Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 19.4.
Rostislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Film
 > Film
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Před úsvitem z kolekce Filmové recenze
Autor: Godard (Občasný) - publikováno 21.10.2000 (22:28:47), v časopise 23.10.2000
další v kolekci>
PŘED ÚSVITEM
BEFORE SUNRISE

USA/Rakousko, 1995
režie: Richard Linklater
87%

Najít lásku se zdá být snadné, pokud ovšem potkáte toho pravého.

Námět
Mladý Američan Jesse (Ethan Hawke) a Francouzka Celine (Julie Delpy) se potkají ve vlaku cestou z Budapešti do Vídně a začnou si velmi rozumět. Když musí Jess ve Vídni vystoupit, navrhne Celine, aby vystoupila také a strávila s ním ve Vídni několik hodin do jeho zítřejšího odletu. Celine souhlasí a dvojice prožívá nezapomenutelné chvíle. Ale loučení se nezadržitelně blíží.

Hodnocení
Texaský režisér Richard Linklater pojal svůj evropský příběh jako komorní vyprávění o setkaní a sbližování dvou cizinců v cizím městě, které se tak samo stává důležitou třetí postavou. Linklaterův scénář, s kterým mu pomohl vrstevník Kim Krizan, se opírá především o zajímavé dialogy hlavních hrdinů plné myšlenek i věrných citů, realistické pojetí s lyrickým nádechem i romantickou a v závěru nostalgickou atmosféru, kterou vyvolává letní Vídeň. S Jessem a Celine navštívíme známá vídeňská místa a budeme sledovat, jak si tito dva mladí lidé stále více rozumí, když probírají citlivá témata svých docela obyčejných studentských životů, témata nešťastných lásek, rozchodů, ale i svého dětství, snů a plánů do budoucna. Možná však až příliš brzy začíná scénář tlačit na pilu a vkládat Celine i Jessovi do úst hlubší myšlenky. Když se dva úplně cizí lidé setkají, těžko by si hned po několika málo minutách začali vyprávět dojemné vzpomínky z dětství. A pokud snad ano, potom by asi nešlo o typ lidí, který svým výkonem Ethan Hawke a Julie Delpy vyjádřili. Hawke i Delpy jsou jistě více než dobří herci, ne ale natolik, aby dokázali utáhnout snímek, který se ze své podstaty především na jejich přesvědčivé herectví spoléhá. Hawke působí ve své roli hloubavého mladíka trochu moc žoviálně a občas jsem měl vtíravý pocit, že musí konečně přijít chvíle, kdy své partnerce řekne něco ve smyslu "všechny tyhle moje řeči jsou jen přetvářkou, abych tě dostal do postele", což však stěží bylo režisérským záměrem. Ani Julii Delpy její role dokonale nesedí (stejně jako u Hawka se mi její repliky mírně neslučovaly s jejím vystupováním; zde nevinně svůdnou krásou a smyslností), přesto ji zvládá o trochu lépe než Hawke. Snímek vypadá v úvodních minutách, kdy režisér cestu obou hrdinů vlakem a jejich první rozhovory prokládá záběry ubíhající krajiny spolu s lyrickou smyčcovou hudbou, slibněji, formálně stylizovaněji a zajímavěji, než nakonec dopadá. Nejlépe se jeví scény, kde režisér šetří se slovy a dává prostor romantické písni či prostým statickým záběrům, které svou nevýraznou, ale řemeslně kvalitní kamerou obstarával Lee Daniel. Přímo geniálním nápadem jsou však závěrečné momenty. Kamera si vybírá jednotlivá vídeňská místa, které Jesse a Celine večer a v noci navštívili či jimi jen procházeli. Nyní je ale vidíme prázdné, bez ústřední dvojice, režisér nám je představuje poté, co výjimečnou noc vystřídal všední den, nám se tak celý příběh znovu vybaví a zároveň si vzpomeneme na ta naše vlastní místa, kde jsme my sami prožili nezapomenutelné okamžiky. Na chvíli nás naplní zvláštní nostalgická nálada a pomalu nám dojde, že přes všechny výhrady natočil Richard Linklater výborný film.



Poznámky k tomuto příspěvku
čtenář Troy - 28.11.2003 > Lidi jestli mate nekdo tento film,tak se mi ozvete prosim .diky
<reagovat 
čtenář Petr - 28.1.2004 > Film byl uveden na ČT v červenci 2000 a reprízován v květnu 2001. Je to super film, doporučuju. Bohužel ještě nevyšlo DVD v regionu 2, takže nelze nikde objednat.
V února na MFF v Berlíně, Berlinale, bude uvedeno volné pokračování Before Sunset. Tentokrát se setkají hrdinové po 10 letech v Paříži a stráví spolu jedno hezké odpoledne. Máme se na co těšit.
Dávám 7 bodů te 7.
<reagovat 
Dusan (Občasný,Správce) - 23.10.2000 > Opravdu pěkně zpracovana recenze...Dalo mi to chuť si na ten film zajít do kina...
<reagovat 
Martin (Stálý,Redaktor) - 23.10.2000 > Zni to zajimave, mohu se Te zeptat, kde lze film shlednout ?
<reagovat 
Martin (Stálý,Redaktor) - 23.10.2000 >
Body: 5
<reagovat 
Godard (Občasný) - 23.10.2000 > Bohužel tento film u nás v kinech uveden nebyl, běžel někdy v dubnu na ČT2. Pokud, Martine, budeš sledovat program, možná ho v nějaké repríze zahlédneš.
<reagovat 
Lucie (Občasný,Redaktor) - 23.10.2000 > Godarde, ta tvoje fotka je poněkud nečitelná... Nebo je to tak snad schválně?
<reagovat 
Godard (Občasný) - 24.10.2000 > Lucie, tu fotku jsem už změnil. Místo celé postavy jsem vystřihl pouze svoji tvář, už je to snad čitelnější...
<reagovat 
Lucie (Občasný,Redaktor) - 24.10.2000 > Jo je to lepší.
<reagovat 
Thomas Hudson (Občasný) - 16.11.2000 > Jo to byl pekny film - me se fakt libil - zdalo se me ze nekdy ty dialogy proste vylitli z ust aniz by k tomu meli duvod(nemeli potrebnou uvadeci omacku) - mas pravdu Hawke mi tam moc nesedel tim jak se choval - treba to tak ale melo vypadat jako ze se celej film pretvaruje aby dostal dalsi dusicku(neco mi to pripomina)- Delpy se mi tam libila az na ty dialogy bez omacky (ale to je snad vec scenare:) i kdyz tak o tompremyslim - bylo jim spolu fajn a tak si chteli povidat a kdyz jim doslo jedno tema tak proste nacli tema jine tim ze ho bez omacky rekli. Jo to je docela mozny. Myslis Jirko ze ty konecna mista tam jsou kvuli tomu aby se nam cely pribeh vybavil a aby jsem si vzpomeli na sva mista? Ja jsem to spis chapal jako ze kdyz ukazali ty mista, tak na nich nebylo videt nic co by se zmenilo, jen to ze tam uz nebyla ta dvojice - ze to jsou proste obycejna mista a jen dva lidi ktery k sobe patrej je dokazou udelat krasnymi tim co na nich zazijou - nemyslis???
<reagovat 
Thomas Hudson (Občasný) - 16.11.2000 >
Body: 3
<reagovat 
Godard (Občasný) - 16.11.2000 > Ahoj Thomasi. Já nevím, proč tam jsou ty závěrečné scény, na každého jistě působí jinak. Na mě ale působily tak, jak jsem napsal - vybavil jsem si určité výjimečné momenty ze své vlastní minulosti. Jinak děkuju za reakci, Jirka alias Godard.
<reagovat 
Étienne (Občasný) - 28.11.2000 > Ten film bych opravdu chtěl shlédnout. Snad ho někdy budou opakovat. Pokud smím kritizovat kritiku, nemám ke krtitice žádné kritické výhrady:-).
Body: 5
<reagovat 
Čtenář - 16.5.2001 >
Body: 5
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je osm + čtyři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
(1) 2 3 4 5 6 7
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter