Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 25.4.
Marek
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Bible
Autor: libusepalkova (Občasný) - publikováno 25.11.2012 (17:39:20)

BIBLE

 

Mé následující úvahy o náboženství jsou reakcí na to co se dnes děje kolem církevních restitucí a ne kritikou nějakého smýšlení. Každý může mít Boha v sobě  a rozmlouvat s ním po svém, a ne nutně jen v kostele plném pozlacených prdelatých andělíčků (ostatně v dnešní době krize, kdy lidé kradou kdeco, většina andělíčků končí na burzách umění někde v zahraničí). Rozmlouvat s Bohem se dá třeba i na paloučku v lese, kde věřícímu budou dělat kulisu kmeny stromů, a ty mohou být mnohdy krásnější než ty nesofistikovaněji zdobené sloupy pompézních gotických katedrál.

Jenže to co vidíme dnes není o Bohu ale o mamonu a to mi vadí, zejména když vidím kolik lidí je na tom tak špatně, že doslova bojují s hladem. Nepochybuji, že spousta řadových kněží a farářů své poslání bere vážně a dělají to poctivě, pomáhají chudým,šíří vzdělání, Těch si vážím a obdivuju je, ale církev jako instituce mi připadá stejně chamtivá jako ta skupina bankéřů, která svými spekulacemi na burze uvrhla svět do finanční krize, podobně tako v průběhu staletí církev uvrhla svět do mnoha zbytečných krvavých válek ve jménu Boha. Není to zneužití ušlechtilé myšlenky v zájmu obohacení jedné skupiny? Já to tak vidím… možná mě tak poznamenalo pět let studia na filozofii, kde jsme kromě jiného také měli rétoriku, logickou argumentace a umění diskutovat. Diskuze je jedna z cest hledání pravdy, řekl nějaký klasik, nevím už jaký, ale možná proto se do každé diskuze tak ráda vrhám hlava nehlava, ikdyž ne všichni chápou že mi jde jen o výměnu názorů a nechci nikoho přesvědčovat, urážet nebo mu brát jeho názor

V zájmu objektivity bych jen ráda podtrhla, že se jedná o citace ze Starého zákona, takže netřeba panikařit, protože my žijeme v době novozákonní. Ale vzhledem k tomu že Bible se skládá jak ze Starého tak Nového zákona, tak ani není dobře brát to příliš na lehkou váhu: Nicméně celé je to třeba brát s nadhledem  a uvědomit si, že pokud je  text záměrně poněkud odlehčen za účelem lepší stravitelnosti, neznamená to, že by to bylo zlehčování podstaty věci.

 

Nedávno jsem při uklízení narazila v knihovně na knížku, na jejímž obale bylo napsáno BIBLÍ SVATÁ ANEB VŠECKA SVATÁ PÍSMA STARÉHO I NOVÉHO ZÁKONA.

S tím biblí jsem se nepřeklepla, jednalo se o staré vydání z roku 1936 plné archaismů, což vysvětluje nejen titul, ale i vše následující. Tu Bibli jsem zdědila po babičce, kterou jsem zbožňovala, a tak jsem se do ní začetla. Je to jedna z mála památek které na babičku mám, a tak mi dělalo velkou radost dotýkat se stránek, kterými kdysi listovaly i její upracované ruce.Nicméně jsem zjistila že je to četba inspirující, zajímavá, nadčasová a nevšední, i když trochu jiným způsobem než jsem si  naivně představovala:
Tak třeba takový žalm 147

"Veliký je Pán nesmírný v síle, a rozumnosti-pozdvihuje pokorných ale bezbožné snižuje až k zemi, libost má v těch kteří se ho bojí a kteří doufají v milosrdenství jeho"
Tolik citát. V mé odbojné hlavě to hned vzbudilo kacířskou myšlenku: Nezní to jako opovržení a odsuzování ateistů? Kde je tolerance a láska?
A co teprve proroctví proroka Jeremiáše,, například kapitola 50. "Slovo kteréž mluvil Hospodin proti Babylónu a proti zemi Kaldejské skrze proroka Jeremiáše: Oznamujte mezi národy, zdvihnete korouhev, netajte, rcete -vzat bude Babylón, zahanben bude Bél, potřín bude Merodach, zahanbeny budou modly jeho, potříni budou ukydaní bohové jeho."
Zní snad tohle jako tolerance vůči jiným náboženstvím?
Následujících několik stránek Jeremiášových proroctví pak by se dalo nazvat naváděním k násilí: "Proti té zemi vzpurné táhni a proti obyvatelům pomsti, zhub je a zahlaď jako proklaté, dí Hospodin. Učinž jak pravím, všecko jak přikazuji tobě. Přivedu na Babylón shromáždění národů velikých ze země půlnoční, kteříž to sšikují se proti němu, i bude dobyt odsud. I bude země Kaldejských v loupež, všickni kteříž ji loupiti budou nasytí se, dí Hospodin."
Tohle mi připadlo jako by někdo verboval žoldnéře a sliboval jim, že se válkou obohatí, Ale jinak jakoby Jeremiáš předvídal nedávné události,  když do těch končin vtrhla nejmenovaná armáda a vypludrovala tisíce let staré památky, přestože byly pod ochranou UNESCO jakožto kulturní dědictví celého lidstva..Připomíná to také situaci z jednoho dokumentárního filmu, kdy zástupci armády jedné světové velmoci brousí ve čtvrtích sociálně slabších, či na parkovištích obchodních center, a verbují mladé hoch do války v Afganistánu.
"Sšikujte se proti Babylonu všickni kteříž natahujete lučiště, střílejte proti němu, nelitujte střely, neboť zhřešil vůči Hospodinu. Aj lid přitáhne od půlnoci, lučiště i kopí pochytí, ukrutní budou, neslitují se.Protož padnou mládenci jeho na ulicích a všickni muži bojovní budou vypleneni, zbite mečem všechny volky, nechť sstoupí k zabití, běda jim, přijde jejich den, zotvírejte obilnice země Kaldejské, šlapte po ní jako po stozích, aby ničeho z ní nezůstalo."
Podobné výhružky pak zaznívají proti Filistinským, Tyrským, Sidonským, Moábským, (na všech střechách Moábových i po ulicích všude jen kvílení neb rozrazím Moába jako nádobu neužitečnou, na každé hlavě bude lysina, každá brada oholena, na všech rukách řezání,Poďme a vyhlaďme je z národu, i ty ó Madmen vypléněno budeš, půjde za tebou meč. Takhle je to několik dalších stránek, hrozí se také Ammonitským, Idumejským, Damašským, Cedarským, Elamitským, zdá se že už tehdy byli všichni kolem špatní jen lid vyvolený měl patent na pravdu...

 

A to jsem vůbec nezmínila třetí Mojžíšovu knihu LEVITICUS kde je několik stran popisujících obětování zvířat, což mě jako milovnici zvířátek obzvlášť drásalo: "Jestliže koza byla by oběť jeho, bude ji obětovat před obličejem Hospodinovým, zabije ji před stánkem úmluvy, i kropiti budou synové Áronovi krví její oltář vůkol. Potom bude z ní obětovat obět ohnivou, odstraní tuk střeva kryjící, též obě dvě ledvinky s tukem, kterýž je na nich, i na slabinách, ano i bránici, kteráž je na jatrách- to vše s ledvinkami odejme jí. I páliti bude kněz na oltáři pokrm oběti ohnivé, vůně příjemné spokojující Hospodina. Všecken tuk Hospodinu bude." Takto nechutně podrobně je to tam rozvedeno u každého z obětovaných zvířátek. U holoubat a hrdliček je doporučováno:
"I vloží ho kněz na oltář, nehtem natrhne hlavy jeho a zapálí na oltáři, vytlače krev jeho na východní stranu oltáře. Odejme také vole jeho s nečistotami jeho a povrže ho blízko oltáře, natrhne křídla jeho kterýchž však neodtrhne.
A s volem se tu provádí téměř woodoo rituály:

 "Vezme kněz pomazaný krve z volka toho a vnese do stánku úmluvy, potom omočí prst svůj v krvi té a kropiti jí bude sedmkráte před oponou svatyně, pomaže krví tou také rohy oltáře na němž se kadí vonnými věcmi před Hospodinem a ostatek krve toho volka vyleje k spodku oltáře zápalu. Všecken tuk z volka vyjme, i tuk překrývající střeva..." pak se pokračuje jako s kozou-odejmou se ledvinky s tukem, tuk na slabinách játrách atd.
Je to dost nechutné, ale tím neustálým opakovýním slov jako ledvinky, játra, tuk  to získává až nádech absurdity, jakýmsi kouzlem nechtěného je to téměř komické. Pokud ovšem odhlédnu od faktu, že oběti jsouvyžadovány na těch kdo zhřeší. Dej a bude ti odpuštěno není to žádost o úplatek? Pět českých na stole v biblickém podání?

Je zde samozřejmě spousta jiných ušlechtilých slov a myšlenek,spíš se snažím tímto poukázat, že citací náhodných úryvků vytržených z tím na to, jak se stále častěji mluví o tom,že muslimové jsou tak agresivní jen proto, že jim to přikazuje jejich náboženství. Kdo z nás může tvrdit že zná korán? Známe maximálně překroucené útržky, jak jsem se to snažila ukázat na příkladě citací z Bible. Arabové se prý brání tomu aby byl korán překládán do jiných jazyků s odůvodnění, že by tak mohlo dojít k překroucení a nesprávné interpretaci jeho pravého významu. Nebo naopak chtějí něco maskovat? Nevím, vím o tom prd a mé úvahy jsou jen takové blablala,

Přesto jsem ráda, že jsem  se do té ohmatané knížky s černým, dlouhými léty používáni už značně ošoupaným obalem podívala. Jen když si vzpomenu, s jakou úctou ji babička pokládala na stolek u postele, a přitom si vybavím ty několikastránkové popisy jak správně vykuchat zápalnou obět, mám trochu podezření, jestli ona ta moje milá babička četla úplně všechno?
A pokud ano jak to dokázala že jí při listování těmito pasážemi alespoň trochu nezacukaly koutky úst? Třeba to jednou taky pochopím. Méně pravděpodobné však je že pochopím jak je možné, že na něčem takovém se zakládá, nebo přinejmenším z toho vychází jedno z největších světových náboženství. Jen tak si představuju, kdybych něco podobného sepsala já a předložila to nějakému nakladateli s žádostí o vydání, a argumentovala tím, že se to stane bestselerem s miliónovým nákladem a nesčetnými dotisky, a že se kvůli té knize budou lidé navzájem vraždit, aby ji obhájili. Co by mi ten nakladatel odpověděl?

Představuji si také jak v čele vojenských výprav kráčí kněz s Biblí nad hlavou,což se v náboženských válkách běžně dělá, aby tak motivoval vojáky a ti ochotněji ve jménu víry pokládali své životy.Vzhledem k těm pasážím o kuchání mě napadá, kdyby nad hlavou držel kuchařku Magdalény Rettigové, kdo by si toho nedopatření všiml?

A hlavně změnilo by se tím něco?



Poznámky k tomuto příspěvku
PetrSuk-Zbraslavský (Občasný) - 25.11.2012 > mno, nějak nevím, jak hodnotit
<reagovat 
libusepalkova (Občasný) - 25.11.2012 > to mě vůbec nepřekvapuje
dík za čas
<reagovat 
 PetrSuk-Zbraslavský (Občasný) - 25.11.2012 > libusepalkova> a mám to chápat jako své pozitivum, nebo negativum? :-)
<reagovat 
 libusepalkova (Občasný) - 25.11.2012 > PetrSuk-Zbraslavský> myslím že jsi dost chytrý na to, aby sis odpověděl sám

a jestli ne tak mi neber iluzi kterou jsem si o tobě vytvořila:-)))
<reagovat 
 libusepalkova (Občasný) - 25.11.2012 > ačkoliv já jsem na ztráty iluzí už zvyklá takže jen kvůli mě si hlavičku lámat nemusíš:-)) dobrou noc
<reagovat 
čtenář k-f - 25.11.2012 > z výpovědi staré blažkové: „…V zájmu objektivity bych jen ráda podtrhla ...“ /geniální!/

<reagovat 
 libusepalkova (Občasný) - 25.11.2012 > čtenář> jsem ráda že tu moji, z vrozené skromnosti tak dlouho schovávanou genialitu konečně někdo ocenil-dík:-))
k ocenění ducha opět jen ducha je zapotřebí-řekl klasik jen nepamatuji který
<reagovat 
Kristaleka (Občasný) - 25.11.2012 > taky se občas pozastavuju - co tím chtěl pánbůh říct ...a uvědomil si vůbec, že nějaká horlivá ovečka nemusí mít smysl pro humor?
<reagovat 
 libusepalkova (Občasný) - 25.11.2012 > Kristaleka> horlivé ovečky mají smysl pro humor jen zřídka
nepřekvapí mně proto když se na mě vysype hromada ovčích bobků:-)))
dík za přečtení a komentář
<reagovat 
František Vyrut (Stálý) - 26.11.2012 > ahoj libuše, zajímavě píšeš a ještě zajímavěji uvažuješ, je to vynikající, jenom pár poznámek /postřehů/:asi si člověk v Bibli bude nacházet pasáže, které ho budou povznášet/např.myšlenky z Knihy přísloví/ a další, ostatní číst jako čtenář a přemýšlet.Mimochodem, Bibli čtu po stránkách a vedle zabrousení k jiným myšlenkám, čtu taky /teď/ Leviticus, asi se to musí brát historicky a přemýšlet.Zdraví Franta.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 libusepalkova (Občasný) - 26.11.2012 > František Vyrut> máš pravdu já tím jen chtěla poukázat právě na to, že když člověk chce tak může každý text překroutit jak potřebuje-stejně neobjektivně postupují i kněží když naopak vybírají jen to ušlechtilé-já si dosud myslela, že Bible je samá láska a mír a když jsem náhodně narazila na tyhle citované pasáže tak jsem se cítila skoro podvedená...právě proto že jsem přemýšlela dík za přečtení a komentář
<reagovat 
Mima (Občasný) - 26.11.2012 >

...nikdy jsem Bibli celou nepřečetla, ani tak Švejka....Kdosi řekl, že v Bibli je hodně pravdy, ve Švejkovi celá....nevím, nesoudím...., hodně odvážné "srovnání".....

Když jsem někdy jako ateistka byla úplně bezradná, našla jsem v Bibli namátkou nějakou stránku...a vždy objevila něco v těch malinkých písmenkách, co korespondovalo s mými problémy...,člověk se nechá lehce ovlivnit, když chce ( žádná přímo "zvěrstva"jsem nikdy naštěstí nenašla, nehledala jsem často...) Ve Švejkovi jsem se vždycky zasmála, i když někdy smutně...(nehledala jsem často)....Někdo dává do postýlky dítěti Korán. Bohů a Bůžků je nespočet...Teď hledám odpovědi jinde a jinak (ne dost často)...., mezitím i obyčejně a prakticky žiju, a občas si umím odpovědět i sama...bolestně někdy, až když Čas to odnese, musím se někdy i smát, sobě.

Díky, ten příspěvek jsem si přečetla se zájmem, a ta milá babička byla hodně podobná té mé, která svými argumenty dostala nakonec každého na lopatky..svou jasnozřivou? přímou řečí, svým způsobem,....svou Vírou.....A to je dost silný argument i zbraň, a taky ona možná nečetla v Bibli všechno...Jen to, co ji oslovilo...Je potřeba si i vybírat a správně si interpretovat sdělení z nejrůznějších zdrojů a stran. Ale některé skutečnosti se interpretovat vůbec nedají, není to tak jednoduché, jako si po letech přímo zamilovat koprovou omáčku po účinném zásahu psychoterapeuta.....stejně je "hnusná", ale nejspíš "mi to už nevadí".....(zbožňuju koprovku odjakživa, ale s květákem je to jinak.......,až dnes je pro mne lahůdkou, bez odborné pomoci...).

Netroufám si zpochybňovat Mayský kalendář, ale ani se na to datum nijak "nechystám"...,taková odevzdaná ovečka jsem, co teď už můžu napravit, kdyby náhodou?.....A co bude potom, o tom až potom....Archeologové se mýlívají o více než 10 tisíc let v průběhu zkoumání, a čas, jak ho známe my, je jen stopa naše,kterou zavane vítr pískem naší pouště stejně rychle, jako jen nám známý klobouk ve křoví......


Body: 5
<reagovat 
 libusepalkova (Občasný) - 27.11.2012 > Mima> 

moc ti děkuju za přečtení, bodíky i komentář, s tím hledáním odpovědí je to těžký stejně jako s tou pravdou, pochybuju že je v Bibli nebo ve Švejkovi a to že ji lidi pořád hledají je asi jen taková neuróza, posedlost nebo co.Už jen to užití singuláru mě irituje, pravda přece není a nemůže být jen jedna, je jich spousta a každý má svou..

a jestli je jen jedna tak je to nafukovací chameleón, děvka prodejná nebo transvestita kterej má každý den jinej převlek 

dík ještě jednou za zastavení


<reagovat 
Zeanddrich E. (Občasný) - 30.11.2012 > "...jenom malá poznámka: takzv. Starý zákon víceméně popisuje dějinné skutečnosti, a je navíc „přepsán" Zákonem Novým. Takzv. Korán -oproti




tomu- vyzývá k nesmiřitelnému „ozbrojenému" boji za muslimskou víru -ke Svaté válce doslova, která nesmí ustat až do konečného vítězství islámu na tomto světě, ..přikazuje zabití každého odpadlíka od této víry, ..přímo nabádá k „(( ... )) mučednické" smrti za určitou „přesně danou" odměnu



v ráji (( např. za určitý počet panen.. ..to si jistě zvláště „sebevražedné" muslimky potom užijí :), že )), atd., apod. . Takže (( a nejenom pro toto ))- jak jsem ostatně již i zde na Totemu



opakovaně říkal - jakékoliv „házení" Bible a Koránu, potažmo křesťanství a islámu do „jednoho pytle" je, myslím, relativně velká „nehoráznost" :); ...etc. .
."
Doporučil 
<reagovat 
 Zeanddrich E. (Občasný) - 30.11.2012 > Zeanddrich E.> "...mimochodem, další čerstvý případ z „islámského" světa: Afghánec uřízl hlavu



čtrnáctileté, otec mu ji



nechtěl dát za ženu; viz http://www.novinky.cz/zahranicni/svet/286252-afghanec-urizl-hlavu-ctrnactilete-otec-mu-ji-nechtel-dat-za-zenu.html; ... :).
."
<reagovat 
 libusepalkova (Občasný) - 30.11.2012 > Zeanddrich E.> 

dík za názor já tato dvě náboženství a knihy ze kterých vychází neházela do jednoho pytle, naopak se snažila ukázat jak se liší což neznamená že obhajuji jedno nebo druhé

chlap který ublíží ženské je prase bez ohledu na to jestli je křesťan nebo muslim

v křesťanství je spousta mučednic které také nedopadly nejlíp-svatá Agáty s uřezanými prsy, Apoléna bez zubů.. takže tady pěkný maso.


<reagovat 
 libusepalkova (Občasný) - 30.11.2012 > Zeanddrich E.> 

budeš mi teď zasílat podobné novinky častěji? Já přece islám neobhajuju, nemám důvod, jen jsem citovavala pár úryvků z Bible, té knihy knih ve které je veškerá moudrost a jediná skutečná pravda. jak tvrdí její obhajovatelé.

Následujících třicet let budeme z našich daní platit na církev tak jsem jen chtěla sama sebe ujistit, že se to vyplatí, a jen proto jsem tou Biblí, na níž církev stojí, trochu zalistovala a podělila se o své zážitky z četby s ostatními, toť vše 

  • a s tou uřezanou hlavou-nedávno jeden maník (NE MUSLIM) zabil a rozřezal svou ženu a postupně její části rozesílal v balících takže jestli jsi mě tou zprávičkou chtěl přesvědčit že chlapi jsou agresivní prasata tak ses namáhal zbytečně protože to už dávno vím...a národnost barva pleti nebo vyznání na tom nic moc nemění
  • ještě jednou dík za zastavení

<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je šest + osm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter