Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 18.4.
Valérie
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Zápisky psané před oltářem (Katyň-Praha)
Autor: t.b.kat (Občasný) - publikováno 4.2.2011 (08:16:01)

Ta zpráva vpochodovala do mého vědomí příliš moc krutě. Stala se včera a já dnes – den poté se vypravuji do centra. Stále na to myslím. Hlodá to ve mne a srdce nechce přijmout. V Jilské ulici v kostele Sv. Jiljí se koná mše za oběti leteckého neštěstí ve Smolensku v Rusku. Čím blíže kostelu, tím černější barva a nálada lidí. Před kostelem jsou drobné hloučky lidí ponořeny do hovorů, lecktery jen nervózně mlčky přešlapují, jakoby jim ona nešťastná chvíle vyrazila dech. V kostele samotném se tělo lepí na tělo, kolikero lidí sem přišlo vzdát hold a nejupřímnější soustrast. To neštěstí, o kterém zde píši je letecká nehoda, při níž zemřel polský prezident Lech Kaczyński s chotí, většinou velících důstojníků, historiků, novinářů, politiků či vysloužilých vojáků z II. wojny światowej. Ta tragika si protentokrát opravdu krutě pohrála. Ono prezidentské letadlo letělo ke Katyni, kde se měla odehrát ceremonie k uctění památky 15.-20. tisíců sověty povražděných polských důstojníků, a co osud nechtěl – ona Katyň se stala gilotinou polského národa. V její půdě leží výkvět a budoucnost velkého Polska, která však onu budoucnost ztratila a tím ji uvedla na slepou kolej. Sověti to začali v Katyni (nejen) a nyní v Katyni opět končí intelektuální špička národa. Byl to šok pro mě – jakožto milovníka polského národa – pro Evropu – ba pro celý svět.
A dnes – den poté, o 12. hodině, v tomto kostele u hlavního oltáře (před kněžištěm) spočívá portrét prezidenta Kaczyńského s chotí, z obou stran obklopeni polskou a smuteční – černou vlajkou. Mše začíná, skoro celá probíhá v polštině (v kostele jsou ze ¾ poláci), představený mluví o tragedii, o hlubokém znepokojení, děkuje se za kondolenci prezidenta Václava Klause při včerejším jmenování primase a také za útěšná slova nového arcibiskupa Dominika Duky. Ten je přítomen – podtrhuje závažnost situace – v polštině pronese své znepokojení, a ona – byť krátká (však co říci) – slova se ztratí ve zdech zdejšího chrámu. Pronášejí se modlitby, zpívají žalmy, cituje se z evangelia – o hříchu, naději či odpuštění. Zpěv přehlašují slova a slova mrtvolné ticho. Celá ta společnost prožívá ony truchlivé chvíle společně a statečně. V pokleku na chladných mramorových deskách tu někteří s hlavou dolů, či s očima na Krista se hlasitě modlí, a každý ten jeden hlas synchronně táhne se s tisíci. V jednu chvíli se všichni otáčí na kolemstojící a jeden druhému podávají ruce, jako bratr bratru či sestra sestře. Tím stiskem dlaní se utvrdíme, že bolest srdce není jen naše – nýbrž společná. Mše končí, potichu, v důstojnosti – slova jsou tu dnes pro mrtvé. Naposledy si skupinky lidí fotí portrét zesnulého prezidenta s manželkou a pod stojanem se kupí ty trudné růže. Pak se šum chrámové lodi přenáší před kostel Sv. Jiljí a skupinky si podávají ruce a v tichosti se rozchází.

undefined



Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je čtyři + jedna ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter