořuje se zde vázanost provedení na objekt. Podle ní lze rozlišit několik druhů krásy podle vázanosti provedení na subjekt:

1.       Dílo krásné – skrze pravdivé zpracování věrně zprostředkovává pravdivý subjekt

2.       Dílo nekrásné – zprostředkovávaný subjekt není pravdivý a je nepravdivě zprostředkován.

3.       Dílo (ne)krásné parciálně – pravdivý je pouze subjekt nebo jeho zprostředkování

4.       Dílo prázdné – zvláštní případ nekrásného díla. Provedení odkazuje na neexistující subjekt. Z hlediska etiky se jedná o podvod.

5.       Dílo neverifikovatelné (neověřitelné) – nelze ověřit existenci či neexistenci subjektu, zprostředkování je nesrozumitelné. Jedná se o zvláštní druh díla prázdného. Podvod zde ale nelze prokázat. Tedy musíme předpokládat, že se o podvod nejedná. Hodnocení díla ale pak závisí pouze na víře pozorovatele. Objektivní soud je nemožný. Od díla prázdného se liší hlavně etickou klasifikací.

Zvláštní obtíží je hodnocení díla, které neodkazuje na jednoduše verifikovatelný objekt, ale na vyjádření myšlenky, snu, nebo vnitřního stavu. Takto zprostředkované dílo má v sobě dvojí hodnocení. Kupříkladu jak věrně se myšlenka váže na skutečnost a jak věrně je interpretována.

Další ještě komplikovanější skutečností je objekt existující pouze v mysli, který nemá přímou vazbu na reálný svět (př. krokotuč (kříženec krokodýla a tučňáka)). Pravdivost předmětu zaručuje jeho shoda s prezentovanou myšlenkou. Některá myšlenka může být logicky verifikovatelná. Tedy pokud nám autor předloží portrét hranaté koule, víme jistě, že se jedná o nesmysl a podvod. V případě myšlenek logicky neověřitelných, snů a pocitů nám pravdivost garantuje pouze svědomí autora. Ale tato úvaha o jsoucnech pouze v mysli vyžaduje samostatné pojednání.

Mou hlavní myšlenkou bylo, prozkoumat zda jsou jsoucno, pravda a krása objektivní, tedy nezávislé na pozorovateli. Objektivnost jsoucna, krásy a pravdy nám zaručuje možnost krásu hodnotit. Myšlenka, že krása je pouze relativní a její intenzitu určuje každý pozorovatel zvlášť, je při existenci objektivní krásy těžko udržitelná. Zmíněná relativita pak totiž nevyplívá z proměnlivosti krásy, ale z  omezenosti jednotlivých lidí reflektovat krásu objektu v její celistvosti. Vzhledem k různé omezenosti různých lidí se pak vnímání krásy liší. Vypadá to, že jsme tam, kde jsme začali. Ale je zde rozdíl. Je-li objektivní krása, má ji cenu zprostředkovávat dalším lidem. Není-li, pak není co zprostředkovat. Krása je pak pouze uzavřeným a nesdělitelným vjememí každého jedince. Zprostředkovat ji jinému jedinci s vlastními měřítky bez styčných bodů, které zajišťuje právě objektivní krása je nesmysl. Kritik, který krásu chápe jako věc čistě relativní, by měl rozlámat své tužky a nerušit svým světem ty ostatní.

Umění musí mít objektivní měřítka. Bez ohledu na to, že jsou zkreslována našimi poznávacími schopnostmi. Tato domnělá relativita se totiž nutně váže k objektivitě. Přirozeným důkazem tvrzení je skutečnost, že se o kráse dokážeme domluvit. Na počátku jsme poznali jak obtížně, ale dokážeme to.

Celé je to jen letmé zamyšlení. Potřeboval bych několik týdnů na to, abych promyslel všechny problémy. Ale granuli všem, kdo dočetli až sem. Nenadávejte mi v hodnoceních sprostěJ)).

Jirka

 



[1] Objektem zde myslíme i jsoucna reálně existující pouze v mysli (představy aj.).



Poznámky k tomuto příspěvku
Sallybill (Občasný) - 16.4.2010 > Myslím, že jsi to pojal moc prvoplánově. Už na počátku úvahy jsi rozhodl o závěru. Vnímání krásy je samozřejmě subjektivní, jako vnímání čehokoli, ale rozdíly nejsou takové jak se snažíš naznačit. Vnímat krásu je schopnost jako každá jiná. Je to jako se skokem do dálky ...a žádný člověk nepřekoná lidské hranice. Krásu lze definovat jediným slovem: Krása.
Každý kritik krásy zastupuje skupinu hodnotitelů, kteří jsou na podobné úrovni jejího vnímání. Spory o kráse vznikají především proto, že úroveň uměleckého vkusu, jedince je těžko rozpoznatelná, přičemž je společensky žádoucí, aby byla co nejvyšší.
<reagovat 
Cid (Občasný) - 16.4.2010 > Já, ale přece neříkám, že krása nemá rozměr subjektivní. Vždyť s tímto prožitkem se setkává stále. Dále tvrdím, že vnímání krásy je omezená. Člověk nedokáže pojmout do své mysli jiné jsoucno v jeho celistvosti. Proto je subjektivní krása omezená.

Co, ale tvrdím je, že subjektivní vnímání krásy se odvíjí od objektivní krásy a je dané přímo jsoucnem na němž partcipuje. Prožitek krásy, pak skutečně závisí na vnímací schopnosti každého z nás.

O tom, že vnímání krásy je přirozená schopnost nepochybuji. Jinak bych to ani nepsal:)) Přesto se od sebe prožitky trochu liší. Radost nad Pietou je jiná než radost nad knedlíkem. Nehodnotím, která je kvalitnější:))

Kritik zastupuje skupinu uživatelů. Jistě, není důvod proč to nepřipustit. Tvrdím ale, že skupina uživatelů reflektuje podobně objektivní realitu, jejíž reflexe je spojuje více než jiné.

Tedy jednou větou. Subjektivní prožitek krásy pozorovateli(ů), je nemyslitelný bez objektivní krásy jsoucna.

<reagovat 
Martin (Stálý,Redaktor) - 16.4.2010 >

Je to moc hezká úvaha a s lecčíms, co píšeš, souhlasím, i když se přiznám, že nevěřím v objektivní existenci ničeho:-)  Třeba zrovna dneska jsme se byli podívat na tu tržnici Hanoj tady na Libuši a Číňani tam prodávali z mého pohledu naprosto příšerné a kýčovité ozdoby. Neozdobil bych s tím ani boudu našemu psovi, protože se mi ty věci prostě nelíbí a oni v tom spatřují krásu. Pravda leckdy leží na jiném břehu řeky. V čem s Tebou ale souhlasím, to je to, že určité věci v lecčems promlouvají ke každému - a všimnou si tohoto, to už chce dobrý cit.


Body: 5
<reagovat 
Cid (Občasný) - 21.4.2010 > nevěřím v objektivní existenci ničeho:-)

Právě jsi přemýstil svou ženu ze světa pouze do Tvé mysli. No, já jí to neřeknu, ale být Tebou, tak to přední moc nerozmazávám.
<reagovat 
Martin (Stálý,Redaktor) - 22.4.2010 > Nemyslim Jirko, kazdy si preci vybirame zeny jine, podle toho, komu se ktera jak libi:-)
<reagovat 
Cid (Občasný) - 22.4.2010 > Martine, opět mluvíš o něčem jiném. Ale takle se nedomluvíme. Já ti to nakreslím do louže od piva, až půjdeme do hospody. Tak to snad pochopíš:)))

Doubrou noc a krásný den

Jirka
<reagovat 
Martin (Stálý,Redaktor) - 25.4.2010 > Tak to souhlas, na pivo se těším:-)
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je devět + deset ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter