Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Středa 24.4.
Jiří
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Něco romantického
Autor: Ripper (Občasný) - publikováno 20.5.2003 (13:27:19)

Chtěl jsem své holce udělat radost

a trochu jí překvapit.

Půjčil jsem si proto od kamaráda,

studujícího hudební vědy,

starou loutnu

a šel s ní v noci pod okno jejího pokoje.

Začal jsem hrát

a přitom recitovat milostné verše.

Nevím, jestli mě slyšela.

Okno v sedmém poschodí panelového domu

bylo sice pootevřené,

po celou dobu však zůstalo v pokoji zhasnuto.

Zato v přízemí se záhy rozsvítilo.

Na balkón vyběhl polonahý chlap.

Nepříčetně nadával a vyhrožoval,

že zavolá policii.

Zaskočen zmohl jsem se jen na několik vět

o poslání básníka,

ale pak jsem rezignoval

a odebral se domů.



Poznámky k tomuto příspěvku
Lian (Občasný) - 20.5.2003 > Aha.....tak tohle není básnické slovo. Tohle je jednoduchý vyprávění s předem jasnou pointou. Bylo by to za pět, ale nemám na to náladu....
<reagovat 
 Ripper (Občasný) - 20.5.2003 > Lian> Co je básnické slovo? Máš pravdu, je to jednoduché a má to snad i předem jasnou pointu. Inspiruji se z telenovel. Navíc, žiju jednoduchým životem, proto píšu a tvořím jednoduše a omezeně. Miluji to. Raduji se z paneláků. Jsou přece supr, ne? PS: Pokud jde o literární kategorie, doporučuju Ti se seznámit s poetikou "všedního dne" skupiny 42, Trapné poezie od I. Vodseďálka, Totálního realismu E. Bondyho, a koneckonců i s teoretickými východisky Nového románu.
<reagovat 
Kelly (Občasný) - 20.5.2003 > :-)))) No, Lian má pravdu v tom, že tohle působí spíš jako mikropovídka... já sama tu hranici neumím přesně definovat, ale třeba tvoje minulá věc - Něco zamilovaného - na mě působí daleko "poetičtěji", možná větším citem pro detail, lepším vystižením atmosféry... Tady se soustřeďuješ víc na děj, na popis akce, řekla bych. Ale všimni si, že poznámky o popisnosti se objevily už i u Něčeho zamilovaného...
;-)
Nedala bych ale za pět, protože znám tvé věci a vím, že takhle píšeš záměrně.
<reagovat 
suiza (Občasný) - 20.5.2003 > příliš výpravné a málo nahuštěné. Nemá to spád ani náboj, aby to uhodilo do očí i do srdce.
Je to spíš vhodné pro divadelní výstup...
<reagovat 
Adina (Občasný) - 20.5.2003 > Mně se to taky docela líbí. Pěkně vyjádřený kontrast mezi fantazií a všedním, reálným životem.
Body: 5
<reagovat 
DeadKennedys (Občasný) - 20.5.2003 > Sakra ... kdybych to byl já, skočím na tebe a rozmlátím ti loutnu o prdel !
<reagovat 
DeadKennedys (Občasný) - 20.5.2003 > sakra ... trhlo se mi to ... tak ještě
Body: 5
<reagovat 
Naty (Občasný,Redaktor) - 20.5.2003 > Respektuji tvé důvody, proč to napsat právě takhle, ale první co mě napadlo, bylo "minipovídka", stejně jako Kelly a pravděpodobně i Lian.
<reagovat 
yossarian (Občasný) - 20.5.2003 > bylo toho napsáno hodně a málo
<reagovat 
Dawinea (Občasný) - 21.5.2003 > ►Lian►Vyjímka potvrzuje pravidlo....
<reagovat 
Lian (Občasný) - 20.5.2003 > Těžko odpovědět, uznávám. Nic z jmenovaného jsem nečetla (neslyšela) pokud něco z toho vlastníš, půjčíš ať se poučím?? Pro mě není básnický slovo: šel jsem po lese, potkal nádhernou holku, pozval jí na kafe, souložili jsme na kanapi a pak sem šel domů se skvělým pocitem. To nemá s poezií nic společnýho, když už, tak s prózou, ale dát to do řádků, zjistíš, že na tom není nic zajímavého. Ale tyhle sloky z toho nic zajímavého neudělaly. I jednoduchými slovy se dá říct něco neotřelého, použít nová spojení, nové tvary slov. Obrazy!!! Poezie v tobě má vyvolat nějaký pocit, malovat obraz něčeho. Tohle ve mě nevzbuzuje absolutně nic. Třeba se to někomu líbí. Nevím. Proto neznámkuju.
<reagovat 
 Ripper (Občasný) - 21.5.2003 > Lian> Není problém v knihovně (nejlíp na Mariánském nam. - pokud jsem z Prahy) sehnat básnické sbírky od Egona Bondyho (doporučuji hlavně poezii z let padesátých) a také Ivo Vodseďálka. O Skupině 42 vyšla před několika lety obsáhlá kniha - Měli by jí mít v každé knihovně!
<reagovat 
Dawinea (Občasný) - 21.5.2003 >

►Lian► V pohodě. Obhajoba subjektivity.


<reagovat 
Dawinea (Občasný) - 20.5.2003 > Hm.... čtouce kritiky, srdce se mi nevolí vzpíná... Pominu-li definici "básnické slovo", snad by bylo fajn si prvotně uvědomit, že tu tunu romantiky, lásky a zhrzených myšlenek na ta krásná AŽ a KÉŽ a ACH a KDYBY a KDYSI, o nichž  my tu jen většinou cintáme, tenhle  chlapík uskutečnil v reálu..... Kdo z Vás tohle už zažil....? Slečny, paní... Kdo z Vašich milých popadnul hudební nástroj (aniž by jej dokázal alespoň zčásti obstojně obsloužiti) a šel Vám vyznávat lásku po vzoru šlechetných jinochů a paniců z dob námi opěvovaných? No.... ?  Už v tom je, v daném ohledu, o dost jinde.... Hodnotím myšlenku, obsah, vyjádření a jeho styl v tomto případě už není tak důležitý... Za pár let možná, ale TEĎ NE. Chlapče, klobouk dolů. Ať už jsi břinkal a ladil, až uši tahaly, tohle chtělo odvahu. Uvěřejnit to tady... taky...
Body: 5
<reagovat 
 Lian (Občasný) - 21.5.2003 > Ellenna> Budeš se divit, ale ano, mám chlapa, kterej mi hraje na kytáru, a sakra dobře...dokonce i zpívá, taky moc dobře, a pod oknem mi recituje Shakespeara..... A báseň o tom by napsal mnohem líp, než Ripper. Takže musím trvat na svém, protože nasadil vysokou laťku..
<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 21.5.2003 > Ellenna> Rippera beru, nic mi nebrání dát mu jedničku, pokud mě svým dílkem natolik zaujme. Bát se nás nemusí, nevidím problém, proč by něco podobného nemohl na Totemu uveřejnit, navíc Ripper tak už několikrát učinil ;-)))
Dovolím si jen podotknout, že u tohoto dílka nehodnotím, CO ten chlapík uskutečnil nebo ne, ale hlavně JAK o tom Ripper píše, tedy jakým stylem vyjadřuje svou myšlenku, a srovnávám s jiným jeho dílem, ve kterém je podle mě myšlenka zpracována poetičtěji. Čili se snažím hodnotit spojení obojího - obsahu i formy :-))))
<reagovat 
 Dawinea (Občasný) - 21.5.2003 > Kelly> ►Kelly► Když někoho v parku v noci rozčtvrtím a napíšu o tom super baladu, taky mi dáš za jedna?
<reagovat 
 Ripper (Občasný) - 21.5.2003 > Lian> Sem s ní!
<reagovat 
 Lian (Občasný) - 21.5.2003 > Ellenna> Můžu odpovědět i já? Nehodnotíme tu morálku autorů, hodnotíme kvalitu jejich děl. Pokud ta balada bude skvěle napsaná, dostane jedničku, i když bude o vraždě, zvracení, sračkách, znásilněných dětech. A klidně jí dám, protože mě ani ve snu nenapadne, že by autor opravdu někoho zabil, a i kdyby jo, vrah nemá právo na kladnou kritiku? To je diskriminace:-))
<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 21.5.2003 > Ellenna> Elenno, teď směšuješ dvě věci. Já hodnotím LITERÁRNÍ DÍLO, jeho obsah a formu, jejich vzájemné skloubení, propojení, výsledný dojem. Nehodnotím, CO lidi dělají. Apriori ani nepředpokládám, že Ripper opravdu stál pod balkónem své vyvolené s loutnou. I kdyby, na tomhle serveru mě zajímá především to, jak svůj zážitek zpracoval literárně, a k tomu jsem už svůj subjektivní názor vyjádřila.
Tady se přece neznámkujou lidé a jejich činy. Pokud budu číst výbornou baladu o vraždě, můžu ji vysoce hodnotit z hlediska literárního, ale neznamená to, že schvaluju vraždu!!!
<reagovat 
 Lian (Občasný) - 21.5.2003 > Ripper> s čím zase?
<reagovat 
 Dawinea (Občasný) - 21.5.2003 > ► Lian ► Nemluv, prosím, globálně za všechny. Každému - co jeho jest. Já hodnotila myšlenku, kteréžto si tímto cením, mnohem více však samotného skutku. Děj a reál byl v tomto případě příliš silný, než aby jej dokázalo srdce a ruka slovy vystihnout ve stejné kráse. Ty a ostatní jste zde hodnotili projev. Osobně v tomto případě nemohu propadnout jen "obalu". Hodnotím to, CO je v něm zabaleno.
<reagovat 
 Dawinea (Občasný) - 21.5.2003 > Kelly> 

►Kelly► Naopak. Dělím. Nesměšuji dvě věci dohromady. Rozděluji.  Hodnoť si dle svého, já zde (v tomto případě, silně ojedinělém) hodnotila právě jen TO UVNITŘ, protože pro mě osobně to bylo něco něuvěřitelně citlivého, jemného, v současné době ojedinělého; něco, čeho si hodlám vážit. A tohoto člověka jeho zkušenost evidentně (dle zážitku) nepřesvědčila, aby to šel někdy a třeba i brzy zopakovat zas. Naopak. Život mu ukázal, jak je směšný a "nezapadající" ve svém jednání. Jen proto, že kvílí pod okny své milé uprostřed noci. Záležitost, při které slečny kdysi vzdychaly, záviděly si a tonuly v myšlenkách, kdy tohle štěstí potká i je. Dnes ne. Ale já si toho jednání vážím. Jsme včichni od přírody příliš "stádoidní" (doporučuji bratry Karamazovi - Tolstoj - oddíl INKVIZITOR, nalezneš tam doslovné pocity toho, co mě vede k těmto rozvláčnělým textům - dohromady nic nedávajícím a nepřinášejícím....) na to, abychom se dokázali OSOBNĚ a bez PŘIČINĚNÍ či SNAHY někoho jiného obhájit v rámci denní existence před zástupy "ryb", jejichž těla  (a především existenci a myšlenky) denně míjíme. Jistě, souhlasím - hodnotí se (dle rozhodnutí hodnotícího) FORMA toho co PRODÁVÁME vlastními či naučenými slovy. ALE tohle dílko pro mne znamenalo víc. Viděla jsem v něm (a vidím jistě stále) ŽIVOT, jaký NÁM přijde krásný a milý (PROČ BYCHOM O NĚM JINAK PSALI????), ale ZÁROVEŇ jeho chování BYLO POTLAČENO. Já se jen snažila tuhle PŘEDNOST vyzdvihnout, protože tak to cítím. Jestli je to pravda? Pochybuješ o jeho slovech? Pochybují jiní o Tvých? Ano? Kde je chyba? Proč si nevěříme? Je někdo lepší než druhý, že má PRÁVO pochybovat? "....Vše, co zneužiji,....bude mi vráceno...." První pohled musí směřovat dovnitř, NIKOLIV VEN.

 

Jistě, neschválíš vraždu. ...... Minulý týden jsem na ulici viděla bít mladou (17,18 let) holku urostlým, silným,  velkým chlapem.... Plakala, ... , bránila se, ... prosila..... když to uvidí žák ZŠ napíše o tom slohovou práci, MŮŽE BÝT SEBELEPŠÍ. Nebude-li závěr, že se tomu snažil zabránit, odsoudím ho. TO  je život mýma očima. ŽIJEME TU VŠICHNI. Se stejnými právy, stejnými pravidly. Chceš-li plivat špínu a dštít oheň, pošli oči svými myšlenkami nejprve do své duše. Vydržíš-li tento pohled (sakra upřímně), PAK TEPRVE jej obracej ven..... před ten práh, který sis UŽ zametla.

 

Neurážím, nesoudím, neodsuzuji. Hájím. Sebe.


<reagovat 
 Lian (Občasný) - 21.5.2003 > Ellenna> Padón, mluvila jsem za sebe. JÁ hodnotím obal i obsah. Pokud je obal skvělej, prominu nedostatek vnitřtku. Ale nějak nemůžu odpustit dobré myšlence špatné zpracování....Můj problém....a jen můj názor. Myslím, že po mé kritice si Ripper nepůjde vystřelit mozek z hlavy, páč ňáký Liáně se to nelíbilo:-)) Protože tu jsou jiný lidi, kterejm jo, a který moje negativní hodnocení vylepší....:-))
<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 21.5.2003 > Ellenna> "Chceš-li plivat špínu a dštít oheň, pošli oči svými myšlenkami nejprve do své duše. Vydržíš-li tento pohled (sakra upřímně), PAK TEPRVE jej obracej ven..... před ten práh, který sis UŽ zametla." Ty máš pocit, že na někoho plivu špínu??? Proč, prosímtě????

Neřekla jsem, že pochybuju o Ripperových slovech. Jen o nich nechci uvažovat jako o skutečné události, což ty děláš. A co když se to vůbec nestalo? To mě ale v téhle chvíli nezajímá, protože znova opakuju, že tu hodnotím dílo, ne čin, a je mi jedno, jestli se to tak skutečně stalo, nebo ne. Literatura přece není o doslovném popisování skutečnosti. Kde by zůstala básnická licence? Ripper si to mohl přece celé vymyslet, nebo částečně přikrášlit skutečnost... Ty hodnotíš hrdinu básně, já hodnotím báseň. Stejně tak - sama píšeš, že práce může být SEBELEPŠÍ, ale odsoudíš žáka, protože se nesnažil zabránit... Hodnotíš LITERÁRNÍ DÍLO, odsuzuješ ČLOVĚKA. Slohovka je dobrá, člověk je špatný. Dvě různé věci.
A nemyslím, že by ses potřebovala přede mnou hájit, nebo já před tebou. Jen se snažíme navzájem vysvětlit svoje stanoviska, ne? :-)
Stejně si myslím, že mluvíme každá o něčem jiném, takže tahle debata dál nemá smysl. Až mě zase nějaké Ripperovo dílko uchvátí, dám mu jedničku, a nebudu přemýšlet o tom, jaký je člověk a jestli se mu to skutečně přihodilo. Stejně tak ty mu můžeš dávat jedničky, protože vezmeš jeho básně za skutečnost a bude se ti líbit, co dělá. OK? :-))))
<reagovat 
 Dawinea (Občasný) - 21.5.2003 > Kelly> ►Kelly► vždyť já nemám vůbec žádný problém. Každá hodnotíme něco jiného. Já myšlenku, Ty formu. V pohodě.  Ten první odstavec Tvé reakce pomíjím, nic podobného jsem na mysli neměla. Psala jsem o tom, že chce-li někdo (obecně) něco (obecně) kritizovat nebo postavit se k danému (obecně) negativně, ať to RADĚJI nejprve zhodnotí vůči sobě samotnému (obecně). Nebylo v tom nic konkrétního k Tobě, byla to věta do davu zdejším domorodcům, možná spíš příležitostným návštěvníkům. Nemám s ničím absolutně problém. Minimálně tady.  Myslím, že v jádru si dost dobře rozumíme. Každá vidíme to světlo jiným směrem, ale svítí nám stejně.
<reagovat 
Oiolaire (Občasný) - 23.5.2003 > hmm
Body: 5
<reagovat 
Oiolaire (Občasný) - 5.6.2003 >

ripper: všechny ty komentáře tu báseň kazí....řekl bych...ona je ta teorie jaksi nudná nějak tak bytostně :))


<reagovat 
 Ripper (Občasný) - 8.6.2003 > Oiolaire> Neřekl bych. Pro mě osobně je zajímavé sledovat, jak moje verše působí na lidi, k jakým myšlenkám je vedou. Asi to nic nemění na básni samotné (tj. kvalitativně), ale myslím si, že je obecně velmi prospěšné o básních a vůbec o umění hovořit.
<reagovat 
Oiolaire (Občasný) - 9.6.2003 >

Umění se má tvořit, ne o něm kecat :)


<reagovat 
Kelly (Občasný) - 9.6.2003 > Rippere, ty jseš stejně můj oblíbebej rozparovač ;-))))
<reagovat 
 Ripper (Občasný) - 10.6.2003 > Kelly> To je od Tebe moc hezké, jen bych chtěl říct, že jsem si tento pseudonim původně vybral kvůli úplně jiným důvodům než je jeho anglický význam. Navíc se to dá přeložit i jako "rozrývač", "roztrhávač" (což je mému srdci bližší)a dokonce se tak nazývá i otevírák na konzervy.
<reagovat 
Kelly (Občasný) - 11.6.2003 > Kvalitní otvírák na konzervy nejen kočičí by se mi zrovna hodil ;o)))
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je pět + tři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter