Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 28.3.
Soňa
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Film
 > Film
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Země nikoho
Autor: Tina (Občasný) - publikováno 3.11.2002 (17:42:16), v časopise 21.11.2002

undefined


Režie: Boris Tanovič

Scénář: Boris Tanovič

Kamera: Walher van den Ende

Hrají: Branko Djurič, René Bitorajac,

Filip Joragovic, Katrin Cartlidge, S.Callow

                 Pearl Harbour (M. Bay), Tmavomodrý svět ( J. Svěrák), to jsou asi nejznámější filmy o válce, které se v poslední době objevily v našich kinech a zarachotily našimi kasičkami i diváckými řebříčky. Uplně jiný je v tomto smyslu snímek Borise Tanoviče Země nikoho, který dokumentuje válku v Bosně v roce 1993. 

              Ačkoliv filmové válečné konflikty jsou většinou plné nafoukaných efektů, či smutných příběhů o neštastné lásce, Tono Stanovič se rozhodl pro úplně jiný postup. Zvolil si komorní prostředí a spousty krve, běžné ve filmech tohoto druhu, nahradil prvky dramatu a komedie, což by divák navyklý na hollywoodský stereotyp vybuchování bomb, těžko očekával. Snímek se odehrává na ,,území nikoho” mezi chorvatskou a srbskou linií, kde se setkávame s dvěma vojáky z znepřátelených stran. Jsou uvězneni v příkopu, a nemohou se dostat ke svým jednotkám. Přestože situace je napjatá již dost, objeví se tam další voják, který se probouzí na skákavé mině. Tím děj dostává zápletku a drama se může rozehrát. Slídivá novinářka na konci udělá velkou chybu, když řekne: ,,Všechny příkopy jsou stejné.” ,,Tanovičův příkop” je totiž opravdu odlišný, a to nejenom kvůli pointě na konci. Tanovič v něm rozehrává dialog mezi oběma vojáky a odhaluje charaktery a náturu Bosňanů a Chorvatů téměř přesně. Ještě k tomu stačí diváka pobavit komickými situacemi (vojáci se pokouší upoutat na sebe pozornost jednotek máváním bílou vlajkou, ale protože neví, kde je jsou jejich vlastní roty svlečou se ze svých vojenských šatů). Postavy obou dvou vojínů jsou zajímavé a plné protikladů. Zatímco jeden z nich je strašpytlem, který by se při první příležitosti vrátil domů, druhý z nich je impulsivním hrdinou, který je schopen obětovat se za své ideje. Ani u jednoho z charakterů se ale nesetkáváme s klasickým rekem, který vyhrává. Tanovičův ,,hrdina” je obyčený člověk vržený do války, který situaci řeší pouze na základě svého přesvědčení a nepsaných pravidel. Přes paradoxnost situace se vám celý příběh možná bude zdát věrohodnější, než Tmavomodrý svět. A také se může stát, že pocítíte stud z války na celém světe. Je úplně jedno, že střih není ideální a kamera nedělá zázraky, v tomto snímku jasně méně, znamená více.

                     Tanovičovi se povedlo natočit snímek o válce bez potoků krve, což není časté. Mnozí z vás můžou mít po shlédnutí pocit, že jim tam něco chybí. Pokud to bude jedna z postav populárního seriálu Mash jsou na dobré cestě. Země nikoho má totiž s Mashem společného víc, než se může zdát. Spojuje je inteligence a odvaha ukázat věci takové, jaké doopravdy jsou. Válka je totiž nesmyslná a krutá všude na světě a nezáleží na tom, jestli se odehrává v Koreji, v Bosně anebo vyhraje Oscara (Země nikoho byla oceněněna jako nejlepší zahraniční snímek minulý rok).



Poznámky k tomuto příspěvku
Kajman (Občasný) - 4.11.2002 >

Pěkná recenze na pěkný film, ten stud z války, z její absudrnosti, ubohostim a vůbec, jsem cítil teď při vojínovi Ryanovi, ač to je poněkud patetičtější snímek s americkým patosem, ale to vylodění v Normandii, to je humáč...

Pěkná recenze, píšeš líp a líp!


Body: 5
<reagovat 
Tina (Občasný) - 4.11.2002 > omlouvám se za chyby: a to je věrohodnější, než Tmavomodrý svět ... Méně,znamená více. Děkuji za pochopení. Budu se snažit, aby se mi v textu tyto chyby vyskytovaly co nejméně.
<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 4.11.2002 > Tak koukám, že jsi mě předběhla, já se taky chystala na recenzi k tomuhle filmu a stále jsem to odkládala...Jednu věc Ti ale musím říct hned, pokud už Ti to nikdo neřekl: režisérovo křestní jméno je Danis. K recenzi: myslím, že mohla být trochu delší a zevrubnější (ale narozdíl ode mne ses k ní dostala, že, tak nemám co říkat). K filmu: Je dobrý, ale ten konec mi opravdu vyrazil dech. Vážně jsem to nečekala. Je znát, že režisér měl opravdu osobní zkušenost se zemí, o kterou se jedná. Podle všech pravidel fikce by to mělo skončit jinak...
<reagovat 
Tina (Občasný) - 6.11.2002 > nevím jaký pravidla fikce myslíš o žádných nevím fikce nemá žádná pravidla zakončování od toho je to fikce jinak mrzí mě že jsem tě předběhla ale klidně tu recenzi napiš asi by bylo možná zajímavé srovnání
<reagovat 
Archiw (Občasný) - 14.1.2003 > Jo je to pěkně napsaný a konečně si někdo vybral taky nekomerční film. Já myslel, že tady nejspíš budou jen artový filmy (což bych byl rád), ale ono ejhle...Minority atd.
Body: 3
<reagovat 
čtenář Bond - 28.3.2003 > Ahoj,
jen tak dál!!! :o)
Body: 5
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je deset + osm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter