Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 19.4.
Rostislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Republica hypothetica …či Vox populi vox Dei…
Autor: sartre2 (Stálý) - publikováno 16.11.2016 (00:56:48)

Republica hypothetica …či Vox populi vox Dei…

                                           …aneb pro Páju a jeho bolševiky :-).

 



   Tak už je to tady zase. Svátek pro někoho vzdálený, pro někoho vzpomínka na časy, jak to kdysi bylo. Pro nás taky opět návštěva příjemné vesničky u čáry s kouzelnou přírodou kolem a našima. Pája, vždy skvělá Radu a děti, hospůdka a skály..pohoda. A taky v lehkém opojení oslava všude přítomné svobody, která nám asi jediná zůstala..

 

   Začátek může být klasický :-). ..místo výstřelu z Aurory zahájíme kontra oslavu svátku odšpuntováním bublinek :-). To není z nějakého politického důvodu..ale jednoduše lidi mají se rádi…Pak pokud se to povede, tak začne debata nad pivkem a já budu rozjímat u těžkých debat nad výroky o zk...vených bolševicích. Tak jak to vlastně bylo ?

 

   Je nutno dodat, že jsem nikdy nebyl členem nějaké strany ani hnutí. Řeka času mnou protekla s událostmi od dětství do dospělosti s různými etapy a participací událostí. Nezažil jsem rozdělení po válce, ani těžké 50-roky. Nemůžu proto ani hodnotit co tohle období přineslo a odneslo v populaci tehdejší ČSR. Ono se totiž toho popsalo hodně. Od vzniku ČSR, smrti M.R. Štefánika, až vlastně po smrt A. Dubčeka a kontinuitu různých událostí. Ale to už vlastně nikoho nezajímá, historii nezměníme – stejně tak tehdejší status jisker a pionýrů čím děti musely projít…Kdo to období bral s humorem, tak řekne – „že teď už v nějaké dospělosti neumí lhát - páč onehdá skládal pionýrský slib :-)“. No jako svazáci (...co mělo být za odměnu pro tehdejší omladinu končící gympl - jsme již pálili svoje legitimace na protest proti systému a chtěli diskuzi…). To bylo to období trikolor, něžné revoluce, po temném období uniformity a zákazů, nejistot, jak to všechno dopadne a obavy starších - jak se to všechno může otočit a kdo všechno se dostane na „černou listinu“ po Perestrojce. Období po oznámení smrti studenta, demonstrací, ze začátku potlačovaných brutálním způsobem, písněmi M. Kubišové a Vaškovo resumé..

 

   Jako děti jsme byly učeny zdrženlivosti, protože Big Brother (dál BB) byl všude a protest byl trošku děděnou formou. Můj děda mi něco kdysi sdělil, v mojí názorové prvouce, byl partyzán s takovými zásluhy, že ho museli soudruzi odměnit velkým vyznamenáním prezidenta a nakonec se stal obětí systému. Babička z toho neměla nic a ty, co ani v odboji nebyli, sklízeli žně. A jestli měl ten BB podobu kontráše v sousedství, který horlivě zapisoval a hlásil anebo provokatéra v hospodě, který platil a tahal názory z lidí, které pak léta nikdo neviděl… Byly to drahé názory…něco jako u scénky Švejka a Bretschneidera…A taky krabička, která visela ze zdi u pevné linky, kterou táta vyrval ze zdi, že odposlouchat se nenechá, nemožnost vycestovat dál než do Bulharska (kde bylo mimochodem krásně) protože jinde nás nepustili, tolik opěvované rifle z Tuzexu, číny na nohou a u dětí Sandokan na prsou…Nebo držení stráže u památky zesnulé milované třídní, která měla raka. Na nynější dobu byla krutá, občas nás vytahala za ucho a k rákosce taky neměla daleko…Ale k pravdě je nutno říct, že tehdy to s námi ani jinak nešlo a měli jsme jí opravdu s respektem rádi…ve finále i otylé povahy měli slzy na krajíčku. Plátky a média tvrdily, že jsme měli všechno a my jsme toužili po tom, co jsme mít nemohli..a to byla svoboda. Mimochodem období hezky taky ztvárněno ve filmu A.Wajdy v příběhu Lecha Walesy : ...příběh naděje. Ano naděje byla to, co nás drželo nad hlavou. A to vlastně byla ještě tehdy PLR takový volnější prvek tehdejších satelitů…

 

   Ale to všechno odnesl čas, tak jako Cibulkovy spisy, tehdy vydávanou Rudou krávu, OF, HZDS, rozdělení republiky a budování něčeho jako kapitalismus na náš způsob. Kuponová privatizace, fondy, vznikání a zanikání nebankových subjektů. Tehdy měli peníze pasáci, řezníci, k..vy a papaláši..něco jako ta Švejkova „samá dobrá společnost“. Kdo měl informace, kontakty a žaludek, ten tvrdil muziku. Nelehké časy překvapivě nalezeny mimo jiného taky v Příběhu kmotra s velmi přesvědčivým Ondřejem Vetchým.

 

   Tohle stačí na vlastní názor, pokud Vám někdo bude tvrdit - jak to bylo. Rušily se taky zákony („ten o příživnictví měl své kouzlo…v duchu kdo nepracuje, ať teda nejí ":-) )…a taky zrušení trestu smrti, divoké amnestie, nárůst kriminality chaos a dezinformace. Kupovalo se všechno, braková elektronika, brakové auta..neskutečné marže. Legalizovali se větší peníze, kdo vrazil do východoněmecké marky, po spojení sklízel hezký profit. Etablovaly se u nás větší společnosti, začali jsme se učit, jak by to mělo být. Nedělejme si ale iluze. Studenti, kteří to všechno nastartovali moc neprofitovali. Splnili svůj účel a jaksi skončili v zapomnění dějin (nechtěl jsem použít jiný výraz). Byla otázka privatizací, restitucí a restrukturalizací…červené knížky v jiném obalu. Asi již nemá smysl rozebírat nové funkce těch, kteří kdysi vstoupili ani jejich motivy. Totiž režim si vybíral, tyhle lidi měli know-how a šlo hodně o to, aby domácí kapitál nebyl rozprodán za korunu a tehdejší podniky vyráběly. Čest těm, kterým se to nějak povedlo a úspěšně pokračovali..nebylo to jednoduché ani tehdy, ani teď s nynější konkurencí. Zaměstnanost, flexibilita, lojalita..v řetězci různých vlád a prezidentů. Kde jsme teď ?

 

   Píše se r. 2016 - teda 27 let od revoluce a ve volbách do krajských zastupitelstev získají třešně cca 10,55 %…, nepřekvapivě, ale vítězí hnutí. Nepřekvapivě proto, že se tomu klukovi povedlo po dlouhých letech jít do plusu – někde byl výsledek v přebytku 80 miliard do rozpočtu (výsledek v září). Vlastně implementoval nevyhnutné kroky, jak se vyhrabat z exkrementů, co mu zanechali jeho předchůdci… a de facto stabilizoval ekonomiku po cca 20 letech. Pokud chcete takové něco udělat, musíte jít do základu ekonom. progrese – totiž jednoduše snížit výdaje a zvýšit příjmy. Pokud je to realizováno na daních, které jaksi musíme platit všichni, je to cesta bolestivá a ne úplně jí asi všichni chtějí podpořit po těch letech "svobody" v duchu L'Humanité. Osobně se tomu klukovi divím, že má chuť se natahovat s parlamentárními vyžírkami, pseudolobbisty a mediální onanisty…Dostal se dost vysoko vnitřně i lidsky, ano i to svoje úskalí obnáší. Ale na druhé straně si může dovolit začít dělat politiku, která je jiná než trošku obecně špinavá záležitost se slušným začátkem na rozdíl od hyen, které začínají z ničeho a v politice vidí výdělečnou činnost. Taky to má své mouchy, začíná se na zelené louce, lidi nejsou na to připraveni, rádi dostávají všechno na stříbrném podnosu. Anebo takové to naše – počkat než někdo vůbec něco udělá a pak ho roznést na kopytech, nejlépe pod černou zem, všechno špatně. Občas v království slepých jednooký králem, ale jednou ten oheň někdo donést musí. Vyčíst se dají osoby a obsazení některých postů, stejně jako název, který jsem kdysi někde viděl..ale to jsou kosmetické vady. Zatím nevidím jiný oheň.

 

   Totiž v něčem se s Pájou u toho pivka přece jenom shodnu. Období svobody taky bohužel přineslo určitou degradaci hodnot, chování a morálních autorit. Doktor smete svým SUV-kem auto v protisměru a hájí se tím, že kdyby ty lidi měli lepší auto, tak mohli ještě žít...Ano, chudoba nosí nehospodárnost, ve finále někdy smrt. U zubaře přemýšlíte, kde na to vzít a to nejste na tom úplně špatně. Kdežto ten zubař díky vaším daním na tom rozhodně tak špatně není a spolu s některými zdravotníky protestují vůči svým platům..Hippokratova přísaha se zapomíná s přibývajícími zlaťáky v kapse, 60 nebo 80 litrů měsíčně pro tyhle lidi není peníz, stejně jako s některými úředníky, právníky, politiky (ne teda už politicky odchovaní VUML) - žijí v jiné dimenzi. Jsem shovívavý k prodavačce, která živí děti, přispěju studentkám na pumpě, i když si okna umyju sám, ctím poctivé pracující i lidi, kteří dají do práce srdce a nemyslím to ironicky. Tyhle lidi to totiž vemou „za svoje“, snaží se něco změnit a zlepšit. Nerozumím školským osnovám, které jsou mizerné, nedivím se učitelům bez motivace, jsem smutný ze společnosti v již vzpomenuté pokřivené degradace. Totiž např. týpci na kolech bez ohledu na věk pořád nechápou funkci chodníků a pokud stojíte u přechodu s kočárkem, tak vám ten kretén s autem rozhodně někdy nezastaví (nezkoušejte to :-) ). Všude přítomný bordel necháváme na službách, při problémech raději odvracíme hlavu. Spoléháme se na kluky, kteří nasazují životy při pohromách, kriminalitě nebo obraně státu. Je problém v myšlení lidí, člověk člověku je „vlkem“. Jako křesťan nechápu pravicově orientovanou křesťanskou stranu, současnou politiku dovnitř a ven, obecně někdy ne moc proaktivní odbory. Měli by jsme podporovat neutralitu státu - vzhledem na velikost a geopolitické umístnění „nepouštět se do žádných velkých akcí“. Podporovat kapitál a jít s trendy, chápat, že i naše automobilka těch 30 % exportu jednoduše potřebuje, jde i o naší zaměstnanost a pokud možno i vyváženost regionů. Automobilka by měla chápat občany a ve smyslu šrotovného se snažit vyhodit všechno pod Euro 3. Doživotně odsouzení by mohli možno dostat právo eutanazie a lidi by měli mít po x letech odvodů daní do systému právo na relax. Konečně by si mohli politici vytáhnout hlavu z …. a uzákonit např. min. mzdu na hod. Místo populistických keců, snažme se převzít z vyspělých států to, co dobře funguje a neohýbejme to na naše podmínky, podporujme např. zelenou energii a občas koukněme na to, co jíme, zrevidujme práv. úpravu i v prospěch lidí. Snažme se vzít tuhle republiku „za svou“. Správný politik by vám nemazal med kolem pusy - slíbil by vám …“krev, pot a slzy“…, protože práce je tady dost.

 

   Co jsme po revoluci nedotáhli, protože byla sametová, bylo vyřešení těch, co nejvíc zničili hodnoty téhle společnosti. Mezičasem totiž aparát rozbujněl a jste to taky vy, kteří rozhodujete, co tady necháme našim dětem a jestli se po dalších cca 20 letech dokážeme podívat do zrcadla. Ono to totiž není záležitost jen té hrstky lidí, co sedí v parlamentu nebo senátu a kteří se vejdou po starém do pár antonů a můžeme je vyvézt někam, kam se jim možno nebude líbit... Je to záležitost a zodpovědnost nás všech.

 

   Ve svátek revoluce si můžete připnout stuhu trikolory a nemusíte chrastit klíči…ale udělejte prosím všem radost...VYSLOVTE SVOBODNĚ SVŮJ NÁZOR. A ať je vás konečně slyšet :-).

  

 



Poznámky k tomuto příspěvku
mystikus (Stálý) - 16.2.2018 > Milan Rastislav Štefáník dokázal bodře a dobře obstát i na Mont Blancu, to si představ i to dnešní počasí, které vládne nížinám (nám), atmosféra je vše... měj se. Bono Vox je pro box s těmi hlupáky.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
sartre2 (Stálý) - 18.2.2018 > Njn...Tĕch osobností v čs historii bylo samozřejmě víc...vytvořīme inverzi a lepší klima ;-)...ano atmosféra je vše...děkuji. Bono je bůh...vím kterej song by jim dal...:-)
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je devět + sedm ? 

  
  Napsat autorovi (Stálý)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter