Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Sobota 27.4.
Jaroslav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Tram
Autor: JIHR (Občasný) - publikováno 18.4.2011 (10:20:48)

Z deštníků, kabátů, čepic i vlasů se odpařuje sníh. Tramvaj míjí prázdné tržiště, jen vánoční hvězda ze žlutých žároviček poblikává a osvětluje hromadu roztrhaných, sešlapaných a rozmočených kartónových krabic. Tramvaj podjíždí dálniční most a stoupá nocí vzhůru, do své vozovny, kde na ni čekají splihlé kartáče, připravené vzkřísit se ve víření barev, vody a saponátu. A na řidiče partička mariáše. Výhra se háže do staré plechovky. Čas od času ji někdo vybere a koupí žrádlo pro smečku polodivokých koček, která žije kolem vozovny. Nebo nealko a cigára.

 U Kříže. Do tramvaje přistupuje mladý cikán s prázdným dětským kočárkem. Neslyšně pohybuje rty, tvář mu hyzdí neustávající tik, oči se chemicky lesknou. Kdysi musel být krásným dítětem. Teď se lidi trochu přikrčí v nejasných obavách. Jsou rádi, že je alespoň sám. Byť se svým démonem. Na prázdný kočárek se radši nikdo moc nedívá.

Vosmíkových. Předními schůdky nastupuje pán, plnovous ztěžklý tmou a sněhovými vločkami, v ruce bílou hůl. Vratce se opírá o kabinku řidiče.

„Hodnej pejsek. Seď tady. Hodnej, hodnej. Ještě pár stanic a budeme vystupovat. K noze, sedni. Tovížejo, dostaneš něco na zub, neboj se. Hodnej, hodnej.“

Chlapeček klimbající na klíně své maminky se probral. Trochu ho bolí bříško, u babičky je vždycky tolik dobrot, zvlášť před Vánoci. Babička, na rozdíl od maminky, říká, že cukroví se má jíst před Vánocemi, ne ho schovávat až na Štědrý den a čas po Vánocích. Pak už ho totiž stejně nikdo nechce. Je to jako přinést domů čerstvý teplý chléb a nezakrojit ho, dokud se nesní ten starý.  

 „Hodnej pejsek, už tam budem.“ Okrouhlická. „Tak pojď, jdeme!“ Další nadílka tmy a sněhových vloček zahalí vmžiku celého pána, s holí i rozeklaným plnovousem.

Tramvají se pronikavě ozve dětský hlásek: „Ale maminko, vždyť ten pán s sebou žádnýho pejska nemá!“

Do plechovky cinklo dnes v noci padesát tři korun.

 



Poznámky k tomuto příspěvku
farišta (Občasný) - 18.4.2011 > pěkný postřeh, hezky napsaný.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Mbonita (Občasný) - 18.4.2011 >
Body: 5
<reagovat 
Hyacint (Občasný) - 18.4.2011 > vidím zde některé šikovné obraty, možná spíš klišátka, nebál bych se to protkat trochou démonické poezie, ovšem ta neroste na stromech, tak přeji ať na ni brzy narazíš (nebo ji raději sleduj z povzdálí, ono takové setkání může jednomu pěkně zatnout tipec) ;)
Body: 4
<reagovat 
 JIHR (Občasný) - 19.4.2011 > Hyacint> Díky (všem) za komentáře. Ano, démony raději zpovzdálí;-).
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je čtyři + šest ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter