Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 25.4.
Marek
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<zpátky Aneta. z kolekce Povídky
Autor: lada34 (Stálý) - publikováno 7.4.2013 (18:49:13)
další>

           Manžel mi umřel na jaře roku 1963, když bylo naší dceři pět let a tak jsem na všechno zůstala sama. Začátky byly dost krušné, ale během času jsem si na novou situaci zvykla. Také mi hodně pomáhala moje maminka, která bydlela nedaleko. Chodila jsem na směny a Aneta zůstávala často sama s babičkou. Po nějakém čase, jsem přistihla dceru, jak rozmlouvá jakoby s otcem. Z počátku jsem si myslela, že si dcera jen tak hraje a tak jsem ji nabádala, aby toho nechala. Ona mi však tvrdila, že s otcem opravdu hovoří. Maminka řekla, že je to možná způsob, jak se s tím chce vyrovnat a abych si toho raději nevšímala. Tak jsem dělala, že to neslyším, ale stejně mi to vrtalo hlavou.

           Bylo před vánoci. Já jsem připravovala vánoční ozdoby a stromek, babička zdobila cukroví a Aneta si hrála na pohovce. Vůbec mi to nešlo a tak jsem byla dost nervózní. Nevěděla jsem, kde je co uložené a prostě bylo toho na mne moc. A tak jsem tak trochu ve zlobě, křikla na Anetu, ať se zeptá tatínka, kde je stojánek na stromeček. Aneta ani nezvedla oči od panenky a klidně odpověděla, že na půdě v tom plechovém kufru. Teď se zarazila i babička. Aneta nikdy na půdě, kam se muselo lézt po žebříku, nebyla a tak o plechovém kufru nemohla vědět. Běžela jsem na půdu. Opravdu, hned jak jsem kufr otevřela, tak na mne koukal složený stojánek na stromeček a několik svícnů.

         Za čas jsem přestala, Anetino podivné chování téměř vnímat a dlouhou dobu to vypadalo, že je vše v pořádku. Jednou, myslím, že to bylo tak v půlce dubna, jsem měla jet na víkend, na školení ROH do podnikové chaty na Slapskou přehradu. Autobus vyjížděl od podniku v pátek večer a tak jsem požádala maminku, aby u nás na víkend zůstala. Začala jsem vysvětlovat Anetě, že musím odjet a že bude s babičkou sama. Popadla mne kolem krku a začala mne prosit, abych nikam nejezdila. To nejde, snažila jsem se jí to vysvětlit, ale zarazilo mne, když Aneta řekla, že tatínek mne prosí, abych nikam nejezdila, že mi hrozí nějaké nebezpečí. Aneta často zůstávala s babičkou, když jsem o víkendu někam musela, ale bylo to poprvé, co mne nechtěla pustit. Ještě chvilku jsem se s Anetou přela, ale nakonec se do toho vložila i babička a přemluvily mne, abych nikam nejezdila. Hned v sobotu ránu mi volala Míša, kamarádka z práce, proč jsem nejela, že je to tam skvělé.

     Vymluvila jsem se na nevolnost, ale trochu mne mrzelo, že jsem nejela. Byla neděle večer, zrovna jsem četla Anetě pohádku na dobrou noc, když zazvonil telefon. Volal Petr, což je Míši manžel a zároveň můj šéf, že autobus měl na cestě domů nehodu a že Míša a dalších pět lidí je v nemocnici v Benešově. Nějaký opilý řidič s náklaďákem nedal autobusu přednost na křižovatce u Neveklova. Běžel mi mráz po zádech a hned jsem to volala mamince. Anetě jsem ale pravdu neřekla.

         Aneta začala chodit do školy a bylo vidět, že je jiná než ostatní děti. Nezlobila a učila se dobře, jen si stěžovala soudružka učitelka, že je chvílemi duchem někde jinde a nesleduje výklad. Musela jsem jí vysvětlit, že Anetě zemřel před několika lety otec a že se s tím dosud nevyrovnala. Několik měsíců byl klid, ale pak se opět problémy objevily. Často jsem musela do školy, kde si učitelé stěžovali na Anetino chování.

        Největší šok pro učitelku byl, to Aneta chodila již do páté třídy, když jí otevřeně řekla, že s otcem hovoří. Nejprve se spolu přely, pak Anetu odvedla do ředitelny. Dopadlo to nakonec tak, že přinesla poznámku a já musela za ředitelem.  Na návrh školy, jsem pak byla nucena jít s Anetou na vyšetření k psycholožce.

              Hned jak jsem jí uviděla, tak mi bylo jasné, že bude problém. Nepřístupná, kostnatá blondýna s orlím nosem, sebevědomá a upjatá. Nejdříve se vyptávala mě, ale samozřejmě jsem nemohla přiznat důvody, proč tomu věřím, že s otcem opravdu hovoří a tak jsem jen řekla, že nevím, co si o tom mám myslet.

                Obořila se na mne, že snad takovým hloupostem nejsem ochotna věřit a podívala se na mne zkoumavým pohledem. Dost se mne to dotklo a tak jsem se jí snažila vysvětlit, co mne k tomu vede.  Místo pochopení začala ječet, že každý inteligentní člověk ví, že posmrtný život neexistuje a že se Anetě nediví, když jí takové hlouposti trpím. Zavolala Anetu z čekárny a mě řekla, že si nepřeje, abych zasahovala do jejich hovoru. Byla jsem tak mimo z jejího přístupu, že jsem ani neprotestovala. Aneta vstoupila, jako dáma. Slušně pozdravila a mile se na psycholožku usmála. I mne překvapilo, s jakým klidem Aneta vystupuje.

           Začala se jí nejprve vyptávat na běžné věci, jako do jaké třídy chodí, jaké má kamarády a zájmy a podobně. Aneta odpovídala úplně v klidu, s rozvahou a bylo na ní vidět, že není vůbec nervózní.

     Pojednou se jí zeptala, jestli je pravda, že hovořívá s otcem. „Samozřejmě“, odpověděla Aneta. „A ty nevíš, že otec zemřel“, zeptala se dost příkře. „Vím“, odpověděla, „ale to nic nemění na tom, že s ním mohu mluvit“. „To přeci nejde, když někdo zemře, tak tu prostě s námi není a tak s ním nemůžeš mluvit“, zvýšila na Anetu hlas psycholožka. „Proč bych nemohla“, v klidu odpověděla Aneta. „I teď je tu s námi a můžete se klidně na cokoli ptát“. Psycholožka zrudla vzteky a na čele se jí objevily kapky potu. Chtěla mermomocí Anetu zviklat a nedařilo se jí. „Tak se ho zeptej, jak se říkalo cukrárně na náměstí, když byl otec ještě mladý“, snažila se mluvit hlasitě, ale hlas jí přeskakoval. „Nemusíte křičet, odpověděla Aneta, otec vás slyší a říká, že U Hanáků“. Psycholožka se na mne podívala, zvedla oči v sloup a zbledla jak stěna. „Tak ať mi ještě řekne, jak se jmenovala jeho třídní učitelka“, zasyčela směrem na Anetu. Závěr udělala Aneta úplně úžasný. Z ničeho nic vstala a povídá: „ Otec říká, že to byla vaše maminka. Za svobodna se jmenovala Marie Králová a říkali jí králík kvůli předním zubům“. „Maminko, pojď, tady už nebudeme nic platné“. Psycholožka si sevřela hlavu do dlaní a bylo vidět, že rezignovala.

 Slušně jsme pozdravily a odešly. Na chodbě mne Aneta zatahala za rukáv a zašeptala mi do ucha, že se hrozně bála, ale že tatínek jí říkal, že má jen odpovídat a nemá se ničeho bát, že bude stále u ní.

       Dlouho po té byl klid, nikdo nás už neobtěžoval a já si zvykla. S Anetou jsme se dohodli, že to zůstane mezi námi a že to, že s otcem mluví, nebude nikde říkat. Trochu větší rozruch začal, až když Aneta chodila na střední školu. Noví kamarádi, noví učitelé, kteří neměli pochopení. Ale protože se stále učila s vyznamenáním, vše nějak prošlo.

       Jednou večer jsem žehlila a Aneta se připravovala na ples. Přišla do kuchyně, posadila se na židli. „Co je, ty nikam nejdeš“, zeptala jsem se. „Ne mami, otec chce s tebou mluvit“. Zarazila jsem se. „Mami, já mám kluka, jmenuje se Tomáš. Táta chce, abys to věděla. Je to hodný a slušný kluk a už má po vojně. Otec s tím souhlasí, abychom spolu chodili“. „To sis mohla vymyslet“, odpověděla jsem. „Ne mami, to bych ti to přeci neříkala právě nyní. Ale otec chce ještě něco jiného“. Položila jsem žehličku a sedla si. „Otec ví, že již delší dobu chodíš s Jiřím od vás z práce“. Zatočila se mi hlava, protože právě tohle tajemství, jsem před dcerou úzkostlivě střežila. „Ví, že je také vdovec a že je to slušný a poctivý chlap. Přeje si, abyste se vzali.“

 

      Myslela jsem, že omdlím. „Víš, mami otec musí někam odejít a už s námi nebude moci nikdy mluvit“. Začala jsem brečet, slzy mi tekly po tváři, prostě jsem se nedokázala ovládnout. „Mám tě za něj políbit na čelo a vyřídit, že na nás nikdy nezapomene“. Teď začala brečet i dcera. Objala jsem ji a dlouho jsme tak spolu stály. Pak Aneta jen řekla, že už odešel ….

            Znovu jsem se vdala na přímluvu mé dcery ještě ten samý rok. No a dnes už je vdaná i Aneta.  Shodou okolností se jmenuje Králová.

 



Poznámky k tomuto příspěvku
Zazo (Občasný) - 7.4.2013 > nevím, co říkat...dost mě to vzalo, jo..
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 7.4.2013 > Zazo> Díky moc a hezký večer.
<reagovat 
Marten (Občasný) - 7.4.2013 > No tak to je síla. Mrazí mne v zádech. Super.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 7.4.2013 > Marten> Díky moc.
<reagovat 
Path Adamski (Občasný) - 7.4.2013 > napísané opäť veľmi zručne. Ale pre mńa osobne tam naozaj ostáva jedno veľké Ale...
(
jednak ten zdlhavý úvod mi prišiel príliš opisný-aj napriek tvojmu potenciálu vtiahnúť čitateľa do deja- mala som miestami pocit, že to stagnuje. neviem, či je to dobrý nápad, ale skúšala som si to predstaviť v dialogoch- a nabralo to oveľa dynamickejší spád..
stredná pasáž výborná...
ako celok, no určite mi tam chýbalo akési trochu morbídnejšie priklincovanie tohto nápadu. Asi až príliš sladkého záveru na mna.)
čo sa týka motívu, témy, tvojej práce s "perom"- naozaj slušná práca. detaily som spomenula.
<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 8.4.2013 > Path Adamski> Díky moc. Ono se o těchto věcech dost špatně píše. Ten kdo ti to vypráví většinou podá jen strohé informace. Ale jinak díky. Někdy mi připadá jako že vyprávění je lepší než dialogy, ale máš pravdu že někdy by to trochu pozvedlo. Já většinou nechci měnit přímo děj.Také mi ten závěr tak jak jsem to slyšel připadal jak z červené knihovny, ale měnit jsem to nechtěl. Přeji vám krásný den a ještě jednou děkuji.
<reagovat 
vilma999 (Občasný) - 8.4.2013 > Moc hezky se to čte.Jako Světlonoška souhlasím.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
František Vyrut (Stálý) - 8.4.2013 > jak už jsem někde u tvýho díla konstatoval, magický realismus po tvým-výborný
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 8.4.2013 > František Vyrut> Děkuji moc.
<reagovat 
sadaf (Občasný) - 8.4.2013 > Na začátku jsem se nadechl a až na konci vydechl....
nemám více slov a jenom se těším, až ti tvoje povídky vyjdou knižně...
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 8.4.2013 > sadaf> Díky a hezký den.
<reagovat 
Světlonoška (Občasný) - 7.4.2013 > Ouplně mě to vzalo za srdce.. To se (taky) stalo?
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 8.4.2013 > Světlonoška> Stalo se to v šedesátých a na počátku sedmdesátých let. V roce 1977 jsem byl sám na čkolení ROH kde jsem tohle slyšel. Děkuji.
<reagovat 
 Světlonoška (Občasný) - 8.4.2013 > lada34> Děkuji, je vidět, že máš talent na to, že z vyprávěného příběhu dokážeš udělat příběh poutavý (a možná poutavější) a dobře čtivý :)
<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 8.4.2013 > Světlonoška> Asi by to někdo dokázal lépe, ale moc děkuji a přeji hezký večer.
<reagovat 
 Světlonoška (Občasný) - 8.4.2013 > lada34> Možná, ale tebou podávané příběhy se mi zkrátka líbí:-)
Také přeji fajn večer.
<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 8.4.2013 > Světlonoška> Děkuji, moc si toho vážím. Někdy je těžké o těchto věcech psát. Kdysi, když byla moje dcera malá, tak měla nějaký kontakt s někým, koho my jsme neviděli. bylo to hodně složité.
<reagovat 
 Světlonoška (Občasný) - 8.4.2013 > lada34> Hm...tak nějak to nechápu - když byla Tvoje dcera malá - jak mohla být s osobou, kterou jste se ženou neviděli? Kolik jí tehdá bylo let? - Tedy, jestli se mohu takto zeptat - nechci nijak obtěžovat.
<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 8.4.2013 > Světlonoška> Myslím tím že s ní byla v kontaktu. Povídali si.Třeba v sobotu ráno seděla na židli u postele a dívala se směrem k oknu a vedla rozhovor. Bylo vidět že někomu odpovídá, ale my jsme ho neviděli. Bylo to dost divné. Asi po třech měsících to ustalo.Bylo jí asi šest.
<reagovat 
Věza (Občasný) - 9.4.2013 >
Body: 5
<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 9.4.2013 > Věza> Díky.
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je šest + jedna ? 

  
  Napsat autorovi (Stálý)  
 
 
zpátky   
0 0 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 21 22 23 (24) 25 26 27 28 29 30 31 32 34 35 36 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 89 90 91 92 94 95 96 98 100 101 102 104 105 106
107 109
   další
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter