Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 25.4.
Marek
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Chuďas
Autor: UmeniEmoci (Občasný) - publikováno 7.11.2012 (07:56:04)
Hlubokou úklonou zdravíval,
vztekle se u toho dávíval.
Boháč se chuďasovi směje,
slyšíc jak u toho kleje.

Pochleboval chuďas boháči,
doufajíc že to mu postačí.
Beze studu, beze strachu,
sňal boháči vrstvu prachu.

Boháči nafoukl se měch,
chuďasi nač ten spěch.
Krať mi moje chvíle,
odměněna bude tvoje píle.

Chuďas přijal tuto roli,
boháč šáhl po holi.
Odměnou byla mu rána,
toť odměna pána.

Chuďas padl k nohám boháče,
doufajíc že dá mu na koláče.
Chuďase soužil hlad,
boháč měl v očích chlad.

Kdo chuďase odmění,
zem v kus žvance promění.
Komu zželelo se chuďase,
který po bohatství nepase.


Poznámky k tomuto příspěvku
čtenář TKS - 7.11.2012 > absolutní zážitek, fakt dílo
<reagovat 
UmeniEmoci (Občasný) - 7.11.2012 > čtenář TKS, je li to poklona, pak děkuji, protože u psaní "Chuďase" jsem se zapotila a čelo orosila.
<reagovat 
UmeniEmoci (Občasný) - 7.11.2012 > Čtenář, zapotila jsem tak akorát dost, nikoliv z rytmu. Mne upřímně studování nebaví, páč se očekává, že se člověk bude držet pravidel. Ostatně to mě učili na škole, když chtěli, aby vojenská perspektiva, byla perspektivou a ne divočinou. Fajn, tam jsem se držela postupů, ale aby mi profesoři diktovali, jak mám držet uhel či štětec? Ne, díky. S tímto bojuji a těžko se s tím smiřuji. Pravidla do určité míry omezují, ostatně je na nás, zda se omezovat necháme či ne. Jak se říká, ze zkušeností se člověk učí a proto jsem tady, takže díky za kritiku. S přechodníky se budu snažit něco udělat.
<reagovat 
Čtenář - 7.11.2012 > Měla ses zapotit víc,trochu se poučit o metru a o vztahu metra a rytmu. A také trochu prostudovat přechodníky a nepoužívat ženský přechodník k mužskému rodu. Lepší by bylo napsat úvahu protkanou(třeba neumělými) bonmoty, než kulhající báseň.
<reagovat 
 Čtenář - 7.11.2012 > čtenář> Sííla. Egil jako vždy s lulkou, dneska ale v plavkách. Hu!
<reagovat 
Čtenář - 7.11.2012 > nuda
<reagovat 
Kirsten (Občasný) - 7.11.2012 > Takhle se psalo už před 200 lety, věčně aktuální téma.
...
Což je pánům! Ti na voze
sedí pěkně v suše,
ale chudý, ten za nimi
v dešti, blátě kluše.
...
(F. L. Čelakovský)

Ale ty přechodníky mě tahají za ty... za oči, mužský rod je slyše, doufaje.
<reagovat 
UmeniEmoci (Občasný) - 8.11.2012 > Kirsten, děkuji za uvedenou ukázku. Na přechodníky jsem upozorněná už byla. Originál je už upravený. Tady to nechám tak jak to je.

<reagovat 
Leviathan (Občasný) - 16.11.2012 > To je básen nebo říkanka? Na básen je to hrozné. Zní to jako vykrádačka někoho z dob 19. století, je sice pravda že takovéto říkačky za svůj život v 19. století psal kde kdo, Vrchlický psal lecky úsměvné rýmovačky dle mého bez hlubšího obsahu co jsou mizerné, ale přeci jen Vrchlický uměl psát i kvalitní díla. Je to nějaká vykrádačka rýmovačky z 19. století, podprůměrné básně co nemá ani hlubší obsah a ještě k tomu je dosti archaická- já miluji přešchodníky ale čeština je již nechce dnes moc používat proto se jim vyvarovávám- pokud to je tvé nač tento naprosto archaizující styl????
Body: 2
<reagovat 
UmeniEmoci (Občasný) - 22.11.2012 > Leviathan, přejdu tvoji pochybnost a nařčení z vykrádačky. Doufám, že stejně tak jako druhé umíte nařknout z něčeho podobného, se umíte omluvit. Mé to je. Nemám potřebu někoho kopírovat a dělat, že je to mé. Archaizující styl? To je tvůj dojem. Styl se mi líbí a proto jím píši. Kdybych měla ráda volný a dnes hojně užívaný styl, pak tak psát budu, ale ten se mi nelíbí.
<reagovat 
UmeniEmoci (Občasný) - 22.11.2012 > Leviathan, mimochodem Vrchlického nečtu. Když už tak mám ráda F. Gellnera. Je - li to tak hrozné, jak píšeš, nechápu proč něčemu takovému, za co to považuješ, dáváš body. Úsměvné.
<reagovat 
UmeniEmoci (Občasný) - 22.11.2012 > Leviathan, nedá mi to a zastavím se u toho, jak moc miluješ přechodníky, ale jak sám píšeš čeština je již nechce a proto je nepoužíváš. To, že se dnes moc nepoužívají, že je někdo nechce, že snad někomu připadá jejich užití zastaralé, tě snad má odradit? To mění tvůj postoj? Je to snad důvod proto, aby si je nemiloval? Používej je, když je tak miluješ, lehce se vzdáváš. Uvedu příklad. Předpokládejme, že chceme vydat básnickou sbírku, hledáme vydavatele a proto jich několik oslovíme. Zhruba dvacet. Dejme tomu, že vydavatel obdrží deset takových žádostí týdně. Takže jeden vydavatel a deset žádostí týdně, ta tvá bude jedenáctá. Všichni budou psát stejně, tak jak se "dnes" očekává, nic nápaditého, svého, originálního až na toho jedenáctého. Jako vydavatel mohu vybrat, to co je neokoukané, neotřelé, nečekané s tvými vše milujícími přechodníky, nebo něco, co je k dostání na každém pultu knihkupectví. Co si vybereš? Když to zlehčím, v módě se vrací retro styl, tak proč ne v poezii. Nač se přizpůsobovat druhým, když to pak nejsi ty. Čeho tím dosáhneš? Jistě, kritika bude snesitelnější, ale nebude žádná vydaná sbírka, pokud si ji nebudeš chtít vydat sám na své vlastní náklady. Otázkou pak je jak takového vydavatele poznáš, hm.
<reagovat 
Leviathan (Občasný) - 22.11.2012 > Já jsem také psal archiackou poesii, problém je že to lidé co čtou poesii moc čst nechtějí a vydavatel vydá to co lidé číst chtějí- ano archaická poesie se líbí dost lidem, problém je že ti co mám zkušenosti nechtějí zas do poesie investovat.
<reagovat 
UmeniEmoci (Občasný) - 3.12.2012 > Leviathan: nedávno jsem četla článek, nepodstatné kde, páč to si nepamatuju. Šlo o názor jednoho autora knih, který si troufl říct a já souhlasím, že dnes knihu může relativně vydat každý a ne vždy je to hodnotné. Znám nespočet případů, kdy se někdo o něco podobného snažil a knihu skutečně nakonec vydal, leč ho to stálo čas a úsilí. Je známa také aféra s panem Primusem, majitel nakladatelství, který byl osloven ženou, která chtěla vydat román, odmítl ji a to dost nehezky. Snad dokonce reagoval stylem, že to byl brak. Ta žena román vydala, objevila se v televizi, ta si pozvala zmíněného nakladatele a tam byl zpovídán z toho, jakým způsobem se k ženě zachoval, marně se snažil vymluvit, že pani lže. Už je to řadu let, ale způsobilo to poprask. Tehdá to bylo velmi vtipné. Takže i to, co se může zdát, jako nemožné, možné je. Ano, máš pravdu, prodává se to, co lidi chtějí, jenže dost lidí podléhá reklamě a propagačnímu honu na spotřebitele.
<reagovat 
 Leviathan (Občasný) - 10.12.2012 > UmeniEmoci> Hezký monolog- ale co to má co společného že žijeme ve 20 století a že se mění epocha a její pohled na svět- na pád renesence návázalo baroko nevím o tom že by přišla snaha zrestaurovat gotiku ta přišla až ted kvůli její sakrálnosti v různých často dekadenstních spolcích- dnes je 19 století tabu- dříve byl anachronismus možný ale dnes když jsme přešli do zcela nového pohledu na umění co se odtrhává od klasického umění je anachronismus k ničemu snaží se navrátit to co je dávno mrtvé- je to osud krásného klasického umění že již nedostačuje lidské nouzi a stává se nadobro muzeálním (bohužel ale s tím se nedá nic dělat nic nemůže žít déle než mu bylo určeno) tak že tvá poetika je dneska jen slepým mácháním do prázdna a k tomu je tady druhá věc- ty klasickou poesii neovládáš- rýmy mizerné, rytmus neumíš, metafory také nic moc- ke skutečnosti že dnes vyjde kde co- ano to je spojeno s konzumem- dříve sloužilo umění řmskému státu, pak katolické církvi a dnes má co dělat aby se alespon trochu vymanilo z konzumu- nejde o to co umíš ale co se dobře prodává což js vystihla ale přeci jen k značne patří u umělce image- umělcova osobitost se v době konzumu stává jen image- proč i projev upoutá kupce díla= i projev (jako reklama) tvoří dojem díla co se prodává
<reagovat 
UmeniEmoci (Občasný) - 11.12.2012 > Leviathan: Je to věc vkusu, nikoli údajného navracení věcí minulých, jak se domníváš. Má poznámka byla k věci, k tématu. Image prodává, ale zapomínáš na fakt, že je vytvářena uměle, je v ní skrytý záměr, který sám o sobě má poutat, strhávat pozornost, málokdy ta osobnost je taková, jakou se zdá být. Osobnost umělcova se málokdy odráží ve zmíněné image, která prodává. Vrátím se k tvé poznámce, že pro ty či ony důvody neužíváš přechodníků. Což by znamenalo, že tvá osobnost se plně neprojevuje, tudíž i tvá image značně pokulhává a ubírá se jiným směrem, což je věc volby. Přiznejme si fakt, že umělecký směr, který vede, udáváme my, není nikoho kdo by to shůry vedel, není to mimo naši kontrolu.
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je dvě + deset ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter