Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Neděle 28.4.
Vlastislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
o čem je literatura?
Autor: slavekmiloslav (Občasný) - publikováno 30.6.2010 (14:40:50)

strach školometních strážců pečetě o jazyk český v mluvnické podobě je až patologický. vychází samozřejmě z počáteční úrovně našich vysokých škol, kde se úspěšně rok co rok propadáme až do druhé pětistovky ve světě. a tak absolventi pajdáku kromě mluvnického desatera nejsou schopní pojmout stovky jiných tváří tohoto barevného jazyka ve vypěstovaném strachu, že vše mimo mluvnici je na cestě do sportbaru páté cenové.

a je literatura právě tou, která má hlídat českou mluvnici? která se zatím jako jedna z mála evropských jazyků nedokázala ukázat i ve své hovorové podobě. tu prostě ignoruje. nemá být literatura, když pominu literaturu faktu, právě jen o příběhu a schopnosti autora sdělit a zaujmout? naši strážci pečetě českého jazyka jdou na zteč, aniž by si byli vědomi, že si právě podkopávají vlastní řady, tedy těch, kteří tento jazyk milují.

kdysi se absolvent univerzity radikálně lišil od běžného občana i pro svou zásobu slov, která pod desetinásobek běžného rozhodně nešla. dnes poslouchám tyto, co nejsou schopní se náležitě vyjádřit a v lepším případě končí jejich jazyk na úrovni našich novinových. kolik znáte novinářů, kteří se dokážou správně a barvitě vyjádřit? noviny jsou rozhodně výkladní skříní naší vzdělanosti. a devadesát procent české populace je schopno si přečíst blesk a pustit si evropu dvě a pak si zajdou na „kulturu“ muzikálu. jejich slovník jen stěží se dostane přes tisíc slov. a stačí.

je rozhodně těžší vnímat jazyk v celé své sdělnosti a rozmanitosti a přemýšlet, zdali jsou pro čtenáře nová slovní spojení obohacením, anebo jen porušením pravidel. že na nižším stupni učíme děti, co je to shoda předmětu s přísudkem, je krásné, ale mít v úctě tento jazyk v celé své rozšafnosti, jakou si dovedeme jen představit, těžší.

a pak přijde pepa z vysočan, protože zásadně nepodepsán, a ukáže - paní učitelko, slávek miloslav porušuje pravidla!

krásným a typickým příkladem učení, co naše pedagogy přesahuje, je hudební výuka. každý absolvent této děsivé zkušenosti se naučil jediné - klasická muzika je děs! a pak se tu vytáhli tzv. nositelé kultury, kteří nic než klasickou muziku nejsou s to vnímat, a proto dogmatici. a tak je to i s chápáním pravidel tohoto jazyka.



Poznámky k tomuto příspěvku
čtenář e - 30.6.2010 > celkem šikovná úvaha, řek bych
a to srovnání s hudebko mě zaujalo
<reagovat 
 slavekmiloslav (Občasný) - 30.6.2010 > čtenář> děkuji za trpělivost a pochopení :-)
<reagovat 
opožděné zrcadlo (Občasný) - 30.6.2010 > Nezlob se na zrcadlo, když máš křivou hubu.
<reagovat 
celulosa (Občasný) - 30.6.2010 > http://www.youtube.com/watch?v=YLvkoAZYAkI nejde o zpodobu znělosti (aj. gramatické jevy), případně větný rozbor bez souvislostí. literární vyjádření má vlastní ambient, ale to musí člověk slyšet. pokud chceš opravdu vnímat jazyk v logických souvislostech musíš vnímat jeho zvuk, v soustavě článku pak jeho morfologii vyjádřenou graficky. je nelogické kritizovat masmédium, které má osovovat lidi i s nižšími dorozumívacími shopnostmi. Zkus si přečíst třeba články v his voice a revolver revue a zjistíš, že žurnalistiku lze povýšit i na akademickou úrověň. Nebuď zdépa, když sáms Pepa. tvá úvaha je polkání o ničem ke studiu doporučuji Lukavský; Kultura mluveného slova...příp. Zenkl ABC hudební nauky a Matematika I (kompozice=matematika)
<reagovat 
 slavekmiloslav (Občasný) - 1.7.2010 > celulosa> děkuji za názor. co se tisku, psal jsem pouze o denících samozřejmě. mám taky své periodika, které sa dají číst. nesouhlasíš, ale dovedeš se celkem v klidu a bez urážek vyjádřit, tedy dík za názor.
<reagovat 
opožděné zrcadlo (Občasný) - 30.6.2010 > Jazyk v mluvnické podobě?

Rok co rok se propadáme do druhé pětistovky? Tedy rok co rok taky šplháme nad druhou pětistovku, abychom se zas mohli propadnout.

Je rozhodně těžší vnímat jazyk v celé své sdělnosti a rozmanitosti... nebo v jeho rozmanitosti? Obohatilo jsem se?

Shoda předmětu s přísudkem? Rána tupým podmětem do týla?

Mám chuť ti za tu tvoji blbost nafackovat. Mluv si klidně jako kanálník, o to nejde. O přesnost jde, hovádko.
<reagovat 
 slavekmiloslav (Občasný) - 1.7.2010 > opožděné zrcadlo>  rád poznávám slušné lidi s názorem, jen pokračuj.
<reagovat 
 slavekmiloslav (Občasný) - 1.7.2010 > opožděné zrcadlo> je to jak říkáš. je radost s tebou pohovořit. tak příště... budu se těšit.
<reagovat 
čtenář robert g. - 20.7.2012 > ok.pan miloslavslavek to mysli dobře..už tomu rozumím dobře..už z toho mluvim,jako jakeš..ach jo..jinak dobrý,ale furt vam tam pane slavkumiloslave,chybí nejaka aspirace na reseni problemu,nebo nejake uzavreni uvahy,ktera by toto s sebou nest jiste mela,nebo alespon mohla..abychom z toho konecne vybredli,chapete?jinak chvalim,uz vam trochu rozumim..vsechno není černo-bílé.
<reagovat 
 slavekmiloslav (Občasný) - 30.9.2012 > čtenář> můj milovanej čtenáři roberte, strážce pečetě, jsem celej dojat jak mi rozumíte a dnes patrně už nebudu ani spát. jen si mně prosím ještě nepleťte se "miloslavslavek". já vím, že jinak jste určitě pedantskej, jenom se vám sem- tam vám poplete jméno autora.. a řešení problému, kterého jste veselou, nebo smutnou součástí? to opravdu nemám v plánu. nevím proč si najivně myslím, že právě strážci pečetě jazyka českého by měli... nebo mněli ? :-)
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je osm + deset ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter