Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 19.4.
Rostislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<zpátky Mamince. z kolekce Povídky
Autor: lada34 (Stálý) - publikováno 19.8.2013 (17:43:37)
další>

     Pocházím z malé vesničky u Budyně nad Ohří, kde mne vychovávala babička, která byla silně věřící. Otec zemřel, ještě než jsem se narodila a máma se vracela z práce až večer. Jako malá holka jsem musela každou neděli ráno do kostela na mši a ve škole jsem chodila na náboženství. Jako většina dětí jsem náboženství z duše nenáviděla. Babička byla však trpělivá a stále mi vysvětlovala, jak je důležité věřit. „Když se budeš každý den modlit před spaním,“ říkávala, „tvůj anděl strážný bude stále s tebou.“ Modlila jsem se jen, když u mne byla babička a i tak jsem jí dávala znát, že mám k tomu odpor. „Co z tebe jednou bude dítě,“ říkávala babička a modlila se za mne.

      Bylo mi čtrnáct let, když náhle moje maminka zemřela. V pátek se jí udělalo zle a dostala horečku. V sobotu ji odvezli do nemocnice v Roudnici, kde v neděli zemřela. Bez rozloučení a bez vysvětlení. Měla jsem hrozný vztek a tak jsem babičce řekla, že Bůh je nespravedlivý, že máma nic neudělala a že mne nechal na světě samotnou. Patrně jsem použila i sprosté slovo. Babička se nehádala, neodporovala, jen sklopila hlavu do dlaní a tiše plakala. Slzy jí stékaly na zástěru a já cítila, že jsem to přehnala, ale vztek mi nedovolil, abych se omluvila. Ten večer jsem šla spát brzo, ale ležela jsem na posteli a přemýšlela o tom, jak svět nenávidím.

     Bylo mi o pár let více. S babičkou jsem se již dávno nepřela a na nepravosti světa jsem dávno zapomněla. Vyučila jsem se jako švadlena a pracovala jsem v Roudnici nad Labem. Často jsem večer sedávala s babičkou a ta mi vyprávěla, o mamince když byla mladá. Cítila jsem, že i babička na maminku hodně myslí. Blížilo se výročí maminčiny smrti. Nevím, co mne to napadlo, ale zapálila jsem svíčku u fotografie maminky na prádelníku. Ležela jsem na posteli a přemýšlela, kde asi maminka je. Dívala jsem se na fotografii, tekly mi slzy po tváři, ale již to nebylo ze vzteku a nenávisti. Jen mi maminka moc chyběla. Sfoukla jsem svíčku a chtěla jsem jít spát. V tom se pohnulo houpací křeslo u okna a zavrzalo. Docela jsem se lekla a chtěla jsem rozsvítit. „Nerozsvěcuj,“ ozval se známý hlas. „Maminko,“ vykřikla jsem a chtěl jsem vstát. „Zůstaň sedět Marti, chci s tebou jen mluvit,“ dodala potichu, jakoby se bála, že by nás někdo uslyšel. „Mám radost, že s babičkou vycházíš dobře. Neměla to lehké, byla na vše sama. Celé noci nespala, aby ty jsi byla vždy v pořádku. Zanedlouho i ona bude muset odejít. Bylo by dobré, aby sis vzala Josefa, co s ním chodíš. Je po vojně, je hodný a má práci pod penzí. Myslím, že by vám to mohlo vyjít.“ „Jak to všechno víš mami?“ zeptala jsem se. V šeru pokoje jsem zahlédla, jak se malinko pousmála, a během vteřiny bylo křeslo prázdné.

      Druhý den po práci, jsem šla za babičkou, řekla jí o Josefovi a o tom, že se chceme vzít. Také jsem se jí omluvila, za to jak jsem se chovala. „ Však já se již dávno nezlobím Marti. Vím, jak ti bylo. Je dobře, že se chceš vdát. Já jsem už stará a dlouho tu nebudu.“

       Za měsíc jsme měli ohlášky a na jaře jsme se vzali. Babička zemřela tři měsíce po mé svatbě. Domek jsme prodali a nastěhovali se do velkého bytu v Roudnici. Od té doby jsem maminku již nikdy neviděla. Ale vím, že tam někde je. Nemodlím se, ani nechodím do kostela, ale myslím na ni velice často.



Poznámky k tomuto příspěvku
čtenář krtek do všeho reje - 19.8.2013 > Taky nechodím do kostela ale chodím do hospody. Je to lepší a nemáš čas na takové blbosti.
<reagovat 
PetrSuk-Zbraslavský (Občasný) - 19.8.2013 > kašli na čtenáře krtka
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 19.8.2013 > PetrSuk-Zbraslavský> Díky moc a hezký večer.
<reagovat 
vilma999 (Občasný) - 19.8.2013 > Nenech se odradit. Ráda čtu tvoje povídky.Mám ráda takové příběhy. Podle mne je to hodně starý příběh.Moje babička také chodila na náboženství.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 19.8.2013 > vilma999> Díky moc.
<reagovat 
Svetlonoschka (Občasný) - 19.8.2013 > Smutny pribeh s fajn koncem :)
Body: 5
<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 20.8.2013 > Svetlonoschka> Díky moc a hezký den.
<reagovat 
 Svetlonoschka (Občasný) - 20.8.2013 > lada34> Rado se stalo a take preji krasny den.
<reagovat 
Čtenář - 20.8.2013 > nejsou to blbosti :)
<reagovat 
Marten (Občasný) - 20.8.2013 > Také si myslím, že to nejsou blbosti. Dobrý příběh.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 20.8.2013 > Marten> Díky moc.
<reagovat 
P.V.Ctihodný (Občasný) - 20.8.2013 > Trochu duchařina, ale jinak hezké a dojemné.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 20.8.2013 > P.V.Ctihodný> Díky moc a hezký den.
<reagovat 
adelajd (Občasný) - 20.8.2013 > Diky. Asi by som to napisala inak. Chcela by som tych ludi pocut na vlastne usi. Aj ja by som Ti mohla porozpravat svoju ducharinu. Ak by ale mala byt napisana tak aby bola zaujimava, musela by byt inak ponata. Mas to moc konkretne- ducha. Nemuselo by. Ale som rada, ze sa tomu venujes. I ked ta kvantita mi pride podozriva.
<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 20.8.2013 > adelajd> V roce tisíc devět set šedesát šest jsem byl v Indii. Zde jsem zaznamenal první "zvláštní příběh". Tenkrát jsme měli za úkol napsat slohovou práci na téma o něčem zvláštním. Během dvou let se mi těch příběhů sešlo několik a tak jsem je začal sbírat. Když mi bylo kolem dvaceti, dělal jsem vedoucího na pionýrských táborech. To bylo období kdy se mi sešlo asi nejvíc příběhů. Ale třeba příběh o povodni z roku 2002 se ke mně dostal až nedávno. I dnes mám zrovna v poště další příběh. V roce 2002 jsem si pořídil počítač a začal jsem příběhy přepisovat. Samozřejmě ne všechny. Tento poslední o mamince je hodně starý. Byl to příběh maminky jedné kuchařky z letního tábora v Levíně. Již tenkrát byla v důchodu.  Zase tak moc těch příběhů nemám. Myslím použitelných tak ještě pět. Pokud mi někdo nepošle další. Hezký den a díky za zastavení. Pokud jste ochotná poslat příběh, vrátím ho ke schválení a úpravě. není problém. Díky.
<reagovat 
sadaf (Občasný) - 20.8.2013 > ...
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 21.8.2013 > sadaf> Díky moc.
<reagovat 
František Vyrut (Stálý) - 21.8.2013 > opět zajímavé, s těmi příběhy si asi budeš muset vymýšlet, ono se to ale hezky říká, že?
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 lada34 (Stálý) - 21.8.2013 > František Vyrut> Předem děkuji za zastavení. Franto já jsem příběhy začal sbírat někdy kolem roku 1965 . Tenkrát jsme měli za úkol napsat slohové cvičení na téma " Neobyčejný příběh" . A tak se mi dostalo do ruky pár příběhů z rodiny a dva z nich jsem zaznamenal. Od té doby jsem je začal sbírat. Někdy jeden, někdy víc příběhů ročně. V sedmdesátých letech jsem jezdil jako vedoucí na pionýrské tábory a tam u táboráků zaznamenáš spousta materiálu. Pak jsem jezdil asi deset let s horkovzdušným balonem po celé republice a i na Slovensko. Tam jsem sehnal také několik příběhů.Poslední příběh o povodních z roku 2002 se ke mně dostal nedávno. Kolem roku 2000 jsem si koupil počítač a postupně je přepisoval. Dohromady jich bylo možná 70 nebo 80, z toho tak polovina použitelných.Tak že zatím vymýšlet moc nemusím. A stále dostávám nové náměty. V poslední době přispěl příběhem Sadaf a Zazo. Vymyšlený byl Půlnoční vlak, Úvaha o běhu času a povídka kutil. Pravda je, že v současné době spíš zpracovávám nové, podle toho co mi lidé pošlou. Mám docela dobrý příběh od vlastního dědy( bohužel zemřel v roce 1974), který byl v první světové válce v Itálii na Piávě, jen se k němu nějak nemohu dostat. Díky a hezký večer.
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je tři + jedna ? 

  
  Napsat autorovi (Stálý)  
 
 
zpátky   
0 0 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 34 35 36 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 (53) 54 55 56 57 58 59 60 61 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 89 90 91 92 94 95 96 98 100 101 102 104 105 106
107 109
   další
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter