Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Středa 24.4.
Jiří
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Výtvarno, kresby
 > Výtvarno, kresby
 > Kresby, skici
 > Malby
 > Koláže
 > Klasická grafika
 > Ilustrace
 > Blbůstky-pokusy
 > Experimenty
 > Prostorové objekty
 > Teorie, historie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Finalisté - 5. ročník ceny 333, Národní galerie Praha
Autor: zdenivka (Občasný) - publikováno 26.3.2012 (23:30:48)

FINALISTÉ – 5. Ročník Ceny 333 Národní galerie v Praze a skupiny

16. 12. 2011 - 09. 04. 2012

Veletržní palác, Dukelských hrdinů 47, 
170 00 Praha 7 – Holešovice

 

Od 16. 12. 2011 mají návštěvníci Veletržního paláce možnost shlédnout zajímavou výstavu. Jedná se o finalisty již pátého ročníku Ceny 333. Podobně jako je tomu při udílení Cen Jindřicha Chalupeckého, i  v tomto případě se jedná o podporu mladých umělců. Vzniká totiž jako další šance pro mladé umělce do 33 let, kteří chtějí nějakým způsobem proniknout na uměleckou scénu. Funguje jako motivace, podpora, možná i cíl. Soutěžících se může zapojit mnoho, mohou být různí a být zastánci různých žánrů. Tato cena se totiž uděluje za díla zcela libovolného žánru či média, který daný autor vytvořil v posledních třech letech. Výstava, která právě probíhá ve Veletržním paláci v Praze, reflektuje práce těch umělců, kteří se probojovali až do velkého finále. Ve finále se ocitlo těchto jedenáct jmen: Adéla Babanová, Jan Boháč, Epos 257, Jakub Geltner, Vojtěch Horálek, Jakub Janovský, Denisa Krausová, Artur Magrot I Alessandra Svatek, Jakub Matuška, Samuel Paučo a Ján Vasilko. Kurátorkou výstavy je Karolina Dolanská.

Ve velkém bílém sále v přízemí se nám odhalují první díla. To, že výstava dále pokračuje v pátém patře, mi přijde trochu chaotické a zbytečně rozdělené. Nutnost přechodu do jiné místnosti poněkud ruší celistvý dojem z výstavy. Avšak soustřeďme se teď na prvních pět umělců.

Vítěz, Jakub Matuška aka Masker. V sále můžeme vidět jeho dílo Porn Bloopers z roku 2009. Prostě moderní. To je zřejmě jediné, co k tomu chci říct. Nijak blíže mne nezaujal. Čtyři velká našepsovaná plátna, na kterých autor vymýšlí jakési obrazce zvířat i lidí. Je to předimenzované. Troufla bych si říct i kýčovité. Zajímavé je jedno, a to je určitě technika, jakou svá díla autor zpracovává. Plátno a použití nejen akrylu ale i spreje a air brushe.

Dále pak Ján Vasilko. Do soutěže se letos přihlásilo 140 umělců. To zde nebyl nikdo lepší než zrovna Ján Vasilko?

Díla Jakuba Janovského jsou na tom docela dobře. Autor používá velice zajímavou kombinovanou techniku na plátně. Jeho obraz Jubileum z roku 2011 je neobyčejný, materiál je zvláštní a neotřelý. To asi bude bohužel všechno. O motivu Napoleona, stejnojmenném díle Janovského, se asi ani nechci vyjadřovat. Otřelé, avšak něco si určitě v obrazech z cyklu Alle gegen alle najdeme.

Naopak při pohledu na obrazy Samuela Pauča, studenta atelieru Martina Mainera brněnské FaVU, se tají dech. Obrazy z cyklu Za oponou z roku 2011 působí neotřele, i když se zde objevuje již tolikrát zobrazený motiv přírody, konkrétně hor. Jsou zde jak již zmíněné hory, tak i různé struktury nebo gejzíry. Paučova díla působí zkrátka krásně, živě, možná trochu depresivně a mocně. Rozhodně jsou hluboká. Autor vybírá zvláštní barvy, které na plátně vrství. Čaruje s liniemi, zdá se, jako by byl obraz rozdělen do několika pruhů, ale stále je nesmírně celistvý. Samuel Paučo, v tomto cyklu inspirovaný knihou od Carlose Castanedou, v tomto sále určitě vítězí.

Epos 257 a jeho Billboard 08-11 na mě působí jako jakýsi výkřik do společnosti a snaha o něco jiného, možná trochu vandalistického, odvážného nebo alternativního. To se povedlo. Narážky na všeobecně vnímanou skutečnost, ano. Na výstavě si můžete prohlédnout billboard, jehož původní znění bylo přestříkáno barvami, a k tomu i malou projekci. Vedle díla můžeme v malé televizi sledovat silnici, kde byl dříve billboard umístěn. Nápadité.

 Po přesunu do pátého patra, kde výstava pokračuje, budete vneseni do interaktivního prostředí. A to díky černobílé projekci od Adély Babanové Už šedesát let je mi třicet, kde se snaží vylíčit příběh, který nese jakýsi slogan: „Realita iluzí, iluze realitou.“ Není to ale jenom tato autorka, absolventka Akademie výtvarných umění v Praze, ale i Jakub Geltner a jeho promyšlený, interaktivní příspěvek Černý, lesklý tvrdý. To se hodně povedlo. Dílo komunikuje s divákem, je interaktivní, moderní a hlavně současné. Geltnerovi se zde povedlo zřejmě všechno, co je za potřebí k úspěšnému, modernímu umění. A zároveň to není hned tak jednoznačné. Po prohlédnutí bílého kvádru, kde je uprostřed zasunuta opracovaná žula ve tvaru, nám všem tak dobře známého, iPhonu, možná oceníme nápaditost. Překvapení a jakési nadšení a chuť objevovat více přijde, když objekt vysuneme z kvádru. Spustí se krátké video. Spíše jenom několikavteřinové skeče. A hned je nám věc jasnější. Pohyby i místa, kam si lidé ve videích žulový iPhone umisťují nebo si jej otírají na různých částech těla, vede naše myšlení do různých rozměrů. Připomíná masturbaci, fetiš, má to vtip. Je to zábavné a zároveň tím autor něco sděluje. Více nám možná napoví podtitulek se slovy: „Povrch současnosti jako fetiš.“

Druhou část výstavy pak doplňují díla od Vojtěcha Horálka nazvaná China Town, dále pak například Kabinet kuriozit od Denisy Krausové. K vidění je i série děl z pomíjivého materiálu každodenní potřeby, který autoři Artur Magrot I Alessandra Svatek umisťují do veřejného prostoru.  Neměli bychom opomenout ani jedinou sochu s názvem Stáze z roku 2011, složenou z polyuretanu a kovu od Jana Boháče.

Z přihlášených 140 uchazečů těchto 11 vybírala odborná porota v čele s předsedou poroty Jaroslavem Rónou. Na vítěze čekalo mnoho, 330 000 korun a dílo vystavené v Národní galerii. Cena Národní galerie v Praze a Skupiny ČEZ pro mladé umělce potrvá až do 9. 4. 2012.



Zdeňka Uhlířová


 

 



Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je jedna + devět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter