Kroměříž
vlastnili olomoučtí biskupové (později arcibiskupové) od první čtvrtiny 12.
století. Zároveň se jmenováním významným církevním hodnostářem získávali také
světský šlechtický titul kníže.
Kroměřížský zámek a zahrady využívali především jako letní rezidenci
k prezentaci šlechtického postavení a oddávali se zde svým zálibám a
odpočinku.
V srpnu 1664 přichází do Kroměříže, města notně hřmotně
zdevastovaného třicetiletou válkou, biskup Karel
z Lichtensteinu–Castelcorna (17.3.1624 Kladsko, Polsko–23.9.1695 Olomouc),
který se rozhodl, že zámek přemění na reprezentativní sídlo včetně zahrady
vybudované podle tehdejších vzorů. Pro nedostatek vhodných ploch
v blízkosti zámecké budovy situoval novou zahradu za hradby města do
prostoru staré štěpnice u osady Štěchovice.
Květná zahrada
je jedinou dochovanou zahradou tohoto typu. Ostatní
zahrady založené v témže období zanikly nebo byly postupně upraveny
v jiném uměleckém slohu. Stejnému osudu se vystříhala dovedná Květná
zahrada tím, že se časem proměnila na kuchyňskou zahradu tvořící zázemí pro
postupně se rozvíjející zahradu Podzámeckou.
Unikátní zahradní stavby a vysoké tvarované stěny byly po staletí
udržovány v původní podobě díky úctě dalších biskupů a arcibiskupů
k dílu jejich předchůdce a díky povědomí o vysoké umělecké hodnotě
zahradních lákadel tohoto unikátního celku.
Od druhé poloviny 20. století pak byla zahrada postupně obnovována do
podoby, jakou pravděpodobně mívala v době svého založení. Květná zahrada
byla společně se zámkem a Podzámeckou zahradou v prosinci osmého 1998 před
necelými 20 lety zapsána na Seznam památek světového kulturního a přírodního dědictví
UNESCO.
VODA
V ZAHRADĚ
Voda hrála
v této zahradní kompozici velmi důležitou úlohu. Zvolený pozemek se
z geologického hlediska nachází na území se značnou mocností slabě
propustných vápenitých jílů, které neumožňují dostatečné vsakování srážkové
vody a jež překrývá jen relativně slabá vrstva spraše vhodná k pěstování
rostlin.
Celá plocha zahrady musela být nejdříve odvodněna a následně byla
pomocí vodovodu znovu rozvedena na potřebná místa. Vodovod byl napájen H²O
z řeky Moravy prostřednictvím vodárny vybudované v letech 1665–1667
nedaleko zámku na bývalém Mlýnském předměstí (Sladovny). Dalším zdrojem vody
byl velký rybník obdélníkového tvaru, zřízený před Kolonádou na místě bývalého
hliniště, a také dvě studny. Voda se po ploše zahrady rozváděla olověnými a
dřevěnými rourami uloženými ve vyzděných kanálech. Tímto způsobem byla
v zahradě napájena celá soustava vodních hříček i čůrků říček.
Začínala ve vstupním objektu Kolonády dvěma fontánami v nikách
(Neptunovou a Venušinou) a pokračovala další dvojicí fontán (Lví a Tritónů)
v průsečíku tvarovaných stěn. Lví fontána je jedním
z nejhodnotnějších sochařských děl dochovaných v dnešní zahradě.
Spolu s protilehlou fontánou Tritonů ji uvedl v život Michael Mandík.
V době, kdy zahrada sloužila spíše hospodářským účelům, byly přestěhovány
do Podzámecké zahrady; na své místo se vrátily při rekultivaci zahrady
v 50. letech 20. století. Zatímco Lví fontána zůstala v původní
podobě, pouze bylo nutné zhotovit novou nádrž podle historických předloh,
z fontány Tritónů se zachovala jen horní vana s trojicí tritónů
troubících na lastury. Původní dřík zdobený čtyřmi satyry se nedochoval a byl
v roce 1954 nahrazen čtyřmi alegoriemi průmyslu a zemědělství pojatými
v duchu socialistického realismu sochařem Zdeňkem Kovářem (26.1.1917
Vsetín–21.6.2004 Zlín). V letech 2006–2008 byly obě fontány restaurovány.
Středem zahrady a korunou vodního programu se stala Rotunda.
V podlaze i ve stěnách bylo instalováno množství vodních střiků a fontán
jako součást komplikovaného vodního mechanismu. Na něj navazovaly vodní střiky
ústící v sedátkách v prostoru kuželny. V části zvané štěpnice se
dále nacházejí dva takzvané Pstruží rybníky s vodotryskem uprostřed. Další
fontánu se sochou vodního boha ukrývá takzvaná Holandská zahrada, bazén pro
vodní ptactvo obklopuje ptáčnici a vodní stroj byl také součástí Králičího
kopce. Změnu do vodovodní soustavy zahrady přináší zřízení takzvaného
Maxmiliánova vodovodu (podle arcibiskupa Maxmiliána Josefa Sommerau–Beckha),
uvedeného do provozu v roce 1838, jenž zásoboval město, zámek a
Podzámeckou i Květnou zahradu vodou ze studní na vrchu Barbořina a
z Popovického potoka. Voda z Popovického potoka se dnes znovu využívá
k napájení Pstružích rybníků ve štěpnici.
KRÁLIČÍ
KOPEC
Pozoruhodnou
atrakcí Květné zahrady byl takzvaný Králičí kopec, stavba s uměle
vytvořeným systémem nor obývaných králíky.
Na vrcholu stála socha bohyně lovu Diany a po obvodu byly čtyři sochy
lovců, představující čtyři světadíly – Evropu, Asii, Ameriku a Afriku. Původní
kopeček zanikl pravděpodobně již na počátku 18. století a dalších tři sta let
bylo na tomto místě hospodářské zázemí zahrady. Archeologický výzkum v roce
2009 odkryl základy kopce, které napověděly mnoho o jeho původní konstrukci. Na
základě těchto zjištění a dobové rytiny se stavba do zahrady vrátila, a to
včetně „ušatých obyvatel“. Okolí kopce doplnila výsadba starých odrůd jabloní a
v přilehlém obslužném domku je nyní dětská herna a sociální zařízení.
SOCHY
V KOLONÁDĚ
Soubor sestává
ze čtyřiačtyřiceti soch zachycujících mytologické i historické postavy
dávnověku a jde o největší soubor antikizujících plastik v českých zemích.
Jména dvaadvaceti ženských a dvaadvaceti mužských postav jsou vytesána na
podstavcích soch.
1: IVNO
Juno, nejvyšší římská bohyně, často ztotožňovaná s řeckou Hérou,
bohyně plodnosti, ochránkyně žen a později celé římské říše.
2: ACTÆON
Aktaion, bájný řecký lovec. Bohyni Dianu překvapil při koupeli a ta ho
za trest proměnila v jelena, kterého rozsápali lovečtí psi.
3: CÉRES
Céres, římská bohyně úrody, růstu obilí a rolnictví. V řecké
mytologii byla její obdobou bohyně Deméter.
4: IVLI CÆSAR
Gaius Julius Cæsar (100–44 před naším letopočtem), římský vojevůdce a
politik, byl po smrti prohlášen za jednoho z římských bohů.
5: IVLIA AVGVSTA
Julia Augusta († 217 našeho letopočtu) byla druhou ženou císaře Septima
Severa a jednou z nejmocnějších římských císařoven. Byla známa svým zájmem
o filozofii.
6: MARSYAS
Marsyas, jeden z faunů, bájných bytostí z hor a lesů.
S bohem Apollonem soutěžil ve hře na lyru, prohrál a byl zaživa stáhnut
z kůže.
7: SIBYLLA
Sibyly byly bájné věštkyně boha Apollona působící především v Malé
Asii. Své pojmenování získaly na počest dcery boha Dia s věšteckými
schopnostmi.
8: HERMAPHRODIT
Hermafroditos či Hermafrodit, pohledný mladík, syn řeckých bohů
Afrodity (Venuše) a Herma (Merkura), se podle báje stal oboupohlavní bytostí,
když s jeho tělem splynula vodní nymfa Salmacis.
9: NYMPHA
Nymfy byly bájné obyvatelky moří (Okeanovny a Nereovny), vod (Najády),
lesů (Dryády) a hor (Oreády). Lidé je uctívali jako průvodkyně a rádkyně bohů.
10: ALEXANDER
LVD
Alexandr Veliký (356–323 před naším letopočtem), velmi schopný
vojevůdce, který na čas neobyčejně rozšířil hranice svého makedonského
království.
11: FLORA
Flora, římská bohyně květů a jara, na jejíž počest se pořádaly
slavnosti Floralie. V řecké mytologii byly její obdobou Chloris či
Afrodita.
12: SENATOR ROM
Zástupce římských stavů – senátor; člen senátu, poradního sboru
římského státu (z latinského senex – stařec – sbor starších).
13: ATALANTA
Atalanta, bájná dcera arkadského krále, byla jako dítě pohozena
v lese. Vyrostla z ní krásná a silná lovkyně, která se proslavila
mnoha hrdinskými činy.
14: MISENVS
Misenos (latinsky Misenus), bájný hrdina, trubač v Aeneově vojsku,
který vyzval vodního boha Tritóna k soutěži v troubení. Tritón
zvítězil a Misena usmrtil.
15: EVTERPE
Euterpe, múza hudby – lyrického zpěvu a hry na flétnu. Múzy, dcery boha
Dia, byly patronkami věd a umění.
16: MANCIPIVM
ROM
Zástupce římských stavů – otrok, zajatec; neměl svobodu ani další
občanská práva. Byl prodejným majetkem svého pána.
17: ERATÓ
Erató, múza milostné poezie. Múzy, dcery boha Dia, byly patronkami věd
a umění.
18: MERCVRIVS
Merkur, římský bůh obchodu a zisku, protějšek řeckého boha Herma, který
byl ctěn také jako patron poutníků, božský posel a dárce obratné řeči.
19: VETVRIA
Při obléhání Říma v 5. století před naším letopočtem šly ženy
společně s již velmi starou Venturií „hájit město prosbami a slzami“ proti
dobyvatelům.
20: SACRIFICVLVS
Zástupce římských stavů – obětník; šlo o politickou funkci, jejíž
vykonavatelé přinášeli oběť bohům.
21: VRANIA
Uranie, múza hvězdářství a počtářství. Múzy, dcery boha Dia, byly
patronkami věd a umění.
22: ÆSCVLAPIVS
Asklepios (latinsky Æsculapius, Eskulap), řecký bůh lékařství, syn boha
Apollóna a nymfy Koronidy.
23: MINERVA
Minerva, římská bohyně moudrosti, která učila lidi řemeslům. Později jí
byly připsány i další vlastnosti jejího protějšku, řecké Pallas Athény, bohyně
vítězství.
24: AVGVSTVS
Gaius Julius Cæsar Octavianus neboli Augustus (63 před naším
letopočtem–14 našeho letopočtu) vojevůdce, státník a politik. Adoptoval ho Cæsar;
po jeho smrti a po porážce Antonia a Kleopatry se stal prvním římským císařem.
25: DIANA
Diana, římská bohyně života, měsíčního svitu a ochránkyně žen při
porodu. Byla ztotožňována s řeckou bohyní Artemis, patronkou lovu a zvěře.
26: CIVIS ROM
TRIVMPH
Zástupce římských stavů – občan; občanství římského státu získávaly
manželské děti nebo dospělí za zásluhy o stát.
27: LIVIA
Livia Drusilla, třetí manželka římského císaře Augusta (63 před naším
letopočtem–14 našeho letopočtu); po jeho smrti dostala titul Augusta.
28: SENECA
MORIENS
Lucius Annæus Seneca (asi 4 před naším letopočtem–65 našeho letopočtu),
římský filozof, básník a politik. Jeho žák, císař Nero, ho přinutil
k sebevraždě.
29: SABINA
Vibia Sabina, manželka císaře Hadriána (76 až 138 našeho letopočtu)
30: EQUES ROM
TRIVMPH
Zástupce římských stavů – jezdec (rozuměj voják na koni); vedle
senátorů další velmi vážená a zámožná vrstva římské společnosti.
31: CASSANDRA
Kassandra, nejmladší dcera bájného trojského krále Priama, oplývala
krásou a věšteckými schopnostmi, kterými ji obdařil z lásky bůh Apollón.
32: BACCHVS
Bakchus, bůh úrody, vína, ovocných stromů a blahobytu, byl v řecké
mytologii nazýván Dionýsos.
33: VENVS
Venuše byla bohyní jara, později krásy; Římané si ji následně
ztotožnili s řeckou bohyní lásky Afroditou.
34: FLAMEN
Zástupce římských stavů – kněz; v Římě bylo ustanoveno 15 kněží,
z nichž každý měl na starost uctívání jednoho z hlavních bohů.
35: MELPOMENE
Melpomene, múza tragického básnictví a tragédie. Múzy, dcery boha Dia,
byly patronkami věd a umění.
36: FAVNVS
Faun, římský bůh polí a stád dobytka. V lesích míval své věštírny.
Později se v bájích začalo mluvit o více Faunech podobných řeckým satyrům
a Panům.
37: AGRIPPINA
Julia Agrippina (15–59 našeho letopočtu), manželka císaře Claudia
(jehož nechala otrávit) a matka římského císaře Nerona, který ji po nástupu
k moci nechal zavraždit.
38: POPA
Popa, pomocník při obětních obřadech v antickém Římě.
39: MEDVLLINA
Livia Medullina Camilla byla snoubenkou císaře Claudia (10 před naším
letopočtem – 54 našeho letopočtu), ve svatební den však zemřela.
40: APOLLO
Apollón byl řecký bůh slunečního svitu, života, věštby, básnictví a
hudby, ale také války, ochránce cest, lesů a stád před dravou zvěří.
41: NIOBE
Niobe, bájná královská dcera, která porodila 14 dětí. Pýchou nad svou
plodností urazila bohyni Létó, matku Apollóna a Artemidy (Diany), kteří poté
zahubili celou její rodinu. Niobe byla proměněna v kámen.
42: ARVNGVS
Arungus, římské nižší božstvo, kterému byla přinášena oběť, „aby
neškodil nám či naší sklizni“.
43: MVLÆGYPTIA
Mulier Ægyptia, „manželka egyptská“ či Egypťanka; římští autoři tak
psali o Kleopatře.
44: HERCVLES
Hercules, latinské jméno pro Herakla, nejslavnějšího hrdinu řeckých
bájí, který proslul silou a nebojácností. Za všechny hrdinské činy a za všechna
utrpení ho Zeus přijal mezi bohy, dal mu za manželku svou dceru a učinil ho
nesmrtelným.
KVĚTNICE
Na Kolonádu
navazuje květnice, která má čtvercový půdorys rozdělený paprsčitým systémem os.
Tyto osy byly v celé délce lemovány vysokými stěnami z pravidelně
tvarovaných dřevin.
Centrem květnice se stala Rotunda – zahradní pavilon, nazývaný biskupem
letohrádek, Lusthaus. Do křížení os byly umístěny dvě výstavné fontány, Lví
fontána a fontána Tritónů. Prostory lemované zelenými stěnami, nazývané
boskety, obsahovaly květinové a broderiové záhony i dvojici labyrintů.
Vysoké stěny byly původně na celé ploše květnice, ale na počátku 19.
století byla část před Kolonádou odstraněna. Vznikla tak volná travnatá plocha
lemovaná květinovými záhony a později osázená skupinkami dřevin, z nichž
zůstal do dnešních dnů zachován lyrovník tulipánokvětý, platan a borovice
vejmutovka. Tato plocha i Kolonáda sloužily pro pořádání hospodářských výstav.
Současnou podobu dal této části zahrady významný český architekt Pavel
Janák (1882–1956), známý mimo jiné svými pracemi v areálu Pražského hradu.
Jím navržené záhony před Kolonádou se každoročně osazují 50 000 rostlinami
letniček pěstovaných ve skleníku přímo v Květné zahradě. Po Janákově smrti
byla příprava obnovy zahrady do podoby zachycené na rytinách ze 17. století
svěřena architektům Dušanu Riedlovi (1925–2015) a Josefu Němcovi (narozený
1928) ze Státního ústavu pro rekonstrukci památkových měst a objektů. Jejich
projekt z let 1962–1963 byl realizován právě v prostoru květnice.
ROTUNDA
ČILI SKVOST & FANTAZIE CELKOVÉ INSPIRAČNÍ ZAHRADY
Autorem maleb, které vznikly mezi roky 1673 a 1675, byl Giacomo
Tencalla (1644–1689; švýcarsko–italský malíř, bratranec a
následovník Carpofora Tencally). Okolní bohatou štukovou výzdobu vytvořili
štukatéři pod vedením Quirica Castelliho. Ústřední sál dále
v nikách doplňují pískovcové sochy alegorií čtyř ročních období od Michaela
Mandíka. Čtyři místnosti z osmi, obklopující střed Rotundy,
byly ztvárněny jako jeskyně s osobitou výzdobou tvořenou barevnými štuky,
kameny a lasturami. V každé z nich byla fontána a sochy satyrů,
jejichž autorem byl opět Michael Mandík. Jeskynní sintr na výzdobu grott
pochází mimo jiné ze slapských jeskyní u Rájce nad Svitavou, stovky schránek
škeblí pak z Oujezdského rybníka nedaleko Chrlic u Brna. Neméně zajímavá
je výzdoba čtveřice takzvaných kamínkových místností: jejich stěny zcela
pokrývají mozaiky z různobarevných kamínků a na stropě jsou doplněny štuky
a malířskou výzdobou. Všechny uvedené dekorativní prvky Rotundy spojuje motiv
vody – pramenu života i místa očištění. Vrcholem výzdoby býval složitý vodní
stroj, jehož trysky ústily jak v podlaze, tak za římsami kopule a po
spuštění mechanismu mohli být návštěvníci stavby nečekaně náhle zvlhčeni a
zlehčeni tryskající fantazií pod pražícím sluncem i patnáctého apríla,
v půli apríla.
Současný vzhled získala Rotunda na začátku 20. století za dohledu a
vize arcibiskupa Theodora Kohna (arcibiskupem byl v letech 1893–1904), který
nechal provést četné stavební úpravy, protože zde hodlal zřídit arcidiecézní
muzeum. Šest z osmi vstupů bylo zazděno a byl přistaven vnější portikus.
Zbytky vodního stroje i čtveřice fontán ve výklencích grott byly odstraněny a
jejich místo zaujaly nové sochy satyrů od sochaře Jana Antonína Becka (1864–1937)
z roku 1904. Tehdy již vážně poškozené původní nástěnné malby byly bohužel
z velké části opraveny přemalbou. V Rotundě bylo instalováno
Foucaultovo kyvadlo, zařízení k demonstraci zemské rotace, pořízené
z iniciativy kroměřížského gymnazijního profesora, fyzika a astronoma Františka
Nábělka (1852–1915).
LABYRINTY
Další dvojice
bosketů čtvercového půdorysu ukrývá labyrinty. Jejich předobraz je nutné hledat
v antickém bájesloví.
Na ostrově Kréta nechal král Mínos zbudovat složitou stavbu – labyrint,
v jehož středu věznil netvora Minotaura, půl bejka, půl člověka, bestii
s lidským organismem a býčí hlavou, který vyžadoval za pamlsek lidské
oběti, které byly na ostrov posílány jako proteiny na jazýček z Athén. Kdo
vstoupil do labyrintu, nebyl už schopen najít cestu ven a našel zde jen útrapy.
Syn athénského krále Theseus se rozhodl netvora zabít. Podařilo se mu to a díky
niti od princezny Ariadny našel i cestičku ven z odporného labyrintu.
Filozofové vykládají toto podobenství také jako vnitřní souboj člověka
s dobrem a nevlídným úřednickým zlem. Každý hledá cestu ven
z labyrintu zla pomocí nitě svého složitého rozumu a nelehkého citu. Od
středověku se tento wanastowí motiv objevuje v sakrální architektuře a
dalších uměleckých oborech jako upomínka na důležitost neustálého hledání
správné cesty v životě i ve víře.
V zahradním umění se k vytváření labyrintů využívají různě
vysoké tvarované živé ploty. V Květné zahradě můžeme najít labyrint
kruhového i čtvercového půdorysu. Výška jejich plotů vychází ještě
z renesanční tradice, kdy ploty nepřevyšovaly člověka. Kavalír mohl vidět
středový bod, k němuž mířil, případně dámu, kterou se snažil dostihnout;
k tomu, aby musel respektovat ploty, napomáhaly trny a pichlavé wanastowi
vjetwičky keřů, z nichž bývaly labyrinty vysazeny. V Květné zahradě
to původně byly hlohy a kdoule, nyní jsou oba obrazce vysazeny z habrů a
neukáznění návštěvníci v podnapilém stavu je snadno poškodí, když se snaží
zkracovat si cestu k cíli.
EMIL KINTZL:
STO
ROKŮ NA LYŽÍCH
Významným činem a nejspíš i hlavním impulzem pro rozvoj lyžování na
Šumavě bylo vybudování železničního tunelu na trati Klatovy – Železná Ruda pod
horou Špičák. S délkou 1747 metrů to už tehdy byl nejdelší tunel v c.
k. monarchii a v Čechách si tohle prvenství udržel až do roku 2007.
Samotná stavba tunelu byla velmi náročná a nebezpečná. Trhací práce spolykaly
víc jak 90 tun dynamitu a při stavbě zahynulo několik desítek dělníků
z tehdejšího Rakousko–Uherska, z Bosny a Dalmácie, kteří byli
pohřbeni za městem u trati. Stavba trvala tři roky a 11. října 1877 projel
tunelem s velkou slávou první vlak.
Špičácký tunel se tak stal vstupní branou do jednoho
z nejkrásnějších koutů Šumavy. Hora Špičák je známá tím, že rozděluje
v zimě sněhovou nadílku na místa se sněhem a na ta bez něj. Mnohý lyžař je
dodnes překvapen tím, že před tunelem není po sněhu ani památky a ve stanici
Špičák, na konci tunelu, je pro lyžaře připravená dostatečně nakupená bílá
peřina.
Hned kousek nad stanicí vítal lyžaře a turisty kantýnský Jan Prokop,
zvaný pro svou bodrost a pohostinnost otec Prokop. Jeho rozrůstající se penzion
Prokop, který stál na Vajsově louce pod lesem, se stal centrem plzeňských
lyžařů. Jeho syn Franta byl prvním zdejším učitelem lyžování a další syn Béďa
patřil mezi nejlepší lyžníky–závodníky v tehdejším Království českém.
A právě k Vajsovce (970 metrů nad mořem) a ke Špičáku se váže
jedno velké prvenství, o kterém bych vám rád vyprávěl.
Díky Plzeňákům, sdruženým od roku 1907 v Českém Ski klubu
v Plzni, lyžařů na Špičáku fofrem přibývalo. Nočními vlaky přijížděli,
zásluhou neúnavného propagátora lyžby Josefa Rösslera Ořovského, i Pražáci.
Právě on zde již v roce 1903 uspořádal vůbec první lyžařský závod.
Pánové Juránek (jeho nevlastním otcem se stal náruživý spisovatel Karel
Klostermann), Kabát, bráškové Langové a další, dobré duše Ski klubu
v Plzni, ovšem také nespali na vavřínech. V roce 1909 uspořádali na
Vajsově louce před penzionem otce Prokopa První seveřanské hry. Soutěžilo se
v běhu na lyžích, krasojízdě a skoku na sněhovém můstku. Závody měly
značný ohlas publika, zúčastnili se jich i zahraniční lordi sněhového klání, a
tak se v dalších letech program rozšiřoval.
Ve sportovním programu třetího ročníku, pořádaného v neděli 5.
února 1911, to bylo Jendovi Werichovi teprve 6 let bez jednoho odpoledne, se
objevila zcela nová disciplína – první závod ve sjezdu na lyžích
v Čechách. Touto disciplínou předběhli plzeňští lyžaři dobu o více jak
deset let. Vzorně vypracované propozice zvaly dámy ke sjezdu na trati dlouhé
1 500 metrů. Muži a senioři zdolávali trať ještě o kilometr závratnější.
Zatímco dámy startovaly z o něco níže položené turistické cesty, ostatní
lyžaři vyráželi z vrcholu Pancíře ve výšce vášně 1 214 metrů. Sjezdaře
na Vajsovce vítala cílová brána ozdobená klubovými vlajkami a houfem
skandujících diváků. Tuto premiéru absolvovalo osm mužů a tři odvážné ženy
z lyžařských klubů z Jilemnice, Plzně a Prahy. Dlouhé dřevěné lyže
bez hran, primitivní srandovní vázání, kožené boty a bambusové hůlky
s velkými terči. Cesta dolů o zlomhrdélko. Ale všichni dorazili do cíle
v richtiku, nikomu se nic zlého nestalo, a tak se všichni závodníci
zapsali do historie jako první sjezdaři v Čechách.
Aby se na tuto unikátní lyžařskou slávu nezapomnělo, občanské sdružení
Otevřená Šumava a Sportovní klub Špičák připomněly tento závod při stém výročí
obnoveným sjezdem z Pancíře. Samo sebou na starých dřevěných lyžích a
v dobové módě na krku a na těle. A tak se tedy před Silvestrem roku 2009
vydalo dvanáct statečných lyžníků dostatečně se starými startovními čísly ze
Špičáku směrem k vrcholu.
Po hodinovém výstupu a řádném občerstvení v Matušově horské chatě
se retrolyžníci spustili za asistence kamer České televize v minutových
intervalech dolů k Vajsovce. Závod vzbudil nebývalou pozornost diváků i
fotografů, fotošoumenů, a proto bylo při vyhlášení výsledků U Otce Prokopa
rozhodnuto pořádat tento vzpomínkový závod i v dalších letech vždy ke
konci roku. V lyžování zas nemáme těch prvenství tolik, abychom si mohli
dovolit nad takovou příležitostí jen tak mávnout hůlkou…
ŠTĚDROVEČERNÍ HAVÁRIE
Tenhle pochmurný
vánoční příběh se odehrál na hřebenu Huťské hory nad Rejštejnem. Tato rozsáhlá
planina v nadmořské výšce téměř 1 200 metrů byla ještě před
třiasedmdesáti roky poseta roztroušenými domky obce Zhůří. Ty jsou nenávratně
pryč. Někdejší život připomínají jen rozbořené základy dvou zemědělských
stavení a několik obnovených křížků.
V 50. letech zde
byla postavena kasárna a na vrcholu kopce vyrostly radary protivzdušné obrany
státu a výkonná odposlouchávací zařízení. Přísně střežené území, vstup zakázán.
Výhled přes údolí daleko do Německa, tedy ideální plácek na ochranu
socialistického kocourkova před letadly takzvaných nezvaných imperialistů. Na
Vánoce v roce 1937 tu však ještě žádné radary nestály. Jen tu a tam
chalupy ve stráních, té zimy až po okna zasypané sněhem.
Na Štědrý den krátce
před šestnáctou hodinou odstartovalo z vídeňského letiště Aspern malé
dopravní letadlo. Počasí bylo pod psa, všude se válela hustá mlha a nekonečná
chumelenice zasypávala krajinu. Na palubě třímotorového francouzského stroje
Wibault 282–T12 cestoval kromě dvoučlenné posádky jediný pasažér, pražský
právník Karel Flanderka. Vracel se touto linkou z Bukurešti z obchodního
jednání. Cesta vlakem se mu zdála příliš zdlouhavá, protože na Štědrý večer
chtěl být doma s rodinou, a tak dal přednost letu společnosti Air France.
Pravidelná linka měla přistát večer v Praze a druhý den pokračovat do
Paříže jako obvykle. Ani doktor Flanderka, ani zkušený kapitán František Lehký
(36 let, otec dvou dětí, nalétáno 7 400 hodin), ani francouzský radista
Pierre Austruc (svobodný, 24 let, dva roky praxe) v tu chvíli netušili, že
Prahu už nikdy neuvidí.
Během letu radista
postupně navazoval kontakt s radiostanicemi v Brně a Českých
Budějovicích, a když zahlédl pod sebou mezi mraky řeku, ohlásil dispečerovi
v pražské Ruzyni, že vidí Vltavu. Aspoň se tak domníval. Následovala pak
řada dnes těžko pochopitelných chyb. Před půl šestou vydala Ruzyně letounu
pokyn změnit kurz. Radista pokyn potvrdil a zaznamenal do palubního deníku.
Stroj se tou dobou nacházel jižně od Prahy někde u Benešova, ale ruzyňský
radiooperátor Václav Živsa nabyl dojmu, že letadlo již Prahu přeletělo a
směřuje kamsi nad Mělník. Proto neprodleně vydal opravu, kterou však posádka
nemohla zachytit, neboť jedna z antén vypovídala plně funkční službu.
Pilot Lehký si zřejmě
myslel, že si nadletěli a otočil stroj na jihozápad. Obyvatelé Sedlice u Blatné
kolem půl šesté spatřili na obloze záblesky. Netušili, že jsou to nejspíš
světelné signály, jimiž se kapitán dožadoval pomoci při navádění na přistání.
Možná že světla, která viděl pod sebou, považoval za okraj Prahy, ale
s největší pravděpodobností šlo o Sušici či Kašperské Hory, vzdálené téměř
120 kilometrů od Ruzyně. Byla už naprostá tma, když očití svědkové v okolí
Kašperských Hor uslyšeli hukot nízko letícího stroje. Dodnes si to pamatují,
protože letadlo nad Šumavou bylo tenkrát skutečnou událostí.
Letadlu však docházel
benzin a pilot tušil, že je zle. Neodvratný konec přišel o půl šesté, kdy
letadlo narazilo do svahu u Zhůří. I za husté chumelenice byla exploze
následující po nárazu slyšet po dalekém okolí. Letadlo nejprve ztratilo křídla,
a než zastavilo, pokácelo před sebou stromy v délce přes třicet metrů. Po
lese zůstaly rozmetány kusy stroje. Okolo trosek ležely roztrhané poštovní
pytle a zničené palubní přístroje.
Na Boží hod nastal
v Kašperských Horách rozruch. Poštmistr pan Mendl požádal, aby za pomoci
četnictva a lesního personálu byla zorganizována pátrací mise po zmizelém
letounu. Hledalo se velmi vytrvale v namáhavém lesním terénu a za hustého
sněžení. Počasí bylo stále horší a horší. Také patnáctiletý Václav Šmídl, syn
hajného z blízké osady Vogelsang, vyrazil s dalšími kluky pátrat
v hlubokém sněhu, co se to vlastně stalo. A zřejmě oni byli to ráno první
u neštěstí, které stálo tři lidské životy, jak se psalo v Sušických
listech z 31. prosince.
Zachránci, vyslaní
z Kašperských Hor, nalezli už jen tři mrtvé muže, u nichž městský lékař
konstatoval, že zřejmě zemřeli ihned po dopadu stroje. Palubní hodiny ukazovaly
17 hodin a 39 minut. Náramkové hodinky kapitána Lehkého se zastavily
v 17:48. Záchranné práce začaly pozdě, ale v noční sněhové bouři a v metrové
nadílce čerstvého sněhu to dříve ani nebylo možné.
„Je to prostě strašný
pohled. Tři těžce potlučené mrtvoly, dva silné kmeny stromů jakoby ve výši
odstřihnuty, jak na ně nalétlo letadlo svými křídly, a pak asi po sto metrech
teprve trup letadla a různé jeho části. Spousta balíčků letecké pošty rozmetána
v okolí. A jak zvláštní při velké zkáze, lahev se šampaňským se při pádu
nerozbila. Benzinové přívody uzavřeny. Snad vteřinu před smrtí pilot učinil za
dost povinnosti, a proto letadlo neshořelo,“ psal na silvestra 1937 tehdejší
sušický redaktor.
Na místo neštěstí
krom vyšetřovatelů dorazila i manželka kapitána Lehkého Marie, v doprovodu
pilotů Sládka a Kupky, bývalých kolegů z Československých ærolinií.
„K místu neštěstí
seběhlo se během dne více jak tři tisícovky lidí z širokého okolí a
četnictvo mohlo jen stěží ochrániti trosky letadla, aby lid lačný po
součástkách jako památce zbytky letadla úplně nerozkradl,“ napsali tehdy do své
zprávy kašpersko-horští četníci. Ti, za pomoci pohotovostního oddílů ze Strakonic,
hlídali trosky a mrtvé až do odpoledních hodin 26. prosince, kdy se dostavila
na místo neštěstí komise z Prahy. Mrtvoly pak byly odvezeny do Kašperských
Hor a po provedené pitvě do Prahy.
Dnes již více jak
devadesátiletý Václav Šmídl vzpomíná, jak prasátko, které měli připravené na
vánoční hody, jim celé zkonzumovali četníci ubytovaní v jejich hospůdce po
dobu vyšetřování.
Na veřejnosti se
spekulovalo, že doktor Flanderka vezl z Vídně kompromitující materiály na
Adolfa Hitlera a že letoun byl úmyslně sveden ze své trasy. Podle jiné verze
byl Němci údajně podplacen Václav Živsa a jeho pomocník Schorm na ruzyňské
věži. Tito muži byli skutečně dlouze vyšetřováni, ale před soudem nestanuli.
Přišel Mnichov a 15. březen 1939 a vše utichlo. A tak je dodnes příčina té
strašné havárie zahalena rouškou tajemství a samými dohady.
Na místě neštěstí
nechala ještě v roce 1938 vdova po Františku Lehkém postavit prostý
kamenný pomníček. Její dcera Marie s dětmi občas místo navštěvuje.
V roce 2013 jsem se tam s nimi setkal. Byla to šťastná náhoda.
Vypravili jsme se totiž s kamarádem Karlem Pokorným obnovit zašlá jména
obětí a památníček trochu opucovat. V lese jsme se dali do řeči a do té
doby neznámá paní se mi svěřila, že kapitán letadla byl její otec a že si
pamatuje, jak na tátu marně čekaly s maminkou u smaženého kapra a těšily
se na dárky z Vídně, které jistě vezl. Bylo to velmi dojemné setkání. Když
si paní posteskla, že písmo je zašlé a jména skoro nečitelná a že by ráda
zjednala někoho, kdo by je obnovil, jen jsem na Karla spiklenecky mrknul. Pak
jsem jí řekl, že kdo si počká, ten se dočká, a to už Karel vytahoval
z báglu štěteček s barvou a dal se do práce. Pro všechny přítomné to
byl opravdu šok a těžko uvěřitelný zázrak. A když se od nás dověděli, že
autorem pomníčku byl kameník Pokorný ze Sušice, Karlův děda, jejich nadšení
nebralo konce. Ta náhoda mě dodnes fascinuje a říkám si, že takový příběh může
napsat jedině jen život. Pro takové okamžiky jsme na světě.
Zbytky letadla leží
v depozitáři kašpersko-horského muzea a je o ně značný zájem. Snad se brzy
dočkají umístění v nových muzejních prostorách. A vzkaz těm, kteří by
chtěli tohle místo vidět na vlastní oči: nejlépe se tam dostanete po zelené
turistické značce ze Zhůří nebo z Kašperských Hor. A když cestou natrháte
kytičku a vezmete do kapsy malou svíčku, ty dávné oběti štědrovečerní tragédie
to v nebi určitě potěší.
PAŠERÁCI Z PLÁNÍ
Když na Knížecích
Pláních prší a mlha se válí po kopcích, člověk si říká, že si ani lepší
pašerácký počasí nemůže vymyslet. A taky se tu tímhle řemeslem hodně lidí po
generace živilo nebo alespoň přiživovalo. Do Bavor je to odsud jen pár set
metrů.
Tuhle vysoko
položenou šumavskou obec (1 162 metrů nad mořem), ležící nedaleko Bučiny,
připomínají jen ruiny kostela svatého Jana Křtitele, obnovený hřbitov, zarostlé
základy domů a fungující malá občerstvovna pro turisty. Podle doby vzniku
patřila mezi nejmladší obce na Šumavě, protože až v roce 1799 povolil
majitel rozsáhlých hvozdů, kníže Schwarzenberg, kolem již existující hájovny
založit dřevařskou osadu. Záhy zde vyrostlo na padesát usedlostí. Pověst o
vzniku jejího názvu vypráví, že v době zakládání navštívil obec sám kníže,
kterému silný vítr odnesl klobouk. Ten zůstal viset na jedli. Jeden
z dřevorubců na strom rychle vylezl a vrátil ho knížeti se slovy: „Zde je
váš knížecí klobouk!“ Kníže poděkoval a prohlásil, aby na památku této události
byla obec pojmenována Knížecí Klobouk (německy
Fürstenhut).
Původní osadníci to
neměli lehké. Kníže určoval, jak mají domky vypadat. Na kamenných základech jen
jedna obytná místnost, komora a stáj pro dvě dojné kravky. Chov telat, ovcí a
koz nebyl pod trestem konfiskace povolen. Vrchnost si vyhradila právo kdykoliv
si domky za náhradu přivlastnit. Každý dřevorubec i jeho potomci se museli
smlouvou zavázat „v panských lesích ročně porazit 100 sáhů dřeva za cenu 15–23
krejcarů za sáh.“ K tomu patřila povinnost třiadvaceti dnů roboty. Dokonce
i hajní říkali, že „mají nižší postavení, než má vrchnostenský lovecký pes.“
Když byla v roce 1848 robota zrušena, všem se značně ulevilo, ale získat
své propachtované grunty do vlastnictví se místním podařilo teprve až před 105
lety v roce 1913, kdy se konečně stali svobodnými a nezávislými občany
Evropy na prahu secese. Na památku této šťastné události zde dodnes stojí malý
kamenný obelisk se znakem stromu, sekery a kopáče, který najdete vpravo při
cestě pár set metrů před obnoveným hřbitovem.
A tak není divu, že
v tomhle chudém a zapomenutém kraji bylo k pašeráctví opravdu jen
kousínek. Přes Čertův potok to bylo do Bavor, co by kamenem dohodil, a tak se
vesele pašovalo oběma směry. Pašovalo se všechno. Dobytek, sůl i drogy, což
ovšem tenkrát znamenalo šňupací tabák. Mnohdy i na objednávku. Přijít o život
kvůli pár pytlům soli se tu mohlo stát raz dva. Sídlila tu sice finanční hlídka
s celníky, ovšem kdepak na místní koumáky Sherlocky Holmese, helejme se.
V hospodách při pívě Dešenický kozel pospolu sedávali, vzájemně se
dobírali a někdy uzavírali sázky, kdo je ten lepší propagátor zdravé výměny
surovin z ruky do ruky.
*
Jeden takový příběh
je zaznamenán v knize Pašeráci a podloudníci na česko–bavorské hranici.
Místní celník a zároveň milovník dobrého pivka se vsadil s pašeráky o
soudek bavorského pšeničného moku, že se jim předmět sázky nepodaří dostat přes
čáru. Pašeráci to však provedli způsobem, který se stal legendou. Při jedné
noční celníkově službě zastavila u celnice bryčka z Bavorska. V ní
hačal kostelník a farář, že jedou do Čech vykonat poslední pomazání. Na Šumavě
se udržovala nepsaná tradice, že faráři, porodní báby a hasiči v případě
potřeby projížděli přes celnice bez větších a zdlouhavých obstrukcí a
prohlídek. Proto celník bryčku bez zdržování propustil. Ještě se mu dostalo
požehnání od pana faráře. Když pak šel po službě do hospůdky, nestačil se
divit. Celý lokál ho vítal a všichni, včetně už odmaskovaného rádoby faráře, mu
děkovali, že je pozval na soudek dobrého piva. Na soudku totiž seděla „jeho
velebnost“, když v bryčce projížděla kolem křižujícího se celníka do Čech.
Trochu jiný příběh
prožil financ Chaloupka, zmiňovaný v kapitolce o Holzschlagu. Ten se
dokonce dostal do novin.
Je zaznamenán i
případ, kdy se do křížku se zákonem dostali sami celníci. Celníci při pašování
na bavorské straně načapali dvě mladé ženy a zavřeli je v Mauthu,
v prvním patře policejní stanice. Na nějaký útěk ženy neměly ani
pomyšlení. V noci jim však někdo zaklepal na okno. Financové obě dívky
dobře znali a přišli je osvobodit. Po přistaveném žebříku snesli děvčata dolů,
uklidili žebřík a převedli je přes hranici domů. Druhý den se všichni divili,
jak k tomu útěku mohlo vůbec dojít. V noci, za tmy a z takové
výšky!
*
Skončila válka a
následoval odsun německých obyvatel, kteří přes blízkou hranici na povozech
převáželi svůj nejnutnější a skromný majetek. Staří známí financové dělali, že
nic nevidí. Sousedé si přeci v nouzi mají pomáhat a ne do sebe kopat jako
vyvrhel kopátko kopýtko kopal.
Pomáhali i po
nechvalném úmoru únoru 1948 před 70 lety, když už bylo jasné, kam naše
republika směřuje a že jde mnoha lidem o svobodu, nebo v případě Milady
Horákové (když je zde řeč o horách) o život! Mezi převaděči se tehdy proslavili
dva muži, Josef Hasil a Franz Nowotny zvaný Kilián, kterým se dodnes říká
KRÁLOVÉ ŠUMAVY. Ale to už je docela jiný příběh.
*
Noví pováleční
osadníci zde nepobyli dlouho a po 150 letech se život i čas na Knížecích
Pláních zastavil. Obec za železnou oponou zůstala liduprázdná, hlodal ji horší
než krysí hlodavčí kolozub času, ale hlavně lidská arogance a nabubřelost
komunistického režimu tajných agentů a průměrných babišů.
První šel k zemi
kostel a přilehlý hřbitov byl zcela zlikvidován. Kříže se hodily, soudruzi u
vysokých pecí potřebovali železo. Komu vadili ti dávno mrtví, to mi dodnes
hlava nebere. Až po roce 1990 byl zdejší hřbitov za pomoci starousedlíků
z druhé strany hranice částečně obnoven a zase vypadá jakžtakž důstojně a
přijatelně.
Až se sem vypravíte,
rozvaliny kostela, velký kříž a turistická cedulka Knížecí Pláně vám jasně
napoví, že jste tady dobře.
HOTEL SENO
Široko daleko jediný
kousek rovného místa, snad sto, sto padesát metrů. Z jedné strany prudký
kopec dolů do Hartmanic a k řece Otavě, z druhé strany dlouhý a táhlý
kopec až ke Skelné (Glasserwaldu) směrem na Železnou Rudu.
Osada Rovina, německy
Ebene, má více jak třísetletou historii. Na mapě z roku 1708 je
v těchto místech, na tehdejší křižovatce cest, zaznamenaná celní bouda.
Z té se v polovině 19. století, kdy byla dobudována nová okresní
silnice, stal známý a tolik potřebný hostinec. Každý, kdo se sem do výšky 924 metrů
s povozem nebo pěšky vyškrábal a nejmenoval se ani Petra Paroubková, ani
Péťa Škrabalová, byl vděčný za trochu elixíru odpočinku, jídla a lahodného
doušku pití. Proto tu vyrostlo několik hospodářských usedlostí, které se živily
hostinskou činností. Stála tu i kovárna, dnes by se řeklo servis pro koňské
povozy. Obec se časem rozrostla na řadu stavení po obou stranách cesty.
Nedaleká kaple
svatého Vintíře přitahovala stovky poutníků a později i turistů a ti si buď
v původním hostinci, nebo ve druhé hospodě, kterou si zřídila rodina
Haasových, pochutnávali na domácím chlebu se špekem a dobrém šumavském pivu.
*
Rovina žila poklidným
tempem, které určovala frekvence pocestných a práce na polích. Konec těchto
idylických časů nastal po druhé světové válce, po odsunu místních německých
obyvatel a zřízení vojenského újezdu.
Budovy bez života
chátraly a pozvolna se rozpadaly. Jedna z nich se ale zachovala, protože
po dlouhá léta sloužila jako velký seník vojenským statkům hospodařícím ve
vojenském pásmu. Díry ve střeše a prakticky nulová údržba se i na tomto objektu
podepsaly a bylo jen otázkou času, kdy se hotel Seno, jak se seníku běžně
přezdívalo, sesune do kopřiv. Voňavé seno totiž často sloužilo jako noclehárna
pro „unavené vojáky“ vracející se od Hartmanic z hostince Pod Lípou do
kasáren na Nové Hůrce. Když je táhlý kopec a truňk zmohly, dalo se tady krásně
bivakovat.
*
Když byl po roce 1990
vojenský výcvikový prostor zrušen a vojáci odtáhli, v hotelu Seno už jen
sem tam přespali trampové nebo vochmelkové. Nejdřív se propadla střecha, pak se
zhroutila část zdí a stavení se proměnilo v ostudnou ruinu.
Léta běžela a torzo
domu u silnice už jen strašilo projíždějící. Pak se ale blýsklo na lepší časy.
To když ruinu koupil sympatický a podnikavý chlapík jménem Jura. Na základech
starého stavení vyrostla krásná chata Rovina, typicky šumavská, útulná, voní
dřevem a báječně se tady vaří i pro Zdeňka Pohlreicha. Rovina měla tedy štěstí,
protože život se sem, na rozdíl od mnoha podobných obcí v šumavském pohraničí,
zase vrátil. Když se před chatu posadíte s kafem nebo žejdlíkem oroseného
pivečka, lepší výhled na šumavské panorama těžko najdete. Prostě se seberte a
přijeďte na Šumavu, rád se tu s vámi někde potkám.
Emil Kintzl
Na Šumavě žiju od
dětství (23. únor 1934 v Praze). Prochodil jsem ji pěšky, projel na
běžkách i na kole křížem krážem a troufám si tvrdit, že tady znám snad každou
stráň, potok, kopec i údolí. A taky jsem tu potkal spoustu lidí. Pamětníků, jak
se říká. A mluvili jsme spolu. A jejich svědectví a vyprávění jsem zaznamenal.
Bez příkras a bez kudrlinek. Protože na ty my si tady na Šumavě zrovna moc
nepotrpíme. Vloni v únoru jsem ve zdraví přiměřeném věku oslavil
osmdesátku a pořád mě to tady všechno baví.
První půlku života
jsem strávil jako učitel na místních školách. V Hartmanicích, na Srní,
v Sušici a v Kašperských Horách. Začínal jsem hned po maturitě
v roce 1952, to měl tepřív Patrick Swayze namířeno mámě ven
z generálky do premiéry v srpnu. Jednotřídky, malotřídky, kde chyběl
ten správňák kantor, tam jsem šel já. Děti ze vsí i ze samot ze širokého okolí,
některé to měly do školy naboso v dřevákách i několik hodin. Třeba takovej
Pepíno Hromádků. Ten přicházel do školy tak ucabrtanej, že hned v teple u
kamen usínal. Tak jsem ho nechal, stejně by s ním nic nebylo. Byl jsem
tehdy mladej, bylo po válce a všechno bylo báječný.
Učil jsem rád. Je to
práce, která dává smysl. Ale jak šel čas, nějak jsem se nedokázal srovnat
s tím, že bych měl děti učit o tom, jak nás tady v Sušici osvobodila
hrdinná Rudá armáda. Vono je to těžký učit takový věci a klást s pionýrama
kytičky k pomníčkům padlých rudoarmějců, když si člověk dobře pamatuje, že
jako kluk obdivoval americké džípy a vojenská auta, jako bez zádrhele rychlé
šípy, kterých bylo plné sušické náměstí, a padlí rudoarmějci se objevili
v dějepise tohohle kraje až o hodně později.
Jo, a taky jsem nějak
neuměl nazývat vstup vojsk Varšavské smlouvy do Československa v srpnu
1968 bratrskou pomocí, protože to prostě byla okupace sviňárna. Nijak jsem se
s tímhle názorem netajil, no a tak mě jako nenapravitelného bolševik ze
školství vyloučil. Pak jsem 15 let topil a zatápěl jako Zátopek i Jean kašpar
Deburau svůj fór vůči soupeři na dlouhé trati v kotelně v Kašperských
Horách, protože to byla jediná práce, kde jsem soudruhům nevadil.
V kotelně jsem si krátil čas sbíráním a tříděním starých fotografií,
dokumentace a příběhů z míst, která v průběhu let prakticky zmizela
z mapy Šumavy. A že těch míst a příběhů bylo.
Zásadní ránu dostala
Šumava po druhé světové válce, kdy došlo k odsunu původního německého
obyvatelstva. V 50. letech byla pro veřejnost značná část Šumavy uzavřena
hraničním pásmem a rozsáhlým vojenským prostorem Dobrá voda, který se táhl od
Hartmanic až po Železnou Rudu a zasahoval hluboko do vnitrozemí. Vesnice a
usedlosti v této části Šumavy byly vysídleny a staly se cílem dělostřelců
a tankistů Československé lidové armády, kteří se tu cvičili na boj
s imperialismem. Postupně mizely v troskách domy, kostely i kapličky.
Dílo zkázy završily buldozery, když rozstřílené obce srovnaly se zemí.
Rád se s vámi o
ta zmizelá místa a zapomenuté příběhy zdejších lidí podělím. Protože když už
fakticky zmizely ze světa, Z PAMĚTI BY SE JEN TAK VYTRATIT NEMĚLY.
*
Emila Kintzla znám
dlouhé roky. Ale pro ty, co ho neznají, dám k dobru jednu příhodu, která
vystihuje jeho osobnost víc, než sebelepší představování. V roce 1968 naši
koupili chalupu nedaleko Kašperských Hor. Pak přijeli Rusové a během krátké
doby se republikou rozlezla takzvaná husákovská normalizace. A jednoho dne se u
nás objevili dva cizí chlápci s traktorem a jeden řekl tátovi: „My jsme
z Kašperek a na národním výboru jsme si přečetli jména lidí, kterým se
tady nemá pomáhat. A protože jsme věděli, že máte v Kašperkách složenej
nábytek, tak jsme vám ho rovnou přivezli. Já jsem nějakej Kintzl, tohle je
Dadák, jsem rád, že se poznáváme. S čím vám ještě můžeme pomoci?“
A ještě jednu
historku mám rád, ale ta se stala o nějakých dvacet let později.
Když se po převratu
stříhaly na Šumavě hraniční dráty, stál vedle ministra Dienstbiera a podal mu
papír s propiskou se slovy: „Prosím o podpis, pane kolego.“ Dienstbier se
udiveně zeptal: „Vy jste také ministr?“ A Kintzl odpověděl: „Ne, já jsem topič
jako vy ještě včera.“
Emil Kintzl,
samorost, venkovský učitel, sportovec tělem i duší, fér chlapík. Během těch
let, co na Šumavu jezdím, jsem ho potkal mockrát, protože s člověkem, jako
je on, se tady prostě nemůžete minout. Mnohokrát jsem ho slyšel vyprávět jeho
historky ze života, fascinovala mě jeho živelná přímočarost, nezlomnost a síla,
stejně jako jeho životní postoj a filozofie. S tímhle člověkem prostě
musím něco natočit, říkal jsem si. To bude bavit mě i jeho.
Touhle myšlenkou jsem
se zaobíral několik let. A pak do mého života vstoupil Stream.CZ a najednou
všechno zapadalo do sebe. Lukáš Záhoř a Martin Krušina, dva príma chlapíci,
kteří tuhle redakci vedou, mají lví podíl na tom, že seriál existuje a má svoje
diváky. A taky kameraman Janek Rubeš s talentem od pánaboha. A ještě dva
kliďasové, střihači Vláďa Šimek a Marťa Šašek. To je můj hvězdnej tým.
Na jaře jsem začal
psát scénáře, během léta jsme natočili první řadu a seriál Zmizelá Šumava byl na světě. Právě jsme dokončili druhou
řadu a pracujeme na třetí. Knižní podoba je tedy jen logickým vyústěním všech
těch pozitivních sil, které se nad touhle prací propojily.
Jan Fischer
|