Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 28.3.
Soňa
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Žárovky
Autor: šedé (Občasný,Šéfredaktor) - publikováno 25.10.2012 (11:58:26), v časopise 25.10.2012
Na konci zahrady
vybíhala mezi oky plotu
do stráně další stavení

poslední nahoře
už jen jako kostky rozházených bonbónů
- domky pro skřítky

Nevím o nich
- nikdy sem k plotu ti maličcí nechodili
a ani já se nikdy nedíval zblízka do jejich oken dalekohledem

Svět tenkrát končil vraty stodoly
V noci jsem tajně sedával na seně
koukal tam nahoru

V žádném obchodě na světě
jsem za celý život
neviděl tak drobounké žárovky


Poznámky k tomuto příspěvku
cloud (Občasný) - 25.10.2012 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
holger (Občasný) - 25.10.2012 > Huš jsem jí, tuším, někde čet. A moc se mi tam líbí ti maličcí, páč mi to evokuje: nechte maličkých přijít ke mně... nebo tak ňák to bylo. Ale i jináč se mi tahle pro mne typiše zborovka zamlouvá.÷)
Doporučil 
<reagovat 
 cloud (Občasný) - 25.10.2012 > holger> taky ji znám. je to příjemný návrat na konec světa za vrata stodoly. pořád je fajn..
<reagovat 
Mbonita (Občasný) - 25.10.2012 >

jako sbírka obrazů co se jí probírám...

fajne


Doporučil 
<reagovat 
Mbonita (Občasný) - 25.10.2012 >
<reagovat 
Mr.Pleia (Občasný) - 25.10.2012 > ¨to je hustýýýý :D stršně se mi to líbí... ale je to skoro až moc prokřehlý.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
tamasem (Občasný) - 25.10.2012 > Miloučké , příjemné.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
tuik (Občasný) - 25.10.2012 > mile, prijemne - bavilo by me to vice o neco hutnejsi (byt to je ciste vec vkusu)
Body: 5
<reagovat 
maria keis (Občasný) - 26.10.2012 > mám ráda verše, které je možné si oproti těm s takzvaně neobyčejně hlubokým prožitkem obyčejně představit.
Doporučil 
<reagovat 
kranad=fernet (Občasný) - 26.10.2012 > možná až užehlíš záclony k ...sem četl v Berlíně.

No ale když to srovnám právě s tím výletem na Kokořín (Berlín), tak právě tady je to občerstvení, vyhlídka, pivko, (hambáč ne, c. a k. langoš).

příjemné a počet dop. vyčerp. (co to ale, že jsem deja vu už mnohokrát na Totem měl a zde, na rozdíl od komentů výše, ne? Á, už to mám! Nésu zdejší!)
<reagovat 
benkroft (Občasný) - 26.10.2012 >
Doporučil 
<reagovat 
anae (Občasný) - 27.10.2012 > tvůj povedenej kousek, roztomilej!
Doporučil 
<reagovat 
moře (Občasný) - 28.10.2012 > drnklo o mou strunu "Á"
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
dadik (Občasný) - 28.10.2012 > :)
poezia sama
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
wandalka (Občasný) - 29.10.2012 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Martin (Stálý,Redaktor) - 29.10.2012 >

paradni nostalgie Honzo

 

do casopisu


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Oldrich.R (Občasný) - 29.10.2012 > Je to příjemný čtení,
žádná zdrcující pointa na závěr, nebo dláto do nevědomí, takže nevím, jestli by mě bavilo číst takovouhle celou knížku. Ale samostatně stojící je to příjemná záležitost
<reagovat 
Sopran (Občasný) - 30.10.2012 > je to asi na takej urovni ako ked rodicia chcu odskodnit deti za nudne lezenie po kopcoch a ukazuju im z vysky, ze aha aki mravcekovia tam ziju v tych malych domcekoch krabickach, aha ake anglicaky tam dole chodia a decko si tak pomysli: keby ste netrepali!
<reagovat 
Naty (Stálý,Redaktor) - 30.10.2012 > Pěkné. Moc.
<reagovat 
magie_esence (Občasný) - 30.10.2012 >
Doporučil 
<reagovat 
Schéma (Občasný) - 30.10.2012 >
Body: 5
<reagovat 
cit-i-zen (Občasný) - 29.10.2012 > Já ti nevím, Honzo, není to trochu laciný doják? :-)
<reagovat 
 šedé (Občasný,Šéfredaktor) - 31.10.2012 > cit-i-zen> Jakube, vpodstatě mě nepřekvapuje Tvůj komentář (vlastně bych od Tebe podobný očekával) a myslím, že se známe natolik, že mi i takto strohý může být vcelku dobře srozumitelný, jasný, ale přesto bych Tě rád poprosil, pokud už jsi ochotný použít tak silný výraz, jestli by ses teď na chvilku nepokusil oprostit od svého, myslím celkem konkrétního vnímání poetiky, a zkusil mi napsat, proč si myslíš, že je text jako celek kýč (kromě toho, že splňuje definici toho pojmu tím, že je naprosto srozumitelný, což by ovšem pohádka být taknějak měla).
<reagovat 
nes (Občasný) - 31.10.2012 >
Doporučil 
<reagovat 
nes (Občasný) - 31.10.2012 >
Body: 5
<reagovat 
nes (Občasný) - 31.10.2012 >
<reagovat 
olegar (Občasný) - 31.10.2012 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Zeanddrich E. (Stálý) - 1.11.2012 >

"

 

."


Body: 5
<reagovat 
nes (Občasný) - 31.10.2012 > První tři připomínají hodně R. Krynického. Ať ti to hezky píše dál! Je dobře, že ty netrpíš utkvělou představou o správnosti toho či onoho psaní ;) !
<reagovat 
 cit-i-zen (Občasný) - 31.10.2012 > nes> To je samozřejmě hloupost co tady, nes, píšeš. Neexistuje jedno správné psaní, já nic takového netvrdím. Existují jen dobré a špatné básně. Tady tuto báseň považuji za špatnou z výše uvedených důvodů. To, že vznáším i nějaké požadvky - ne nutně apriorní - neznemná, že chci někomu vnucovat nějaké mé předstvy o tom jak má či nemá psát. Ať každý píše jak myslí, ale bude po zásluze sklízet :-)
<reagovat 
 nes (Občasný) - 31.10.2012 > cit-i-zen> 1) Každý má své credo.
2) Báseň je dobrá.
3) Autor sklízí.
4) Můj koment zde platil autorovi.
<reagovat 
 cit-i-zen (Občasný) - 1.11.2012 > nes> :-) Nebudu tak kategorický, ale jen poznamenám, že pokud tvrzení není podpořeno věrohodnými argumenty, tak je pouhým názorem, který ovšem v případě kritické reflexe nemá žádnou relevanci. Poukd říkáš, že báseň je dobrá a nepřineseš jediný argument, je to jako kdybys neřekla vůbec nic. Vím, že to asi zní nepříjemně a arogantně, ale nedá se nic dělat.
<reagovat 
 nes (Občasný) - 1.11.2012 > cit-i-zen> Zajímavé je, kde bereš tu jistotu, že mi tvé tvrzení vadí. S tvou formou argumentace se tu nemám potřebu vypořádavat, já tvůj názor akceptuji, můj je ale zde odlišný. To je celé.
Měj se fajn.
<reagovat 
nes (Občasný) - 1.11.2012 > pozor pozor
nes je pacifista :-) !

a bez černobílých diskuzí :-)
<reagovat 
cit-i-zen (Občasný) - 31.10.2012 > Ano, Honzo, mám samozřejmě některé poetiky nebo spíš některé zpsůoby vidění a vyjadřování raději než jiné, ale myslím, že se od nich - v případě reflexe a recepce básní druhých - dokážu docela dobře oprostit když je báseň prostě dobrá.


Co se týče toho co píšeš dál, rád o tom s tebou budu dále polemizovat (nesouhlasím totiž skoro v ničem), protože si myslím, že je tam několik bodů, o kterých si stojí za to promluvit. Dnes už bohužel nebudu moct, tak nejspíš zítra.
<reagovat 
 šedé (Občasný,Šéfredaktor) - 1.11.2012 > cit-i-zen> Tak koukám, Jakube, že se k polemice zatím nechystáš (jen tady s Nes vedete válku o kyblíček na pískovišti). Chtěl jsem pak reagovat najednou, ale nechci už čekat.

V tom maličkém odstavci na mě vybafly dvě věci, které nechci nechat bez komentáře.

Jednak si nemyslím, že se lze při hodnocení docela dobře oprostit od osoby hodnotícího. I když věřím, že se o to snažíš a je to jistě velmi žádoucí. Jenže pokud bys chtěl skutečně takto působit, musel bys být stroj na analyzování, nikoli člověk, kterého během života formuje taková spousta možných proměnných, že tvrdit takovou věc, jakože se lze plně oprostit, zavání naprostou ignorancí takových oborů jako je sociologie a psychologie.

Pak mě moc zaujal závěr, který bych od Tebe vpravdě nečekal: když je báseň prostě dobrá. Tenhle kategorický přístup je myslím jedna z věcí, která způsobuje, proč je na tom česká poezie, tak jak je. Neustálá potřeba rozlišovat na dvě kategorie - tu dobrou a tu špatnou (a pak možná něco mezi), provozovaná pak hlavně prostřednictvím ověřených jmen současné poezie, na které se dá dobře odkázat.

Kdybych šel na komentovanou prohlídku nějakého moderního umění do galerie a tam mi kurátor začal říkat, že tato instalace je dobrá protože, asi bych si myslel, že jsem se ocitl v Paříži půlky devatenáctého století. Většinou se při takových příležitostech člověk totiž dočká úvah o tom: jak dílo zapadá do koncepce výstavy, jaké k jeho vzniku vedly kontexty a jak s nimi autor pracuje, jakým způsobem dílo reaguje na to, či ono. Jaké spojuje materiály a techniky a jak využívá okolí. Jaké spojuje styly, z jakých vychází, na jaké autory reaguje a jaké další směry či autory dílo ovlivnilo nebo může ovlivnit, atd. Možná proto jsou galerie plné lidí různého věku. Nikdo jim nediktuje, co je dobré. Jenže v poezii si na tomhle maličkém písečku hrajeme na dobré a špatné a jsme ochotni se kvůli tomu hádat do krve. Notabene to, jak funguje literární kritika je někdy až dojemné. Určitě se také setkáváš s tím, že je nějaká prvotina někým zdrchaná. Pak se vynoří nějaká nedotknutelná autorita a prohodí něco o tom, že to je nakonec docela zajímavý počin. Hle, a rázem staré recenze z netu smizí a u druhé zbírky totožného autora je nahradí reakce už daleko opatrnější (internet totiž dokázal to, co se nepotředařilo ani Stalinovi - dá se z něj zmizet úplně všechno). Rozlišování na dobré a špatné pak začne být poněkud nedůvěryhodné.
<reagovat 
 cit-i-zen (Občasný) - 1.11.2012 > šedé> Honzo, promiň, já zatím pořád nemám čas na delší příspěvek - pokud máš dost trpělivosti, věz, že se ho dočkáš. Ale, ano, mluvit o dobrých a špatných básních je tenký led. Pro mě je tvá báseň jednduše nedůvěryhodná. Jistě je napsaná v jakémsi průměrně dobrém stylu, ale to co se skrývá pod ní, je pro mě vlastně ještě horší než kdyby byla kdovíjak formálně či jinak špatná. Tahle báseň se totiž chce - podle mého skromného názoru - zavděčit jakémusi imaginárnímu průměrnému vkusu tím, že sama bude zprostředkovávat pouze průměrné obrazy a vjemy. Chtít mluvit srozumitelně a chtít se zavděčit jsou - domnívám se - úplně jiné věci. A nenech se zmýlit, psaní o poezii je kategorická záležitost. Neplatí pro něj postmoderní relativismus.
<reagovat 
 šedé (Občasný,Šéfredaktor) - 1.11.2012 > cit-i-zen> To už zní líp. Takto rozumím. Mluvme tedy skutečně rovnou o kýči, není přeci potřeba chodit kolem horké kaše. To, co tady píšeš, k němu odkazuje. Nechtěl jsem se určitě nikomu ničím zavděčovat, víceméně si jenom tak píšu, zkouším, ale je fakt, že jsem myslel, že jsem napsal prostě příjemnou obyčejnou básničku, která tu hranici kýče vybalancuje právě tím závěrem a taknějak neurazí. Vidím, že to tak nemusí působit na každého. Děkuju Jakube. Jinak samozřejmě počkám.
<reagovat 
kink (Občasný) - 1.11.2012 > mohu-li, dovolím si takovou koláž:

šedé: "...ale co když já tady vůbec nechci být básník, chci předložit text, který bude stejně srozumitelný devítiletému dítěti jako osmdesátiletému starci...

...soudobá poezie je pro lidi, kteří se k ní dlouhosáhle se zájmem nepročítali téměř nestravitelná..."

holger: "...napadá mne analogie se vznikem, vývojem a postupným upadáním civilizací..."

http://www.zapnimozek.cz/zamilujte-se-do-cteni-poezie/

;)

za sebe zas mohu říct jen tolik, že čím jsem starší, oblibuji si spíše srozumitelnější věci (jojo, navzdory tomu, jak se sama nadchávám jazykem a marnými pokusy zaznamenat cosi z co největšího počtu úhlů); v kontextu toho vnímám tvé Žárovky jako nepovedený posun k jednoduchosti přes všechno to složité, co se mi nabízí, možná právě proto, že mi to nepřijde jako posun, ale spíš jako návrat, původně jsem si myslela, že sem dáváš text ze svý nácti let a zkoušíš, co to s námi udělá ;); kdybys chtěl nějaký argument od tak mizerného teoretika, začala bych už jen třeba výběrem tvých slov: stavení, bonbóny, skřítci, maličcí, stodola, domky, koukat, žárovky; prostá slova jsou těžká, jak někdo řekl ;), není mi devět ani osmdesát, neuspokojuje mě to ;)
<reagovat 
šedé (Občasný,Šéfredaktor) - 1.11.2012 > Ano, je to starý text, který jsem asi před rokem objevil na chatě a upravil. Ale to s těmi slovy neberu jako argument. Ty prefabrikáty jsou tam samozřejmě záměrně. To že se to třeba nepovedlo beru, to ano :)

Když sem dáváš ten odkaz na zapnimozek, kde podle Tebe získá člověk přístup k těm jednodušším textům, u kterých může začít, když vyžadujete všude hluboké kutání? Tohle není text pro milovníky hluboké poézie, kde je propána řečeno, že ano?
<reagovat 
kink (Občasný) - 1.11.2012 > jo, tak to bylo myšleno (s těmi slovy)

doufám, že taková "základní" čítanka vzchází třeba od tebe, jen to dostat do širšího povědomí ;)
<reagovat 
kink (Občasný) - 1.11.2012 > jinak: škola, knihovna, rodiče, internet, kamarádi, vlastní zájem(?) ;)
<reagovat 
maria keis (Občasný) - 1.11.2012 >

hodně mantinelů má tohle kolbiště a jeden ani neví, na čí stranu se přiklonit. Asi nejvíc rozumná mi přijde holgerova (i když pouze) nahrávka pro další smečaře, ale v podstatě jsem si vzpomněla na nedávný pokus o rozhovor s dcerou na téma poezie, který jsme s úsměvem záhy ukončili po její s nadsázkou vyřčené větě: " A já si dodneška myslela, že básníci už jsou dávno mrtví." Tak nevím, jestli v tom nebylo trochu pravdy a my bychom si neměli pro svoji zálibu psát najít prostě jenom jinou přezdívku.


<reagovat 
kink (Občasný) - 1.11.2012 > písničky, blahopřání ;)
<reagovat 
 šedé (Občasný,Šéfredaktor) - 1.11.2012 > kink> Tak já předpokládám, že víš na co narážím. Takže už se nic nového psát nemusí, protože je toho dost všude jinde?
<reagovat 
kink (Občasný) - 1.11.2012 > dost zajímavé:

http://www.gasbag.wz.cz/tema/rocnik3/cislo8/08-06.htm
<reagovat 
kink (Občasný) - 1.11.2012 > ale jo, ty tvrdíš, že se nic "srozumitelného" nepíše?
<reagovat 
 šedé (Občasný,Šéfredaktor) - 1.11.2012 > kink> Netvrdim, já se ptám, proč to nemůžu psát já? Proč bych měl pořád kutat a nemohl si odskočit k něčemu naivnímu?
<reagovat 
kink (Občasný) - 1.11.2012 > ale no tak, šodó, z čeho "nás" to podezíráš? ;)

za prvé, chceme z tebe mít většího a lepšího člověka ;),
za druhé, piš si co chceš a piš to tak dobře, jak jen umíš
<reagovat 
Eneka (Občasný) - 1.11.2012 >
Doporučil 
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení     Novější>>>

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je deset + dvě ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný,Šéfredaktor)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter