Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Sobota 27.4.
Jaroslav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Ústa
Autor: Daen (Občasný) - publikováno 15.3.2003 (12:32:26), v časopise 10.4.2003

Ústa

pokryta cudným svítáním

vločky bolí

tanec v mé dlani

vráska

na misce vah

ústa

směřující

k odbočce smutének

 

Pokaždé

na střeše domu

necháš mě vzpomenout

nahých démonů

otevřených dívčích románů

 

Pokaždé

necháš mě odplout

ze svých řádků

 

A pojídání času

v naškrobeném kolárku

obklopen anděly

třinácté komnaty

necháš mě vzpomenout

         na  ústa

    na tvá  ústa

na ta tvá  ústa: Jóchánáne



Poznámky k tomuto příspěvku
marjanka (Občasný) - 15.3.2003 > co mas proti jochananovi, filipe?:) mne se to libi, jen ty smutenky bych nechala na pokoji
Body: 5
<reagovat 
Tanein (Občasný) - 15.3.2003 > Mě se líbí
Body: 5
<reagovat 
stefan (Občasný) - 15.3.2003 > tak nejak medzi..-))
Body: 3
<reagovat 
stefan (Občasný) - 15.3.2003 > tak nejak medzi..-))
<reagovat 
Felipe (Občasný) - 15.3.2003 > Jo, chachacha - ne, ne, ne.
Tim sis tu jinak nespatnou basnicku znemoznila...
Body: 1
<reagovat 
 Daen (Občasný) - 15.3.2003 > Filip Sklenar> Jo,chachacha - ne,ne,ne. - a mohl by jsi to prosím trochu více rozvést (mylím ten tvůj názor) - díky.
<reagovat 
egil (Občasný,Redaktor) - 15.3.2003 > moc se mi líbí obraznost básně.. slova dobře ladí s formou - ze všeho čiší mírná nostalgie (jež ovšem není kýčovitým patosem!)

je to pěkné, pouze v první strofě mě malinko zarazilo pár drobností, znějících jako klišé (smuténka zavání Skácelem, ale to je možná záměr..), především: "Ústa
pokryta cudným svítáním
vločky bolí"

ale každopádně báseň je napsána s citem pro jazyk i kontinuitu smyslu, takže s drobnými výhradami je z mého pohledu za 1-..





Body: 5
<reagovat 
 Daen (Občasný) - 15.3.2003 > egil> Jen dodatek ke smuténce: na Skácela jsem sice nepomyslela, ale ovlivněná jsem byla - a to hudební skupinou Manon 15. (to slovo SMUTÉNKA - prostě jsem ho musela použít, znělo mi v hlavě - a dunělo a dunělo - a ruka psala a psala - někdy se tak prostě děje - a vy se potom jenom divíte - co že to je na tom papíře :))
<reagovat 
Leora (Občasný) - 15.3.2003 > Mě to nesedí, takže nějak mezi....nebo raději vůbec.
<reagovat 
Felipe (Občasný) - 16.3.2003 > Daen, vzdyt jsem to rekl... Jochachachan zni desne smesne. Ale Zbynku, ev. Hynku, ev. Jarmilo, ev. Vileme, by znelo stejne hloupe. Odstran tu blbost a u me mas jednicku dvakrat podtrzenou. Ke smutence se odmitam vyjadrovat...
<reagovat 
 Daen (Občasný) - 16.3.2003 > Filip Sklenar> Teda jestli si myslíš,že mi jde o známku - tak to jsi vedle jak ta jedle. A vlastně jsi mě tím docela urazil - ale omlouvá tě ten fakt, že mě vůbec neznáš. Přesto bych ale ráda věděla, proč ti Jóchánán zní směšně (jeho osud nebyl zrovna k smíchu). A ke smuténce se vyjadřovat nemusíš.
<reagovat 
Felipe (Občasný) - 16.3.2003 > Ale vubec jsem Te z niceho podobneho, Daen, nepodezrival... Kohokoliv jineho bych za stejnou vec chvalil s drobnym upozornenim, ze ten posledni vykrik (k tomu v pravopisu Bible Kralicke) - nesedi. Ale lepsi dostavaji horsi znamky.
Jak Ti vysvetlit, ze to trha usi, ten Jonatan?
Je to proste falesna nota.
"na ta tva usta..." tecka. konec. super.
<reagovat 
 Daen (Občasný) - 16.3.2003 > Filip Sklenar> Jméno Jóchánán je opravdu původně významu hebrejského. Jak uvedl egil: Jóchánán = Jan (v původním smyslu - co se týče BIBLE a jiných apokryfních spisů). Já osobně jsem se nechala ovlivnit Jóchánánem = Jan Křtitel - pro upřesnění - bratranec Ježíše Krista, který jej pokřtil v řece Jordánu a hlásil jeho příchod, tedy Jan Křtitel byl prorokem a synem Alžběty a Zachariáše. Pro spory s manželkou krále Heroda Antipy (pranýřoval - tedy vystupoval proti sňatku krále Heroda Antipy s vlasní švagrovou, manželkou Herodova bratra Filipa) byla mu nakonec sťata hlava. Tak se praví v evangeliích. V apokryfních spisech se pak dovídáme, že o hlavu na popud své matky požádala Salome (to se praví i v evangeliích, ale bez uvedení jména Salome) - tedy dcera dotyčné manželky krále Heroda. Mnozí umělci, spisovatlé, výtvarníci.....atd. přisoudili postavě Salome trošku jiný význam - co se týče smrti Jana Křtitele = Jóchánán. Byl tím ovlivněn například samotný Oscar Wilde - který napsal divadelní hru: Salome (jen pro upřesnění v Aglii byla pár let zakázaná, proto její premiéra byla ve Francii). Teď tedy ale k významu postavy Salome: ta zde má poněkud jinou úlohu. Nejen její matka ji nabádá k tomu, aby od Heroda Antipy žádala Křtitelovu smrt, ale přeje si to i samotná Salome. A nyní se dostaneme k tomu proč - že si tak přeje? No z prostého důvodu - Jan Křtitel (ovšem jak se uvádí: JÓCHÁNÁN) ji nechtěl políbit, i když ho o to žádala. Salome byla uražena a za každou cenu jeho ústa políbit chtěla.A proto si od Heroda vyžádala Jóchánánovu hlavu. A oni ho opravdu popravili (v tomto okamžiku Herodos příliš nechtěl, ale dal již své královské slovo, tak jej musel splnit). Tedy jej popravili a na stříbrném táci přinesli Salome jeho hlavu a ona jej mohla konečně políbit (na ústa).
Tak to jen na vysvětlení jména a významu slova Jóchánán.
<reagovat 
egil (Občasný,Redaktor) - 16.3.2003 > Jóchánán je hebrejské jméno; v češtině Jan... A jak jsem si teď přečetl, znemená v překladu "bůh se sklonil".. Toto místo je tím posledním, co bych básni vyčítal... Na tomto slově neshledávám nic závadného, navíc v do celkového rámce básně velmi dobře zapadá (obsahově - analogie prožitku s biblickýmm motivem.., ale především rytmicky, protože báseň naprosto přirozeným způsobem uzavírá..).
<reagovat 
 Daen (Občasný) - 16.3.2003 > egil> Jóchánán je skutečně hebrejské jméno, které v češtině znamená Jan a v překladu má toto jméno opravdu význam něco jako "bůh se sklonil". Ostatní viz. Filip Sklenař - patrně jsem toto slovo měla vysvětlit již dříve - možná se tím charakter básně trochu pozmění - alespoň pro někoho.
<reagovat 
Naty (Občasný,Redaktor) - 16.3.2003 > Daen, holka moje, mně teda toho Jóchánána vysvětlovat nemusíš. Vúbec se ti nedivím, že jsi to použila, je to nádherný a inspirující příběh. Já sama jsem se jím, kdysi dávno nechala okouzlit a napsala jsem na toto téma báseň podstatně delší a podstatně horší než ty. Ta tvoje je z mého pohledu nádherná.
Uznávám, že je to téma, které nejspíš bude bližší ženám, než mužům. I když ten Oscar Wilde to pojal výborně.
Pokusím se ten svůj hřích z mladí najít a jestli to bude jen trochu stravitelné, tak to sem zkusím taky dát, ať se mají chlapci na kom vyřádit.
Kdyby tu byla jednička s hvězdičkou, je tvoje.
Máš tu krásné obrazy a hlavně celý text naprosto přirozeným způsobem graduje právě k tomu závěru. Moc se to to povedlo.
Body: 5
<reagovat 
Felipe (Občasný) - 16.3.2003 > Jan Krtitel byl jednim z rady zidovskych proroku, jak vyplyva z jeho popisu, o jeho polibek by nestala ani osmdesatileta jeptiska, jelikoz se oblekal zasadne jedinou pachnouci ovci kozkou, neholil se a jak znamo cele roky ani nemyl, jeho dietou pak byly kobylky lucni a jiny hmyz, jenz ve svem silenstvi povazoval za cistou stravu.
Jako kolem kazdeho silence od Boha, shromazadovali se kolem nej Zide. V te dobe byl titularni (Rimany vice ci mene trpenou) hlavou nekolika skalisek a kusu pouste, cili Zeme Zaslibene, Herodes Kral, nazyvany pastevci koz Veliky.
Kolem Proroka Jana se shromazdovala chatra v tisicich, jelikoz jim sliboval prichod Mesiase - cili zakladatele noveho statu Zidu, nezavisleho na Rimanech.
To veru nebylo po chuti Herodovi, ktery sam sebe tu a tam nazyval Mesiasem, jelikoz se mu darilo udrzovat v ramci protektoratu alespon minimalni autonomii.
Herodes dal neboheho proroka uveznit a pote popravit...
Tolik o Jochananovi, recenem Jan Krtitelem jenz podle jine legendy uprchl a zalozil za morem svou vlastni Risi... Patrne je myslena ortodoxni Etiopie.

Touzis-li presto po ustech Jana receneho Krtitel, ustech zvykajicich zive kobylky, preji ti je ze srdce, ale odstran ten desivy vykrik na konci basne, ktery basen znemoznuje.
<reagovat 
 Daen (Občasný) - 16.3.2003 > Filip Sklenar> Jo a také jsi zapomněl na med - důležitý faktor.
Co se týče Heroda - tak si prosím nepleť Heroda Velikého s Herodem Antipou - ten nechal uvěznit Jana Křtitele, ne Herodes Veliký. Herodes Veliký byl otcem Heroda Antipy. S Herodem Velikým bylo spojeno vraždění neviňátek a s Herodem Antipou uvěznění Jana Křtitele a později i Ježíše Krista.
Já osobně po ústech žádného proroko netoužím, ale Salome měla patrně trošku jinou potřebu - a především šlo o její hrdost - ŘÍMANKA.
<reagovat 
Felipe (Občasný) - 16.3.2003 > Herodes Prvni nebo Druhy (za chybku se omlouvam) - nic nemeni na podstate problemu. Totiz na onom hroznem vykriku.
<reagovat 
Daen (Občasný) - 16.3.2003 > Já si ten onen hrozný výkřik ponechám - přeci jenom je to Jóchánán. Ale díky za milou rozpravu (samozřejmě to myslím ironicky)- to jen aby jsi si mě dovedl představit nad klávesnicemi.
<reagovat 
Kelly (Občasný) - 17.3.2003 > Medzi-Laborce :-)
Body: 3
<reagovat 
Přeslička (Občasný) - 17.3.2003 > Filipe uz se jdi klouzat...
libí, ma to gradovani... citim vlocky a vidim andely ze trinacte komnaty... a konec je uplne nejlepsi... to gradovani i se zaverecnym vykrikem... diky za vysvetleni... spojitost Jochanan a Jan Krtitel me nekde minula:))
Body: 5
<reagovat 
ouvej (Občasný) - 25.3.2003 > Zajímavé dílo, neméně zajímavé a poučné kritiky. ****** I mi se ten"trapný" výkřik líbí.
Body: 5
<reagovat 
čtenář Danča - 20.4.2003 > Tak jsem na to koukala, jak jsem ti slíbila a přijde mi to moc zajímavé. Jen nechápu, jak můžeš psát v takovém prostředí:)
Body: 5
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je devět + čtyři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter