Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 25.4.
Marek
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Ta správná volba
Autor: takjinak (Občasný) - publikováno 15.11.2012 (13:47:42)
TA SPRÁVNÁ VOLBA
♦♦♦
„Proč to říkáš? Proč mi lžeš, proboha?“ pronesla žena nechápavě a rychle se míhala mezi kuchyňskou linkou a naleštěným stolem. Třesoucí rukou si hrubě odhazovala vlasy, co jí padaly do čela. Pár jich lehce dopadlo na desku stolu. Muž, opřený o jednu z židlí je chvíli pozoroval a pak opět zvedl oči ke své ženě a svraštil čelo. Nikdy ji neviděl takhle rozčilenou. Bylo mu jí líto, ale hrozně se mu ulevilo, když jí všechno konečně řekl. Měsíce přemýšlel o tom, jak jí to poví, ale nikdy ho nenapadlo, co bude následovat. Zrovna se nadechoval, aby se pokusil všechno ještě jednou vysvětlit, když z vedlejšího pokoje zaslechli pláč.
„Jdu tam,“ navrhl rychle a vyrazil do obýváku.
„Ne!“ zaječela a odstrčila ho stranou, když se kolem něj prohnala.
„Marie, co blbneš?“, v šoku zůstal na místě a civěl na manželčina záda mizející ve dveřích. Terezka přestala plakat. Slyšel jen něžný Marinin šepot. Vykročil za nimi.
Marie seděla na opěrce křesla, houpala malou v náručí a pobrukovala zvláštní melodii, kterou nepoznával. Když ho Terezka spatřila, zasmála se a natáhla k němu drobné ručky. Chtěl si ji od Marie vzít.
„Nesahej na ni. Slyšíš?“ prudce vstala a stoupla si za křeslo. Malá se okamžitě rozplakala. „Podívej, co´s udělal.“ sykla na něj. Po tvářích jí tekly slzy, obličej měla rudý a brada se jí chvěla. Snažila se dítě uklidnit, ale Terezka nepřestávala křičet a natahovat se po otci. Ten jen stál a nevěřícně zíral na svou ženu, jak si jejich dceru tiskne k prsům v obranném gestu.
„Vypadni,“ zašeptala, otočila se a odcházela chodbou ke schodům.
„Nechci se na tebe dívat, zvedá se mi žaludek,“ vyběhla rychle do schodů a zavřela se v ložnici. Slyšela, jak na ni volá, prosí ji, ale nahoru se neodvážil. O chvíli později slyšela zaklapnout vchodové dveře.
Položila dcerku doprostřed manželské postele a nepřítomně ji pozorovala, jak se převrací ze strany na stranu, chytá pokrývku rukama a snaží se dostat ke své matce.
Konečně si začala plně uvědomovat obsah toho, co jí Jirka řekl.
Z ničeho nic, po sedmi letech, jí jednoduše oznámil... nemohla na to ani pomyslet. Jak to řekl, jako by mluvil o počasí. Svezla se z postele na podlahu a v pokrývkách se snažila zadusit hlasité vzlyky. Dítě se zatím dobatolilo přes postel až k matce a začalo se taháním za vlasy dožadovat její pozornosti.
♦♦♦
Jirka za sebou zabouchl dveře od domu a přejel si dlaní přes obličej, nemohl uvěřit tomu, co jeho přiznání rozpoutalo. Věděl, že to bude těžké, ale myslel si, že to Marie pochopí, jeho malá, něžná, chápavá Marie…
Popošel do zahrady a posadil se na lavičku pod starý kaštan. Zafoukal vítr a na něj dopadaly tisíce bílých kvítků. Zíral na dům dlouhé hodiny. Setmělo se, ale Jirka zůstával v zahradě a skrz okna pozoroval Marii, jak se pohybuje po domě. V duchu s ní byl v koupelně, když se rozsvítilo malé okýnko napravo, kde myla Terezku barevnou houbou, co vypadala jako Nemo a hrála si s ní, až byla celá podlaha mokrá. Když se rozsvítilo okno v ložnici, narovnal se, aby líp viděl. Zaslechl tlumený pláč. Pousmál se. Terezka vždycky při utírání a oblíkání vyváděla. Světlo v okně zbledlo, věděl, že v ložnici svítí už jen malá stolní lampa. Marie se chystala kojit. Úplně ji před sebou viděl, jak sedá do křesla, šaty rozepíná až k pasu, malou drží jemně v náručí a něco pobrukuje. Vždycky se na ně rád díval. Donedávna si myslel, že je šťastný. Že si zvolil správně.
Pozoroval dům dokud nezhasla všechna světla a ještě dlouho po tom. Měl o čem přemýšlet.

♦♦♦
S východem slunce zarachotily klíče v zámku. Michal s úlevou vyskočil z křesla a vešel do předsíně.
„Panebože ty vypadáš.“ okomentoval Jiřího bledý obličej a rudé oči. Zůstal stát ve dveřích a nervózně čekal na jeho reakci. Ten ho jen beze slova, pevně obejmul a políbil.
„Michale, chyběj mi.“

L.M. 14.8.2011



Poznámky k tomuto příspěvku
popleta79 (Občasný) - 17.11.2012 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 takjinak (Občasný) - 20.11.2012 > popleta79> Děkuji za návštěvu a přečtení popleto79
<reagovat 
Quotidiana (Občasný) - 17.11.2012 >

proškrtat....

je to dobrý, ale trochu z toho mám pocit, že je to tak trochu "po povrchu" - téma "manžel mi odešel" - je v podstatě normální záležitost (která alespoň na stránkách ženských magazínů) probíhá tak nějak podobně "průměrně" jako ve většině případů (muž se konečně s úlevou přizná, žena pláče, vyčítá, nechápe, vyhazov hříšníka z bytu či ložnice, upnutí se na děti), to že muž odejde za mužem, v dnešní době není nic až tak překvapivého, aby z toho byla skutečně dobrá/nečekaná pointa

 

Pokud bys tohle napsala začátkem devadesátých let, měla by ta povídka trochu jiný rozměr, než dnes.... v dnešní době bych očekávala trochu víc psychologie, vnitřní pohled do alespoň jedné z těch postav, něco, co by způsobilo, že si tu povídku bude pamatovat ještě za týden (a ne že zapadne do šedé mlhy článků v časopisech a na webu)

Jen namátkou jsem koukla na ona.dnes - podobný příběh tam vyšel naposledy 15.10.

 

takže nejzajímavější mi přišla až ta poslední věta... tam by mohl klidně ten celý příběh teprve začít


Body: 4
<reagovat 
 takjinak (Občasný) - 20.11.2012 > Quotidiana> Quotidiano děkuji, že jsi se zastavila. Následné proškrtávání textů mi stále moc nejde, ale zlepšuji se...
Doufám, že u dalších povídek to už bude lepší.
<reagovat 
pod jiným nickem (Občasný) - 17.11.2012 > Hej, tady jsi na totemu, místě omlouvání si podvodů na sobě. Čekat vyjádření k textu je marnost. Takže smaž tady účet a smaž hned na pište-povídky.cz. K věci: povídka neodstraší délkou, čtenář se do ní pustí. Od začátku něco neví, je udržován v napětí. Pointa je pak něco jiného, než asi čekal (boha! vždyť pravidla pro dobrou povídku jsou vlastně tak prostá). Postavy věrohodné, nejsou hloupou manipulací čtenářem o "hodnotách" autora (zvlášt ta máma, co jednáním demaskuje nadřazení svého zájmu nad zájemy dítěte, uáá, ta je takřka brilantní). Celé se to dá ještě zkrátit, i vynechání drobností dělá divy. Sekal bych věty na kratší kusy, celek rozdělil do čtyř pěti odstavců (napnout,povolit, napnout, povolit - to mají mazlíčkové rádi;)) Píšeš velmi dobře a myslíš výborně (body a déčka neuděluju, neni to slušné mezi lidmi, co hodlají brát psaní vážně).
<reagovat 
 Klauz-Ferdinand (Občasný) - 17.11.2012 > pod jiným nickem> nesmažíš spíš ty čéče?
<reagovat 
 Quotidiana (Občasný) - 17.11.2012 > pod jiným nickem> 

myslím, že nabádat uživatele, aby si tady smazali svůj účet a odešli jinam a zároveň sám na totemu publikovat, je trochu protiklad...

 


<reagovat 
 takjinak (Občasný) - 20.11.2012 > pod jiným nickem> Velice děkuji za milá slova ty, pod jiným nickem. Stránky, na které jsi tu odkázal jsou opravdu velmi zajímavé, děkuji.
<reagovat 
 čtenář tsn - 17.11.2012 > Quotidiana> není to protiklad, v protikladu jsou naše zájmy zde. tvuj následující komentář mi to jen potvrzuje.
<reagovat 
Světlonoška (Občasný) - 23.11.2012 > Mně se to líbí, pro mě čtivě napsané.
Body: 5
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je pět + tři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter