Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Středa 24.4.
Jiří
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
ŽIAROVKY A CESTY
Autor: pegasi (Občasný) - publikováno 21.11.2010 (19:51:10)

žiarovky nemajú nohy

ale ty pred nimi stále utekáš

(aj keď na vežiach by si hodinám

najradšej povyzúval ihneď tretri)

pri behu sa pozeráš ľuďom do očí

a v nich čítaš nápisy:

 

cudzím vstup zakázaný

 

na dúhovkách opäť dozrievajú hrušky

na ktorých si sa včera nachytal

 

v tom sklopíš zrak a pochopíš

že jediní milenci v okolí sú knihy

túliace sa jedna ku druhej

občas zmenia v tebe polohu

a možno raz chodníkom aj orientáciu

 

a potom snáď prestanú viesť

všetky cesty iba do Ríma



Poznámky k tomuto příspěvku
Adrianeta (Občasný) - 21.11.2010 > :-)
Body: 5
<reagovat 
žaža (Občasný) - 22.11.2010 > silné myšlienky...gratulujem
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
#posledny (Občasný) - 22.11.2010 > poradil by som, drzat jednu a tu istu naladu textu..popripade prechadzat z jednej do druhej,ale plynulym prechodom...narazam na miesto so ziarovkami a hodinami s tretrami...

slovo tretry ma v sebe zvlastnu naladu, ktora nekorespodnuje s naladou predchadzajucich versov...

potom je skvela pasaz s ludmi, ktori maju napis cudzim vstup zakazny - vyborne.

dalej hrusky a aj priliehavy zaver...

men sa celkom pacilo
Body: 5
<reagovat 
IAN HEROICKY (Stálý) - 22.11.2010 > kurva tak tato vec je naozaj dobrainaksie tie tretri aj mne v oku zlomili ale to co nasledovalo bolo az moc dobre aby mi rezonoval v hlave iba to slovo ktore ma mozno urcitym sposobom zarazilo ale nakoniec mozno to bolo tvojim rozhodnutim to slovo samo o sebe nuti bud zabuchnut dvere alebo ist dalej nezabuchol som isiel som dalej a dosiel som nie k rimu ale hahaha zilou k igimu dobre velmi dobre
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Bajata (Občasný) - 23.11.2010 > kRÁSNÉ VYZNÁNÍ KNIHÁM...už dávno,a nejen mě, ukázaly, že cesty vedou také jinam...nejen do Říma.
A pokud...že z něj vždycky můžeš vypadnout.Na cestu jediných milenců...měnících při sklopeném zraku tvoji polohu, orientaci, a hlavně...cestu.
Hodně štěstí.
Body: 5
<reagovat 
pegasi (Občasný) - 25.11.2010 > dakujem za komentare a zaujimave postrehy...
<reagovat 
whispermoonlite (Občasný) - 25.11.2010 >

nějak se mi to dohromady nesložilo - významy těch metaforických vývrtek ve smysluplný obraz, nebo proud. - nevidím přesnou motivaci, přijde mi to naslepo střílené do významového křížení, paradoxů, kontrastů apod. - na druhou stranu se mi líbí, že jazyk nepůsobí těžkopádně a že obrazy jsou vizualizovatelné.

např. hned úvodní 2 verše - to je paradox odnikud nikam. - slepá ozdoba na prostém "utíkám od četby knih". - a přitom by stačilo vzdát se falešného usouvztažnění pomocí slova "ale" - je to zrada - že žárovky nemají nohy a že já od nich utíkám by bylo lze přijmout jako oddělené obrazy, ale takhle spojené, pod zakrývanou záminkou posílit kohezi textu tím, že se 2 okolnosti uvedou do jinak nemotivovaného vztahu, vyvolávají opačný efekt. - nepravost spojení se stává nápadnou.

další obraz: "zastavit sprintující čas" - význam metafory se dá pochopit ("tretry" jsou zajímavé) - ale motivace? - proč zastavovat? a jak se tento motiv vztahuje k prvním dvěma veršům ve smyslu přípustky ("aj keď"), jak je rozvíjen smysl? -

další tři verše se dají dobře přeložit - lokálně metafora funguje. - "utíkám k lidem, ale není možné s nimi komunikovat".

následuje nejproblematičtější část: "nachytat někoho na hruškách" - to ano, ale "nachytat sám sebe na hruškách", nota bene na takových, které implicite nastražil někdo druhý? - není to přílišný krkolam? - předcházející verše tematizovaly osamělost, nemožnost komunikace s druhými lidmi - to dávalo smysl. - ale nyní se to má obrátit: zákaz se mění ve výzvu zakázaného ovoce, ale mám to být já sám, kdo se přistihne při jeho porušení (s implikací trestu)? - jsem já dohližitelem nad zákazem, který jsem předtím signalizoval jako omezení přicházející zvnějšku? - je to moc složité a význam obrazu směřuje k nečekanému a poměrně perverznímu přiznání, že já sám jsem svým katem - lze to brát vážně? - i přes tu složitost, neposouvá to báseň do nezamýšlené oblasti?

zůstávají knihy, něco ve mně mění - to chápu. aspoň toto hraje dohromady s již tematizovaným osaměním. - ale co se skrz jejich vliv stane, že cesty přestanou vést jinam než do Říma? - význam úsloví ze závěrečného verše je: "nedá se zabloudit, vždy se dojde do centra (říše)" - jenže, proč a jak to mají knihy změnit a proč je to třeba ve vztahu k tematizované osamělosti a nemožnosti komunikace? - kam jinam se má dojít a proč raději tam? - je těžké přiřknout nějaký smysl tomuto symbolu ve vztahu k básni (jsem já tím Římem, jsou jím druzí lidé? - něco jiného?) - nevidím souvislost, a nezbývá mi než podezření ze "střílení naslepo" s efektním křížením motivů. -

a je to škoda, protože při větší přesnosti, nebo s menší ambicí "šroubovat" se do sfér, by báseň byla celistvou výpovědí. - i když by z ní zbylo: "jsem sám, protože s lidmi se nedá domluvit, tak si čtu, ale něco se tím změní." - bez dalších motivických a obrazných kotrmelců, které do jádra více světla nevnášejí. - zaujalo mě, že básnička o něčem je, a její prožitek je hluboký. - avšak vadí mi ty snahy okolo něj: zbytečné a tím již jednou nohou ve škodě vězící.


Doporučil 
<reagovat 
 pegasi (Občasný) - 25.11.2010 > whispermoonlite> Diky za rozbor :-)
Takze trochu k tej basni... tak ten suvis prvych dvoch versov k „sprintujucemu casu“. Mozno dotycny tym chcel naznacit, ze vsetko naokolo mu vadi, respektive by chcel zmenit, ci hlada v tom pricinu svojho „behu“ (napriklad uvedomovanie si rychleho starnutia symbolizovaneho pasazou s tretramy moze byt jedna z pricin uniku od knih k bohemskemu, povrchnemu zivotu „bez lamp“, kde vidi urcity zmysel ci naplnenie...vsak nie, na citanie si a realizovanie nejakych idealov bude mat dost casu niekde v starobinci :-). Dalej pri tom behu „daleko od lamp“ naraza na odmeranych, ci nepristupnych ludi (to su dalsie tri verse). Teda mozno ho viac naplna spolocnost ako sedenie niekde v kute na zadku. Potom je konstatovanie „ o hruskach na ktorych sa vcera nachytal“. To moze kludne znamenat aj to, ze aj on bol dakedy taky (a mozno zajtra aj bude, ktovie). Dokonca, ze si to uvedomoval a snazil sa opakovane na nich predtym „nenachytat“. Hmmm, ty si sa nikdy nenachytal na hruskach? Nikdy si napriklad po opici neprehlasil, ze „od dneska uz nepijem“ a zrazu ubehol tyzden a ty sa prebudzat s bolehlavom a s vycitkou, ze „vsak minuly tyzden som sa zaprisahal (t.j. zakazal), ze k chlastu uz zivote nepricuchnem?! :-) ak si clovek, tak mi ver, ze sam seba na hruskach dokazes nachytat...dalej pasaz s knihami je jasna myslim...proste „hrdina“ pribehu pozornost zameriava inym smerom a ze ten smer mu aj pomaha a urcitym sposobom ho naplnuje...dalej dufa „v zmenu orientacie chodnikov“, cize to moze znamenat, ze mozno on sam sa pusti inymi cestickami, respektive citanie knih, ci inspiracia z nich a zrod idealov, moze zmenit tieto chodnicky, respektive ludi, co kracaju po nich....no a cesta do Rima nemusi byt symbolom len urciteho centra, kde vsetci dojdu, ale aj symbolom urciteho stadoviteho, povrchneho zivotneho stylu, kam vsetci smeruju (ved Rim bol dakedy aj symbolom upadku a skazenosti...). ale to je iba jeden sposob vykladu, mozno autor to myslel inak :-)
Ale mas pravdu, je to pisane trosku krkolomne, aj ked osobne som chcel, aby text mal viac vyznamov a aby si kazdy v nom nasiel, ten svoj...

<reagovat 
whispermoonlite (Občasný) - 25.11.2010 >

díky za vysvětlení, zrovna v tomhle případě mě zajímal rozdíl mezi tím, jak jsi co myslel a jak já to čtu.

1.strofa - na Tvé vysvětlení se mohu naladit. - zůstává jen matoucí používání spojovacích výrazů - stále myslím, že jimi signalizuješ nenáležité vztahy. - bez nich lze souvislost mezi motivy ("zastavit běžící čas" a zároveň "pospíchat strávit ten čas jinak") pochopit dobře.

pokud jde o "hrušky" a dále, přiznávám, že jsem báseň musel začít číst jinak od počátku, aby mi dávala celistvější smysl - a to mi teď, s pomocí dovysvětlení, opravdu dává. - obrat nastal, když jsem pochopil, že utíkat k lidem je pro subjekt nežádoucí (potom do toho jdou i ty "hrušky" - ve smyslu "aha, zase jsi utekl od knih k lidem, i když víš, že to máš zakázané - zase ses přistihl při konání něčeho nekalého" - tady však zůstává stále matoucí původ onoho zákazu - nenapadlo mě, že by ten zákaz byl od subjektu samotného, a ne od lidí, jak jsem celou dobu předpokládal - jak k tomu snad obraz sám navádí-svádí)

"Řím" atd. - to je hodně volný výklad. - "Řím" sám může být symbolem pro leccos, s tím souhlasím, ale jak jej uvážeš do onoho úsloví s užším významem - když mám k němu hledat antitezi, budu postupovat, jak jsem již napsal výše.

abych poopravil některá svá předchozí hodnocení, nemohu teď říct, že jsi ty významy "šrouboval" jen tak naslepo. - jasný záměr tu byl, to je vidět. - avšak, proč mi jej text neodhalil - špatně jsem četl, nebo jsem se nechával špatně vést, nebo je text příliš otevřený, nebo by mohl některé vztahy vyznačit přesněji, nebo bych jim já mohl rozumět jinak? - nějaký průnik z toho všeho, pravděpodobně. -

významovou otevřenost mám taky rád. - ale mělo by platit pravidlo, že jsou-li možná vícerá čtení, musejí všechna fungovat sama za sebe. - ne tedy "otevřenost" ve smyslu "nedotažení, nedojasnění souvislostí" - proto mi vadilo, že mi moje čtení nefunguje. - což je jiný případ, než když si čtu text po svém a funguje, byť byl autorský záměr jiný. - ale jak říkám, teď už neposoudím, jak jsem na tom byl vinen sám-



<reagovat 
Zeanddrich E. (Občasný) - 27.1.2011 >

"

 

."


Doporučil 
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je dvě + čtyři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter