Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 29.3.
Taťána
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Film
 > Film
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<předchozí v kolekci Thomas Vinterber: Rodinná oslava (Festen) z kolekce Články, recenze a kritiky
Autor: Petr Vaněk (Občasný) - publikováno 6.9.2003 (12:45:22)
další v kolekci>

 

 

(nečtěte, pokud chcete snímek vidět)

 

Scénář: Thomas Vinterberg, Mogens Rukov. Režie: Thomas Vinterberg. Kamera: Anthony Dod Mantle. Střih: Valdis Óskarsdóttirová. Zvuk: Morten Holm. Hudba: Lars Bo Jensen. Hrají: Ulrich Thomsen (Christian), Thomas Bo Larsen (Michael), Paprika Steenová (Helene), Henning Moritzen (otec), Birthe Neumannová (matka), Trine Dyrholmová (Pia), Bjarne Henriksen (kuchař Kim), Therese Glahnová (Michelle), Gbatokai Dakinah (Gbatokai), Helle Dollerisová (Mette), Klaus Bondam (Helmuth) a další. Barevný, 106 minut. Dolby stereo. České podtitulky. Dánsko 1998. Premiéra v ČR: 20. května 1999. Televizní uvedení: 13. května 2002 (ČT-2 21:30 hod).

 

Režisér a scénárista Thomas Vinterberg (1969) ukončil studia na Dánské národní filmové škole snímkem Last Round, který získal mnoho cen na studentských festivalech a roku 1994 byl nominován na Oscara. Na poli celovečerních filmů pak debutoval s road movie Největší hrdinové (1996), které pojednává o dvou mladých kriminálnících na cestě Švédskem. Jeho druhý film Rodinná oslava, kterému byl udělen certifikát Dogma 1, měl premiéru na MFF v Cannes. Rodinná oslava byla nominována na nejlepší evropský film roku a Vinterberg vyhlášen Objevem roku.

 

Děj snímku nás zavádí na venkovské sídlo, kam se sjede početné příbuzenstvo ze širokého okolí, aby ve dvou letních dnech oslavilo 60. narozeniny hlavy rodiny, Helgeho Klingenfeldta. Během této události však vyplují na povrch šokující informace o otcových deliktech na svých dětech. Nejstarší syn Christian při přečtení přípitku obviní Helgeho ze sexuálního zneužívání, potažmo ze smrti své sestry (spáchala sebevraždu utopením ve vaně), což vnese do děje bizardní, silně dramatický rys.

Zkusme si situaci blíže popsat. Rodinní příslušníci sedí u stolu, vydatně se cpou a vedou mezi sebou nazdařbůh nejbanálnější rozhovory, přičemž je vidět, že ani jednoho z nich to nijak moc nevzrušuje – patrný je zobrazovaný úpadek rodiny v dnešní společnosti, který se na podobných akcích projevuje celkem běžně (křeč na diváka působí komicky). Do této z nejslavnostnějších chvíli historie klanu vstoupí to nejskrytější tajemství, které se dotýká přímo hlavy rodiny, a to již zmíněné Christianovo oznámení o zneužívání jeho samého a sestry Lindy. Rodinní příslušníci nejsou schopni situaci absorbovat, natož pochopit. Vždyť koho by napadlo, že v takovémto slavném okamžiku je možné veřejně vytáhnout na světlo ten nejskrytější problém a odhalit zločin ve vlastní rodině? Zde Vinterberg zabodoval, protože absurdita situace diváka prostě šokuje, uchvátí. Vinterberg tak dokázal, že metoda šoku i přes odkrytí “veškerých” tabu v umění je stále funkční, ale nikoli přes vykřičenou, lacinou a rádoby drsnou vulgaritu (jak se to snaží “některé” snímky, aby potěšily oko měšťáka, který “šokován” být chce), ale cesta je poněkud jiná, “šok” musí být naopak důmyslně propracován.

Vraťme se k ději filmu. Když Christian dokončí svoji řeč, chce odjet, ale jeho přítel z dětství, šéfkuchař Kim (paralela k Trierovým filmům, kde se důležité, rozhodující věci dějí v “podzámčí”?), potupeného Christiana přesvědčí, aby se nevzdával a aby své obvinění opakoval. To taky Christian udělá, následně je několikrát z rodinného kruhu vyhozen, posléze i fyzicky napaden, zejména nejmladším sourozencem, cholerickým a nevyrovnaným Michaelem.

Po vyvedení ze sídla (Michael a další dva členové rodiny ho přivázali ke stromu v lese) se ale Christian vrací zpět na oslavu. V ruce už má díky servírce Pie trumf – dopis na rozloučenou od Lindy, který ve svém pokoji našla Helene, Christianův poslední sourozenec. Jedná se o nezvratný důkaz, že si “podivínský” a “pomatený” Christian nevymýšlí. Situace dospěje k dramatickému vrcholu a zvrátí se. Patriarcha Helge je v noci před domem napaden svým dosavadním zastáncem, opilým a nepříčetným Michaelem…

 

Dodejme jen, že po formální stránce snímek tíhne k výše popsané dokumentárnosti a autentičnosti. Patrné je snímání scén a la skrytá kamera, kdy děj pozorujeme ze stropu, ode stěny, z druhé místnosti, z krbu. Naopak některé scény vedle kameramana natáčeli i samotní herci – kamera (použit byl typ Sony PC-7E) je tak statická i v pohybu. Vinterberg, který si v Rodinné oslavě zahraje vedlejší roli taxikáře, v dějové lince přiznává inspiraci Bergmanovým filmem Fanny a Alexandr a Coppolovým Kmotrem (souboj mezi bratry, útok na hlavu rodiny).

 

 

(informace o manifestu Dogma 95 a odkazy na literaturu najdete v předchozím textu)



Poznámky k tomuto příspěvku
nnnnnn (Občasný) - 7.9.2003 > Jen tak dál :-).
Body: 4
<reagovat 
j'en ai marre (Občasný) - 7.9.2003 >

Hurá, on taky někdo rád Dogma? A dokonce o tom píše a víří stojaté vody v rubrice? Sním či bdím?

Film jsem viděl a rád jej užívám při kritizovaní konzervatismu, či při povídání o otevřenosti události - ale to do filu nepatří., tak třeba jindy...

Krásné je, že je výborně odvyprávěný a načasovaný. Zatím snese srovnání jeno s The Shining od Kubricka.

Přes všechno nadšení nad tvým článkem bych uvítal, kdybys nezůstal jen u převyprávění a popisu okolností natáčení.

Pokud jsi četl (a tipuji, že ano) Rychlost a slzy, víš o čem mluvím. Pokud ne, klidně o tom můžem podiskutovat.

S pozdravem - a jen houšť

Bobr


Body: 4
<reagovat 
Petr Vaněk (Občasný) - 7.9.2003 > díky za kritiku, článek před tímto se zabývá Dogmatem samotným (a řekl bych že je i lépe napsán;). Rychlost a slzy jsem nečetl, o čem to je?
<reagovat 
 nnnnnn (Občasný) - 9.9.2003 > Petr Vaněk> Je o tom recenze v nové Aluzi... :-).
<reagovat 
Petr Vaněk (Občasný) - 9.9.2003 > že by ta dlouho připravovaná knížka, která pojednává o Dogmatu 95? ten název je mi povědomý, ale fakt netuším:) Borisi, prozraď:)
<reagovat 
Kelly (Občasný) - 10.9.2003 > Petře, se zájmem čtu a chválím!! :o)))
<reagovat 
Petr Vaněk (Občasný) - 10.9.2003 > patrně myslíš Rychlost a slzy:) tak už mi ale někdo řekněte, o co jde?!:))
<reagovat 
Kajman (Občasný) - 12.9.2003 > Jo, to mám tady někde na videu, Petře, to je hodně hustý filmeček. Moc se mi právě tou kamerou líbil!
Body: 5
<reagovat 
 Petr Vaněk (Občasný) - 12.9.2003 > Kajman> taky mne dostal;o)
<reagovat 
jarin (Občasný) - 15.9.2003 > Konečně někdo taky píše o hodnotnejch filmech...asi k tomu neni co dodat.
<reagovat 
Tina (Občasný) - 29.9.2003 > No já bych chtěla jenom reagovat na Jarina, který zde něco zmínil o hodnotnejch filmech. Nechci se zde s tebou hádat o tom co je ,,hodnotné" a co už není. Výše zmíněná recenze určitě vypovídá o kvalitním filmu, ale filmy jsou různé a bohužel existují i ,,hollywoodské." Je potřeba si ale uvědomit, že ten ,,hollywoodský film" je stejně potřebný jako ten ,,umělecký"
<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 29.10.2003 > Ano, film je to nepochybně zajímavej. Nejvíc mě na něm zaujalo, že se tu veřejně sdělují takové strašné skutečnosti, a společnost se bez větších problémů baví dál, nanejvýš poznamená: "Já tyhle rodinný slavnosti nesnáším."
Trochu mi do toho nesedla ta scéna se "zjevením se" Lindy v závěru v Christianových představách, nezapadla do toho jinak realistického pojetí filmu. Potom mi tam trošku vadilo, že herci věkově moc neodpovídali postavám - údajně nejstarší Christian byl na první pohled mladší než oba jeho sourozenci, a Helgeho manželka nevypadala jako matka od dospělých dětí ani náhodou. (Samozřejmě, že ve filmech se ne vždy obsazují herci podle skutečného věku, ale tady mne to opravdu poněkud rušilo.)
Souhlasím s tím, že jsi se mohl věnovat i postižení jiných stránek filmu než děje, ale když už jsi tak udělal, bylo by myslím dobré zmínit se i o černošském milenci Heleny a reakci rodiny na něj.
Mimochodem, co ten konec - nepřipadal Ti až moc jako happy end?
Zdravím.

Body: 4
<reagovat 
 Petr Vaněk (Občasný) - 29.10.2003 > Oplatka> 

nad tím happy endem jsem mnoho nepřemýšlel, mě to prostě vzalo natolik, že ten happy end mi přišel nevýrazný... vezmu-li ale v úvahu, že se film odehrává na jednom uzavřeném místě a ke "šťastnému" (k úplnému zvrácení osobnosti přeci nedojde, na to je film příliš realistický - byť Christian naváže vztah se servírkou) konci se děj výrazně schýlí až v poslední třetině, není zas mnoho možností, jak ten film uzavřít, nedokážu si to představit. ty ano?:o) jak by to mělo dopadnout?

 

jinak výtky máš popravdě bystré...:o))


<reagovat 
mifii (Občasný) - 5.2.2004 > výbornej film! Fajn připomenutí
Body: 5
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je devět + sedm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
4 5 (6) 8 9 10 11
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter