Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 29.3.
Taťána
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Ulice
Autor: Dr.apal (Občasný) - publikováno 1.11.2000 (00:03:31), v časopise 2.11.2000

-Tajemství ulic-

Tak vám tak jednou nemám zase co dělat a procházím se Rožnovem. Jdu, rozhlížím se a mé oči spočinou na cedulce, kde čtu Julia Fučíka, kousek dál Boženy Němcové a hned za rohem Partyzánská. Tak mě to zaujalo, že jsem začal přemýšlet o původu názvu ulic. Po několika dalších procházkách jsem si je začal dělit podle pravděpodobného původu.

Potěšily mě ulice, které určují polohu nebo místo, kde se nacházejí, a tím usnadňují orientaci ve městě, protože ten, kdo to trochu zná, hned ví, kde je a nebo kam má jít. Je jich nejvíce. Jsou to názvy jako: Hážovická, Hradištko, Pod Kozincem a Nádražní.
Druhou početnou skupinou jsou názvy ulic po význačných osobnostech. Některé v Rožnově žily nebo tu působily a určitě byly pro Rožnov velkým přínosem (bratři Jaroňkové, Bayer, Čeněk Kramoliš), některé Rožnov aspoň navštívily a určitě to byla pro město velká čest (T.G.Masaryk a František Palacký). Mezi ty, kteří sem nikdy nezavítali, a přesto je čteme v názvu ulic, patří Jiří Wolker, Božena Němcová, Petr Bezruč a Miroslav Tyrš.

Přestože už uplynulo 10 let od ,,sametové revoluce", stále se nám minulý režim připomíná v názvech některých ulic. A není jich málo! Například: Družstevní, Svazarmovská, Pionýrská, Revoluční a Obránců míru. Budou tyhle ulice k vidění ještě dlouho?
Další, ale velice malou skupinou jsou ulice vztahující se k nějakému datu. Tehdy se stalo něco významného, a abychom na to nezapomněli, vídáme to jako název ulice. Takovéto ulice jsou v našem městě jen dvě, a to 1. máje a 5. Května, a mohlo by jich být více, protože existuje mnoho významných dat, které by se mohly použít jako jeden z názvů.
Největší záhadou je pro mě název ulice, v níž sám bydlím. Nese jméno Kulturní, ač věci, které sám považuji za kulturní, tady pomalu ubývají. Proti jiným je tu méně zeleně, málo kytek a spousta vyšlapaných chodníčků a pěšinek, jež jsou způsobeny lidmi, kterým se nechce udělat pár kroků navíc a jít po chodníku postaveném na místě pěšinky, po níž chodil předtím. Jedna část téhle ulice má malý zelený plácek, ale ten celou ulici nezachrání.

A kdo ví? Dnes je tam zelený plácek a zítra... Možná by stačilo, aby se před každým panelákem udělal jen malý udržovaný květinový záhon, který by tak betonovou a nezajímavou ulici změnil v mnohem veselejší a krásnější a hlavně by tam vdechl trochu života. Jsem přesvědčen, že název Kulturní by daleko více slušel řadě jiných ulic.Ale nezbývá než věřit, že i ta naše si to svoje jméno jednou zaslouží.


 



Poznámky k tomuto příspěvku
Čtenář - 4.11.2000 > Sušná úvaha na netradiční téma. Sice tato práce působí tochu nedozrále, je výztižná a natolik zajímavá, že jsem jí s chutí dočet do konce s očekáváním, co přijde.
Body: 3
<reagovat 
AlexBobrLetadlo (Občasný) - 4.11.2000 > Ahoj Martíku, máš štěstí, že to tu je, jak vidím, tak už tu máš nějaké hodnocení. Jen mi vadil ten vykřičník ve větě: "A není jich málo!". Já si myslím, že jsou ty názvy v klidu. Jinak superus... :-)
Body: 5
<reagovat 
Hijacker (Občasný) - 4.11.2000 > Fajn.
Body: 5
<reagovat 
Mišpule (Občasný) - 24.11.2000 > Pěkný fejeton, má to myšlenku i úvahu zároveň, nechybí ani zajímavá pointa na závěr.
Taky se líbí, že sis dal tu práci, o jménech ulic popřemýšlet. Taky se tím někdy bavím...:o)))

Body: 5
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je čtyři + devět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter