Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 28.3.
Soňa
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
<předchozí ve sbírce Malířům... z kolekce Pocity
Autor: rabako (Občasný) - publikováno 19.2.2003 (11:14:59), v časopise 17.3.2003
další ve sbírce>

Pastelkami vymaluj mi duši

Na konečcích prstů

cítím zkřehlou vůni radosti

Potichu odpočívám 

pod souhvězdím úsměvů

kde poupata zasypaných slov

radí vodě její směr. 



Poznámky k tomuto příspěvku
Přeslička (Občasný) - 19.2.2003 > wow:))
Body: 5
<reagovat 
egil (Občasný,Redaktor) - 19.2.2003 > "cítím zkřehlou vůni radosti" tento verš je zatížen přemírou přívlastků, přičemž jeden je genitivní (dvě podstatná jména, přičemž jedno je v druhém pádu) a to je vždy tak trochu tenký led.. tímto způsobem, jenž je poměrně snadný a výsledek zní zajímavě, se dá vytvořit milion metafor (země žalu, zámek lásky, laviny proud slunečních jara slz........), ale... pokud by v básni byl tento typ přívlastkování užit jen jednou, bylo by to v pohodě, ale "souhvězdí úsměvů" a "poupata slov" (poupata slov se mi ovšem líbí..; jsou originální a je to moc pěkná metafora: cosi nevysloveného, cosi nerozvitého,pouze tušeného) už jsou nad míru...

Jinak proti formě nemám nic.. plyne pěkně, čtena nahlas by báseň mohla znít pěkně..

co se týče obsahu, text mi přijde jako pěkná náladovka, nenásilně zaznamenávající jeden konkrétní pocit..

"kde poupata zasypaných slov
radí vodě její směr."

Tento závěr se mi moc líbí.. přijde mi, že je o předurčenosti něčeho, co se teprve má stát, něčeho, co je zatím pouze skryto v nevědomí (zasypáno úsměvy), ale už neomylně určuje směr a cíl jednání..

Body: 5
<reagovat 
rabako (Občasný) - 19.2.2003 > egil> juu, egile, dík! :o)
víš, já vím, že se to může zdát divný a že takhle by šly psát tuny básní, ale v tu chvíli to ve mně prostě tak bylo, všechno se to míchalo a nepřipadalo mi vůbec divný, že jsou tam dvě podstatná jména a spousta přívlastků!

Děkuju za to povšimnutí, něco na tom je, zamotala jsem se do toho konce asi až moc, ale chtěla jsem tím vyjádřit ten nezaměnitelný pocit slz v očích. Když je tam nechci, proč tam jsou? Proč raději netečou v nějaké řece, která by navíc byla ještě prospěšná přírodě okolo?

Ale to nic, to jsou jen mé úvahy,...

Děkuju moc za Tvou kritiku!!!

<reagovat 
Aquarius (Občasný) - 19.2.2003 > Zdá se mi, že je za tou básničkou mnohem víc a přesahuje "pocit slz v očích".. nerozeberu ji jako egil(nemám jeho znalosti, ani schopnost "dolovat" : ) (promiň egile!)), ale mohu říct - ani jedno slovo nepůsobí jako vycpávka a každé má své Místo. (Nečetl jsem ji už?) Jasná jedna! : )
Body: 5
<reagovat 
probably (Občasný) - 19.2.2003 > To je krásný
Body: 5
<reagovat 
Dommi (Občasný) - 19.2.2003 > skvělé!
Body: 5
<reagovat 
Tanein (Občasný) - 19.2.2003 > Tedy přiznám se, že rozebírat počet přívlastků.je nad moje síly...ale pokud jde o pocity, které ve mě po přečtení vyvolává....ty jsou skvělé, je v tom opravdu kousek naděje..a je to prostě pěkný..:)
Body: 5
<reagovat 
Naty (Stálý,Redaktor) - 19.2.2003 > Každý vnímáme jinak. Mě tedy při čtení vůbec nepřišlo na mysl, že by tam mohlo být něco nad míru. Prostě mě to okouzlilo.
Což mi na druhou stranu nezabránila v tom, abych si hned v druhém řádku nevšimla překlepu: 2x č místo čc
Body: 5
<reagovat 
rabako (Občasný) - 20.2.2003 > Aquarius> no, jasně, žes ji četl, ale jinak, jindy a jinou... :o) Je trošku proměněná. Děkuju mooooc! :o))) Schopnost dolovat máš,vydolováváš ze sebe fajn věcičky!!! :o))) Díky Ti! :o)
<reagovat 
rabako (Občasný) - 20.2.2003 > Děkuju vám všem, Naty, Tobě moc za tu poznámku o dvou "č" - už jsem to napravila... :o) Dík! Jsem ráda, že máte z básničky dobrý pocit, já ostatně taky! :o)))
<reagovat 
Lian (Občasný) - 20.2.2003 > Opět moje oblíbená citace Shrekova oslíka....No fí ha........
Body: 5
<reagovat 
RadimP (Občasný) - 23.2.2003 >

"poupata slov" jsou úžasná :o)))


Body: 5
<reagovat 
rabako (Občasný) - 24.2.2003 > RadimP> děkuju moc, pulpo! ;o)
<reagovat 
hermit (Občasný) - 25.2.2003 > obecně: jsou slova, která jsou v poezii jako zrádné bažiny: štěstí, láska, radost, křehkost, duše, ticho, hvězdy... každé z nich je samostatným poetickým tématem a jejich navršení poblíž sebe (není-li záměrné - ale to je teda moc velké umění, vážně...) jejich energii silně oslabuje.
z poezie by měla sama láska, křehost, ale i smutek., nebo temnota (dokonce nenávist - básničky ale nezabíjí...) - podle záměru autora (je-li ovšem vůbec záměr přítomen!) vyvěrat, ač přímo nevyjádřená.
není a nemůže to být pravidlo, ale každá báseň je navíc ukotvená v čase a prostoru, má svou barvu, vůni, jemnost nebo tvrdost, má svůj oblek, jména... to všechno jsou atributy, které ji může, ale nemusí obléci její autor - totiž obléknout ji tak jako obléká sám sebe, ubytovat ji tak, jako ubytovává sám sebe - v konkrétním místě, na jisté ulici v určitém domě, na lesní pěšině, nebo jen ve vráskách pod víčky osoby, která v něm báseň "nastartovala"... to všechno může být v básni, ale pozor - každé slovo nese těžší náklad, než se zdá, každé slovo je samo o sobě třaskavá puma, nebo hladivý vánek, a kde jsou ta slova dvě nebo tři, či dva nebo tři verše - tam je už báseň možná celá, nebo z básně jádro.
jsou autoři, kteří píší formou "pásma" - spontánní, rychlý skoro psychotický tok asociací. jiní jdou k básním opačně - nespěchají. rabako, ty píšeš pomalu a proto zkusím říct: piš ještě pomaleji, ještě pomaleji skládej verše a ještě jemnějšími vahami odměřuj slova, dokonce i slabiky. (já vím, že to víš.. :-) ... )dívej se skrze obecnosti na konkrétní drobnůstky, na jejich interakce, vzájemné napětí, nebo hudbu která zní uvnitř věcí, sleduj jemné linie zvuků, na kterých se slova nesou.
zatím tolik.
a tradičně: neřiď se rozhodně mými radami, jsou to jen písmena abecedy a nemusí zmnamenat vůbec nic..., je to jen přesýpaný písek...tsss sss vsss... .;-)
T.

<reagovat 
hermit (Občasný) - 25.2.2003 > jujda, omlouvám se za ty překlipy....!! :o))
<reagovat 
hermit (Občasný) - 25.2.2003 > aha, ono se tady dá opravovat, tož opravujiii....;o)))
<reagovat 
rabako (Občasný) - 26.2.2003 > hermit>juuuu, diky hermite za Tvuj čas! :o)
No, abych pravdu řekla, fakt jsem si zrovna tohle neuvědomila, ale od toho jsou ostatni autori, aby to cloveku rekli, ze..
Nakupeni zdanlive " proflaklych" slov vedle sebe se mi libilo, ta chvile byla silna, nakupeni melo byt v basni obsazeno, asi se nepovedlo (v Tvych ocich...) :o) Ja vim, jak jsem uz napsala u sve doposud posledni basnicky, pockej, co se ze me vyklube, treb uplnbe jina poezie... :o)
Diiiiky moc, ze sis dal praci mi to vsechno napsat ( je to skoro tak dobry jako Tve osusovaci clanky! :o)))

<reagovat 
loomy (Občasný) - 27.2.2003 > tato je skvela :)
Body: 5
<reagovat 
Ripper (Občasný) - 17.3.2003 > "Nakupení" se nepovedlo. Potom, co tu napsal Hermit, už není, co dodat.
<reagovat 
rabako (Občasný) - 18.3.2003 >

Ripper> Když myslíš... :o) Kazdy to vidi jinak, je fakt, ze to , co napsal hermit uz jsem okomentovala, takze vlastne nemam, co ti k tve poznamce napsat... :o(

 


<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 19.3.2003 > Mně se to moc líbí a odbornější posouzení nechám povolanejším.
Body: 5
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je deset + devět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
0 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 15 16 17 18 19 (20) 21 22 23 24 25 26 27 28 29 31 32 33 35 37 38 39 43 44 46 48 49 51 51 52 52 52 52 53 53 53 54 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter