Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 18.4.
Valérie
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Malá literární úvaha
Autor: čaro (Občasný) - publikováno 8.1.2003 (00:34:12)

Malá literární úvaha

 

     Sotva pomyslím na to, proč vlastně my lidé píšeme, přistihnu se s čerstvě počmáranou rukou a okousanou tužkou v puse. Je pravdou, že psaní se rodí z utrpení? A že spisovatelé psali, protože pili, anebo pili a přesto psali? Ukázkové příklady z učebnice zobrazují spisovatelův život v bídě a v té nejvyhrocenější životní situaci vznikají jejich osudová díla. A docenění? Až po smrti!

 Od každého člověka bychom na tyto otázky dostali jinou odpověď, neboť každý je individuální osobností. Mnoho literárních teoretiků popsalo stohy knih o tom, kde má autor čerpat inspiraci, co jej přinutilo psát, co je estetické a co je nevkusné, kterak docílit dokonalosti formy, jaká témata jsou na úrovni, v čem spočívá velikost autora…

Nevznikaly však spisy pouze věnované autorům. Zejména čtenáři se mohou dočíst o tom, co tím chtěl básník říci, jak dílko uchopit a v neposlední řadě také přijmout. A tak si vychováváme i vlastní čtenáře… Nevím, zda po nešťastných čtyřiceti letech si lidé v naší společnosti umí vybrat knihu. Pulty se začaly přeplňovat brakovou a kýčovitou literaturou. Snad se dalo očekávat, že až se hladový čtenář nasytí tím, co dosud nemohl zakusit, vrátí se zpět k tomu, čemu se říká opravdová literatura. Bohužel tomu tak není. Různé sociální vrstvy, lidé určitého stupně vzdělání se snad pudově hlásí ke své literární příslušnosti. V parcích se to hemží obrázky: upravená stará dáma čte Gogola, ale ruší ji dvě mladé matky, které si musí sdělit, co důležitého se odehrálo v dvoustém díle Dallasu. Když se odmlčí, vytáhnou harlekýny a hltají Doktora z hor, Matčino srdce či Nevinnou vášeň…

Čtenáři stejně netuší, že jsou v pasti. Rozhodla jsem se trochu poodkrýt tabu autora, který má se čtenářem záměr. Záměr? Ano, jistý tu je. V knize je totiž dovoleno úplně všechno – milovat, nenávidět, zabíjet i zachraňovat. K tomu nám dopomáhají představy. Nebo vlastní prožitky. Nebo k nim domyslíme jen jiný konec. A někdy píšeme o tom, co se ještě nestalo, ale přáli bychom si to. Milý čtenáři, už nyní si s vámi můžu dělat co chci. Jakmile otevřete první stránku, ocitáte se v pasti.

Pokud vás dostal do spáru brilantní a precizní myslitel, je jisté, že dočtete až do konce a že to není jen nějaká náhoda! Určitě totiž autor píše o tom, co velmi dobře zná. Profese? Není problém, kdo ví, čím se před tím musel živit. Prostředí? Mohl tam strávit dětství, může to být jeho oblíbené místo, kam se musí vracet. Překážka neexistuje. I vymýšlet je dovoleno. Kde vzít ty lidi? Dáme jim jména našich přátel či známých. Je někdo povrchní a neupřímný? Že nemáte žádné nepřátele? Ani vás nezradila kamarádka či kamarád? Jmenovala se Lucie? Fajn, tak postava A bude mít povahu té Lucie. Jméno jí dodáme až naposled. Víte, že správná volba jmen má velkou roli? Dovedete si představit kurvu Anežku? Já ne. Ale Iveta – to by šlo. (Nic proti Anežkám a Ivetám.Vážně!). Nejedná se o lyriku a musí tam být děj? Což takhle vyvěsit na nástěnku přehled. Vy nemáte nástěnku? Já se bez ní neobejdu. Při větším množství postav si musím zakreslit místo a čas. Tak mám úplně jasno, kdo mi co dělá. Aby byla zachována dějová rovina, nesmím dělat velké zmatky. Když se jedná o povídku delší, můžeme se vracet proti ději retrospektivou. Vzpomínky a tak. Taky dva děje můžou probíhat současně. Chcete tam napětí? Ano? Tak zkrátíme věty. Někdy nemusí být vše řečeno, často se setkáme s popisem, že řidič dodávky je malého vzrůstu, je nositelem pivního mozolu a pár vlasů na hlavě si češe do přehazovačky. Postava se přece může určitým způsobem chovat. Pak teprve přijdeme na to, že malá postavička s břichem se jeví jako průměrný konzument.

Co dále připomenout? Určitě to, co nám říkali ve škole. Ať ve “slohovkách” neopakujeme slova. Tak to platí dodnes. Výjimku tvoří pouze záměr. Třeba Páralův záměr vyjádřit rutinu v Soukromé vichřici. Stejně vám prozradím jedno: vše je psáno se záměrem a ten je nade vše.



Poznámky k tomuto příspěvku
Skip (Občasný) - 8.1.2003 > Souhlasím s neskutečným a mně nepochopitelným rozmachem té šílené brakové literatury. Knihkupectví jsou jí přecpaná a mnohdy má človek co dělat, aby se přes ni probil ke kvalitní literatuře.
Body: 5
<reagovat 
fungus2 (Občasný) - 8.1.2003 > hm. Tak to sedí.
<reagovat 
Miroslav Langer (Občasný) - 8.1.2003 >

Buď jsem se dověděl jen to, co jsem už věděl, anebo jsem se nedověděl to, co jsem se měl dovědět

 

Jen připomínám, že bychom se neměli nechat vrátit do starých dob, kdy se nosilo - a v některých kruzích se to dosud ještě někdy nosí - považovat za opravdového umělce jen toho, kdo trpěl, trpěl - a z toho utrpení vytvořil nepřekonatelné dílo. Poněkud to zjednodušuje, proto se to hodí do učebnic


<reagovat 
centaur (Občasný) - 8.1.2003 > Také nic nového, a tohle je navíc stejně zjednodušující, jako ty laciné sloupky a výklady literatury z učebnic. Brak je sice rozšířený, ale na druhou stranu máme mnohem větší přístup ke kvalitní literatuře, která byla zakázaná, pomalu doháníme naši literární zaostalost, pomalu zjišťujeme, co je to vlastně postmoderna.
Druhou půlku jsem moc nepochopil, o čem je řeč. Ale proč se zabývat postavou autora? Interpretovat text podle autora, tedy psychologicky, je značně zkreslující a oklešťující. Zdá se, že málokdo dnes čte s potěšením z fikce, všichni hledají něco reálnéhé, objektivního a nechtějí se ponořit do světa fikce, kde by museli uplatnit svou inteligneci a představivost se stejnou zodpovědností, jako musí ve světě (kde se na to ovšem většina lidí také vybodne). Na téma "Proč se vlastně píší knihy" vřele doporučuji sbírku kratičkých úvah E. Sabato: Spisovatel a jeho přízraky
<reagovat 
 čaro (Občasný) - 20.2.2003 > centaur> Nedovoluji si psat neco poucneho, to v zadnem pripade... Tenhle odkaz jsem objevila az dnes. Diky za reakci... Pristup ke kvalitni literature je nyni lepsi. Tim ovsem nenaznacuji, ze kvalitni literaturu produkuji ja osobne. To tema nezni: proc vlastne pisi knihy, ale jen: proc vlastne pisi... Ale o tom, proc a kdy atd...jsme se vsichni vyjadrili uz ve foru...
<reagovat 
stanislav (Občasný) - 24.9.2003 > lidé píší různě a z různých důvodů, manipulace se čtenářem myslím není to nejlepší, kvůli čemu by se do toho člověk měl pustit...
docela příjemně jsi to sepsala...
horlit proti braku je zbytečné, stačí brak nečíst...
Body: 5
<reagovat 
 čaro (Občasný) - 26.9.2003 > stanislav> Díky. Vidím, že jsi ode mě pár věcí četl a i dodatečně se k nim (byť nejsou publikovány nově) vyjádřil. Moc to potěší - a věř, že i kdyby těch bodů bylo míň nebo žádné.
<reagovat 
fanýs (Občasný) - 15.1.2006 > Vaše úvaha mne zaujala. Mám (možná bláznivý) nápad jak trochu pomoci těm kvalitnějším knihám. Když si jdu kupuji knihu od neznámého autora, tak vlastně kupuji zajíce v pytli a kdo se má v těch tisících pytlů vyznat. Hledám tedy lidi, kteří mají knihy rádi a byli by ochotni psát alespoň stručné recenze toho co čtou. Má představa je, že recenze nebudou jen na nové knihy, ale na všechno co recenzent čte. Já jako čtenář porovnám názor recenzenta se svým názorem na knihu a příště až bude psát o mě neznámé knize, tak budu vědět jestli jeho vkus je podobný s mým a mám tedy na jeho doporučení dát. Prostě někdo (snad jich časem bude víc)  bude za mne číst knihy a já budu mít větší pravděpodobnost, že nebudu ztrácet čas se zajícem v pytli. Chci na to vyhradit zvláštní stránky, kde si čtenář klikne na "svého" recenzenta  nebo naopak vyhledá knihu podle autora nebo názvu. Mám dojem, že Vy knihy čtete a napsat pár řádek vlastního názoru Vám nedělá potíže. Nechcete na projektu "recenze" spolupracovat ?
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je šest + osm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter