Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 19.4.
Rostislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Film
 > Film
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Twinpeaks
Autor: centaur (Občasný) - publikováno 1.12.2002 (13:45:21), v časopise 7.1.2003
TwinPeaks nonstop

Nedávno jsem měl tu čest strávit 24 hodin sledováním seriálu Twinpeaks, nepřetržitě. Tedy skoro, pár dílů jsem vypustil a klidně spal, protože už jsem je stejně viděl. Nabízím vám několik svých postřehů a výkladů, pro obohacení. Dívám se na věci podobně jako minule (Mulholland drive).


twin peaks

Začnu zeširoka: podle mne nejde v Twinpeaks o detektivní příběh, o pátrání po vrahovi. Detektivní zápletka se s každým dílem rozplétá a také zaplétá. Cooper se pokaždé posune blíž k vyřešení záhady, ale jeho temný protějšek se také pokaždé posune dál. Detektivní příběh především udržuje čtenářovu pozornost a na jeho pozadí Lynch rozehrává archetypální příběh boje dobra se zlem, mystický příběh samozřejmě. Bez detektivní omáčky by byl příběh relativně banální. Jinak řečeno: odvěký boj dobra se zlem je struktura, která se v případě Twinpeaks projevuje v látce detektivky. Polarita dobra a zla je velmi obecná - energie, koncentrace, pozitivita, řád (např. Cooper) proti negativitě, chaosu, strachu a sobectví (např. Earl).

Na tom však oblíbenost seriálu nestojí. Všichni jistě oceňují vtip a svižnost seriálu (která ale také kolísá, nutno přiznat). Nelze však říci, že by komické situace nějak drasticky bagatelizovaly tíživý příběh boje dobra se zlem; metafyzično hříchu, strachu a lásky není narušeno. Naopak tím Lynch vytváří dokonale "reálný fiktivní" svět. Twinpeaks je mikrosvět, ve kterém se projevují všechny důležité prvky světa tak, jak ho známe my (zároveň je však světem fiktivním, až fantastickým). A musím zdůraznit Lynchovu vhodnou volbu prostředí: Mulholland drive jako luxusní čtvrť v LA se přesně hodí pro téma prolínání různých realit (film - život - sen - aj.), ať už kvůli faktu, že jde o uměle stvořený svět - člověkem, nebo proto, že jde o centrum světové kinematografie, která nás zavaluje fikcemi. Twinpeaks - městečko uprostřed nádherné přírody, ráj odříznutý od uspěchaného a nerudného světa (agent Albert), který však skrývá strom poznání - černý wigwam, zdroj hrozné síly, zasazený v Ghostwoodu. Městečko - cosi mezi nedotčenou přírodou a urbanizovaným městem, kde příroda je ve městě (park), nikoli město v přírodě (vesnice). Polarita město - příroda vesměs odpovídá polaritě chaos - řád. Prostředí tedy nahrává příběhu. Krom toho: pověstné vztahy maloměsta, které se na malém prostoru rchle rozvíjí, všichni ví o všech, neosobní přístup zde nemá prostor. Zlo se tedy může snáze uchytit.

Důležitá věc je, že střet dobra se zlem se odehrává pravidelně, cyklicky. Šerifův tajný spolek bojuje proti zlu v Ghostwoodu už několik let a ani Cooperův konec neznamená nic tragického, neznamená definitivní vítězství zla, ale pokračování odvěkého příběhu (nepřipomíná to mýtus? :) .

Zkusím nastínit jádro příběhu. Kdysi dávno žil člověk Bob, jenž se svým přítelem Mikem páchal nejrůznější zvěrstva pod vlivem černého wigwamu a tetování na levé ruce. Jak k tetování a k pudu páchat zlo přišli, není až tak podstatné. Důležité je, že Mike se zlu v sobě vzepřel a připravil se o ocejchovanou ruku. Byl k tomu vyvolený Bohem a později se jeho posláním stalo pátrání po bývalém parťákovi Bobovi, kterého se snaží zastavit. Protože je však stále živý člověk, projevuje se Mike jen jako část schizofrenní osoby jednorukého prodavače bot. Je zde tedy Mike vs. Bob. A Dale Cooper vs. Windon Earl, také bývalí parťáci, kteří šli každý jinou cestou. Teprve s Earlem, svým protějškem, se může Cooper dostat do wigwamu. Earl hledá ve wigwamu absolutní moc a Cooper se snaží najít a zachránit svou lásku. Láskou zaslepený si však neuvědomí, že odevzdat duši výměnou za jinou neznamená prostě zemřít místo někoho jiného, ale "propůjčit" své tělo jiné duši - Bobově duši. Konec lze tedy chápat jako Cooperovu laskavou chybu, pustil do světa opět zlo, Bob našel dalšího hostitele; tentokrát jistě ještě silnějšího a schopnějšího než byl Leeland. Na druhou stranu tomu lze rozumět tak, že Cooperova silná osobnost bude bojovat se zlým Bobem v jednom těle. Neboli Cooper musí v sobě integrovat zlo, jež se v něm usadilo, boj se přenesl z vnějšího světa do světa vnitřního. Kdo jiný má větší naději na úspěch než duchovně založený, přísný, bystrý, čistý Cooper? Boba totiž nelze zničit v hmotném světě a ani ve wigwamu, vždy unikne; jedině ve světě vědomí už není kam utéct. Kromě toho je zde též pragamtické vysvětlení, totiž že takový konec Lynchovi otevřel dvířka k další sérii seriálu.

Ani tak zajímavý příběh ale netvoří celou záhadu Twinpeaks. Samostatnou kapitolu tvoří sny a vize, chvíle propojení nadosobního světa s bdělým vědomím. Tento rozměr je pro Lynche typický a myslím, že nikdo jiný nedokáže změněné stavy vědomí popsat tak dobře, jako to dělá on. Po audiovizuální i symbolické stránce vytěžil z možností filmové pásky téměř vše. Svět symbolů existuje sám o sobě a nachází se ještě výš, než příběh dobra a zla. Máme možnost zakusit nejen mysteriózní příběh, ale dokonce pronikáme do světa symbolů a univerzální struktury, či jak to nazvat. A přitom díky humoru a ironii stojíme nohama stále na zemi a nevznášíme se někde v oblacích abstraktního vyjádření.

Ještě bych rád vysvětlil prostor wigwamu. Pohybují se v něm vysáté duše hostitelů a všech, kteří se dostali do styku s Bobem. Ne všichni ve wigwamu jsou však oběti Boba, což se dá poznat podle očí. Vysátí mají neurčité bělmo, zatímco "oduševnělí" mají normální oči. Earl a Cooper jsou návštěvníky podsvětí (další znak mýtu - většina mytických hrdinů se dostala do posvětí), obr a lilipután jsou Cooperovi průvodci, uvaděči v čekárně, stařík také. Tento výklad má samozřejmě své slabé stránky, ale nechci vás unavovat podrobným obahjováním a vysvětlováním výjimek ;)

Poslední věcí, která stojí za to zmínit, je myšlenka, že Lynchův seriál je plný víceméně "úchylných" a lehce vyšinutých postav, a každý divák by se měl v nějaké postavě vidět; spatřit, že nikdo není úplně normální, ale každý má své místo. Každému úchyl podle jeho gusta :-) Někdo se cítí jako James, jiná je potvora jako Donna, kráska a lá Audrey nebo správňák Harry. On je Lynch vlastně sentimentální chlapík, mimochodem hraje nahluhlého šéfa Gordona. A Bob? Ve skutečnosti je rekvizitář.

Na konec snad jen to, co jsem již použil u Mulholland drive: "Lynch je o tom, co je ve vás a jak vidíte svět. Není to o Lynchovi..."

Ještě pár postřehů o předmětech a situacích:

  • Oheň: zdroj obrovské síly, energie. Spalujíc a zároveň očišťující. Heslo Fire, walk with me nabízí vstup do bran pekelných, do spalujícího nitra vlastní duše. Většina lidí přirozeně podlehne vlivu té obrovské moci, která se v něm skrývá, neovládne ji. Nekontrolovaná moc je nejhorší, protože se projevuje chaoticky, je zlá. Jak všichni ví z vlastního zkušenosti, oheň je dobrý sluha, ale špatný pán. Cooper má své duševní schopnosti pod kontrolou a nepodléhá svodům moci jako Earl. Má-li však Boba zničit, musí podstoupit zkoušku ohněm, což se v závěru děje. Lycnh však nechává ve hvězdách, jak zkouška dopadla, jestli se Cooperovi podaří zlo, oheň ovládnout.
  • Zpěvačka (playbacková): myslím, že vyjadřuje jinou realitu. Zěpvačka se tváří, že zpívá a přitom se její hlas ozývá odjinud, vytváří tedy fikci reálného přednesu, vytváři iluzi. Divák iluzi podléhá a tím spíš je překvapený, když se zpěvačka skácí na zem a zpěv pokračuje (Mulholland drive). Motiv zpívání se objevuje ve wigwamu a v klubu, když Bob vraždí Meddy. Při tom je atmosféra v klubu tak hustá, že pláče i Bobby Brigs a všichni josu pohnuti. Cítí něco zvláštního, jiného, nedokáží si to přirozeně vysvětlilt, až na vnímavého Coopera. Zpěvačka na pódiu se objevuje téměř ve všech Lynchových filmech.
  • Dlaždice: působí vizuální. Ve wigwamu působí nekonečně, lomená černá a bílá čára působí poněkud rušivě, chaoticky, oproti dlaždicím v RR. Vzor dlaždic je většinou charakteristický pro místo a kamera si dlaždice vybírá v momentech velkého napětí, protože jsou přísně pravidelné a umocňují vizuální dojem, např. když na nich leží zakrvácená Annie.
  • Větrák: vytváří dojem těžkého, nedýchatelného vzduchu. Krom toho se na něj soustředí kamera často ve chvílích vzrůstajícího napětí (viz scéna, kdy Bob vraždí Meddy) a větrák se v tu chvíli stává zrůdným, jako cokoli, co se hýbe a není to živé! Navíc ta pravidelnost, ostré listy větráku prořezávající mrtvý vzduch. A všechno vidí, větrák všechno vidí seshora! :))
  • Závěsy: těžké rudé závěsy odpovídají atmosféře prostoru - splývají volně dolů, tvoří pevnou bariéru světlu, ale ne pohybu, měkká stěna, kolem dokola ve wigwamu. Zmatená Cooperova duše v závěru hledá cestu ven, zrádné závěsy.
  • Sovy a ptáci obecně jsou průvodci zemřelých duší, z podsvětí na zem. Možná má každá duše svého ptáka, ale to se jenom dohaduju.


Poznámky k tomuto příspěvku
Naty (Stálý,Redaktor) - 1.12.2002 > Postřehy velmi na úrovni, velmi do hloubky a velmi vysvětlující. Díky. Smekám.
Body: 5
<reagovat 
zirael (Občasný) - 1.12.2002 > perfektní.
Body: 5
<reagovat 
Kajman (Občasný) - 3.12.2002 > Hodil jsem to na disketu a doma si to přečtu, teď musím do háku, ale udělals mi radost, všechny díly jsem si, coby Lynchův fanoušek, nahrál na video (1 jediný jsem prošvihl, sakra!) a chystám se na nějaký Twin Peaks maratón, že bych na to za víkend na všechno mrkl (ehm, ehm) a prdla mi z toho kebule .
<reagovat 
romann (Občasný) - 5.12.2002 > já to vidím jinak - dobro se zlem nebojuje, ti dva se vůbec nesetkají. Zlo bojuje se zlem. A seriál je ukázka skrytého démonismu mezi námi, jež nás silně ovlivňuje, hlavně ho vnímat 24 hodin.... O mystice to není, to autor plete pojmy.
Body: 3
<reagovat 
centaur (Občasný) - 5.12.2002 > Já ale nemyslím mystiku v tvém slova smyslu a navíc netvrdím, že jde o mystiku, ale o mythický příběh boje dobra se zlem, který nutně obsahuje jisté archetypy a stává se tak trochu mystickou záležitostí. Mstika však není tématem, to je zřejmé.
<reagovat 
romann (Občasný) - 6.12.2002 > zase pleteš pojmy, copak dobro může bojovat se zlem? To už by nebylo dobro! Znáš Princip podobnosti?
<reagovat 
essential (Občasný) - 12.12.2002 > Mě se strašně, ale strašně moc, po těch útercích, na české televizi, líbil poslední díl. Čekal jsem úplně cokoliv. Seriál už znám přes deset let a nikdy jsem závěrečnou část neviděl. Ta nemá obdoby. A myslím, že tohle je jeden z vrcholů seriálové tvorby. Je to maximální vyústění děje v Lynchovském duchu a zpracované v té jeho psychózní mystice, mystifikaci. Ten člověk mě uchvátil svou vizí, že věci jdou dělat po svém ve výjimečné kvalitě. Každý další pokus bude srovnáván. Každá další snaha o vytvoření něčeho obdobného. Stejně jako každý dramatik je přirovnáván k Shakespearovi, bude s nadsázkou každý bizardní filmař přirovnáván k Lynchovi.
<reagovat 
romann (Občasný) - 13.12.2002 > už samo se dívání na démonismus ho v nás posiluje. Viz pojmy- -psychózní mystice, mystifikaci-. z http://www.vseved.cz -unio mystica [únyó -tyka, lat.], mystické sjednocení - normálnímu vědomí se vymykající zkušenost mystika; sjednocení se základem (podstatou, bohem, veškerenstvem), který je údajně mimo empirické bytí. Např. jedna meditace upanišad spočívá v poznání aham brahma asmi (já jsem brahma); u. m. je prožitek tohoto poznání.

<reagovat 
stanislav (Občasný) - 14.12.2002 >

hodně mě to zaujalo, tento tvůj rozbor, domnívám se, že jsi postihnul ty hlavní znaky tohoto "fenoménu" (sám jsem ale bohužel celý seriál neviděl)...

i tvé formulace mi přišly velmi výstižné a jasné...

i ten tvůj výkladový slovníček má jisté kouzlo...

 

rchle rozvíjí

obahjováním a vysvětlováním

Lycnh však

všichni josu


Body: 5
<reagovat 
Kajman (Občasný) - 16.12.2002 > Tedy Centaure, ty jsi fakt blázen , jsem to konečně přelouskal, ale nemusím se bát, že už nemá můj úmysl též všechny díly o víkendu omrknout za sebou smysl, protože jsem nepochopil z toho, co rozebíráš vůbec nic  (to je, samozřejmě, vtip). Joj, Lynch!
Body: 5
<reagovat 
centaur (Občasný) - 16.12.2002 > Tak si to užij, je to nářez, doporučuju se na závěr dorazit filmem Ohni se mnou pojď, to je vyloženě chuťovka. BTW: po víkendu s Lynchem budeš taky blázen...
<reagovat 
centaur (Občasný) - 12.12.2002 > To si nemyslím, že by se každý bizardní režisér přirovnával k Lynchovi. Co třeba Greenaway nebo Kusturica? Je ale fakt, že Lynch je tak osobitý, že to ho člověk pozná po pár minutách filmu. Když to je teda jeho klasika.
<reagovat 
 essential (Občasný) - 18.12.2002 > centaur> Máš pravdu. Jenže proto jsem napsal "s nadsázkou" a málo to zdůraznil. Greenaway a Kusturica jsou však současníci, jež ve světle Lynchovy popularity lehce zaostávají a Lynch mi přijde ve vykreslování postav přece jen více barvitější a šílenější.
<reagovat 
barlach (Občasný) - 3.1.2003 > Já to absolvoval asi před dvěma lety.Tři dny Lynch.Dlouho jsem se z toho dostával...Ale bylo to krsný a teď jsem dostal chuť to zopakovat.Vynikající počin centaure...
Body: 5
<reagovat 
mifii (Občasný) - 3.2.2004 > Při TP se nechávám unášet, mystifikovat, ovládat, mám radost jak to celý se mnou manipuluje(ráda se nechám!). A ty plíživé strachy co mi to zprostředkovává!
taky mě fascinuje, že Lynch použil formu "seriálu", což zaručuje nekonečnost..,
zkrátka výborně se bavím
a jak bystře využil "fenoménu" kýče (dokonalý krásný ženy, sošný úžasný agent, charakterní šerif, totální dobro kontra totální zlo, strašlivý barvy, to dokonalý sladký městečko...
bavím se na tom už dlouho - a jsem ráda, že to někdo vidí podobně jako já
skvěle!




Body: 5
<reagovat 
kayman (Stálý) - 8.3.2004 > Coopera dostal Bob v tom okamžiku, když dostal strach (dvojníci a vůbec to všechno kolem) o Annie, láska se změnila ve strach - vstupenku do černého vigvamu.
Annie: ,,Viděla jsem muže, který mě zabil" =
=1.další důvod pro Cooperův strach
2.jelikož Laura řekla Cooperovi, že se znovu uvidí za 20let(nebo 25,to už nevim přesně), je docela na místě předpokládat, že Annie mluvila o vrahovi - Cooperovi (dokonce sned i řekla,že jí zabil její manžel? myslim). To všechno odkazuje na Boba v Cooperovi...vezme si Annie (za ženu), Bob skrze něj bude dělat svinstva a ve finále za 20 let zabije i Annie a odejde do vigvamu. (A zpátky když mu to v konečné scéně říká, změní lásku na strach, tím dá průchod tomu dalšímu dění = je to krásnej časovej kruh.)

Toť můj výklad konečného rozpletení

jo a Lynchovy motivy - efekty se objevujou skoro ve všech jeho filmech: třeba v ,,Mazací hlavě" je taky klikatá dlažba jako symbol říkající ,,bacha na tohle místo,zlo," taky ty lampy, co svítí nahoru a blikající žárovka, herci apod. Lynch je nejvíc
Taky je dobrý skouknout T.P.Fire Walk With Me (aneb jak to bylo s Laurou) ten film je brutální!!!
Celý Lynchovo dílo je o relativitě našeho světa, o tom, že všechno je třeba jenom sen (nebo taky haluz)
Body: 5
<reagovat 
sveřepes_umřetý (Občasný) - 24.2.2006 > a hele klobouk dolů, já sem vyvodil podobné postřehy. Ale myslím, že na to by si měl každej přijít sám..
Body: 5
<reagovat 
čtenář němý - 29.10.2006 > Veškeré popisy, úvahy, myšlenky (ať jsou výborné)jsou
fakticky prázdnotou, jelikož jediný okamžik, který nikdo z nás nepopíše, je v tom, kdy se zapomeneš nadechnout a jen čuříš na tu záhadu a tisíckrát a pak se ti to občas proline i v "realu". No tak už raději končim se slovy, zkrátka a dobře - nepopíšeš.

Apropo-dlouho jsem to neviděl, je možnost se k tomu mystickém toku nějak dostat?

Dík
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je osm + osm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter