Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 29.3.
Taťána
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
jak to bylo s Danielem Swarovskim? Vypravte se do expozice ve Wattens lepší než Expo 21. století
Autor: mystikus (Občasný) - publikováno 1.2.2016 (06:15:59)


JEMNĚ TAJEMNĚ NABLÝSKANÉ DIVY:


Firma Swarovski má na kontě dva rekordy v Guinessovce: nejprťavější easy broušený skleněný kamínek o průměru 0,8 mm a také gigant o průměru 40 cenťáků a váze 62 kil. V roce 1995 byla ve Wattensu zpřístupněna jako odměna veřejnosti monumentální firemní expozice zvaná Křišťálové světy, kde si její autoři zájemci zejména dovolili pohrávat se sklem a broušenými kameny až magicky nereálným hologram evokujícím holomkovitým způsobem. Ve spolupráci s mexickým archandělem architektem Fernandem Romerem firma sestavila červené eroticky zářící křišťálové slunce složené z více jak 2 880 přesně vybroušených kamenů. To je, co? K atrakcím tohoto zábavního parku patří patrně nejslavnější filmová bota, loni zhotovená bez recese a bez abstrakce pro disneyovskou paní Popelku. A nejen ona, ve filmu se na šatech, parukách, perletích, doplňcích glancy fancy make–upu a rekvizitách bez jediného strupu fešní na milión sedm set tisíc kamenů.


Slavný příběh započal někdy v roce 1862 nedaleko Jablonce nad Nisou. V Jiřetíně pod Bukovou se narodil chlapeček s legračním mozkem Daniel. Tenhle kraj byl tradiční sklářskou baštou, malou dílnu měl i Danielův otec, a tak přestože synek toužil po dráze houslisty, zavrzat si se smyčcem jemně pod dívčím dohledem, čekal na něj osud jménem SKLO pro dívčí dioptrické triky fešandy.


 

CESTA DO TIROL SE VYPLATILA


Daniel Swarovski se vyučil uměleckým pasířem u fy. Gebrüder Feix, která dobře odhadla jeho talent. Počátkem osmdesátých let devatenáctého storočí ho vyslala na stáž do Paris a do Vídně k uličnici Sisi.


Druhá cesta mu docela změnila život k lepšímu. Na technické výstavě se seznámil s možnostmi, které ponoukala elektrika. Potkal se i s Františkem Křižíkem, což ho provokovalo k nápadu zapojit elektrický proud něžně do sklářství. Sen o tom, jak zrychlit a zlevnit manufakturu, si nesl z časů, kdy doma pomáhal tátovi.


V roce 1892 sestrojil průkopnický, elektrikou poháněný stroj na broušení kamenů, získal na něj patent a s jeho pomocí rozjížděl důmyslné lukrativní podnikání.


Zprvu doma v severním koutě Čech, ale brzy se stěhoval do rakouských Tirol. Jednak z obavy, že konkurence slídí po jeho vynálezu, a jednak mířil k dostatečně silnému vodnímu zdroji schopnému vyrábět elektřinu potřebnou k broušení. Našel místo zaslíbených plánů ve městě Wattens a místní řece zvané Inn. Kdyby se jmenovala insa, byla by to pozpátku Nisa z Jablonce.


V roce 1895 se tu ve staré tovární hale zprovoznila firma, s níž mu helfli švagr Franz Weiss a pařížský prořízlý hubatý kšeftující obchodník Armand Kosmann. Odstartovala jako raketa na plný plyn úspěšně. Dokonce natolik, že si už v roce 1908 postavila vlastní sklárnu, aby se zbavila závislosti na dodávkách materiálu z Čech. Během dalších dvou let k ní přibyla i laboratoř, kde pracovali Danielovi synové Myšpulín I. Alfred, Myšpulín II. Wilhelm a Myšpulín III. Friedrich.


Postupně se tak vylupovalo křišťálové sklo typické pro populární znamení doby značku Swarovski. I když se ví, že se na jeho čirosti a osobitém duhovém odlesku podílí jisté procento oxidu olovnatého a speciální technika deep cut, řezu, detaily zůstávají dobře střeženým obchodním tajemstvím.


 

CHANEL, DIOR & DALŠÍ


Swarovski nikdy nepředstíral, že z jeho továrny vycházejí pravé drahokamy, držel se svého hesla „Diamant pro každé oko krásy“. I to zřejmě přispělo k nesmírně populární odezvě u zákaznic a zákazníků po celém světě, k senzačnímu uplatnění obchodního talentu ve světě módy.

Už před první světovou válkou exportoval do celého světa, k největším klientům patřily Francie, UK a Německo. Válka sice rozvoj opozdila, ale počátek 20. let přinesl nový silný orlí rozlet zájmu o naturálie magické chemikálie Swarovski. Tanec, jazz, oslnivé bankety… třpyt skleněných tretek se ujal jako Večerníček pro děti, sáhla po pokušení dokonce i Coco Chanel, zabralo to na ni dokonale.


Tehdy už firmu postupně přebírali potomci do vlastních otěží a byla v takové kondici, že během následujících desetiletí výrobu rozšiřovala o další schopná témata: skla do brýlí, dalekohledů, svítidel, lustrů luxusu potažmo reflektorů a také skleněné figurky pro radost, dneska už sběratelský fenomén horních dvě stě tisíc.


Daniel Swarovski naposledy vydechl své znamenité diamantové achich ouvej 23. ledna 1956 v obdivuhodném věku starce 94 let, ale pevnou pozici světového krále s rostoucí sítí odběratelů a obchodů (také kamenných) a zastoupení v nejrůznějších částech planety (včetně českého Jablonce nad Nisou) si jeho značka udržuje až do 21. století. A to zejména díky šťastnému hlavnímu programu – šperkům a broušeným kamenům do nich. Na vylepšení jejich povrchové úpravy a lesku spolupracoval i znalec Christian Dior.


Heslo Diamant pro každého nakažlivou metodou platí nesmrtelně jako Štafeta a povinnost milovat Elisabeth Roffe = Audrey Hepburn osobně díky Bloodline, pokrevní příbuzní.




Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je jedna + deset ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter