Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 28.3.
Soňa
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Hovory
Autor: tuik (Občasný) - publikováno 19.2.2011 (16:22:32)

"Ráno bylo mlékem naředěný křik.
Pletl jsem se si pod rukama a hledal, kde nejsem.
Jedl jsem nakradené oschlé knedlíky."

"Bylo Ti daleko?"

"Strašně. Ze slunce paprskal olej na zaprášená skla a mluvil jazykem,
který nemá slovo doma -"

 

"...a každé jiné bylo propadliště."

 

- - -

"Odpoledne byly těstoviny úplně rozvařené a dům nasycený párou."

"Fakt? A co jsi teda dělal?"

"Nic. Podvečer nakynul, pak se spálil do černa a smrděl po společné kuchyni."

"A potom?"

"Jako v noci? Nic."

 

- - -

"Jednou jsem sešel k řece, co se stáčela napnutým městem:
elektrický proud zapouzdřený v kabelu.
Oči mi třískaly o sebe jak puklice.
Chtěli jsme jít hrát fotbal, ale míč byl asi magnet a přišli jsme o něj hned."

- - -

"Hovor padal svou vlastní vahou. Představ si třeba švestky nebo třešně."

"Ty černé z nejhořejší větve - - - "

"Nedosáhla jsem."

- - -

"Byly ruce hranice? A ústa klíč?"

"Nevím. Svlékali jsme řeč.
Naléhali jsme na sebe potichu jako stránky v knize:
Tiskli jsme se."



Poznámky k tomuto příspěvku
Anděla.Čertíková (Občasný) - 19.2.2011 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
F.N. (Občasný) - 19.2.2011 > No konečně.
Doporučil 
<reagovat 
Mlž Svatý (Občasný) - 19.2.2011 > nemám slov
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
r.h.factor (Občasný) - 20.2.2011 >
Doporučil 
<reagovat 
asi (Občasný) - 21.2.2011 > Musím si to číst nahlas, aby mi nevadila absence diakritiky. Ale pak je to super.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
LeaLipszyc (Občasný) - 21.2.2011 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
invisible (Občasný) - 20.2.2011 > Dialogy mi nejdou... a tak dvojnásobně tiše závidím... protože tohle je i beztak posunuté jinam... líp.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 tuik (Občasný) - 21.2.2011 > invisible> to je vtipny, ja si zrovna dnes rikala pry cteni Tve, ze mas ty dialogy takovy subtilni a ze bych to chtela umet taky:)
<reagovat 
 invisible (Občasný) - 21.2.2011 > tuik> 
<reagovat 
Tlouie (Občasný) - 21.2.2011 > já už jsem si stačila všimnout, že tvé psaní na mě působí tak nějak hranatě, svým způsobem pro mě vzdáleně...ale vždycky na tom něco vidím; teď taky - mám k tomu skoro nedůvěru, ale něco na mě kouká jakoby těsně pod povrchem, nenápadně, malýma škvírkama se mi to najednou spojí a já si řeknu "tyjo,dobrý" :)
<reagovat 
 tuik (Občasný) - 21.2.2011 > Tlouie> hranate? vysvetlis mi to? zajima me, jak to myslis...
<reagovat 
 Tlouie (Občasný) - 21.2.2011 > tuik> když to vezmu hlavně z téhle básně, protože tu mám nejčerstvěji v hlavě, tak mi to připadá, že ty obrazy jsou poskládané jakoby z všední skutečnosti (nebo jsou spíš více spjaté s uchopitelnou realitou nebo mají nádech té reality, cítím zemitost), nekřičí na mě, netryskají na mě hutné barvy - jako kdybys malovala tenkou tužkou nebo pastelkou a nebo poskládala koláž s malinkatých papírků; je to opak takové tekoucí obraznosti (která je bližší mě), ale protože mě to neodrazuje, tak mě to právě o to víc zaujalo; ale nechci tu roznášet nějaký blud, je to jen můj pohled.
<reagovat 
egil (Občasný,Redaktor) - 22.2.2011 >
Doporučil 
<reagovat 
daniel.rimoons (Občasný) - 22.2.2011 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
A.x.e.l (Občasný) - 22.2.2011 > super, tohle zabstaktnění je můj šálek čaje
- ted se vrátím :) ha!
Body: 5
<reagovat 
cit-i-zen (Občasný) - 22.2.2011 > Není to špatné, stejně jako taire mám pocit, že ke konci se to náležitě zhušťuje. Ale je mi to málo, přiznám se. Zdá se mi to jako základ, poznámky na báseň - vůbec ne špatné, ale chtělo by to nějakou formu.
Doporučil 
<reagovat 
 tuik (Občasný) - 22.2.2011 > cit-i-zen> aha, diky - odpovidas na to, co jsem tou basni chtela zjistit:) - tj kam az se da v dialogove forme zajit a kde uz se to rozplizne. pro mne to tady jeste drzi, ale je dobry vedet, ze pro nekoho to je uz rozbredly:)
<reagovat 
enthroper (Občasný) - 21.2.2011 > absence diakritiky je záměr nebo lenost?
klidně mě prodejte do zastavárny ale mě to docela vadí
<reagovat 
 tuik (Občasný) - 21.2.2011 > enthroper> v uvodu, ktery tady asi neni videt, pisu, ze se za to omlouvam....ziju ted v cizine a nemam nainstalovanou cestinu na pocitaci, tak mi to nejde:)
<reagovat 
 enthroper (Občasný) - 22.2.2011 > tuik> aha, promiň, to jsem nezaregistroval
<reagovat 
 tuik (Občasný) - 22.2.2011 > enthroper> hoho, tak jsem to prelstila! vitezstvi vynalezavosti nad softwarem:)
<reagovat 
#posledny (Občasný) - 22.2.2011 > ten prvy vers som tusim niekde cital, nie tusim, ale urcite - na pismaku...ze si ho pamatam, je dobre znamenie.

Text je ale prepracovany,vsakze? Paci sa. A dost.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 tuik (Občasný) - 23.2.2011 > #posledny> jj, davala jsem to i na pismak, ale tam to nejak zapadlo. prepracovane to neni, jen se mi tady podarilo dat hacky a carky:)
<reagovat 
NORBERT68 (Občasný) - 24.2.2011 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Draconian (Občasný) - 26.2.2011 >
Body: 5
<reagovat 
chinagirl (Občasný) - 27.2.2011 >
Doporučil 
<reagovat 
travail (Občasný) - 20.2.2011 > Jako celek mě to bere. Ke konci se to zhušťuje, doják v tvé nejlepší tradici;). Jen mě tam rozčilujou dvě jednotlivosti - "se si" a "paprskal". I když trochu mám pocit, že by to ještě sneslo postupné usazení. A ještě víc mám pocit, že bych do toho neměla kecat.
Body: 5
<reagovat 
 tuik (Občasný) - 20.2.2011 > taire> tak ja to sem davam, aby do toho lidi kecali:) za tyhle vyrazy se nestydim, i kdyz tam zadne dulezite misto misto nemaji....ale mas pravdu, ze v cizi basni by me to mozna taky stvalo:)
<reagovat 
 F.N. (Občasný) - 20.2.2011 > tuik> Obvykle nemám rád novotvary, ale na "paprskal" jsem si hned zvyknul díky zvukomalbě a "se si" mě naopak bavilo, tohle myslím záleží na čistě subjektivním nastavení.
<reagovat 
 travail (Občasný) - 27.2.2011 > tuik> snažila jsem se nad tím ještě nějak zamyslet, zkusím to ještě jinak: ne, že by mi ta slova vadila sama o sobě, spíš, že jsou to případy roztažení textu do více rejstříků naráz (latentně protichůdných), přesně na hraně funkčnosti. na jednu stranu je tam taková ta, poslední dobou tady hojně a u mě jakbysmet:), oblíbená poetika všednodenního až odpudivého ("oschlé knedlíky", magnety), zároveň něco, co čtu už jako z jiného poetického ranku ("ty černé z nejhořejší větvě," to už je skoro Čína). to je v pořádku, ale další dvojí roztažení do polohy občas hovorové ("fakt") a nebo právě dětsky hravé/nedbalé ("se si", "paprksal"), bych řekla, je už chvílemi nad síly textu. nějak se to pro mě v tu chvíli začíná rušit. ale nechci to nějak odsuzovat jako celek, mám pocit, že už z toho důvodu, co všechno se ti tam podařilo dostat bez újmy, nemám co říkat:). taky je otázka nakolik jsou to u mě nějaké zažité vzorce nebo tak.
<reagovat 
 tuik (Občasný) - 27.2.2011 > taire> Jo, rozumim tomu, vim, co myslis. Diky za zamysleni, tohle me vubec nenapadlo. Je pravda, ze nejsi prvni, kdo mi vytyka heterogenitu obrazu. U psani tohohle me ta hovorovost dohromady s vymyslenou poetikou bavila, ale vim, ze to vubec neni smerodatny:)
<reagovat 
 F.N. (Občasný) - 1.3.2011 > tuik> Já se omluvám, ale než odprýsknu, tak ještě jednou prohlásím, že mě osobně to, o čem píše taire, zase naopak baví číst. Už mlčím.
<reagovat 
whispermoonlite (Občasný) - 20.4.2011 >

nevím, jestli to potřebuješ slyšet, ale mně to přijde nezvykle, řekl bych až rozvařené. - nebo se s tím stylem míjím. -

další věc, která mě napadla, jsou racionální, tentokrát nápadněji zvnějšku dodávané metafory. - sice na nich text tak úplně nestojí ani nepadá, ale říkal jsem si, co by zbylo, kdybys je všechny odšroubovala. - možná by se ukázalo, že jsou až moc o snaze ozvláštnit nějaké jádro, které je v tuhle chvíli pro mě rozmazané, a ty metafory je spíš oddalují než přibližují. - "oči - puklice" - "řeka - zapouzdřený proud" -umím si představit, že v jiném prostředí, jinak do něj zapuštěny by vydaly za zajímavé nápady. - tady jsou snahou něco uvařit.

"Bylo Ti daleko?", "Hovor padal svou vlastní vahou", "Nedosáhla jsem", "Svlékali jsme řeč" - a mohl bych uvést více, na mě působí jako převzatá gesta, zde nepřesvědčivá. - celé to na mě působí nějak nahraně, přehrávaně, abych řekl pravdu. - nevim, snad je v tom stylový záměr, jehož kouzlo nejsem schopen pojmout :)

"já mluvil jazykem, // který nemá slovo doma - " mi utkvělo ze všeho nejvíc.

tak na okraj, příspěvek do Tvého hledání, bude-li k něčemu. - Ahoj. :)


<reagovat 
 tuik (Občasný) - 22.4.2011 > whispermoonlite> dekuju za cteni i za kritiku. v necem je to asi prolhana basen (metafory z vnejsku), ale nektere obrazy nelzou (jsou tim jadrem). ja uz neumim ani hledat a po ceste jsem zapomnela co...:)
<reagovat 
 whispermoonlite (Občasný) - 22.4.2011 > tuik> souhlasím, že prožitkové jádro tam je. ještě mě napadá, že se textu po prvních slovech zdráhám úplně otevřít. - tady může být závada i na mém přijímači; tuhle vlnu přijímá se škvrčením a hvízdáním. - je v něčem vtíravá až sžíravá. - ale Tvůj hlas poznávám určitě, tak daleko jsi nezabloudila - nezapomněla :)  
<reagovat 
bernall (Občasný) - 5.5.2011 > poslední strofa moc povedená :)
Body: 4
<reagovat 
Michelle (Občasný) - 7.11.2011 > Super!
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Zeanddrich E. (Stálý) - 24.1.2012 > "

."
Doporučil 
<reagovat 
cloud (Občasný) - 25.6.2012 > bezva...
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Levity (Občasný) - 16.11.2012 > úžasná....šroubuju si bradu zpátky...
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je devět + dvě ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter