Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 29.3.
Taťána
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Recenze, názory
 > Recenze, názory
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
(Svazák nebo nácek, dejme se do práce: "Ukrajina bude naše, zas měl pravdu soudruh Vašek") z kolekce Malá Velká Morava
Autor: fernet=kranad (Občasný) - publikováno 26.2.2015 (22:36:56)

"No," řekl Mistr z Města, "ať chceš nebo ne, druhý Občan Kane z toho nebude."

 

„Taky sem neřekl, že je to Babiš.“

 

„Ani neživí tolik lidí, mediální vliv dělá enom jedna kancelář U Slunce!

 

"Ale kdybych ho deset roků sledoval jak ten Welles, myslím, že nejaká ukrajinská hospodyňa ve sklepě by se našla, ne, haha?"

 

Ses úplně posral, že sbírá bonsaje a staví takové sbaráky neznamená, že je iný než vedle Zemek s Uprkú...., i v pilné práci toho byli tak plní, že přes námahu, kterou museli vynaložit nepřestali,….ten sbírá obrazy, jasné, bůh gamblerů ale naprosto zrušil obraz hotelu Slunce z filmu Žert, buranské, na což o překot navázal zase Karel, „moja mu dala hlas, préj ´vašemu chlebodárcovi´, co na to chceš říct?…a Picmoch mu skočil mu do řeči, protože za ty roky už ladili, asi že archeolog Galuška, kerý šel proti němu, aspoň ví, že Veligrad néni v Monaku, tys taky přece hlásal, že z hazardu de o špinavé prachy a náš farář že teda měl pravdu, gdyž z nich odmítl sponzorovat stavbu kostela, a jen co to dopověděl, sklouzli po jílovitém svahu, stáhli sebou a převrhli pařezovou frézu, jističe začaly doutnat a než přijeli hasiči, pašáci, měl Majitel o důvod víc k neskonalé radosti.

 

"Tak to je brutal, Kájo, myslím, že to nechám Kmentovi, aj dyž jemu prostě stačilo v Ídnesu přežvýkat lidumila Bártu z Véček, kterého mu nekdo předhodil a vlóni už rači od Rabiša prchnul", rozchechtal se Toňas šťavnatě nad hořící frézou a ukončil svůj umělecký rozlet. Pak mu to došlo. PPDKV (po p.ˇ.i do konce vojny).

 

No a poté, co jsem byl svědkem jejich rozhovoru, zeptal jsem se na původ jejich inspirace, přečetl si jej a svůj názor opět předkládám ctěnému čtenářstvu. Tím původem byl příběh Impotenta, který není Hráč, ale člověk slušný až na půdu, jeden z nás, úředník, jemuž se podařilo ve sportovním sázení vyhrát snovou částku, ale jelikož hráčem opravdu nebyl, vsadil pak na jednu kartu a ta znamenala sestup, vedla dolů stále se zužujícím koridorem, kde už člověk, se světlem stále se vpředu vzdalujícím, ztrácí kontrolu.

John Fowles jej mistrovsky zachytil v knize Sběratel, kterou lze pořídit na webu knihy.iDNES.cz Kniha vyšla v roce 1963 a svým způsobem geniálně předpověděla causy typu Fritzl nebo Priklopil, věznitelů s psychopatickými rysy, kteří to, čeho nemohli dosáhnout přirozenou cestou, museli odchytit, zavřít a vlastnit. Nenápadní týpci se slušným vychováním, kteří své tušení, že jsou v něčem nedostateční, svůj mindrák, který si ovšem umějí racionalizovat, kompenzují Mocí. Jak nevzpomenout ochotné svazáky a jim podobné nácíčky? Mocí nad obětí, která je ve všech směrech přesahuje. Jako bezbranný motýl, jehož prchavá a zranitelná krása je v jejich pojetí uchopitelná pouze v entomologické sbírce. Přesně v intencích Kaneovy repliky „Připíjím na můj způsob lásky“ Jejich obětí popisují: "Černé vlasy bez lesku, zvlněné, sčesané dozadu. Jsou silné, tuhé. Vždycky pečlivě upravené. Stále nosí sportovní sako a flanelové kalhoty, kravatu s jehlicí. I manžetové knoflíky.

To, čemu se říká „solidní mládenec“.

Naprosto bezpohlavní (aspoň tak vypadá).

Má ve zvyku stát s rukama podle těla nebo za zády, jako kdyby zaboha nevěděl, co s nimi. Uctivě čeká na mé rozkazy.

Rybí oči. Stále ve střehu. To je vše. Výraz žádný" (V tomto momentu se musím zasmát, když si vybavím, že ty mé bývalé kolegy inspirovala kniha tak dalece, až si dosadili někoho téměř z reklamy na Clavin, ale chápu, chápu, s Pivošem za Slovácko v Monaku!)

O autorovi se můžeme dočíst, že tvořil na přelomu moderny a postmoderny, že jako první dokázal skloubit literární kvalitu s vysokou prodejností, čili smíchal "vysokou literaturu s tou střední". Že byl obeznámen (zemřel v roce 2005) s experimentálními postupy a tak, ale všichni víme, že mísení žánrů se prostě musí umět. Možná, že v současnosti už nemusíme být bůhvíjak odvázaní z narativu tvořeného střídáním úhlů pohledu, z toho, že je kniha precizně komponovaným sledem monologů (ten oběti je zaznamenáván v deníku), ale ten vhled do jejich psychologie je opravdu hluboký!! Čtenář v knize implicitně pochopí vše. Jako v dobrém psychothrilleru. Nechme prostě opět promluvit Sběratele a všimněme si, jakou nevinnou chudinku v sobě vidí: "Zůstal jsem tam chvíli, abych se přesvědčil, jestli už bude v pořádku, bál jsem se, že by přece jen mohla sebrat dost sil, aby se dostala k oknu, a upozornit na sebe někoho, kdo by projížděl kolem. Věděl jsem, že to prakticky není možné, ale něco mi pořád říkalo, abych neodcházel. Několikrát jsem zašel k jejím otevřeným dveřím, ležela tam ve tmě, slyšel jsem, jak oddychuje, někdy něco zamumlala. Jednou na mě zavolala a já jsem k ní šel a stál tam u ní, ale dokázala říct jen doktora, doktora, tak jsem jí řekl, že je na cestě, nemějte starost, a utřel jsem jí obličej, pořád se tak hrozně potila. Nevím, proč jsem tam tenkrát nezajel, chtěl jsem, ale nedokázal jsem to, nedokázal jsem se smířit s představou, že bych nevěděl, jak jí je, že bych se nemohl jít na ni podívat, kdykoli mě napadne. Jako bych byl zas do ní k zbláznění zamilovaný. A pak – po celou tu dobu jsem si říkal, že to bude dlouho trvat, než se uzdraví, že mě bude potřebovat, a jak hezké to bude, až se zas z toho dostane."

Mentál a retard prostě.

(jednu slabinku bych v celé konstrukci cítil, a sice to, že nejhlubší psychická příčina patlogického jednání je asi pod vlivem psychoanalýzy spatřována v impotenci, sám si umím představit daleko pestřejší rejstřík příčin. Jenže....to by nesměl být Fowles, aby nás nenapadlo, že vlastně i svým způsobem účtoval sám se sebou, abychom netušili, že o mnoho starší idol studentky výtvarného umění bude on sám - viz deník - a že v izolaci Miranda dozrává...Skvost! Ale nenavádím ke komplikovanému čtení, je to kniha silně vtahující.)

 

"Vysmátý Senátor jako prudérní maloměšťák?! Che!"

 

"No jo, vole, ale pamatuješ na Mirandiny Nové lidi? Zbohatlíky, keří chcú byt buržousti, ale furt sú dosť omezení?"

 

"Ona to mladá Miranda jak všecky baby vidí přes dělohu, né?"

 

"Ty mňa ale sereš, vole, až budeš škemrat o normální plat, zpomeň si na její čtení V sobotu večer a v neděli ráno! Jasně, všecí ti z českéj Novéj třídy možú s klidem vsadit na to, že rozhněvané mladé muže tady nemáme! Esli chceš dělat za almužnu, tak si naser, Majitel ti poděkuje. Snížením hodinovéj sazby."

 

 



Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je devět + čtyři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter